Lite lustigt... Jag har visat bilen för lite olika kollegor. Fler av dem blev åksjuka även dagen efter. det har jag inte lyckats med någon annan bil. Gasa hårt, bromsa hårt, gasa igen... Kör rejält aktivt nör det svänger. Tror det är g-krafterna som skapas av den låga tyngdpunkten, tung bil, sjuk acceleration utan avbrott och brembo bromsarna... Lite kul är det i varje fall. Igår fick jag ett SMS att kollegan mådde dåligt. Jag bad om ursäkt men han sade "det var helt klart värt det!" ha ha ha!
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 10:46
av Rennwagen
Utvecklar denna gamla tråd då jag märkt en klar skillnad efter jag satt på vinterdäcken på original 18 tum. Har sommardäck med 21 tum turbin och har då märkt att det i baksätet blir väldigt ryckigt i sidled. Även små korrigeringar med eller utan autopilot gör att passagerarna sitter och rycks i sidled på ett obekvämt sätt (även med mycket rutinerade förare med lugna rattrörelser). Det platta och faktiskt dåliga baksätet gör det inte bättre. Men med vinterdäcken försvinner fenomenet. Det är sannolikt de låga sidoväggarna som eliminerar lateralt flex som gör skillnaden. Sportigt? javisst men det passar rätt dåligt för en lyxlimpa som Tesla.
Detta och andra delar hos Tesla verkar framkalla åksjuka lättare än andra bilar. Visst utnyttjar man accelererationen och sidogreppet som är överlägset andra bilar så är det självklart. Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon
Men jag tror att det är den ljudlösa framfarten som bidrar till den surrealistiska känslan som gör att man lättare blir åksjuk i en Tesla. Eller så är det inställningen på luftfjädringen som är något artificiell programmerad. Självaste Chris Harris har märkt samma sak och det finns i denna film vid 12 minuter
1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
2 Har ni samma erfarenheter med 18/21 tum?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
4 Tips på att minska effekten av det, däcktryck mm (ja jag vet gasa mindre ) ?
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 10:52
av thebishop
3. Ja, tyvärr blir min fru åksjuk mycket lätt i just Teslan när hon sitter som passagerare - även när jag tar det mycket lugnt (och har bilen i Sport-läge - väntar på att få uppdateringen så vi kan testa med Chill istället - det är faktiskt ett riktigt problem tyvärr).
Jag kör med 19" både sommar och vinter, men har en P85D med den något "hårdare" chassisättningen som de tidiga hade (uttagen April 2015), ett av de få riktiga minusen med bilen i vardagen.
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 11:18
av mati
Rennwagen skrev:
Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon
Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 11:27
av Rennwagen
mati skrev:
Rennwagen skrev:
Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon
Du är inte ensam. Och jag trodde att jag var ensam om det. Jag har vid flera tillfällen lyckats att bli åksjuk av min egen körning. Iofs blir jag extremt lätt åksjuk. Det är inte Teslans fel, det händer lika ofta i andra bilar.
Jag har extremt svårt att bli åksjuk. Jag kör bilracing på klistriga R-däck flera gånger per år och har aldrig blivit åksjuk av egen körning på bana (men som passagerare ). Men jag tror nästan att Teslan kan utveckla högre sido-g-krafter än racerbilen. Det parat med ljudlösheten och det brutala vridet gör att lunchen gärna vill titta fram. Vid dessa tillfällen får man nog skylla sig själv.
Men det är som sagt vid vanlig körning problemet är större, då familjen är gröna i ansiktet.
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 12:56
av Jensa
Vad begreppet "vanlig körning" innebär är nog högst individuellt
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 13:02
av unumlapis
Rennwagen skrev:
1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
Vad gäller 1. så jo uppfattar jag luftfjädringen som mer gungig och stålfjädringen som mer stötig men jag är lite mer för en stötig "komforten" än den gungiga som jag upplever luftfjädringen. Så vad gäller 3. så upplever bättre hälft att hon blir lättare åksjuk i en Tesla med luftfjädringen.
En annan sak som bättre hälft har problem med är om mittkonsolens kartbild aktivt ändrar riktning baserat på bilens färdriktning, detta blir hon även åksjuk av. För egen del tittar jag inte så mycket på den stora skärmen men skulle själv bli åksjuk om jag satt som passagerare. Jag blir själv väldigt lätt åksjuk men aldrig när jag själv kör - förrutom när jag har kört på Ring Knutstorp eller serpentinvägar nere i södra Frakrike.
Så summering för egen del så är jag nog mer för stålfjädringen än luftfjädringen i nuvarande version.
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 13:40
av HelectriC
Barnen har aldrig blivit åksjuka i Model S, men i Model X tog det inte lång tid. Det var en av anledningarna till att vi valde bort X när ny skulle beställas. Jag har dock klarat att bli åksjuk själv en gång i Model S. Då var det på högfjället med snöyra runt bilen, vita snövallar på sidorna och vitt på körbanan, dvs ALLT var vitt runt omkring. Då fick jag stanna till efter en stund bara för att vila magen på mig själv
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 18:29
av Pontus
Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 18:37
av HelectriC
Pontus skrev:
Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MS
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 22:48
av Pontus
HelectriC skrev:
Pontus skrev:
Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Finns ej! 19” är minsta dimension på både MX och MS
Tänkte att han kanske hade åkt runt på ett par model 3 fälgar
Re: Åksjuk
Postat: 24 dec 2017 23:48
av Rennwagen
Pontus skrev:
Hur ser original 18” fälgar ut?
Jag lyckades andra dagen få väns lunch att komma upp... Men annars har inga klagat mer än väldigt lite.
Oj fel av mig. 19 tum skall det förstås vara.
Re: Åksjuk
Postat: 25 dec 2017 01:37
av bjelkeman
Jag har 19 tum, stålfjädring. Men jag fick två passagerare i somras från Flen till Stockholm som båda vart åksjuka. Båda satt i baksätet. Jag körde lugnt och sansat. En fick flytta fram, men det vart bara marginellt bättre. Aldrig upplevt det tidigare i någon annan bil.
Re: Åksjuk
Postat: 25 dec 2017 08:16
av Bjelke
Dom flesta som har åkt med mig har blivit avundsjuka och inte åksjuka
Re: Åksjuk
Postat: 25 dec 2017 09:42
av Remuz
När jag kört folk i S har de ofta blivit åksjuka, i X mer sällan. Har alltid tänkt att det beror på att jag buskör mer när jag har en S-loaner
Re: Åksjuk
Postat: 25 dec 2017 10:26
av Smutt
I vanliga bilar blir frugan ofta åksjuk bara hon tittar i mobilen i S med Stål jobbar hon med datorn
Re: Åksjuk
Postat: 25 dec 2017 14:25
av Verdi
Inga problem här. Både frun och båda barnen är helt opåverkade. Själv är jag känslig men inte när jag kör själv. Förutom en gång med min BMW M2 på extremt krokig väg i norduppland. Trodde jag inte skulle ta mig hem. Var hemskt.
Re: Åksjuk
Postat: 27 dec 2017 17:56
av thebishop
Chill verkar lösa problemet!
Re: Åksjuk
Postat: 27 dec 2017 18:11
av danni
Rennwagen skrev:
Utvecklar denna gamla tråd då jag märkt en klar skillnad efter jag satt på vinterdäcken på original 18 tum. Har sommardäck med 21 tum turbin och har då märkt att det i baksätet blir väldigt ryckigt i sidled. Även små korrigeringar med eller utan autopilot gör att passagerarna sitter och rycks i sidled på ett obekvämt sätt (även med mycket rutinerade förare med lugna rattrörelser). Det platta och faktiskt dåliga baksätet gör det inte bättre. Men med vinterdäcken försvinner fenomenet. Det är sannolikt de låga sidoväggarna som eliminerar lateralt flex som gör skillnaden. Sportigt? javisst men det passar rätt dåligt för en lyxlimpa som Tesla.
Detta och andra delar hos Tesla verkar framkalla åksjuka lättare än andra bilar. Visst utnyttjar man accelererationen och sidogreppet som är överlägset andra bilar så är det självklart. Jag har till och med lyckats köra mig själv åksjuk en tidig söndagmorgon
Men jag tror att det är den ljudlösa framfarten som bidrar till den surrealistiska känslan som gör att man lättare blir åksjuk i en Tesla. Eller så är det inställningen på luftfjädringen som är något artificiell programmerad. Självaste Chris Harris har märkt samma sak och det finns i denna film vid 12 minuter
1 Är det likadant i stålfjädrade bilar?
2 Har ni samma erfarenheter med 18/21 tum?
3 Blir era familjer åksjukare än i andra bilar?
4 Tips på att minska effekten av det, däcktryck mm (ja jag vet gasa mindre ) ?
Jag kör 19" på vintern och 21" på sommaren, och har stålfjädring, och jag har inte upplevt det här som något problem. Men jag ska säga att jag skarpt ogillar känslan i Teslas luftfjädring, tycker bilen känns som att den "flyter" och är lite disconnectad från underlaget, och styrningen känns mer artificiell med luftfjädringen.
Re: Åksjuk
Postat: 27 dec 2017 21:55
av improwise
Hur rent tekniskt fungerar Teslas luftfjädring?
Och har den verkligen bara en känsla, är det alltså endast en höj- och sänkfunktion och det finns inte olika lägen, typ sport, komfort osv?
Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Re: Åksjuk
Postat: 27 dec 2017 22:10
av Leo
Luftbälgarna ersätter stålfjädrarna.
Däremot har båda konventionella stötdämpare. För att reglera komfort, sport osv skulle i princip stötdämparna behövt vara ställbara.
Re: Åksjuk
Postat: 27 dec 2017 22:35
av NikkolajVessla
Vi blir mindre åksjuka när Regen är inställd på ’Low’... upplever det som att inbromsningen även blir mer naturlig då.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Åksjuk
Postat: 28 dec 2017 06:55
av Bjelke
Leo skrev:
Luftbälgarna ersätter stålfjädrarna.
Däremot har båda konventionella stötdämpare. För att reglera komfort, sport osv skulle i princip stötdämparna behövt vara ställbara.
Vi var väl några som frågade Öhlins om dom hade nåt för Tesla för ett par år sedan men då hade dom iaf inget (tyvärr)...
Det skulle iaf varit najs med något lite bättre än nuvarande åtminstone