Re: Chademo-adapter
Postat: 22 aug 2016 07:08
Vad jag har läst så är den effektbegränsad till 50 kW.
Källa: http://teslapedia.org/model-s/tesla-dri ... ing-rates/Rating of the cable/connector. The CHAdeMO specification limits the current to 125A; this is often the dominant effect when charging a Model S at a CHAdeMO station. It is particularly disadvantageous to cars with the 60kWh pack.
Vill minnas att min 70 brukar toppa vid ca 43 kW, ska kolla nästa gång...Herr X skrev:Adaptern är begränsad till 125A. Vid 400V får du då maximalt 50kW, men spänningen är normalt lägre när batteriet är använt, så i realiteten får du inte ut så mycket. Räkna med 375V på en 85kWh - det brukar jag ha när jag kommer fram till en ChaDeMo-laddare.. dvs 375x125 = 47kW.
40/60/70/75 har lägre batterispänning (350V) så där borde du komma fram till en ChaDeMo med 325V, vilket då ger en maximal laddhastighet av 325x125 = 41kW. Rätta mig gärna någon som har en sådan bil.
Källa: http://teslapedia.org/model-s/tesla-dri ... ing-rates/Rating of the cable/connector. The CHAdeMO specification limits the current to 125A; this is often the dominant effect when charging a Model S at a CHAdeMO station. It is particularly disadvantageous to cars with the 60kWh pack.
Förmodligen var det vid låg SoC. Chademo ökar i effekt med ökad SoC då spänningen ökar. Den ökar ända upp till nästan 80% eller nått sånt då strömstyrkan börjar gå ned.thebishop skrev:Min p85d brukar också toppa 43 om jag minns rätt.
Exakt. ChaDeMo når sitt maximum när batteriet börjar bli fullt, till skillnad från SuC som slår av rejält efter ca. 40% laddning.apkungen skrev:Förmodligen var det vid låg SoC. Chademo ökar i effekt med ökad SoC då spänningen ökar. Den ökar ända upp till nästan 80% eller nått sånt då strömstyrkan börjar gå ned.thebishop skrev:Min p85d brukar också toppa 43 om jag minns rätt.
Vi som inte har 85 och 90 får då generellt mindre från CHAdeMO för att batteriet håller lägre spänning eller ränker jag helt galet härHerr X skrev:Exakt. ChaDeMo når sitt maximum när batteriet börjar bli fullt, till skillnad från SuC som slår av rejält efter ca. 40% laddning.apkungen skrev:Förmodligen var det vid låg SoC. Chademo ökar i effekt med ökad SoC då spänningen ökar. Den ökar ända upp till nästan 80% eller nått sånt då strömstyrkan börjar gå ned.thebishop skrev:Min p85d brukar också toppa 43 om jag minns rätt.
ChaDeMons maximala 50kW bör vara praktiskt omöjligt att nå med en Tesla eftersom det förutsätter en spänning på 400V, och detta får du inte förrän batteriet är fullt - och när batteriet börjar bli fullt, slås den automatiska effektbegränsningen till för att skydda det.
Du tänker helt rätt. Så blir det när man tror sig vara smart och går för budgetalternativete5m1r skrev:Vi som inte har 85 och 90 får då generellt mindre från CHAdeMO för att batteriet håller lägre spänning eller ränker jag helt galet här
Det gäller väl vid superchargers också, för den delen, eller?Herr X skrev:Du tänker helt rätt. Så blir det när man tror sig vara smart och går för budgetalternativete5m1r skrev:Vi som inte har 85 och 90 får då generellt mindre från CHAdeMO för att batteriet håller lägre spänning eller ränker jag helt galet här
Lite fler A i 70 men mindre V totalen blir att 70 laddar saktaredanni skrev:Det gäller väl vid superchargers också, för den delen, eller?Herr X skrev:Du tänker helt rätt. Så blir det när man tror sig vara smart och går för budgetalternativete5m1r skrev:Vi som inte har 85 och 90 får då generellt mindre från CHAdeMO för att batteriet håller lägre spänning eller ränker jag helt galet här