Sida 1 av 2
Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 07:01
av Jerker
Ja, vad är det egentligen för fel på dem? Varför klarar de inte av att göra den enklaste research innan de hulkar upp en s.k. nyhet? Och då talar jag inte bara om de redan etablerade motorjournalister som har för vana att nästan medvetet missförstå allt som handlar om elbilar och sen skriva så negativt om dem som möjligt, utan även de som har bestämt sig för att bara göra nyheter om elbilar och alltså vänder sig till oss elbilsintresserade. Som nu senast den här siten Recharge som drivs av Mest Motor. De skriver om Chevrolet Bolt:
Chevrolet Bolt får en räckvidd på 32 mil och den ska kosta 37.500 dollar – motsvarande 315.000 kronor – före den amerikanska miljöbilsrabatten på 7.500 dollar. BMW i3 kostar från 354.900 kronor i Sverige före supermiljöbilspremien på 40.000 kronor.
Men den här jämförelsen är ju helt ointressant på flera plan. Dels är priset på Bolt utan moms medan i3 är inkl. moms. Dels vet vi absolut inget om vilket pris bilen kommer att få i Europa eftersom de traditionella biltillverkarna har en helt annan prispolitik än t.ex. Tesla. De kan mycket väl matcha priser så att de blir helt olika på olika marknader. Och sen, varför över huvud taget jämföra med i3?
Jag blir bara så trött på dessa artiklar som verkar vara skrivna med vänster hand på en kafferast! Är det bara Internettrafiken som är relevant för dem? Just Recharge får ju hela tiden ilskna kommentarer i sitt FB-flöde där man påpekar hur de gång på gång gör sig skyldiga till en massa fel av den här typen. Och ett annat vanligt fel är att uppge räckvidd för elbilar utan redovisa om/att det är NEDC som menas. Men de fortsätter bara glatt att göra om samma fel när de skriver en ny artikel.
Finns det ingen yrkesheder längre?
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 07:15
av Svenssons
Chevrolet Bolt ska ju inte säljas alls på den europeiska marknaden så det blir ju helt fel att jämföra priset med BMW i3 i Sverige, särskilt utan tull och moms. Skulle jämförelse gjorts skulle det vara med BMW i3 i USA som ligger på MSRP $43,395, dvs knappt $6 000 dyrare men då är BMW ett från Europa importerat premiummärke mot en lokalt producerad bil.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 07:42
av Jerker
Svenssons skrev:Chevrolet Bolt ska ju inte säljas alls på den europeiska marknaden så det blir ju helt fel att jämföra priset med BMW i3 i Sverige, särskilt utan tull och moms. Skulle jämförelse gjorts skulle det vara med BMW i3 i USA som ligger på MSRP $43,395, dvs knappt $6 000 dyrare men då är BMW ett från Europa importerat premiummärke mot en lokalt producerad bil.
I Europa ska den heta Ampera E. Nu vet inte jag hur GM har med fabriker i EU, men den kanske t.o.m. ska tillverkas inom EU? Nej, jämförelsen håller inte på något plan och det är oseriös journalistik.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 08:14
av Toja
Jag blir också trött på dem när det gäller det beräknade priset.
Dom räknar priset x valutan vilket är helt fel.
Det som saknas är frakt, tull och moms.
Oftast när man ska räkna ett pris i dollar till svenskt så blir det rätt om man tar x 10
DVS 37.500 dollar 10 blir priset 375.000 kr (inte 315.000 som journalisterna skriver som tar 37.500 $ x 8,40 kr )
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 08:26
av mati
Jerker skrev: Och ett annat vanligt fel är att uppge räckvidd för elbilar utan redovisa om/att det är NEDC som menas. Men de fortsätter bara glatt att göra om samma fel när de skriver en ny artikel.
Finns det ingen yrkesheder längre?
Räckvidden som uppges är väl ändå alltid 500km. Åtminstone för alla bilar som inte har utvecklats ännu och som kommer inte än men snart. Körcykel nämns aldrig. Det verkar vara nån magisk gräns liksom.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 08:27
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev: Och ett annat vanligt fel är att uppge räckvidd för elbilar utan redovisa om/att det är NEDC som menas. Men de fortsätter bara glatt att göra om samma fel när de skriver en ny artikel.
Finns det ingen yrkesheder längre?
Räckvidden som uppges är väl ändå alltid 500km. Åtminstone för alla bilar som inte har utvecklats ännu och som kommer inte än men snart. Körcykel nämns aldrig. Det verkar vara nån magisk gräns liksom.
Sant. Dom har väl hört att en Tesla går ungefär 50 mil, så dom hugger till med det.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 09:12
av Pontus
Den prisjämförelsen är väl i och för sig inte unik för elbilar. Man gör väl samma fel på alla bilar ifrån USA tror jag. Att jämföra med i3 är väl inte fel men väldigt ointressant. Fel blir det ju dock att jämföra priser från olika marknader.
Som ni säger känns det ju som att en elev i mellanstadiet skulle kunna skrivit en bättre artikel.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 09:17
av vigge50
Jerker skrev:Svenssons skrev:Chevrolet Bolt ska ju inte säljas alls på den europeiska marknaden så det blir ju helt fel att jämföra priset med BMW i3 i Sverige, särskilt utan tull och moms. Skulle jämförelse gjorts skulle det vara med BMW i3 i USA som ligger på MSRP $43,395, dvs knappt $6 000 dyrare men då är BMW ett från Europa importerat premiummärke mot en lokalt producerad bil.
I Europa ska den heta Ampera E. Nu vet inte jag hur GM har med fabriker i EU, men den kanske t.o.m. ska tillverkas inom EU? Nej, jämförelsen håller inte på något plan och det är oseriös journalistik.
Vad jag har läst så ska den tillverkas parallellt med Bolt i USA så det kommer tillkomma både frakt, tull och moms på priset. Sen så kan GM ju anpassa priset efter marknaden men vad jag har förstått så tog de väldigt mycket betalt för Opel Ampera i Europa vilket ledde till att den inte sålde. Om de gör lika dant med Ampera-e så kommer vi väll se priser långt över 400 000.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 23 aug 2016 09:31
av Anders77
vigge50 skrev:Jerker skrev:Svenssons skrev:Chevrolet Bolt ska ju inte säljas alls på den europeiska marknaden så det blir ju helt fel att jämföra priset med BMW i3 i Sverige, särskilt utan tull och moms. Skulle jämförelse gjorts skulle det vara med BMW i3 i USA som ligger på MSRP $43,395, dvs knappt $6 000 dyrare men då är BMW ett från Europa importerat premiummärke mot en lokalt producerad bil.
I Europa ska den heta Ampera E. Nu vet inte jag hur GM har med fabriker i EU, men den kanske t.o.m. ska tillverkas inom EU? Nej, jämförelsen håller inte på något plan och det är oseriös journalistik.
Vad jag har läst så ska den tillverkas parallellt med Bolt i USA så det kommer tillkomma både frakt, tull och moms på priset. Sen så kan GM ju anpassa priset efter marknaden men vad jag har förstått så tog de väldigt mycket betalt för Opel Ampera i Europa vilket ledde till att den inte sålde. Om de gör lika dant med Ampera-e så kommer vi väll se priser långt över 400 000.
Opel har ju ca 10 fabriker i Europa, 2 av dem ät i GB. Där heter ju märket Vauxhall, så frågan är med vad den kommer heta där.
Men GM borde lärt sig att sätta ihop det sista i EU för att få ner kostnaden. Skall de satsa på bilen måste de göra det.
Rättare sagt, skall de göra det seriöst borde de bygga om en av EU fabrikerna till elbilsfabrik. Hur skall de annars nå volym?
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 19:03
av Jerker
Nu är Recharge ute igen med sin egen matematik.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tandabilar
Här skriver man att
I USA ska Chevrolet Bolt kosta omkring 250.000 kronor och priset är naturligtvis helt avgörande för hur framgångsrik Opel Ampera-e blir i Europa.
Nu har de plötsligt fått det till 250.000 kronor! Hur då? Dollarn ligger väl på 8:50? Nu vet vi ju att den ska tillverkas i USA och skeppas hit, så det blir $37.500*8,5=318.750:- och sen får man lägga till moms, frakt och tull.
OK, vi drar bort de där $7.500 de får i USA i miljöbilspremie, och då landar den på 255.000:-. Men om vi gör matematiken rätt:
I Sverige: 319.000. Frakt och tull på det, kanske då uppe i runt 350.000:-? Och så den svenska momsen då blir det c:a 440.000:- Så drar vi bort den svenska miljöbilspremien så blir det c:a 400.000:-. Det är en väldig skillnad mot att förespegla svenska läsare ett pris på runt 250.000:-
Blir man trött eller blir man trött? Jag vill inte, inför bekanta som funderar på elbil, länka till en sajt som skriver om elbilar men samtidigt kommer med såna här stolliga påståenden. Det är inte trovärdigt! Det spiller ju över på budskapet om elbilar i allmänhet om de dribblar med priset så att det framstår som att bilarna kommer att vara mycket billigare än vad som är sant.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 19:08
av mati
Ja, man blir sååå trött. Skriv till honom Pär och förklara för honom att hans matematik är vilseledande.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 19:15
av Jerker
mati skrev:Ja, man blir sååå trött. Skriv till honom Pär och förklara för honom att hans matematik är vilseledande.
Jag kommenterade på deras Facebooksida.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 19:17
av mati
Jerker skrev:mati skrev:Ja, man blir sååå trött. Skriv till honom Pär och förklara för honom att hans matematik är vilseledande.
Jag kommenterade på deras Facebooksida.
Det borde ju räcka tycker jag.

Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 19:50
av bylund
Jag förstår faktiskt inte just den här nedklankningen. I USA kommer ju bilen kosta runt 250 000 kr efter federalt skatteavdrag (i vissa delar även delstatligt avdrag), och priset kommer vara avgörande för hur framgångsrik den blir i Europa. De antyder ju inte att den kommer att kosta 250 000 kr i Sverige (eller Europa).
Möjligen att man ska ange att försäljningsskatt tillkommer i USA. Någon procent i Alaska t ex.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 20:05
av Jerker
bylund skrev:Jag förstår faktiskt inte just den här nedklankningen. I USA kommer ju bilen kosta runt 250 000 kr efter federalt skatteavdrag (i vissa delar även delstatligt avdrag), och priset kommer vara avgörande för hur framgångsrik den blir i Europa. De antyder ju inte att den kommer att kosta 250 000 kr i Sverige (eller Europa).
Möjligen att man ska ange att försäljningsskatt tillkommer i USA. Någon procent i Alaska t ex.
Ja, upp till 10 procent som mest i nån stat.
Jo, jag står på mig. För de flesta har ingen aning om hur man översätter bilpriser i USA till Svenska förhållanden. Därför borde de ta sitt ansvar och göra en vettig uppskattning av vad den skulle kunna kosta här i Europa. Jag är helt övertygad om att det är massor av läsare som inbillar sig att bilen kommer att kosta under 300000 här i Sverige när de läser den artikeln.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 12 sep 2016 21:52
av Svenssons
bylund skrev:Jag förstår faktiskt inte just den här nedklankningen. I USA kommer ju bilen kosta runt 250 000 kr efter federalt skatteavdrag (i vissa delar även delstatligt avdrag), och priset kommer vara avgörande för hur framgångsrik den blir i Europa. De antyder ju inte att den kommer att kosta 250 000 kr i Sverige (eller Europa).
Möjligen att man ska ange att försäljningsskatt tillkommer i USA. Någon procent i Alaska t ex.
Tror inte att de kommer att betala med några kronor i USA. Priset i USA lär nog vara i dollar.
Att översätta priset till kronor och säga att det är det som en amerikan kommer betala är fel också. Mig veterligt så måste man betala moms i USA också. Olika delstater har olika men de flesta har moms/VAT men priserna anges alltid utan denna skatt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_tax ... ted_States
Lägg därtill att värdet på en dollar i USA inte är densamma som en krona*växelkursen i USA.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 01:16
av bat
Detta är en rätt irriterande teknik/innovations fientlig artikel
http://www.expressen.se/motor/varning-h ... i-din-bil/. Extremt obalanserat.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 07:53
av bylund
Oj, det var bland det mest teknikfientliga jag läst. Ja, föraren är fortfarande ansvarig för att köra. Vem litar 100 % på att autobroms alltid ska rädda skinnet om du håller på att köra in i någon?
Kul att kritiken mot autoparkering var att man måste gasa och bromsa exakt som systemet vill. Jag känner till en bil där det hela tiden är exakt noll, och det är ju inte så svårt.
Att det är svårare att få till autoparkering med en manuellt växlad fossilbil än en elbil kan jag förstå dock.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 07:56
av joel80
Alltså vilken smörja! Okej att man inte ska ta autobroms eller filassistent som system som kan ersätta föraren, men den här reporter verkar ju tro det och det i sig säger kanske mer om vad som egentligen felar i hans bilar.
Att Volvon varnat för saker som egentligen inte är farligt har jag också varit med om.. T.ex cyklister till höger eller stillastående bilar till höger precis innan vägen svänger till vänster.. Men det stör mig inte speciellt utan ger mig ett kvitto på att radarn kan se saker. Det går också att ställa ner känsligheten på det..
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 08:31
av akeller
Hur vågar killen ens gå ut, han verkar ju rädd för allt. Bäst att ligga hemma i sängen i fosterställning med en filt över sig.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 10:58
av Bjorn
Han glömde några farliga moderna tekniska prylar i bilar:
Radio eller annan ljudspelare vilket kan distrahera föraren.
Motordrivna fönsterhissar vilka man kan komma åt i farten och bli chockad av det oljud som uppstår i motorvägsfart.
Farthållare utan adaptivitet som bara kör rakt in i en bil framför om man är ouppmärksam.
Behagliga inställbara säten som ökar risken för att somna.
Man borde väl också peka på några farliga äldre tekninska prylar:
Avgasröret som släpper ut NOx som kan ge dig eller förvärra astma, CO som riskerar att kväva dig, CO2 som det finns misstankar om kan påverka miljön på icke önskvärt sätt, samt en hel del andra oönskade kemiska föreningar.
Bränslepåfyllning med giftiga kemikalier som absolut inte borde hanteras av lekmän utan av utbildad personal med skyddshandskar och andningsmask mm.
Växelspak och koppling som kan ställa till det oerhört i en stressad situation och ta uppmärksamheten från trafiken.
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 11:22
av danni
Holy crap vad han måste ha krystat hårt för att få ur sig så mycket dynga på en gång. Visst finns det fog för att höja ett varningens finger kring flera av de här funktionerna, men här har han verkligen överansträngt sig för att lyckas få ur sig nog med material som passar artikelns förbestämda vinkling.
Det kan vara värt att komma ihåg att det var Jan-Erik Berggren som för ett par år sen grät ut publikt över att just han inte fick nog med hummersås. Det kan säkert vara så att han känner att hummerdepåerna är alldeles för låga igen och då måste gnälla...
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 12:22
av Bjelke
Vilket stolpskott! Visst kan man förstå lite av vad han menar men herregud, säg något mer som jag inte skulle fattat redan i 5-årsåldern liksom...
Tror jag ska skriva en likadan artikel om aktiva svetsglasögon, hissar, rödljus/gubbe vid övergångsställen, flygplan, helikoptrar osv osv,
för att inte tala om dom övriga hjälpmedlen (som han kanske tog upp i senare punkter, jag orkade inte läsa mer än till typ p.4) som blinkers (!), helljus, bromsljus,
vindrutespolning mm
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 12:38
av Zoidberg
Äsh då.... nu kunde inte jag hålla mig. Jag blev nyfiken och expressen fick 10 klick till på sin hemsida.
För att citera författaren av artickeln: praktiken ett system som inte fungerar alls och som du inte ska använda .
Kanske en bra slogan på hans artiklar om han forsätter vinkla dom på detta viset?
Re: Vad är det för fel på journalister?
Postat: 14 sep 2016 12:41
av LarsL
Lyssnade på vetenskaps radion på P1 och fick där veta att augusti var det varmaste året NASA uppmätt sedan mätningarna började för 100år sedan. Hmm, fanns det satelliter då? NASA fanns i alla fall inte.