Sida 1 av 2
Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 14:45
av vigge50
Om man jämför räckvidden på 90D och P90D för Model S så skiljer det 48 km, läggs detta till på P100D så borde Model S 100D ha en räckvidd på 661 km. Lägg sen till större batteri nästa år(10%?) så är de andra tillverkarnas nya bilar med 500 km räckvidd som kommer 2018-2020 en bra bit efter.
Tror ni de andra tillverkarna har fått sig en funderare nu och kommer ta fram större batterier innan bilarna lanseras eller kommer de bara ha bilar som ligger hopplöst efter redan när de kommer till marknaden?
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 14:49
av vigge50
Motsvarande siffra för Model X 100D borde vara 564 km, detta är dock i båda fallen räknat i antal km skillnad, inte procentuell skillnad som kanske är bättre. Däremot så är det ju ingen som förstår sig på NEDC ändå

Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 15:43
av Haglund
Denna diskussionen är egentligen meningslös tills vi vet hur de andra tillverkarna har tänkt sig deras laddnätverk. Att ställa om sig från att då och då köra 50-milsstinter till att köra 25-milsstinter är en våldsamt mycket lägre tröskel än man tror när man sitter där i sin dieselbil. Så om de andra har bilar som går 40-50 mil teoretiskt så räcker det fint om de bara har ordnat med laddmöjligheter som är lika snabba och frekventa (eller bättre) än Tesla har idag.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 15:58
av mati
500km räckvidd är ju bara en fiktiv siffra som alla andra tillverkare och media skakar fram, eftersom de anser att gränsen ligger där nånstans. Model S 85 har ju (haft) en angiven räckvidd på drygt 50 mil och det har andra biltillverkare uppenbarligen satt som målsättning för framtida bilar. De har inte räknat med att batterierna utvecklas hela tiden. I själva verket har ju ingen biltillverkare, förutom Tesla, en bil som ens klarar halva räckvidden idag. Så visst ligger de långt efter, och de kommer göra det en bra bit framöver.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 16:01
av vigge50
Haglund skrev:Denna diskussionen är egentligen meningslös tills vi vet hur de andra tillverkarna har tänkt sig deras laddnätverk. Att ställa om sig från att då och då köra 50-milsstinter till att köra 25-milsstinter är en våldsamt mycket lägre tröskel än man tror när man sitter där i sin dieselbil. Så om de andra har bilar som går 40-50 mil teoretiskt så räcker det fint om de bara har ordnat med laddmöjligheter som är lika snabba och frekventa (eller bättre) än Tesla har idag.
De som är fördelen med att de har gått ihop med en standard är att de inte behöver göra allt jobb, Clever ska nästa år börja bygga 150 kW laddare och förbereda dessa för 300 kW och tillverkarna behöver inte lägga pengar på det. Jag säger inte att en teslaägare inte har klar fördel med Teslas SuperCharger men jag tror många inte uppskattar fördelen med en stor standard.
http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 16:15
av Laban
Håller med Haglund. Dessutom är 100D en extremt dyr bil, jämförelsen måste göras med Model 3 och där tror jag inte de andra kommer att ligga efter i någon större utsträckning när det gäller räckvidd, ex Bolt. Förutom snabbladdningsnätet så handlar det nog främst om pris. Dvs, om batterier. VW har redan gått ut och sagt att man måste ha egen batteritillverkning, lokalt. Eller åtminstone inom landet. Detta gör man inte i en handvändning och innan dess tror jag de får svårt att konkurrera.
Det är nog därför vi har så mycket snack om 50 mils elbilar från konkurrenterna som ska komma "snart", men inte ett ljud om vad de kommer att kosta. Anledningen till det är nog att de helt enkelt inte vet eftersom en så pass stor del av kostnaden står utanför deras kontroll. Eller rättare sagt, de skulle säkert kunna gå ut med ett pris men knappast konkurrenskraftigt. Vilket vi väl också ser med Bolt, Ioniq osv.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 16:44
av apkungen
Model 3 med 70kWh kommer att räcka o bli över för de allra flesta. Mer är bara dumt för miljön och plånboken. Det som behövs är frekvent och snabb laddning.
Men Chevrolet Bolt, som har stort batteri för o va så liten bil kommer att få det tufft i 120 o förbruka kanske 30 procent mer el vid dessa farter än model 3.
Tesla har ett helhetstänk runt hela bilen, dess konkurrens, form, laddning, praktikaliteter och prestanda. Det kommer nog dröja innan något kan matcha det.
Jag är egentligen måttligt intresserad av p100dl. Imponerande, absolut, men revolutionerande som model 3 kommer att bli, nej. En bil för 1,7miljoner är inte sååå konstigt att de kan lycka d bygga det de byggt. Men att för 35000usd bygga model 3, det kommer bli något helt sjukt :p
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 16:47
av mickeisol
vigge50 skrev:Haglund skrev:Denna diskussionen är egentligen meningslös tills vi vet hur de andra tillverkarna har tänkt sig deras laddnätverk. Att ställa om sig från att då och då köra 50-milsstinter till att köra 25-milsstinter är en våldsamt mycket lägre tröskel än man tror när man sitter där i sin dieselbil. Så om de andra har bilar som går 40-50 mil teoretiskt så räcker det fint om de bara har ordnat med laddmöjligheter som är lika snabba och frekventa (eller bättre) än Tesla har idag.
De som är fördelen med att de har gått ihop med en standard är att de inte behöver göra allt jobb, Clever ska nästa år börja bygga 150 kW laddare och förbereda dessa för 300 kW och tillverkarna behöver inte lägga pengar på det. Jag säger inte att en teslaägare inte har klar fördel med Teslas SuperCharger men jag tror många inte uppskattar fördelen med en stor standard.
http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Tyvärr så ligger dom andra långt efter, att clever introducerar 150kw laddare med förberedelse för 300kw är totalt utan betydelse när det inte finns bilar som kan utnyttja dessa,
iallafall inte med dagens batteriteknik, då ska det komma någon konkurrent till tesla med runt 150kwh batteri.
Och har tillverkarna begränsat med batterier (vilket dom säkert har, har inte hört om så många jättebatterifabriker än). då har dom tre val: få bilar med stora batteripackar,
häftiga med hög prismarginal (typ tesla), för att fördela utvecklingskostnader på färre bilar med den tillgång på batterier dom har.
Eller många bilar med små batteripackar som ingen vill ha ifall priset blir för högt.
tredje är rimligt prissatta bilar (motsvarande lika diesel eller bensin) med batteripackar som har anständig räckvidd
Även om batterier egentligen är billiga så måste dom upp i en viss volym ändå för att bli lönsamma i det prissegmentet.
En större biltillverkare med mycket ekonomiska muskler kan säkert göra en volymbil rimligt prissatt i få exemplar i väntan på dom batterivolymer dom behöver för att den bilmodellen ska bli lönsam.
Om den bilen blir populär, hur lång leveranstid tror ni den kommer att ha från nu (garanterat längre än M3)
Hur lång tid tar det att bygga en gigafactory, det är nog svaret när dom andra kan komma ikapp.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 25 aug 2016 16:58
av mickeisol
sen är ju ett annat dilemma:
Betänk att för att kunna ladda snabbt behövs stora batterier som det ser ut nu. Teslas anställda forskare har ju som fokus att få upp energidensiteten så fort som möjligt.
100kwh batteri kan ju ladda med högre effekt i början än ett 85kwh som exempel. en massa bilar på långfärder med små batterier vill man nog inte hamna bakom och stå och vänta på dom vid laddstationer.
Dvs ju mer elbilar ute på vägarna desto större batterier behövs. ju större batteri, desto större sannolikhet att resan kan göras utan stopp vid laddstation, och behöver man stanna så kan man ladda med så hög hastighet att kanske ett stopp på 5-10 minuter är tillräckligt för att ta sig fram.
Utifall det inte kommer några batterier med väldigt hög laddkapacitet så är nog det lösningen hur som helst.
I alla fall om man ska få andra än elbilsnördar att gå över till elbilar.
sen kan man ju ha billiga pendlingskälkar som räcker fram och tillbaka på jobbet med ganska små batterier.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 26 aug 2016 22:04
av +46
Lasse Swärd på DN tror att Opel Ampere-e kan bli en vinnare i elbilsracet
http://dela.dn.se/euIhi62CErFi4r7rhiu4h ... T5KS4ccigg
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 11:53
av FredrikR
Kan inte läsa artikeln, men vad har han för motivering till det? Jag tror själv att Bolt/Ampera-e kommer sälja bra, de är tidigt ute och med en helt ok räckvidd (som borde komma att ökas från år till år). Bara det finns så man kan snabblada så kan jag tänka mig den. Men lite nyfiken vad han har för miotivering?
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 12:00
av Anders77
Bolt/Ampere känns som en bil skapad för räckviddsångesfulla som skall ha den till vardags. Det är ju ingen semester bil.
Vilket gör att krav på snabbladdare ej är viktig.
Skall man få folk att ha el bilen på semestern så krävs säkert minst 50 mil räckvidd samt snabbladdare. Eller att laddningen blir fullt laddad på 10 min.
Annars tror jag det är svårt att nå stora massan.
Så 25-30 mil i en bil vill de som kör 10 mil på en dag ha minst. Som pendlingsbil tror jag bolt/ampera kommer bli riktigt bra.
Många tankar sin ICE så fort lampan tänds, vilket ofta kan vara när de har 5-8 mil kvar.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 12:01
av Herr X
FredrikR skrev:vad har han för motivering till det?
Han tittade ner i botten av den tomma soppskålen där han fick denna uppenbarelse. Hummersoppskålen.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 13:35
av LarsL
Anders77 skrev:Bolt/Ampere känns som en bil skapad för räckviddsångesfulla som skall ha den till vardags. Det är ju ingen semester bil.
Vilket gör att krav på snabbladdare ej är viktig.
Skall man få folk att ha el bilen på semestern så krävs säkert minst 50 mil räckvidd samt snabbladdare. Eller att laddningen blir fullt laddad på 10 min.
...
60kWh i min Leaf, allt annat samma, hade varit en ganska bra bil för allt. Du kommer då kunna köra i två timmar och komma 20-25mil innan du behöver ladda. Efter två timmar är detändå dags för en paus så det blir både hamburgare och toa, kanske lite kaffe, och då är bilen laddad för nästa 2 timmars pass.
För en normal familj så funkar det här helt ok, inga problem alls. Naturligtvis blir det jobbigare för någon som kör tjänsteresor och ska långt varje dag i högt tempo.
Men för en familj som mest puttrar omkring hemma så funkar den här typen av generation 2 elbilar. Det kanske är svårt för fossilfolk att inse men det funkar redan nu med en 30 kWh. Hade laddarna suttit lika tätt som mackarna hade jag kunnat åka var som helst utan planering alls.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 13:52
av +46
FredrikR skrev:+46 skrev:Lasse Swärd på DN tror att Opel Ampere-e kan bli en vinnare
Kan inte läsa artikeln, men vad har han för motivering till det? Jag tror själv att Bolt/Ampera-e kommer sälja bra, de är tidigt ute och med en helt ok räckvidd (som borde komma att ökas från år till år). Bara det finns så man kan snabblada så kan jag tänka mig den. Men lite nyfiken vad han har för miotivering?
Prova den här länken:
http://www.dn.se/arkiv/motor/lasse-swar ... bilsracet/
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 14:24
av Laban
GM:s svar på detta är: Det pratas mycket om en bil som inte finns. Inte på flera år. Det gör Bolt redan i höst.
Flera år var väl att ta i. Det verkar som om Bolt blir lite försenad och vi vet inte i vilka mängder man har tänkt tillverka den heller. Så det känns som att det är om inte förhastade slutsatser så GM optimistiskt och Tesla pessimistiskt. Något som inte är alltför ovanligt bland våra kära motorjournalister.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 15:17
av Leo
Har för mig att Chevrolets ledning sagt att de har säkrat "kapacitet" (batterier?) att tillverka 50000-75000 bilar årligen.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 15:52
av Jerka
Jag tror alla elbilar med 25 mils räckvidd eller mer kommer vara vinnare i elbilsracet. De kommer sälja hur bra som helst på fossilbilarnas bekostnad förutsatt att de är rimligt prissatta. Bara byggtakten sätter stopp.
Bolt/Ampera-E verkar enligt motorjournalisterna vara en bra bil och jag tror inte varken Chevrolet eller Opel kommer ha några problem att sälja slut på dem.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 15:54
av leiflodde
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 20:15
av kontakten2
Tror den kommer sälja bra. Räckvidden är en av dom största motståndare... Jag får örfilar om jag beräknas komma fram ned mindre än 5 mil i tanken. Tänk sen när alla kan ladda på jobbet. Då funkar den året om utan problem.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 20:59
av joel80
Jag behöver kunna komma 32-34 mil i motorvägarna (110-120).. Pendlar den sträckan ca 2ggr i veckan och även om jag oftast har möjlighet att ladda 16A endast under dagen åtminstone 4-5h är det dagar då det inte går... Då vill jag kunna komma hem utan att behöva stanna en extra gång. Vintertid kan jag sänka hastigheten lite om det behövs.
Skulle det vid bilbyte 2019 finnas en bil jag gillar skarpt som inte riktigt klarar 32-34mil får det bli en liten funderare. Är det precis på gränsen och den har bra möjligheter att snabbladda funkar det nog ändå.
Som andrabil skulle det funka fint med en som går 20-25mil... Förutom under somrarna och husvagnssemester...
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 27 aug 2016 22:13
av LarsL
joel80 skrev:Jag behöver kunna komma 32-34 mil i motorvägarna (110-120).. Pendlar den sträckan ca 2ggr i veckan och även om jag oftast har möjlighet att ladda 16A endast under dagen åtminstone 4-5h är det dagar då det inte går... Då vill jag kunna komma hem utan att behöva stanna en extra gång. Vintertid kan jag sänka hastigheten lite om det behövs.
Skulle det vid bilbyte 2019 finnas en bil jag gillar skarpt som inte riktigt klarar 32-34mil får det bli en liten funderare. Är det precis på gränsen och den har bra möjligheter att snabbladda funkar det nog ändå.
Som andrabil skulle det funka fint med en som går 20-25mil... Förutom under somrarna och husvagnssemester...
Tänk på att om du nästa kommer fram så behöver du ladda väldigt kort tid. Tex så behöver du bara ladda i ca 10 minuter för att nå 34 mil med en bil som har en räckvidd på 25 mil. På den tiden hinner du inte få i dig en kopp kaffe.
Men jag erkänner det är irriterande om man måste ladda under pendlingsresor. Man har ju inte riktigt lust med det då.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 28 aug 2016 01:38
av joel80
Nej det är lite så jag tänker.. Om man åker längre resor bara nån gång i månaden gör det inget om man får ladda lite o ta lite extra tid.. Men i en "stressig" vardag där man ska hinna snurra runt o sen hem i tid till middag o ungar o allt så kan dom där 10 minuterna bli jobbiga att behövs var o varannan gång... Min tanke är lite att försöka vänta in en bil som klarar det, (för en prislapp på under 500k) i allafall under normala förhållanden... Så får man ta o snabbladda lite om det kanske är smällkallt eller snöstorm och kWtimmarna rinner iväg.
Sen tänker du laddtid i Tesla tid...

Än så länge ligger dom andra lite efter där. Vi får se vad som händer men man får nog räkna snabbladdning lite låmgsammare. Alltså runt 20min för 10mil typ.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 28 aug 2016 07:31
av LarsL
500k är inte långt bort för en Model S85 på begagnadsmarknaden, skulle jag tro. Fast då talar vi om ett annat ägande om du är van vid nytt.
Re: Hur långt efter kommer de andra ligga?
Postat: 28 aug 2016 11:56
av joel80
Ska jag lägga 500k är det på ny bil med alla dom garantier och krångelfritt ägande som det (oftast) innebär. En beggad 85a för under 500k kommer troligen gått rätt många mil.. Jag kör 3000mil per år så då blir det kanske rätt snabbt så höga mil att det börjar kosta lite i reparationer o så.. Elbilar har säkert mindre problem med motor och drivlina, men bör inte vara immuna mot dyra elfel eller rost/slitage på konstruktionen.
Skulle jag hitta en beggad 60 av dom nyare modellerna för runt 500k om nått år med rätt låga mil skulle man dock börja fundera. Med möjlighet att uppgradera till 75kWh skulle en sån nog fungera utmärkt.
