Sida 1 av 1
Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 07:38
av HelectriC
Efter att P100D lanserades så har något hänt med Teslas lager-/demobilar. Jag kollade tex den jag hade som lånebil innan semestern. Nu 4 veckor senare är den ca 100 000 billigare. Jag antar att dom vill göra sig av med P90D för att kunna fylla på med nya faceliftade bilar. Enbart facelift kan inte motivera prisfallet eftersom facelift kom en stund innan jag hade lånebilen och då hade den det högre priset.
Bra för de som vill köpa nästan nytt och inte bryr sig om faceliften. Man får (i Norge väl märkt!) en nästan ny P90DL med all utrustning för ca 950kNOK. det är samma pris som jag fick från designstudion på en 90D med inte riktigt all utrustning innan semestern (och som fortfarande kostar det i designstudion)
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 07:41
av bylund
Det är dessutom september nu, så de vill nog se till att minska lagret av bilar till kvartalsslutet.
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 07:49
av vigge50
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 07:51
av Beigler
Jag tycker dock att de legat högt i pris på demobilar. Det funkar när du har extremt långa leveranstider. Men när man ligger på normala leveranstider, som nu, så måste skillnaden mellan nytt och full valfrihet och demokört bli märkbar. Annars väljer folk nytt.
Jämför med "vanliga" bilindustrin. Det är inte ovanligt att man får 20% på en lagerbil. Inte ens begagnad utan bara lagerförd. Begränsade val och årets model istället för nästa års.
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 07:59
av jpetters
I Schweiz sänkte de priset på alla lager/demo P90DL (classic) med minst 5 000 CHF när P100D lanserades.
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 08:22
av apkungen
Beigler skrev:Jag tycker dock att de legat högt i pris på demobilar. Det funkar när du har extremt långa leveranstider. Men när man ligger på normala leveranstider, som nu, så måste skillnaden mellan nytt och full valfrihet och demokört bli märkbar. Annars väljer folk nytt.
Jämför med "vanliga" bilindustrin. Det är inte ovanligt att man får 20% på en lagerbil. Inte ens begagnad utan bara lagerförd. Begränsade val och årets model istället för nästa års.
Håller helt med. När far köpte sin bmw fick han en demo för cirka 300, kostade 400 ny.
Ännu mer med just p90dl som ska vara värstingmodellen. Nu är den inte det längre. Och av vad jag har läst så verkar det som att 2016 modellerna är snabbare än 2015.
Men visst, en p90d för ssamma pris som en 90d då är det ju intressant så klart.
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 10:23
av HelectriC
Beigler skrev:Jag tycker dock att de legat högt i pris på demobilar. Det funkar när du har extremt långa leveranstider. Men när man ligger på normala leveranstider, som nu, så måste skillnaden mellan nytt och full valfrihet och demokört bli märkbar. Annars väljer folk nytt.
Jämför med "vanliga" bilindustrin. Det är inte ovanligt att man får 20% på en lagerbil. Inte ens begagnad utan bara lagerförd. Begränsade val och årets model istället för nästa års.
dock ska man tänka på att man får 10-15% rabatt på en ny bil hos de flesta konventionella också, så det bör följa även lagerbilar.
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 26 aug 2016 18:23
av jjmaskin
Jag vill ha en 100D eller 90D undear vad man får i inbyte?
Re: Prisfall på pre-facelift
Postat: 27 aug 2016 08:17
av Surfaren
Prisfallet på pre-facelift hände redan innan P100D lanserades. Jag har en tråd om dessa priser, som jag nu uppdaterat:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 60#p107060