Sida 1 av 1
Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 07:42
av Beigler
Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 08:37
av bylund
Om Tesla/Finansbolagen trodde att de tog en stor risk skulle de inte garantera restvärdet tror jag. Men det gör ju alla kalkyler säkrare om man har ett bra värstafallscenario.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 08:52
av Beigler
Ja, men då kanske man snarare skall välja bästa leasingdealen snarare än att krampaktigt hålla fast vid ett bolag som har deal med Tesla.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 08:54
av Anders77
Tror att det är många som ser garantin som bra faktor till varför de skall köpa en bil dyrare än vad de brukar köpa bil för.
Sen, är inte denna garantin bortplockad i USA?
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 09:39
av danni
Jag tror Teslan kommer hålla sitt värde bra. Men det är en skön extra trygghet att kunna veta att restvärdet är garanterat i kalkylerna. Minskar risken.
Vad är det för Opel som du får 65% av nypris för efter fyra år? Det låter helt absurt. Jag har sällan behållit mina bilar mer än 1-2 år men jag brukar få ungefär 60-75% för dem efter den tiden, runt 2000 mils körning per år.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 11:25
av grenhall
Han menar kanske att han får 35% av bilens ursprungspris?

Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 11:38
av danni
grenhall skrev:Han menar kanske att han får 35% av bilens ursprungspris?

Erkänn att du blir glad om du ens får det för din Insignia

Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 11:57
av Alfred
Jag är mycket mån om att ha rätt till garantin när jag köper min Tesla (nära avtryckaren nu).
Håller helt med om att den börjat spela ut sin roll vad gäller osäkerheten kring hållbarhet på batterierna/inställning till elbilar.
Däremot håller den på att bli mycket viktig för att själva konceptet bilägande kommer att förändras mycket över de kommande åren. När nya bilar bli självkörande borde värdet rasa ordentligt på icke självkörande bilar.
Det blir också betydligt mindre vits att äga bil själv om en bilpoolsbil kan komma på beställning när man behöver den. Även det kommer innebära negativt tryck på värdet på bilar som inte är autonoma.
Jag tror naturligtvis inte att detta kommer bli verklighet inom tre år, men jag känner mig säker på att vi kommer röra oss i den riktningen och att allt fler kommer att förstå att det är ditåt vi är på väg. Därför finns risk att en person som står i begrepp att köpa bil begagnat om tre år (2019) väger in utvecklingen över, säg kommande 8 åren (fram till 2024) för att få ihop sin kalkyl.
Och då riskerar tyvärr de bilar vi köper i dag att åldras/minska i värde snabbare än vad de gjort hittills eftersom vi köpt dem precis innan ett gigantiskt paradigmskifte.
Så garantin superviktig för mitt köp, innebär att jag kan skänka tillbaka Svarte Petter till Tesla om tre år ifall utvecklingen visar sig gå så snabbt som en del vill tro.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 12:22
av grenhall
danni skrev:grenhall skrev:Han menar kanske att han får 35% av bilens ursprungspris?

Erkänn att du blir glad om du ens får det för din Insignia

Nej jag blir väldigt ledsen. Har alldeles för mycket kvar på finansieringen.

Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 12:23
av Reddy
Alfred skrev:Jag är mycket mån om att ha rätt till garantin när jag köper min Tesla (nära avtryckaren nu).
Dubbelkolla då detta både med leasing/finans bolaget och Tesla, Tesla vet vilka bolag som har skrivit på deras avtal men trots det går inte restvärdesgarantin att utnyttja på alla typer av finansiering trots att man går via ett av de anslutna bolagen.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 12:35
av Beigler
danni skrev:Jag tror Teslan kommer hålla sitt värde bra. Men det är en skön extra trygghet att kunna veta att restvärdet är garanterat i kalkylerna. Minskar risken.
Vad är det för Opel som du får 65% av nypris för efter fyra år? Det låter helt absurt. Jag har sällan behållit mina bilar mer än 1-2 år men jag brukar få ungefär 60-75% för dem efter den tiden, runt 2000 mils körning per år.
Det är en Insignia. Nu har den förvisso bara gått dryga 4' mil och jag köpte den till ett relativt bra pris.
Å andra sidan. Om alla ni andra ser till att ha garantin kommer jag inte att behöva den. Det håller helt enkelt uppe priset på marknaden.

Re: Restvärdesgarantin
Postat: 26 aug 2016 13:58
av Delta
Beigler skrev:Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Du resonnerar helt rätt. Tror även att körsträckan i framtiden kommer att ha mindre påverkan på priset. Biltypen har ju endast en bråkdel så många rörliga delar. Och alla rörelser är roterande eller vridande. Detta till skillnad från "ångmaskinerna" som sitter i fossilbilar med glidande kolvar och ventilstyrningar. Därtill tusentals explosioner /minut med sotpartikler som följd. Resultatet blir slitage och föroreningar. Dessutom stålkarosser som rostar! Ska bli intressant att se hur detta slutar om 54 timmar.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727775
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 27 aug 2016 23:42
av Beigler
Delta skrev:Beigler skrev:Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Du resonnerar helt rätt. Tror även att körsträckan i framtiden kommer att ha mindre påverkan på priset. Biltypen har ju endast en bråkdel så många rörliga delar. Och alla rörelser är roterande eller vridande. Detta till skillnad från "ångmaskinerna" som sitter i fossilbilar med glidande kolvar och ventilstyrningar. Därtill tusentals explosioner /minut med sotpartikler som följd. Resultatet blir slitage och föroreningar. Dessutom stålkarosser som rostar! Ska bli intressant att se hur detta slutar om 54 timmar.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727775
Ytterligate en faktor som borde göra andrahandsvärdet bättre på Tesla relativt nuvarande bilmarknad är de löpande mjukvaruuppdateringarna. Min Opel är ju vad den var för fyra år sedan. Inte ens en så trivial sak som GPSens kardats har uppdaterats. Vill jag ha senare funktioner måste jag helt enkelt köpa ny bil.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 27 aug 2016 23:49
av e5m1r
Beigler skrev:Delta skrev:Beigler skrev:Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Du resonnerar helt rätt. Tror även att körsträckan i framtiden kommer att ha mindre påverkan på priset. Biltypen har ju endast en bråkdel så många rörliga delar. Och alla rörelser är roterande eller vridande. Detta till skillnad från "ångmaskinerna" som sitter i fossilbilar med glidande kolvar och ventilstyrningar. Därtill tusentals explosioner /minut med sotpartikler som följd. Resultatet blir slitage och föroreningar. Dessutom stålkarosser som rostar! Ska bli intressant att se hur detta slutar om 54 timmar.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727775
Ytterligate en faktor som borde göra andrahandsvärdet bättre på Tesla relativt nuvarande bilmarknad är de löpande mjukvaruuppdateringarna. Min Opel är ju vad den var för fyra år sedan. Inte ens en så trivial sak som GPSens kardats har uppdaterats. Vill jag ha senare funktioner måste jag helt enkelt köpa ny bil.
Du har tur en annan medlems opel är inte vad den var för tre år sedan numera saknar den AC

Re: Restvärdesgarantin
Postat: 27 aug 2016 23:55
av Beigler
e5m1r skrev:Beigler skrev:Delta skrev:Beigler skrev:Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Du resonnerar helt rätt. Tror även att körsträckan i framtiden kommer att ha mindre påverkan på priset. Biltypen har ju endast en bråkdel så många rörliga delar. Och alla rörelser är roterande eller vridande. Detta till skillnad från "ångmaskinerna" som sitter i fossilbilar med glidande kolvar och ventilstyrningar. Därtill tusentals explosioner /minut med sotpartikler som följd. Resultatet blir slitage och föroreningar. Dessutom stålkarosser som rostar! Ska bli intressant att se hur detta slutar om 54 timmar.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727775
Ytterligate en faktor som borde göra andrahandsvärdet bättre på Tesla relativt nuvarande bilmarknad är de löpande mjukvaruuppdateringarna. Min Opel är ju vad den var för fyra år sedan. Inte ens en så trivial sak som GPSens kardats har uppdaterats. Vill jag ha senare funktioner måste jag helt enkelt köpa ny bil.
Du har tur en annan medlems opel är inte vad den var för tre år sedan numera saknar den AC

Ajdå,
Jag är egentligen rätt nöjd med min Insignia. Hade det inte varit för Elon hade jag nog bytt till en ny av samma modell. Men Tesla är något helt annat. Känns knappt värt att jämföra.
Re: Restvärdesgarantin
Postat: 28 aug 2016 14:45
av grenhall
Beigler skrev:e5m1r skrev:Beigler skrev:Delta skrev:Beigler skrev:Hej på er,
I ganska många trådar diskuteras olika leasing och vad som berättigar till restvärdesgarantin. Jag håller själv på att titta på finansieringsalternativen och blivit lätt frustrerad över både DnB och Sixt som berättigar till garantin.
En fundering, behöver vi verkligen denna garanti? Idag vet vi ju att batterierna inte är helt döda efter tre år, vi vet att ingen konkurrent har gjort något som kommer att sänka andrahandsvärdet på våra bilar, vi vet att Tesla idag är ett fantastiskt starkt varumärke etc.
Jag kommer att få ut ca 65% nu när jag säljer min gamla Opel som är fyra år. Om jag bara får ut 50% när jag skall sälja Teslan om tre år kommer jag att vara lätt purken.
När Tesla var nytt var det genialiskt för att lugna oron. Idag känns det överflödigt. Eller vad tror ni?
Du resonnerar helt rätt. Tror även att körsträckan i framtiden kommer att ha mindre påverkan på priset. Biltypen har ju endast en bråkdel så många rörliga delar. Och alla rörelser är roterande eller vridande. Detta till skillnad från "ångmaskinerna" som sitter i fossilbilar med glidande kolvar och ventilstyrningar. Därtill tusentals explosioner /minut med sotpartikler som följd. Resultatet blir slitage och föroreningar. Dessutom stålkarosser som rostar! Ska bli intressant att se hur detta slutar om 54 timmar.
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727775
Ytterligate en faktor som borde göra andrahandsvärdet bättre på Tesla relativt nuvarande bilmarknad är de löpande mjukvaruuppdateringarna. Min Opel är ju vad den var för fyra år sedan. Inte ens en så trivial sak som GPSens kardats har uppdaterats. Vill jag ha senare funktioner måste jag helt enkelt köpa ny bil.
Du har tur en annan medlems opel är inte vad den var för tre år sedan numera saknar den AC

Ajdå,
Jag är egentligen rätt nöjd med min Insignia. Hade det inte varit för Elon hade jag nog bytt till en ny av samma modell. Men Tesla är något helt annat. Känns knappt värt att jämföra.
Vänligen använd inte Opel och Tesla i samma mening. Jag hatar det bilmärken och alla dess bilar. Vem kommer på så korkade konstruktioner som sitter i Insignian?? Jag kommer bli så jäkla nöjd när den skiten äntligen är borta från min tomt.