Sida 1 av 1
Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 09:01
av Jocce
I morse när jag vaknade hade någon stulit luften ur mitt vänster framdäck! :O
Den varnade för "Very Low Tire Pressure" på vänster fram (1.1 Bar). Så rullade sakta ner till Statoil...öh..Cirkle K...och fyllde på (Körde i 2.8 för det var det i de övriga, men har för mig att de brukar gå upp till 3.1 när man kört en bit).
I bruksanvisningen står det att man skall köra 10 minuter i minst 40 km/h, då jag har ca 20-30 minuter till jobbet (Solna till Märsta) tänkte jag att varningen slocknar väl en bit ut på motorvägen då.
Men den slocknade aldrig.
Däcket sa 2,8, sen upp till 2,9 (på samtliga däck), men varningen låg kvar (endast på vänster fram) hela vägen!
Vad skall man göra för att åtgärda det hela?
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 09:25
av danni
Intressant. Jag fick varning för lågt däcktryck höger bak i söndags (hade halkat ner till 2,5 bar) men den försvann direkt efter jag hade fyllt på luft. Många såna grejer löser sig efter man låtit bilen stå ett tag. Prova en ordentlig reset annars eller ring supporten.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 09:57
av Castro90
I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 09:59
av e5m1r
Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 10:42
av Jocce
Castro90 skrev:I de flesta bilar måste du nollställa punkteringsvarningen manuellt i menyn. Kolla om det finns något där.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
e5m1r skrev:Det finns reset tirepressure i menyn så det kan du också prova om det inte löser sig själv
Man skall inte göra det enligt manualen, manualen säger att den släcker sig själv efter 10 minuter i över 40 km/h...
Provade även att trycka reseten (som enligt panelen endast skall användas när man bytt hjul) och detta hjälpte inte.
Skall ta en tur efter lunch med henne och se om hon återhämtat sig, samt vad däcktrycket står på (orolig för Pyspunka...)
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 10:55
av Waxinator
Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 10:58
av grenhall
Waxinator skrev:Mina däck håller 3,1 bar sedan leverans och utan att ha värmt upp däcken.
Lite extra tryck kanske motverkar eventuell ventilläcka och minskar säkert rullmotståndet.
Vad har du för däcktryckssiffror vid dörren i din bil?
Har du 21'' turbiner?
Jag har nämligen 42psi som max däcktryck på min bil.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 11:15
av Waxinator
Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 11:25
av grenhall
Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 11:35
av Jocce
grenhall skrev:Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.
Nä egentligen inte väl?
21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 12:00
av danni
Jocce skrev:grenhall skrev:Waxinator skrev:Jag har trycken 310kpa / 45psi för alla däcken (standardfälgen 19" Silver Slipstream).
Mycket märkligt att 19'' har högre däcktryck än 21''.
Nä egentligen inte väl?
21" är väl bredare, mao större yta att fördela upp trycket på.
Däremot har man nog större luftmängd i dem?
/Jocce
En del är bredare bak men många är samma, beror på när man fått bilen levererad (dvs om man har staggered eller inte). Men tryck är ju just tryck och räknas per ytenhet, så "större yta att fördela upp trycket på" är ett märkligt sätt att säga. Fördelar du upp tryck på yta så får du kvar kraft, och kraften blir i det här fallet mindre. Normalt har man högre tryck i däck med lägre profil såvitt jag vet, vilket 21-tummarna har.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 12:31
av 12man
tesla centralt har över tid haft lite olika åsikter om däcktryck, vet att de klistrade över etiketten i bilen vid nåt besök,
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 12:53
av grenhall
Vad jag vet så har däckgubbarna alltid tryckt i runt 3 bar i mina däck som varit lågprofil på föregående bilar. 42psi motsvarar ju 2,89 bar och det får väl ändå anses vara relativt lågt för den profilen det är på 21''.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 13:32
av Jocce
Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra!

Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 13:34
av grenhall
Jocce skrev:Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra!

Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu
/Jocce
Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 13:37
av Toja
För mig försvann varningen snabbt, men jag pumpade nog i 3.1
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 14:03
av +46
Jocce skrev:Gjorde en "omstart" så försvann varningen iallafall...
Om läckaget...en plåtskruv som satt i däcket, nu lagat av Däckia Märsta, snabbt och bra!

Börjar dock undra om någon är ute efter mig, haft skruv i däcket på flera av mina bilar inom ett år nu
/Jocce
Jag råkade ut för detsamma. En plåtskruv satt indragen på vänster bakdäck. Skruven satt på däcksidan så jag tror att det är ytterst osannolikt att den fastnade där utan mänsklig hjälp.
I mitt fall blev ett nästan nytt däck bytt till ett nytt däck av SC i Upplands-Väsby. Otyget kostade mig 3 985:-
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 14:12
av Jocce
grenhall skrev:
Funkar det att laga och ändå köra full hastighet enligt däckets spec? Förut kunde man inte det.
Jag frågade faktiskt inte...Men skall jag ner till Tyskland så skall jag ta detta i beaktning och kolla av läget!
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 14:16
av Waxinator
Men varför inte bara dra åt skruven så den sluter tätt !?
Under en Englands resa körde jag över en plåtbit med en lång nit. Plåtbiten lossnade efter någon mil men niten satt kvar. Däcket läckte inte alls så vid hemkomst (100 mil) skaffade jag tätningsskum och drog ur niten. Hålet var dock för stort så skummet bara sprutade ut. Jag satte då bara tillbaka niten i däcket och körde vidare. Efter några veckor fixades däcket av proffs.

Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 30 aug 2016 17:24
av mati
Jag har en gång kört omkring med en skruv i ett däck utan att veta om det. När däcken var slut och skulle bytas visade mig däckkillen efteråt en blankpolerad skruv som tydligen hade suttit där hur länge som helst. Däcket hade inte tappat en enda millibar i tryck.

Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 20 okt 2016 09:05
av Jocce
Nu har jag bytt till vinterdäck.
Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.
Provat att resetta, samma problem. Någon som har något tips?
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 20 okt 2016 09:41
av Lessmog
Jocce skrev:Nu har jag bytt till vinterdäck.
Vänster bak ger varning trots att jag kört ca 7 mil. (2.9 på alla, men ska kicka upp dem till typ 3.1 sen), trots detta endast vänster bak som varnar.
Provat att resetta, samma problem. Någon som har något tips?
/Jocce
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...

Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 20 okt 2016 10:32
av Jocce
Lessmog skrev:
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...

Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.
Tror helt enkelt att den ville ha ny luft
/Jocce
Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 20 okt 2016 15:54
av Lessmog
Jocce skrev:Lessmog skrev:
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...

Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.
Tror helt enkelt att den ville ha ny luft
/Jocce
Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen.
Givande konversation detta!

Re: Lågt däcktryck - Reseta?
Postat: 20 okt 2016 16:17
av Jocce
Lessmog skrev:Jocce skrev:Lessmog skrev:
Inget bättre tips. Samma problem! ZK i Mölndal föreslog att jag kör ett par dagar och ser om det ger sig. Resettade ett par gånger, men utan att köra längre än runt parkeringen. Jag får väl skaffa mig något ärende i dag ...

Jag åkte upp till garaget och släppte ur luft och körde i lite ny luft (lite över vad det var innan) så försvann varningen.
Tror helt enkelt att den ville ha ny luft
/Jocce
Tack för tipset! Resettade ett par gånger på vägen och när jag svängde in framför luftpumpen på Gulf blev den tydligen skrämd, rätta värdena dök upp. Nu är den snäll och spak igen.
Givande konversation detta!

Skrämseltaktik kan ibland vara den bästa
/Jocce