Sida 1 av 2
Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 07:45
av vigge50
På TMC så har det ett tag funnits en tråd om en som beställde en femsitsig Model X utan att se att det var längre leveranstid och sen undrade varför Tesla aldrig tog kontakt med honom. Han fick sen reda på av andra medlemmar att femsitsiga var försenade och efter det rekommenderade Tesla honom flera gånger att uppdatera till sex eller sjusitsig för att kunna få sin bil tidigare utan att ge honom någon förklaring till varför den fem sitsiga var försenad. Nu har han dock till slut fått en förklaring att Tesla har lyssnat på kritiken och håller på att ta fram en ny sätesrad som skulle kunna fällas, och detta är anledningen till att den är försenad.
I received another call from Tesla, a response to my request during my conversation with the Tesla representative who called last week, that someone call me who could give me a reasonable explanation about why manufacture of the 5 seat Model X version has lagged behind the 6 and 7 seat version. The explanation was convincing. The 6 and 7 seat versions use the same basic location, structure, and design for the middle row seats. That produces the limited leg room for the middle row seats. The 5 seat version is being designed to have more leg room, a different support system, fold down ability, and interior changes to accommodate the adjusted location for the middle row. In other words, as usual, an ambitious plan that will deliver on all counts. Tesla gets credit. I considered the conversation very positive.
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/1707324/
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 09:18
av HelectriC
Men det känns ju väldigt konstigt om man inte gått ut med någon sådan information när man vet att många önskar sig möjligheten att kunna fälla sätene. Skulle det bara dyka upp på de 5-sitsiga då utan möjlighet att få välja fritt om man vill satsa på utrymme eller många platser? Allt är möjligt, men för mig känns det konstigt.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 09:39
av danni
Det är ju mycket möjligt att de kommer göra de femsitsiga med en fastmonterad (dvs inte flyttbar) andrarad som sitter längre bak i bilen och är fällbar. Det hade till och med varit väldigt logiskt. Att de inte tydligt kommunicerar det beror nog på att de vill leverera så många bilar som möjligt för sitt cashflows skull och inte vill att folk ska vänta på de femsitsiga.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 10:22
av vigge50
De har nu introducerat Model Xs framsäten i Model S för prestandaversionerna, kan de vara så att Tesla tar fram en sätesrad som passar som andra rad i både Model X och Model S tror ni eller skilljer det för mycket mellan bilarna?
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 11:12
av danni
vigge50 skrev:De har nu introducerat Model Xs framsäten i Model S för prestandaversionerna, kan de vara så att Tesla tar fram en sätesrad som passar som andra rad i både Model X och Model S tror ni eller skilljer det för mycket mellan bilarna?
Jag är lite tveksam till om andraraden i Model X överhuvudtaget skulle få plats som andrarad i Model S. Den bygger nog alldeles för mycket på höjden.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 01 sep 2016 12:10
av MSO
So there is a God after all!

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 21:06
av Monark1954
Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 21:37
av Svenssons
Monark1954 skrev:Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 21:45
av HelectriC
Svenssons skrev:Monark1954 skrev:Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 21:52
av Svenssons
HelectriC skrev:Svenssons skrev:Monark1954 skrev:Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 21:54
av HelectriC
Svenssons skrev:HelectriC skrev:Svenssons skrev:Monark1954 skrev:Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
Det är ju intressant när dom skriver tydligt på sin hemsida att MX är för upp till 7 vuxna!
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 22:47
av bylund
Trafikförordningen skrev skrev:6 § I en bil får inte fler passagerare tas med än den är registrerad för. Passagerare skall färdas på en plats som är avsedd för passagerare.
[--- två stycken om motorcyklar ---]
Transportstyrelsen får föreskriva eller i enskilda fall medge undantag från bestämmelserna i första-tredje styckena. Förordning (2008:1109).
Jag tror inte att Model X är något så speciellt att den borde registreras med färre passagerare än vad det finns stolar för. Jag skulle pressa Tesla om detta om jag var på gång att skaffa Model X för att se vad för undantag de anser sig ha.
Barnstolarna i bagaget på Model S är knappast jämförbara, och undantaget för den typen av stolar gäller just barn:
Transportstyrelsen skrev:Fler passagerare får inte tas med i en bil än den är registrerad för. Passagerare ska färdas på de platser som är avsedda för passagerare.
Undantag från regeln gäller i vissa fall:
Ytterligare passagerare som är barn får tas med i en bil om barnet eller barnen färdas på en plats som är utrustad med en särskild skyddsanordning för ett eller flera barn. Skyddsanordningen ska vara typgodkänd, rätt installerad och användas på avsett sätt.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 02 sep 2016 22:47
av Tenk
Ja inte helt perfekt om man läser hos Transportstyrelsen, min nuvarande familjebuss har förare+6 så jag förstår inte varför Tesla reggar så...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vag ... ssagerare/
Känns än mer märkligt om man kikar på mindre familjebussar med uppfällbara säten som i princip bara barn kan sitta i, de har vad jag kan se 6+förare.
Ser också att det finns MX med förare+3 vilket alltså innebär att de 6-sitsiga är 4-sitsiga...
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 00:48
av Monark1954
Har försökt testa 3 bilar mot transportstyrelsens app om det var något lurt i databasen vi tittar i men för dessa tre var antalet passagerare lika.
Även på i slutet på augusti registrerade modell x finns både 3, 4 och 5 passagerare plus förare.
En modell x med 5 passagerare måste ju ha en tredje stolsrad där vuxna får sitta.
Verkar inte vara så att tredje raden konsekvent inte räknas.
Tråkigt vore om det är bristande personberonde rutiner så att slumpen avgår om vi måste kräva ny typregistering på vår nya bil.
Svensson har ju uppmärksammat spridning på tillåten släpvagnsvikt.
Ägaren kan ju bäst jämföra med beställd bil mot registreringsbevisets antal passagerare. Kan vara vanskligt att spekulera för oss som försöker hitta ett mönster.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 09:59
av mahulkp
Svenssons skrev:HelectriC skrev:Svenssons skrev:Monark1954 skrev:Det verkar finnas en modell X, XEX609, på väg till Sverige som är registrerad som 4 passagerare + förare.
Då kanske det klarnar hur tillverkade 5 sitsiga modell X har sin andra rad.
Min (XEX609) är inte den enda... Den och de andra (dock inte de första) som har 7 säten har dock 4+förare i regbeviset.
Varför har det blivit så?
Förklaringen jag fått är att det är precis samma sak som på Model S 5+2. En förklaring som jag inte köper riktigt är att man räknar vuxna sittplatser. Det skulle kunna vara så att Tesla har dispens för de två sätena längst bak och då ska det vara 4+1+dispens för 2. Registreringen sker centralt och det är samma på alla bilar nu tror jag men de tidiga 7-sätesbilarna har 6+1.
Den förklaringen köper jag inte då man tydligt deklarerar att man säljer en bil avsedd för sju vuxna. Jag kommer inte ta emot en leverans där inte bilen är godkänd för alla passagerare.

Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 10:14
av Tenk
Samma här, det funkar inte för mig...
Jag har meddelat DS och vi kan väl uppdatera om vad vi får för besked.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 11:50
av mahulkp
Tenk skrev:Samma här, det funkar inte för mig...
Jag har meddelat DS och vi kan väl uppdatera om vad vi får för besked.
Japp ska kolla jag också.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 16:11
av Svenssons
Jag har också påpekat detta och kommer inte acceptera fel i regbeviset. Det skall stå 6+1 på min som det gör på en del andra med 7 säten. Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 03 sep 2016 18:53
av Tenk
Har fått svar (på en lördag - bra måste jag säga) som jag tolkar som att en sjusitsig ska vara reggad 6+ förare. Men jag hänvisade sen även till denna tråd då det ju verkar vara något knas med de senast reggade MX.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 14:10
av matbl
Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 16:28
av dstr
Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 17:23
av Svenssons
matbl skrev:Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.
Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6
Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 17:55
av dstr
Svenssons skrev:
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Nej, vinterdäck är undantagna (iaf så länge som de är smalare?)
Är bilen helbilsgodkänd så är det regbeviset som gäller. Tror spårvidden får diffa 15mm utan regbesiktning. På en höft iaf - hinner inte googla exakta reglerna nu, men fånigt kinkigt är det.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 19:40
av matbl
Svenssons skrev:matbl skrev:Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.
Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6
Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Jag menar EU typgodkännandet. Inte svenska registreringsdatat.
Ser även att effekten är helgalen. Den ska vara 79 eller 90 kW.
Eftersom bilen är helbilsgodkänd så får inte TM sverige hitta på egna data.
Om jag inte misstar mig är decdessutom skyldiga att tillhandahålla typgodkännandet.
Re: Andra raden i femsitsig Model X kanske kan fällas
Postat: 05 sep 2016 20:30
av Svenssons
matbl skrev:Svenssons skrev:matbl skrev:Alltså bilen har ju ett typgodkännande i EU som specar det här. Kan inte Tesla Sverige bara följa vad deras Nederländska kollegor redan registrerat in för bilen?
Luktar samma sak som effektvärdena. Kolla att ni får rätt enligt typgodkännandet även där...
Samma typgodkännande och antal stolar i bilen har olika antal passagerare.
Exempel:
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 4
7 säten typgodkännande: e4*2007/46*0667*10 Antal passagerare: 6
Min bil är registrerad för 4 passagerare men har 2+3+2 säten registrerade hos Transportstyrelsen.
dstr skrev:Svenssons skrev:Det står också fel dimension på bakdäcken men det bryr jag mig inte så mycket om så länge det är rätt som sitter på.
Hur mycket diffar det? Bryr du dig lika litet dagen du får böter för fel däck?
Menar du att man behöver man nytt regbevis varje gång man byter mellan sommar och vinterdäck? Måste man åka in och besiktiga bilen mellan varje däckbyte?
I registreringen står det följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 265/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Skall vara följande:
Däck fram 265/35/R22 102W
Däck bak 285/35/R22 106W
Fälg fram 22X9,0J - 35 MM OFFS
Fälg bak 22X10.0J - 35 MM OFF
Jag menar EU typgodkännandet. Inte svenska registreringsdatat.
Ser även att effekten är helgalen. Den ska vara 79 eller 90 kW.
Eftersom bilen är helbilsgodkänd så får inte TM sverige hitta på egna data.
Om jag inte misstar mig är decdessutom skyldiga att tillhandahålla typgodkännandet.
Typgodkännandet som jag skrev är ju EG-typgodkännandet som gäller i hela EU och lite till. Det finns Model X med ett annat typgodkännande och då slutar det på 9 istället för 10. Vet inte om antalet passagerare kan sättas landspecifikt men Tesla har i alla fall angett kanske hälften av Model X med två färre passagerare än vad bilen kan ta/har säten för. Antal passagerare är alla fall från svenska registret. Vad gäller effekten så ser jag gärna att man anger den lägre effekten som bilen klarar av att ge under en timme i medel eller vad det är.
Vad gäller däcken så bör samtliga orginaldäck vara angivna bland övriga uppgifter. Tror inte det är något problem vad som anges på dess plats så länge övriga däckdimensioner finns med också. Bäst är dock om första uppgiften också är den som sitter på bilen normalt sett.