Sida 1 av 3
Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 06:38
av Jerker
Vad jag förstår är motormässan i Paris en stor händelse i bilvärlden. Här presenteras tydligen en hel del nyheter. Men kommer Tesla att göra det? Elecktrec skriver om en incident där mässledningen tydligen gått ut med att Tesla ska visa upp model 3 men Tesla förnekar detta och infot på hemsidan har ändrats. Har Tesla ändå nåt ess i rockärmen inför Parismässan?
https://electrek.co/2016/09/03/tesla-mo ... ext-month/
Ska också bli intressant att se hur många biltillverkare som kommer att visa upp elbilsprototyper. Det har ju förekommit en hel del uttalanden från diverse tillverkare om kommande elbilar och kanske visas det upp ett och annat nu?
Mässan är öppen 1-16 oktober.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 06:42
av Svenssons
Tesla har aldrig använt bilmässor för att presentera nyheter. Än mindre sannolikt att de kommer använda en europeisk mässa för nyheter.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 06:48
av Jerker
Svenssons skrev:Tesla har aldrig använt bilmässor för att presentera nyheter. Än mindre sannolikt att de kommer använda en europeisk mässa för nyheter.
Nej, precis! Men Electrek spekulerar i att nåt var på gång som kunde ha varit intressant. Kanske visare de helt enkelt upp prototyperna som redan finns?
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 06:49
av Pontus
Men kanske som sagt en del andra märken kommer visa och ge lite mer information om som alternativ. Kan bli kul att se.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 07:39
av zyax
Svenssons skrev:Tesla har aldrig använt bilmässor för att presentera nyheter. Än mindre sannolikt att de kommer använda en europeisk mässa för nyheter.
De kan mycket väl presentera en nyhet som vi redan vet, men som får genomslag hos den stora biljournalistkåren.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 08:12
av Laban
zyax skrev:
De kan mycket väl presentera en nyhet som vi redan vet, men som får genomslag hos den stora biljournalistkåren.
Som Jerker nämnde så varför inte en av de befintliga prototyperna. Det är nog inte så stor andel av biljournalisterna i Europa som har sett en Model 3.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 08:14
av chpaulin
Laban skrev:zyax skrev:
De kan mycket väl presentera en nyhet som vi redan vet, men som får genomslag hos den stora biljournalistkåren.
Som Jerker nämnde så varför inte en av de befintliga prototyperna. Det är nog inte så stor andel av biljournalisterna i Europa som har sett en Model 3.
Bara de inte tar den i lera, för då kommer nog backspeglarna släpa i marken i det strålkastarljuset

Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 08:40
av AGCF
Det känns lite självklart att de borde ha en av sina rullande prototyper av 3 på mässan.
Jag har fått för mig att någon bilmässa även tidigare avslöjat någon hemlig modell i förväg.. Någon annan som har samma känsla? Kunde inte hitta något på google nu dock..
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 09:00
av Svenssons
AGCF skrev:Det känns lite självklart att de borde ha en av sina rullande prototyper av 3 på mässan.
Jag har fått för mig att någon bilmässa även tidigare avslöjat någon hemlig modell i förväg.. Någon annan som har samma känsla? Kunde inte hitta något på google nu dock..
Kan det vara Executive Seats du tänker på? De sågs offentligt för första gången på en mässa tror jag men nyheten om dessa hade gått ut tidigare.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 09:42
av Jerker
Men ändå hoppas jag på att detta kommer att bli den bilmässa där trenden bröts och elbilarna kom i fokus! Vad tror ni om det? Om man ser på attityden från de andra biltillverkarna så har den ändrats radikalt under det senaste året. Det borde också komma att återspeglas i deras utställningar.
Jag tror t.ex. att Zoe kommer att presenteras i en 40 kWh-version och undrar om inte fler av dessa småbilar kommer att hottas upp nu när de tvingas konkurrera med både Tesla 3 och Bolt/Ampera E.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 05 sep 2016 10:39
av vigge50
AGCF skrev:Det känns lite självklart att de borde ha en av sina rullande prototyper av 3 på mässan.
Jag har fått för mig att någon bilmässa även tidigare avslöjat någon hemlig modell i förväg.. Någon annan som har samma känsla? Kunde inte hitta något på google nu dock..
Vad jag minns så hade Tesla en bild på den nya blåa färgen på en stor bild på en mässa några veckor innan den gick att beställa och det var mängder av spekulationer om det var en ny färg eller bara ljusinställningarna på bilden. Färgen kom dock senare så det var lite försmak men inget jättespännande.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 17 sep 2016 20:29
av vigge50
På Volkswagen hemsida så är det inte möjligt att designa en e-Golf vilket tyder på att Volkswagen snart visar upp en ny med större batteri som har diskuterats länge.
Har även fått höra från trovärdig källa att Nissan har stora planer på Paris motormässa men att de inte har velat gå ut stort med det innan då de skulle skada den nuvaraände försäljningen.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 20 sep 2016 08:51
av vigge50
Nu kommer rapporter att Renault ska presentera en Zoe med större batteri i Paris. Enligt en artikel ska den ha "32 mils räckvidd vid normal körning". Känns inte som att de är enligt NEDC men vi får väll se vad det blir.
https://electrek.co/2016/09/19/renault- ... -of-range/
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 20 sep 2016 08:53
av HelectriC
vigge50 skrev:På Volkswagen hemsida så är det inte möjligt att designa en e-Golf vilket tyder på att Volkswagen snart visar upp en ny med större batteri som har diskuterats länge.
Har även fått höra från trovärdig källa att Nissan har stora planer på Paris motormässa men att de inte har velat gå ut stort med det innan då de skulle skada den nuvaraände försäljningen.
jasså? jag har hört att eGolfen INTE kommer få större batteri i denna facelift. Det är främst inredningen i form av digitalinstrument och lite större mittskärm som blir nytt. Men vi får se

Re: Paris motormässa 2016
Postat: 20 sep 2016 09:27
av vigge50
HelectriC skrev:vigge50 skrev:På Volkswagen hemsida så är det inte möjligt att designa en e-Golf vilket tyder på att Volkswagen snart visar upp en ny med större batteri som har diskuterats länge.
Har även fått höra från trovärdig källa att Nissan har stora planer på Paris motormässa men att de inte har velat gå ut stort med det innan då de skulle skada den nuvaraände försäljningen.
jasså? jag har hört att eGolfen INTE kommer få större batteri i denna facelift. Det är främst inredningen i form av digitalinstrument och lite större mittskärm som blir nytt. Men vi får se

Här är en av flera artiklar om det men det kanske har ändrats? Känns konstigt om Volkswagen inte skulle försöka komma ikapp Nissan och BMW åtminstånde.
http://insideevs.com/2017-volkswagen-e- ... rld-range/
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 20 sep 2016 21:00
av FredrikR
Tror inte den här länken varit uppe i tråden tidigare! Men känns som ganska underbyggda spekulationer.
http://pushevs.com/2016/09/15/paris-mot ... 6-preview/
Så tycks som att Leaf och Zoe´s 40kWh batteri antagligen kommer vara runt 43-45kWh, men med 40 kWh tillgängligt, dvs dubbelt upp mot vad jag har i min nuvarande Leaf (24kWh).
Honda Clarity, var helt ny för mig!
Och överhuvudtaget intressant att se hur mycket som är på gång inom en mycket snar framtid. Önskar dock att ytterligare någon tillverkare kunde presentera en bil med 60 kWh batteri. Vist den nya Leafen med 40 tillgängliga kWh, kommer funka bra för mig, men först när de kommer upp i den storleken på batterier så tror jag man når en lite större kundkrets.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 06:26
av Bjelke
FredrikR skrev:Tror inte den här länken varit uppe i tråden tidigare! Men känns som ganska underbyggda spekulationer.
http://pushevs.com/2016/09/15/paris-mot ... 6-preview/
Så tycks som att Leaf och Zoe´s 40kWh batteri antagligen kommer vara runt 43-45kWh, men med 40 kWh tillgängligt, dvs dubbelt upp mot vad jag har i min nuvarande Leaf (24kWh).
Honda Clarity, var helt ny för mig!
Och överhuvudtaget intressant att se hur mycket som är på gång inom en mycket snar framtid. Önskar dock att ytterligare någon tillverkare kunde presentera en bil med 60 kWh batteri. Vist den nya Leafen med 40 tillgängliga kWh, kommer funka bra för mig, men först när de kommer upp i den storleken på batterier så tror jag man når en lite större kundkrets.
Håller med om att större batterier behövs men jag tror att den största enskilda faktorn idag är priset om man pratar om större kundkrets, vet inte hur många jag pratat med som
lätt skulle köpa en elbil liknande min Leaf om den kostade mindre, alltså även med det lilla batteri den har nu (min har 24kWh). Den skulle funka för otroligt mångas behov till vardags och skulle sälja i massor även i nuvarande utförande, men för att bli en "riktig" bil (som vääääldigt många skulle tycka vara OK) så måste ju batteristorleken bli bra mycket större såklart

edit: (det räcker ju med att kika på grannlandet)
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 06:31
av Jerker
Bjelke skrev:FredrikR skrev:Tror inte den här länken varit uppe i tråden tidigare! Men känns som ganska underbyggda spekulationer.
http://pushevs.com/2016/09/15/paris-mot ... 6-preview/
Så tycks som att Leaf och Zoe´s 40kWh batteri antagligen kommer vara runt 43-45kWh, men med 40 kWh tillgängligt, dvs dubbelt upp mot vad jag har i min nuvarande Leaf (24kWh).
Honda Clarity, var helt ny för mig!
Och överhuvudtaget intressant att se hur mycket som är på gång inom en mycket snar framtid. Önskar dock att ytterligare någon tillverkare kunde presentera en bil med 60 kWh batteri. Vist den nya Leafen med 40 tillgängliga kWh, kommer funka bra för mig, men först när de kommer upp i den storleken på batterier så tror jag man når en lite större kundkrets.
Håller med om att större batterier behövs men jag tror att den största enskilda faktorn idag är priset om man pratar om större kundkrets, vet inte hur många jag pratat med som
lätt skulle köpa en elbil liknande min Leaf om den kostade mindre, alltså även med det lilla batteri den har nu (min har 24kWh). Den skulle funka för otroligt mångas behov till vardags och skulle sälja i massor även i nuvarande utförande, men för att bli en "riktig" bil (som vääääldigt många skulle tycka vara OK) så måste ju batteristorleken bli bra mycket större såklart

Problemet är ju att många hushåll bara har en bil och den ska täcka alla behov. Oftast kanske man mer än väl klarar sig med 24 kWh, men ibland kör man till släkten 40 mil bort, ibland behöver man låna släpkärra på byggmarknaden, vissa har hund och behöver en kombi osv. osv. och att tro att alla utan problem kan täcka alla dessa "extravaganser" genom att låna och hyra ett annat fordon är överoptimistiskt. De allra flesta vill äga den bilen själva och innan det finns elbilar för alla behov till ett vettigt pris kommer den inte att slå igenom på allvar.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 07:33
av bylund
Många tror sig dessutom ha alla möjliga behov av bil som de egentligen inte har (jag också). Men vill ha möjlighet att ha, då bilen är känsla av frihet. Hur ofta var det du faktiskt använde 740:n sedan du skaffade Zoen?
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 07:56
av Jerker
bylund skrev:Många tror sig dessutom ha alla möjliga behov av bil som de egentligen inte har (jag också). Men vill ha möjlighet att ha, då bilen är känsla av frihet. Hur ofta var det du faktiskt använde 740:n sedan du skaffade Zoen?
*L* Sant, men i verkligheten är det så att jag har skjutit upp vissa saker som jag hade tänkt att göra i sommar, byggprojekt som hade krävt Volvon som laståsna. I längden kommer jag inte att klara mig bara med Zoe, det är kalla fakta. Hade Zoe haft drag hade det varit ett annat läge. Nu står det också en massa grovsopor på gården som jag annars hade kört bort, om Volvon hade varit igång. Mitt behov av en större bil med drag är en tickande bomb... Att elbilar inte typats för drag i Sverige är för mig en olöslig gåta...
Även om inte alla behöver stora bilar så måste stora bilar finnas, annars skulle inte samhället gå runt. Även om vissa klarar/nöjer sig med att låna/hyra stor bil vid behov så måste det finnas såna bilar att låna/hyra. Nån granne måste ha en sån, och för att det ska finnas tillräckligt många elbilar av den typen i samhället, att man når den "kritiska massan", så måste priserna ner annars kommer aldrig genombrottet.
Det som jag har lyft fram med att jag har använt Zoen istf Volvon gäller ju långresor. Det är där som jag har överraskat mig själv med att acceptera Zoens korta räckvidd och långsamma laddning. Men inte heller det är nåt jag kommer att nöja mig med i längden. Nu har det varit lite av en sport att testa gränserna, och hustrun tyckte också att det var lite kul i somras, men efter ett antal lite längre resor med Zoen har hon allt oftare föreslagit att vi tar hennes fossil istället eftersom hon inte är så road av att sitta still och ladda så ofta och förlänga restiden. Så att jag står ut beror på att jag väntar på nåt gott som kommer längre fram och att detta är en övergångsfas.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 08:23
av bylund
Just att ha rätt fordon för rätt situation kommer nog att lösas med autonoma bilpooler i framtiden, och kanske tidigare än jobbpendling. Att man inte vill vänta 30 min extra på sin transport till jobbet på landet kan man förstå innan systemet är fullt utbyggt, men att det tar några timmar efter att man beställt transport av grovsopor är ett mindre problem, särskilt om man kan förutsäga när transporten kommer.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 10:23
av Jerker
bylund skrev:Just att ha rätt fordon för rätt situation kommer nog att lösas med autonoma bilpooler i framtiden, och kanske tidigare än jobbpendling. Att man inte vill vänta 30 min extra på sin transport till jobbet på landet kan man förstå innan systemet är fullt utbyggt, men att det tar några timmar efter att man beställt transport av grovsopor är ett mindre problem, särskilt om man kan förutsäga när transporten kommer.
Det kommer att bli den stora frågan. Hu långt borta är detta med bilpooler, autonoma fordon etc.? Hur lång tid tar det att ställa om hela fordonsflottan så att detta kommer alla människor till del? Jag tror att vi har ett perspektiv på minst ett par decennier. Det vore bra om elbilsboomen kom snabbare än så. Och jag tänker inte vänta på det och under tiden köra fossilt. Jag vill ha en kompetent elbil nu!

Tur att Tesla 3 kommer..

Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 20:06
av FredrikR
Tror vi glider ifrån ämnet lite om Paris motormässa.
Men jag skrev en lite större kundkrets. Självfallet behövs det mer än bara ett stort batteri. Men vid ca 30 mils räckvidd, vet jag flera bekanta, som blivit väldigt nyfikna på min Leaf och troligen skulle skaffa en elbil. Det behövs även andra sker, priset är ju en av dessa, vore ganska smart att ha möjligheten att välja mellan ett 60 & 30 batteri, med en adekvat skillnad i pris mellan dessa modeller.
Som vi alla här vet så räcker inte 30 mil för alla, det finns det ju folk på jobbet som tycker det är jättebra med elbil men aldrig kommer skaffa en innan man kan köra 80 mil på en laddning, då man ju kanske vill köra till Tyskland någon gång ibland, sen på frågan när han senast gjorde den resan så är svaret för några år sedan. Och inte hjälper argument som att äta, kissa, sträcka på benen.
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 21:12
av Mrk
Vet inte om ni skrev det, men VW kommer att visa upp en helt ny bil, dvs något annat än en ny eGolf verkar det som
http://feber.se/bil/art/354880/volkswag ... _av_ny_el/
Re: Paris motormässa 2016
Postat: 21 sep 2016 22:02
av FredrikR
Ja det är väl den bilen som det väl finns något uttalande om "vara stor som en Golf på utsidan och en Passat på insidan". (är nog något jag läst på det här eller annat forum).
Frågan är bara när den här bilen ska komma, 2025? Verkar inte vara allt för snart i alla fall.