Sida 1 av 1
Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 13:31
av vigge50
Tidigare idag skedde tydligen en dödsolycka i Nederländerna där föraren i en Model S körde av vägen och in i ett träd vilket gjorde att bilen började brinna. Om autopiloten var aktiverad har Tesla ännu inte kunnat svara på men tydligen så spekuleras det om det i nederländsk media.
Brandmännen vågade inte närma sig bilen efter att branden var släkt då batteripacket hade gått sönder och vissa moduler hade trillat ut vilket tyder på en krasch i hög hastighet.
https://electrek.co/2016/09/07/tesla-dr ... stigation/
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 13:58
av gellerstam
Ngn som sett andra bilder?
På dessa bilder ser man inte ngn brand i Teslan utan bara bengaler som brinner för att stoppa andra bilister!
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 14:09
av DSV
Bland kommentarerna fanns denna artikel länkad med lite fler bilder:
http://www.autoblog.nl/nieuws/dodelijke ... aarn-90811
Förstår det som att bilen isig inte fattade eld utan en del av batteripacket som lossnat.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 14:19
av Schelin
Ser ut att vara en liten väg då går det ju inte att köra så fort med autopilot bara 10 km/h över gällande hastighet. Någon som vet hastighetsgränsen på vägen?
Tesla 60D, Aug 2016, Gen2, Autopilot.
http://---
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 16:19
av bylund
Schelin skrev:Ser ut att vara en liten väg då går det ju inte att köra så fort med autopilot bara 10 km/h över gällande hastighet. Någon som vet hastighetsgränsen på vägen?
Långt ifrån alla vägar med mötande trafik är begränsade.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 18:15
av vigge50
Sprids uppgifter i Nederländerna nu att Teslan är från 2013 vilket betyder att den inte har autopilot, om medier tar hänsyn till detta är däremot en annan fråga.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1716991
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 18:17
av LarsL
Inte mycket till bilde men den ser ju inte ut att ha brunnit särskilt kraftigt i alla fall.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 18:25
av Franz
Även om bilen nu är gammal och AP därför inte är aktuellt så känns det mindre sannolikt att man skulle köra med den påslagen på en liten väg i hög hastighet samtidigt som man höll på med annat.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 19:02
av vigge50
Nu skämma jag lite, bläddrar man lite längre ner så har den kommentaren på Facebook att det han utgick ifrån inte stämmer så det kan fortfarande vara en olycka med autopilot. Vi får vänta på Teslas undersökning och se vad de kommer fram till.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 19:12
av vigge50
Mer info nu, bilen ska vara en 85D vilket tyder på att den är utrustad med autopilot, om den är aktiverad är däremot en annan fråga.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 22:03
av Java
AP eller ej, föraren är ansvarig för fordonets framförande. Dessutom, det ser ut som det har gått riktigt fort med avsliten hjulupphängning.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 22:08
av AGCF
Det ser ut som att hela front motor ligger bredvid bilen och bilen studsat mot ett träd precis framför förardörren.
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 07 sep 2016 22:11
av AGCF
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 07:20
av vigge50
Senaste nytt från Tesla
New details coming from Tesla Motors indicates that the 53-year old driver killed behind the wheel of the Model S was not using Autopilot at any point during his drive. Vehicle logs show that the Model S was traveling at more than 155 kph (96 mph) when it crashed into a tree. A Tesla spokesperson said that the damage sustained on the vehicle is consistent with the speed at which it was traveling before hitting the tree.
http://www.teslarati.com/tesla-investig ... ives-tree/
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 07:29
av Oddball
Det är ju riktigt coolt att Tesla kan plocka fram och presentera de ingående parametrarna i olycksfallsföroppet på detta sätt.
Sen kan man tycka att det är tragiskt att det skall behövas. Tänk om Volvo var tvungna att sätta in en haverikommision varje gång som någon kraschar en V70...
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 08:04
av bylund
Oddball skrev:Det är ju riktigt coolt att Tesla kan plocka fram och presentera de ingående parametrarna i olycksfallsföroppet på detta sätt.
Sen kan man tycka att det är tragiskt att det skall behövas. Tänk om Volvo var tvungna att sätta in en haverikommision varje gång som någon kraschar en V70...
Nu skickar förvisso Volvo en haverikommission om det sker en allvarlig olycka med en Volvo inom 10 mil från Göteborg. SOS Alarm kontaktar dem rentav när det sker.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... eases/5303
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 08:05
av akeller
En kamera fram hade varit nice också (som spelar in förloppet alltså). Då kanske Herr X sluppit wrappa om sin bil hela tiden också

Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 08:53
av Pontus
bylund skrev:Oddball skrev:Det är ju riktigt coolt att Tesla kan plocka fram och presentera de ingående parametrarna i olycksfallsföroppet på detta sätt.
Sen kan man tycka att det är tragiskt att det skall behövas. Tänk om Volvo var tvungna att sätta in en haverikommision varje gång som någon kraschar en V70...
Nu skickar förvisso Volvo en haverikommission om det sker en allvarlig olycka med en Volvo inom 10 mil från Göteborg. SOS Alarm kontaktar dem rentav när det sker.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... eases/5303
10 mil? Låter väldigt väldigt snålt. Kanske beror på att dom inte skulle hinna med alla fall om dom utökade radien?
Re: Tragisk dödsolycka i Nederländerna
Postat: 08 sep 2016 09:10
av bylund
Pontus skrev:bylund skrev:Oddball skrev:Det är ju riktigt coolt att Tesla kan plocka fram och presentera de ingående parametrarna i olycksfallsföroppet på detta sätt.
Sen kan man tycka att det är tragiskt att det skall behövas. Tänk om Volvo var tvungna att sätta in en haverikommision varje gång som någon kraschar en V70...
Nu skickar förvisso Volvo en haverikommission om det sker en allvarlig olycka med en Volvo inom 10 mil från Göteborg. SOS Alarm kontaktar dem rentav när det sker.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... eases/5303
10 mil? Låter väldigt väldigt snålt. Kanske beror på att dom inte skulle hinna med alla fall om dom utökade radien?
De samlar data från andra olyckor också. Enligt länken ovan alla som orsakar mer än 35 000 kr i skadekostnader (2003) och försäkrade i Volvia. De får nog en hel del data att jobba på.
Sedan går nog Volvo aldrig ut offentligt och säger hur vissa enskilda förare agerade innan en krasch. Här är det ju Tesla som går på defensiven eftersom det skrivs så pass mycket när det är en Tesla som kraschat.