Sida 1 av 1
Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 12:05
av DSV
Pratar man med butikerna så säger de att MS alltid kommer vara lyxbilen men jag har lite svårt att förstå vad som kommer vara säljande argumentet för den efter M3 nått marknaden.
Det kommer säkert dyrare versioner av M3 också men basmodellen förväntas hamna runt 400kkr vilket är att jämföra med enklaste MS 60 på 748kkr. Bara skillnaden i storlek motiverar knappast prisskillnaden och vad är det som gör MS till en lyxbil? M3 förväntas ju ha både eldrift och autopilot och i mina ögon är det hela grejen med en Tesla och särdeles lyxig i övrigt upplever jag den inte. Baksätet kan heller knappast bli mycket sämre om den ska säljas i volym.
Jag tänker mig att antingen får MS pimpas med nya förändringar eller så får instegspriset på MS sjunka men båda scenarierna gör att begpriserna på nuvarande MS rasar och de riskerar få lösa in på restvärdesgarantin. De har garanterat en strategi för detta men jag lyckas inte genomskåda den.
Delvis tror jag detta kommer lösa sig själv för att Tesla kommer både bli försenade och inte lyckas få upp produktionstakten tillräckligt på M3 så begpriserna kommer hållas uppe av bristande tillgång. Men jag tror inte de själva resonerar så cyniskt.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 12:07
av Feddan
Chassit är i aluminium och Model 3 blir plåt.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 12:10
av HelectriC
om du kör en BMW 740e och sedan en BMW 330e och tycker att dessa är i stort sett likadana bilar, så har du helt rätt! Men om du tycker att det faktiskt är en viss skillnad, så ser du att det finns bilar i olika prisklasser som på pappret har liknande prestanda och detaljer, men som trots allt spelar i olika ligor.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 13:44
av P_EL
Vill du ha argument för att vänta på M3 eller för att slå till på MS? Det går att argumentera för båda utifrån behov, pris, tålamod, etc.
(ytterligare en skillnad som inte nämnts ovan: för M3 kommer inte Supercharger att vara gratis resten av livstiden).
Vill du köra Tesla inom minst 2år är däremot svaret enkelt...
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 13:53
av Zalman3
DSV skrev:Pratar man med butikerna så säger de att MS alltid kommer vara lyxbilen men jag har lite svårt att förstå vad som kommer vara säljande argumentet för den efter M3 nått marknaden.
Det kommer säkert dyrare versioner av M3 också men basmodellen förväntas hamna runt 400kkr vilket är att jämföra med enklaste MS 60 på 748kkr. Bara skillnaden i storlek motiverar knappast prisskillnaden och vad är det som gör MS till en lyxbil? M3 förväntas ju ha både eldrift och autopilot och i mina ögon är det hela grejen med en Tesla och särdeles lyxig i övrigt upplever jag den inte. Baksätet kan heller knappast bli mycket sämre om den ska säljas i volym.
Jag tänker mig att antingen får MS pimpas med nya förändringar eller så får instegspriset på MS sjunka men båda scenarierna gör att begpriserna på nuvarande MS rasar och de riskerar få lösa in på restvärdesgarantin. De har garanterat en strategi för detta men jag lyckas inte genomskåda den.
Delvis tror jag detta kommer lösa sig själv för att Tesla kommer både bli försenade och inte lyckas få upp produktionstakten tillräckligt på M3 så begpriserna kommer hållas uppe av bristande tillgång. Men jag tror inte de själva resonerar så cyniskt.
Gissar att skillnaden mellan Modell S och 3 blir de klassiska, S är större, gratis SC, bättre AP, stor baklucka som är lättlastad till skillnad från 3 som är en liten brevlåda, snabbare, mer finesser(som dock kan komma till 3, men 1-2 år senare), tystare, dyrare materialval mm.
Sen är det ju upp till var och en om modell 3 är "good enough"
Blir allt mer sugen på att beställa en modell S, den har trots allt tillverkats i snart 5 år och barnsjukdomarna
är förhoppningsvis borta.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:02
av mati
Feddan skrev:Chassit är i aluminium och Model 3 blir plåt.
Plåt istället för vad? Jag tror inte att Model S är svarvad ur ett enda stycke aluminium.
Men skämt åsido. Model 3 kommer inte att ligga i framkant av utvecklingen. Model S kommer alltid att ha de nya häftiga funktionerna först. Till Model 3 kommer allt det coola lite senare. De som vill ha det senaste måste hosta upp mer pengar.
Sen är det säkert val av material som skiljer sig mellan modellerna. Enklare och billigare material i Model 3. Tyg istället för skinn, mer plast istället för kolfiber och aluminium. Dessutom är Model S helt enkelt dyrare för att det går att ta mer betalt för "lyxmodellen". Model 3 kommer säkerligen inte ha samma vinstmarginal.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:11
av Zoidberg
Zalman3 skrev:
Blir allt mer sugen på att beställa en modell S, den har trots allt tillverkats i snart 5 år och barnsjukdomarna
är förhoppningsvis borta.
Det är grym skillnad på Model S 2013 och Model S 2016!
I början var det mest drivlinan och infrastrukturen som imponerade i Model S konceptet. Men ju har hela lyxkänslan samt komforten förbättrats. Passform på hela bilen ör bättre. Knappar och spakar känns distinktare och bättre.
Inte för inte jag bytte upp mig nu..

Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:13
av DSV
HelectriC skrev:om du kör en BMW 740e och sedan en BMW 330e och tycker att dessa är i stort sett likadana bilar, så har du helt rätt! Men om du tycker att det faktiskt är en viss skillnad, så ser du att det finns bilar i olika prisklasser som på pappret har liknande prestanda och detaljer, men som trots allt spelar i olika ligor.
Pris och prestandamässigt är jämförelsen intressant men utan kunna bmw mer än till bilder så misstänker jag åtminstone komfortnivån i baksätet skiljer en hel del åt mellan de modellerna.
Sen tror jag marknaden för Tesla är väldigt annorlunda än för BMW eftersom många som kör en Tesla idag inte tagit hänsyn till storlek eller pris utan gjort valet därför att andra val inte finns. När det väl finns ett alternativ som M3 borde det ta en stor del av markanden från både ny och begagnad MS.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:26
av mati
DSV skrev:
Sen tror jag marknaden för Tesla är väldigt annorlunda än för BMW eftersom många som kör en Tesla idag inte tagit hänsyn till storlek eller pris utan gjort valet därför att andra val inte finns. När det väl finns ett alternativ som M3 borde det ta en stor del av markanden från både ny och begagnad MS.
Korrekt. Model S är (eller har varit) ensam i världen och det finns helt enkelt inga riktiga alternativ ännu. Jag hade aldrig i livet köpt en Model S om det hade funnits billigare elbilar med samma räckvidd och samma tillgång till laddnätverk. För mig är Model S en bil som man köper en gång i livet. När den en dag har gjort sitt får jag nöja mig med betydligt billigare och enklare bilar igen. Det är klart att jag aldrig kommer att köpa nånting annat än en elbil igen, men det blir ingen Model S. Kanske en Model 3, jag har för säkerhetens skull förbokat en, men förmodligen blir det nåt helt annat. Vi får se vad marknaden erbjuder då.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:28
av DSV
P_EL skrev:Vill du ha argument för att vänta på M3 eller för att slå till på MS? Det går att argumentera för båda utifrån behov, pris, tålamod, etc.
(ytterligare en skillnad som inte nämnts ovan: för M3 kommer inte Supercharger att vara gratis resten av livstiden).
Vill du köra Tesla inom minst 2år är däremot svaret enkelt...
Gratis supercharger tycker jag inte är ett argument isig, det har ett rätt begränsat värde för de flesta så det viktiga är att kunna nyttja dem vid behov även om man då får betala för det.
Två år är däremot fullt tillräckligt som argument men det var inte det jag var ute efter utan ville mer spekulera i hur framtiden för respektive modelserie kan se ut. Jag ser större skillnader mellan andra märkens olika modelserier samtidigt som MS säljs till många som mycket väl kunnat tänka sig något mindre. Själv hade jag egentligen hellre haft en mindre bil med dragkrok och bättre baksäte på bekostnad av bagageutrymme även om priset är detsamma.
Re: Vad har MS som inte M3 kommer få?
Postat: 12 sep 2016 14:46
av Mickep
Är ytterst svårt att säga pga av att så lite information finns.
Det kommer nog ned till tycke ock smak. dock så kommer ekonomin ha en stor inverkan. M3 är designad att vara en volymbil och alltså kommer per definition fler att välja den. om Ms kommer tappa är svårt att säga, %-uellt utom all tvekan (M3 säljs inte än så den går från 0%

)
För många som köper M3 är MS inget alternativ hursomhelst men frågan var väl mer om de som skulle köpt MS istället väljer en M3. (det kommer troligtvis finnas olika standardnivåer men de kommer med all sannolikhet vara hälften av vad motsvarande MS kostar) kommer priset på MS att sjunka? (har svårt att se det även om produktionskostnaden skulle sjunka drastiskt)
Nu vet jag inte hur man mäter komfort, dock har M3 bättre passagerarvolym fast mindre lastvolym. Vissa gillar inte att köra stora bilar (blir trångt på vägen och parkera) det kan vara en faktor.
Så jag kan nog inte se så stora skillnader, bortsett från vissa materialval och SuC osv. Tror dock det kommer märkas om man jämför de sida vid sida. Vill dock starkt poängtera att M3 inte är en budgetbil utan ligger i prisklassen övre mellanklass och kommer kännas därefter.