Sida 1 av 1

Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 14:02
av HBrosenius
Hej,

Lurkat här ett tag men det är nog dags att ge mig till känna då jag nu ägt en Fullutrustad MSP85D i en vecka. Vilken fantastisk bil! går inte jämföra känsla med någon annan bil, och AP'n fungerar så mycket bättre än jag hade vågat hoppas på.

Jag är en 40-åring med fru och barn som bor på Östkusten (I Kalmartrakten, det som länge varit ett svarthål laddningsmässigt men som senaste månaderna blivit helt ok). Tanken är att min dagliga pendling på ungefär 10 mil skall göras billigare, miljövänligare och behagligare med nya bilen. Räknar även med en hel del utflykter både i Sverige och Europa framöver, roligt med en bil som uppmuntrar till att köra mer med.

I lördags tog vi första familjeutflykten och drog till Göteborg över dagen för ett sista besök på Liseberg för säsongen. Inga problem, men dåligt med laddare i Gbg, Lisebergs två 230v uttag var tagna av två Leafs, och ingen Supercharger inom räckhåll gjorde att det blev lite jobbigt en stund. Men fick smita ifrån och köra iväg till laddare i Delsjömotet där jag fick i tillräckligt för att ta oss till SC'n i Falkenberg på vägen hem. Lite nytt att behöva planera lite längre än bara till destinationen, man behöver också laddning för att ta sig hem igen (om man inte stannar över natten), men antar det bara är en vane sak och inget jag egentligen oroar mig för.
2016-09-11 10.57.59.jpg
Ser fram emot många mil i bilen och en hel del tid spenderad här på forumet.

Hur mycket adaptrar, extrakablar och liknande har ni mer er i bilarna när ni lämnar hemsocknen?

/Henrik

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 14:13
av mati
Hej och välkommen. Och grattis till ditt livs förmodligen bästa köp. :)
Vilka adaptrar och sladdar du behöver beror på vilket körmönster du har. En typ2-sladd är att rekommendera. Om din bil har dubbelladdare kan du ladda med 22kW (annars bara 11kW).
En CHAdeMO-adapter är bra om du planerar att köra utanför SuperCharger-nätverket, annars tycker jag att det räcker med typ2-sladden. En uppsättning förlängningskablar är bra att införskaffa. Själv har jag skaffat en 20m 2,5mm 1-fas förlängningssladd och en 10m 3-fas kabel. Enfassladden har jag dock aldrig använt för att ladda bilen, däremot för en massa annat. Den är helt enkelt bra att ha. ;)

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 14:42
av lator
Välkommen till Sveriges trevligaste sekt!

Nästa gång du ska på Liseberg kan du ju kolla upp destinationsladdplatsen på mässan (Gothia Towers). Antar att det uppskattas om man planerar in lunchen där...

Väldigt trevlig bil det där. Jag är ju inte alls avundsjuk. Kommer antagligen inte att klara av väntan på Model 3 då jag konstant ligger och kollar begagnatannonserna numera...

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 16:48
av bjelkeman
Ja visst är de underbara bilar! Grattis.

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 16:51
av Hammar
Välkommen!

Som sagt så beror ju vilka extra kablar du behöver på vart du tänker bege dig.
En typ2-sladd är att rekommendera. Köp i så fall Teslas egen. Den är tydligen billigast, och den är 3-fas 32A. Även om du bara har standardladdaren i bilen, så har du nytta av en 32A kabel, om stolpen ger 1-fas 32A.
CHAdeMO-adapter kan vara bra att äga själv, eller veta om någon annan i sekten som bor i närheten är villig att låna ut sin vid enstaka tillfällen.

Skaffa en vanlig 1-fas hona och en halvmeter kabel, som båda klarar 16A under lång tid, och lägg i bilen(skaffa en hanne också och montera dem). Uttagen varierar ju lite utomlands, så har du en svensk hona och en kabelstump, så kan du ju få tag på en utländsk hanne i det land du befinner dig. Köper du den i närmsta matbutik så kanske du bara kan ladda 5A kontinuerligt, men det kan ju ändå betyda skillnaden mellan att kunna ladda utan problem, eller spendera halva dan med att leta laddstolpar.

Hur har du tänkt ladda bilen hemma? Kolla in tråden om Teslas walbox, så får du tips.

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 20:11
av HBrosenius
Tack för alla tips!
Hammar skrev:
Välkommen!
Hur har du tänkt ladda bilen hemma? Kolla in tråden om Teslas walbox, så får du tips.
Började att ladda med 1-fas första natten men det var ju helt meningslöst. Så jag köpte en 3-fas (16A) förlängningskabel som jag dragit ut genom väggen ifrån förrådet där jag hade ett uttag, fungerar kanon än så länge. Men kommer nog att köpa mig en laddbox ifrån Tesla mest för att det ser snyggare ut och att man sparar åtskilliga sekunder varje kväll på att slippa dra ut kabeln ur bagaget och koppla in.

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 23:46
av Jocke73
Välkommen in i värmen!

Är också nyfrälst. Du har valt en underbar bil. Man spenderar gärna lite extra tid i den, helt enkelt.

Kablar: jag skaffade Teslas egna Type2 3-fas-kabel. 2393:- gick den loss på. Volvo har en likadan, men när jag frågade efter den så kostade den 6790:- plus moms! :shock: Såg dock inte kabeln, så jag är inte hundra på att det var rätt.

ChaDeMo hade jag tänkt vänta med tills man är mer utanför "vårt" laddnätverk. Dock verkar det väldigt poppis i Norge, och dit vill både jag och frun snart...

/Jocke

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 23:53
av inCup1
Grattis till en fin bil Henrik och välkommen hit

Re: Äntligen ägare

Postat: 12 sep 2016 23:54
av Machris
Välkommen. Fler Teslor i Kalmarområdet o imorgon kommer Svenssons med en X. Vi får ordna en träff snart

Re: Äntligen ägare

Postat: 13 sep 2016 00:17
av Svenssons
Välkommen ut ur skuggan och in i sekten. Mycket vacker bil och håller helt klart med om att det är dags för en Smålandsträff nu.

Re: Äntligen ägare

Postat: 13 sep 2016 07:13
av HBrosenius
Tack allihop!

En Smålandsträff vore ju väldigt trevligt.

Re: Äntligen ägare

Postat: 13 sep 2016 10:38
av MSO
Chademo tycket jag ändå är helt centralt för full frihet. Då kan man verkligen rulla runt precis hur som helst, för Chademo finns "överallt". Speciellt på såna vändande resor är det riktigt bra. På en kvart får man 5 mil, vilket är rätt bra ändå när man ska ta sig hem. Eftersom 35-50kW inte värmer batteriet såsom en SC så håller den farten bra också.

Som lägenhetsboende med 230V 7A hemma är det även ett sätt för mig att toppa ibland vid spontana turer.

Problemet är tillgängligheten ibland, eftersom det alltid (hittills) bara är ett uttag per plats. Det är riktigt riktigt superkorkat, men så ser det ut idag. Men på nåt sätt är det ändå "nästan alltid" ledigt när man kommer.

Re: Äntligen ägare

Postat: 04 aug 2017 17:13
av HBrosenius
Efter sådär 9 månader eller så som Tesla ägare har jag precis bytt min P85D till en X90D istället. Kört styvt en mil, en nöjd så här långt. Saknar inte "P"'t. Imorgon blir det till att köra 35 mil eller så för att känna ordentligt på bilen.

Re: Äntligen ägare

Postat: 04 aug 2017 17:21
av Bjelke
Najs! :)
Jag saknar en P85D (mest för att jag inte har haft någon...än...)

Re: Äntligen ägare

Postat: 04 aug 2017 21:53
av oscfor
Typ 2 ingår ju numera så den behöver inte införskaffas.

Använd gärna plugshare för att kolla efter laddplatser. Då hade du hittat min lite gömda laddplats med typ2-uttag, bara några hundra meter från Liseberg.

Kniper det i Göteborg får du gärna höra av dig och ladda hos mig, 10 minuters promenad från Liseberg.

Re: Äntligen ägare

Postat: 04 aug 2017 22:34
av tehjimos
Type 2 ingick nog inte i begagnat köp av en P85D, möjligtvis av Teslas CPO program men tvivlar?

Self1sh säljer en Type2 sladd helt ny, aldrig använd. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =22&t=9459