Sida 1 av 1

Buss

Postat: 12 sep 2016 21:10
av zyax
Nu snackar vi batteri här alltså.

https://electrek.co/2016/09/12/proterra ... h-battery/

Vilken laddstation ska ladda ett 660kwh batteri på en vettig tid undrar man, lösbart är det ju i alla fall!

EDIT: Kollade filmen från det gamla länken där de visar snabbladdningen, hur många MW vid laddtillfället undrar man?
EDIT 2: 500kW tydligen.

Re: Buss

Postat: 12 sep 2016 21:45
av JFAH
Optare cirkus 40 riktiga mil. I full size buss. Now we are talking. BYD har liknande bussar (och säljer också fler av dem). Fördelarna med de här bussarna är att laddningsinfrastrukturen blir billig för dem. Man bygger laddare i depå det räcker. I australien har man certifierat en buss för 100 mils räckvidd... Just saying. Räckvidd är inte ett problem längre på bussidan.

Laddningen sker som sagt med omkring 500kw uteffekt i optares fall, men sannolikt kommer man hålla sig till betydligt lägre effekter. Stilleståndet över natten på några timmar används fullt ut. BYD har så låg ladd effekt som 40kw, men kan parallelle koppla upp till 4 stycken laddare på en buss vilket gör det billigt och enkelt att anpassa laddningsmöjligheterna i depåer samtidigt som det skapar många fallback möjligheter (en laddare som är trasig påverkar inte så mycket). Laddning utgör inget egentligt problem i desssa sammanhang. Det utgör ett problem om man måste ha pantograf och 5 minuter flashladdning det är naturligtvis görbart, men förbaskat dyrt att installera, dessutom får man ett väldigt driftmässigt problematiskt system med många single point of failure ställen. Stora batterier är helt enkelt _mycket bättre_. Hoppas volvo och scania kommer till insikt om att de är på väg att bli rejält akterseglade...

Re: Buss

Postat: 12 sep 2016 23:32
av Torkel
JFAH skrev:
... Räckvidd är inte ett problem längre på bussidan.

... Det utgör ett problem om man måste ha pantograf och 5 minuter flashladdning det är naturligtvis görbart, men förbaskat dyrt att installera, dessutom får man ett väldigt driftmässigt problematiskt system med många single point of failure ställen. Stora batterier är helt enkelt _mycket bättre_. Hoppas volvo och scania kommer till insikt om att de är på väg att bli rejält akterseglade...
Bussarna på electricity har tydligen batterier om bara 76 kWh.

Vad är fördelen med ladd-"arm" egentligen? Spontant tänker jag att Volvos bussar måste vara bra mycket billigare med så små batterier. Gäller det samma för laddtekniken? Jag tänker att driftsäkerheten bör vara helt ok i.o.m. att det är en bäletablerad teknik. Men jag är ju ingen tekniker heller :)

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 10:57
av Laban
Torkel skrev:
Vad är fördelen med ladd-"arm" egentligen? Spontant tänker jag att Volvos bussar måste vara bra mycket billigare med så små batterier. Gäller det samma för laddtekniken? Jag tänker att driftsäkerheten bör vara helt ok i.o.m. att det är en bäletablerad teknik. Men jag är ju ingen tekniker heller :)
Det bör väl vara så att man flyttar kostnad från fordonet till laddarna. Man får då visserligen en större mängd laddare om man laddar under natten eftersom alla bussar laddas samtidigt. Men dessa kan å andra sidan vara betydligt enklare. Samt att laddning på natten bör vara billigare eftersom de belastar elnätet mindre. Man slipper också laddarna + tillhörande ledningar som knappast gör stadsbilden vackrare.

Men det finns nog ingen allmän sanning i detta fall, för många faktorer som påverkar. Vad jag förstår så kör dock både London och Amsterdam med bussar som laddas under natten, ingen laddning vid stationerna. Det kanske kan ge en indikation..

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 12:18
av JFAH
Laban skrev:
Torkel skrev:
Vad är fördelen med ladd-"arm" egentligen? Spontant tänker jag att Volvos bussar måste vara bra mycket billigare med så små batterier. Gäller det samma för laddtekniken? Jag tänker att driftsäkerheten bör vara helt ok i.o.m. att det är en bäletablerad teknik. Men jag är ju ingen tekniker heller :)
Det bör väl vara så att man flyttar kostnad från fordonet till laddarna. Man får då visserligen en större mängd laddare om man laddar under natten eftersom alla bussar laddas samtidigt. Men dessa kan å andra sidan vara betydligt enklare. Samt att laddning på natten bör vara billigare eftersom de belastar elnätet mindre. Man slipper också laddarna + tillhörande ledningar som knappast gör stadsbilden vackrare.

Men det finns nog ingen allmän sanning i detta fall, för många faktorer som påverkar. Vad jag förstår så kör dock både London och Amsterdam med bussar som laddas under natten, ingen laddning vid stationerna. Det kanske kan ge en indikation..
Det är i princip inga som köra med kortdistansbussar. Det blir helt enkelt för otympligt och dyrt. Men det är ju klart. Volvo och Scania forskr ju fortfarande på det här. Deras konkurrenter har ju passerat det stadiet och gör fullskale implementationer...

OPtares maskin ovan skulle funka som linjebuss i norrland...

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 12:29
av Mickep
Min kommun kör fossilfritt (och med el) det senaste året på alla lokalbussar (kortdistans) så visst går det att få lönsamhet redan idag.

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 14:42
av JFAH
Mickep skrev:
Min kommun kör fossilfritt (och med el) det senaste året på alla lokalbussar (kortdistans) så visst går det att få lönsamhet redan idag.
Tja alla de här bussarna finns ju att köpa i vanlig ordning (det är alltså inte framtida prylar utan idag). Vilken kommun pratar vi om för övrigt? Finns ju några i södra sverige som satsar rätt hårt (och umeå har också, med hybricon).

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 15:49
av Laban
JFAH skrev:
Det är i princip inga som köra med kortdistansbussar. Det blir helt enkelt för otympligt och dyrt.
Man kan väl tänka sig att det kan fungera bättre med kortdistansbussar i en mer glest befolkad kommun. Tänker mig att kostnaden för laddarna där blir betydligt mindre. Att dra fram el mm för laddstationerna i centrala London/Amsterdam är knappast gratis.

Inte för att jag tror på kortdistandsbussarna heller men det kan nog fungera jämfört med en dieselbuss.

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 17:42
av Elputte
Mycket intressant med elbussar. Kommer slå igenom stort. Med tanke på bränslepriser kostnader för underhåll etc. Hoppas Tesla kommer med en fullvuxen buss. Det vore nåt.

Re: Buss

Postat: 13 sep 2016 20:28
av JFAH
Elputte skrev:
Mycket intressant med elbussar. Kommer slå igenom stort. Med tanke på bränslepriser kostnader för underhåll etc. Hoppas Tesla kommer med en fullvuxen buss. Det vore nåt.
Det har redan slagit igenom. Kina, USA (av alla ställen) Kanada... Amsterdam, London... Visst är det fortfarande första vändan, och visst tekniken har inte nått mognad, men det har definitivt passerat forskningsstadiet, och implementeras live. Det är också utan tvekan bussar med nattladdning som gäller. Vilket är logiskt med alla de fördelar de erbjuder. Med det som fond är det lite oroväckande med att svenska busstillverkare fortfarande verkar leva i tron om att det är forskningsprojekt? I USA så köra man elbuss på kommersiella grunder. Det är helt enkelt mycket billigare. Och om man kan få det att bli billigare i ett sådant land lär det knappast bli ett mindre delta i Europa om man säger.

MVH

Re: Buss

Postat: 27 sep 2016 08:50
av zyax

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 12:39
av Anders-X
Elbussar på gång i Östersund.
e-magin_capture.jpg
En länk till video-intervju av projektledaren:
http://www.op.se/jamtland/ostersund/sna ... pa-det-har
Om jag hörde rätt så ska Scania leverera bussarna.

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 12:42
av Bjelke
Det står att driften är dyrare för elbussar? Räknar dom totalkostnaden utslaget per mil osv, för annars lär det väl bli billigare, eller?

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 12:59
av Anders-X
Bjelke skrev:
Det står att driften är dyrare för elbussar? Räknar dom totalkostnaden utslaget per mil osv, för annars lär det väl bli billigare, eller?
Hon nämnde i videon att den rena driftskostnaden var en dryg kWh per km. Antar att de räknat in både laddinfrastrukturen och inköpspriset för att få upp kostnaden (och därmed bidraget?).

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 14:06
av Bjelke
Anders-X skrev:
Bjelke skrev:
Det står att driften är dyrare för elbussar? Räknar dom totalkostnaden utslaget per mil osv, för annars lär det väl bli billigare, eller?
Hon nämnde i videon att den rena driftskostnaden var en dryg kWh per km. Antar att de räknat in både laddinfrastrukturen och inköpspriset för att få upp kostnaden (och därmed bidraget?).
Det låter logiskt, för annars kör dom ju med bussar som idag drar typ 0,7l/mil lixom och det lär dom ju inte göra :lol:

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 15:10
av jonasl
4 liter milen tror jag dieselbussarna brukar dra.

Re: Buss

Postat: 08 feb 2017 17:16
av Bjelke
jonasl skrev:
4 liter milen tror jag dieselbussarna brukar dra.
Stämmer ganska bra.