Sida 1 av 1

Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 15:26
av Mysman
Det jag undrar över är hur Wallboxen eller UMC reagerar när en av faserna faller bort mitt under laddning. Hoppar den högt och avbryter helt eller tuffar det på med 2/3 laddning tills fasen kommer tillbaks och återgår till 100%?

Förstått att L1 avgör om laddning skall fortgå eller avbrytas helt, iaf. på UMC, då den drivs av L1. Men vad händer då L2 eller L3 faller ur?

Anledningen är installation av effektvakt med 20A huvudsäkring. (Vill inte bara säkra upp till 25A och slippa hela problematiken som då egentligen bara minskar och inte försvinner helt, därav min fråga)

Någon som kör effektvakt på Wallbox alt. UMC som kan dela era erfarenheter?

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 16:08
av jonas
Det är en av faserna (troligtvis L1) som måste ha spänning om någon av de övriga 2 faller bort fungerar fortfarande laddningen. Teslan ställen vid fasbortfall ner strömmen men fortsätter ladda. Kommer spänningen tillbaka på fase/erna så ställs strömmen upp igen.

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 19:27
av Mysman
Tycker inte om att märka ord och så, men den "ställer inte ner" väl, utan laddar fortsatt på de andra tillgängliga faserna. T.ex 3x16A blir 2x16A då en fas faller bort.

Och är det bekräftat att om L1 faller ur så återgår laddningen helt då den återkommer eller blir man tvungen att återstarta manuellt?

Man vill ju inte komma ut på morron till en oladdad bil.

Önskar helst personliga erfarenheter inte bara uppfattning/återge hörsägen då.
E ja kinkig, eller?

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 19:53
av jonas
Mysman skrev:
Tycker inte om att märka ord och så, men den "ställer inte ner" väl, utan laddar fortsatt på de andra tillgängliga faserna. T.ex 3x16A blir 2x16A då en fas faller bort.

Och är det bekräftat att om L1 faller ur så återgår laddningen helt då den återkommer eller blir man tvungen att återstarta manuellt?

Man vill ju inte komma ut på morron till en oladdad bil.

Önskar helst personliga erfarenheter inte bara uppfattning/återge hörsägen då.
E ja kinkig, eller?
Bra att du frågar.

Men Jag menar faktiskt vad jag skriver.

Bilen ställer ner strömmen från 16A till 13A-10A då en eller två faser gått eller om den noterar att spänningen sjunker under ca 220V så fortsätter den ställa ner strömmen tills spänningen ökat.

Jag kan inte bekräfta vilken fas som måste vara kvar med det är en av de tre som inte får brytas då stannar laddningen helt.

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 20:38
av Mysman
Tack Jonas för klargörandet.

Jag tänker mig köra 10A-13A max då jag inte har utrymme för mer. Kanske skulle den inte ställa ner nämvärt då. Eller intre så mycket iaf.

Är fortfarande i tankeprocessen får jag väl erkänna, men tids nog blir det väl nått.

Tror bestämt det är L1 som avgör själva laddningen. I vilket fall är det ju som sagt vilktigt att laddningen återgår helt automatiskt när strömmen kommer tillbaka. Kanske med någon viss fördröjning så inte typ husvärme och hela baletten går igång precis samtidigt.

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 15 sep 2016 20:46
av Mysman
Hittade detta nu i wallbox "VÄGGKONTAKT" manualen:
Strömavbrott

Om ett strömavbrott inträffar återupptar laddboxen automatiskt laddningen när strömmen kommer tillbaka. Om laddningskabeln är inkopplad i fordonet när strömmen kommer tillbaka blinkar lamporna och enheten strömsätter inte laddningskabeln under ungefär 15 sekunder till tre minuter. Detta förhindrar att elnätet drabbas av en stor strömrusning när strömmen kommer tillbaka och låter fordon att börja förbruka ström vid slumpmässiga tillfällen, snarare än alla på en gång.
:)

Re: Wallbox eller UMC & effektvakt ihop

Postat: 16 sep 2016 06:28
av Bjelke
Mysman skrev:
Hittade detta nu i wallbox "VÄGGKONTAKT" manualen:
Strömavbrott

Om ett strömavbrott inträffar återupptar laddboxen automatiskt laddningen när strömmen kommer tillbaka. Om laddningskabeln är inkopplad i fordonet när strömmen kommer tillbaka blinkar lamporna och enheten strömsätter inte laddningskabeln under ungefär 15 sekunder till tre minuter. Detta förhindrar att elnätet drabbas av en stor strömrusning när strömmen kommer tillbaka och låter fordon att börja förbruka ström vid slumpmässiga tillfällen, snarare än alla på en gång.
:)
Ganska tydligt alltså :)
Tack, för jag har faktiskt funderat på hur min funkar vid just elavbrott, speciellt eftersom dom är ganska ovanliga och kortvariga hos mig...