Min stora fråga är om x'en är en bra bil att dra husvagn med. Bara för att en bil har krok behöver det inte vara en dragare, utan en bil med möjlighet att dra. Jag undrar om den är tänkt för att ta i och upp båten och köra vagnen fram och tillbaka från säsongsuppställningen, eller om den verkligen funkar att ÅKA omkring med vagn. Jag vet att den är bökig att ladda eftersom man måste koppla loss vagnen för att komma åt suc. Men hur långt kommer man t.ex med en 1800 kg vagn påhängd. 20 mil?
Ni som börjar få era X, skriv gärna och berätta.
På de flesta SuC så finns det ju minst en plats som fungerar med släp tillkopplat, dock inte alla och Ödeshög är mycket felplanerat då man knappast tar sig till den platsen med släp och om man lyckas ta sig dit så kommer man att blockera hela parkeringen... Nä, tacka vet jag löddeköpinge!
Re: X som dragbil
Postat: 16 sep 2016 12:16
av gellerstam
Se även Björns video för lite info när han kör en kort tur med 1600kg husvagn.
Re: X som dragbil
Postat: 16 sep 2016 12:17
av vigge50
Här kör en av de allra första ägarna av Model X med en båt efter sig och berättar om energianvändningen och räckvidden.
Tänkte också på det klippet men lät det passera... till dig! Inga uppgifter om förbrukning där dock...
Re: X som dragbil
Postat: 16 sep 2016 18:17
av lator
Walker skrev:
...lite som jag misstänkte.
Det jag fick ut av Björns klipp (förutom att han inte direkt är en van vagndragare) är att X'en drar ca 4-500 Wh/km med skaplig vagn. Inget direkt att kuska runt med. Då blir det verkligen en jakt på laddstationer. Mycket kaffe under en dag på vägarna.
Nu verkar ju Model X dra ganska mycket även utan vagn... Vi får väl hoppas på flera och exaktare rapporter allt eftersom flera tar leverans.
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2016 06:32
av jonas
Att dra husvagn med model X är nog inte tanken. Det blir väldigt stor luftbroms efter bilen. Men Dra upp båten köra sopor till tippen hämta byggvaror det är nog mer passande.
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2016 07:42
av lem
Det duger tredje parts Dragkrok väl till.
L
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2016 08:11
av LarsL
Jag räknar med att räckvidden för en X 60D med kärra blir på samma nivå som Leafen. Det funkar och jag skulle kunna tänka mig att åka på husvagnssemester med en sådan range. Jag vill inte kuska runt längre sträckor med en husvagn... faktiskt inte alls när jag tänker efter
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2016 08:33
av Tenk
Jag kommer testa med husvagn nästa sommar, kan va kul att se hur det funkar och reaktioner. Men tänker nog hyra i det område vi tänkt att åka runt i (runt 10 mil per dag då man byter sovplats), är ändå inte kul att transportera sig längre sträckor med husvagn i 80+.
Re: X som dragbil
Postat: 29 sep 2016 08:48
av mahulkp
Noterade idag att både 20" och 22" hjul är godkända för den högre dragvikten 2270 kg.
Re: X som dragbil
Postat: 29 sep 2016 08:59
av bylund
Nosvikt var ju en innovativ term.... Googlar man får man träff på delar till baktunga radiostyrda bilar. Summon till nästa nivå?
Kultryck heter det väl på svenska?
Re: X som dragbil
Postat: 29 sep 2016 09:52
av lator
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
Re: X som dragbil
Postat: 29 sep 2016 11:51
av Bjelke
Lite heliumballonger från marknaden får det bli då
Re: X som dragbil
Postat: 29 sep 2016 11:59
av lator
Har jag förstått det rätt att "towmode" innebär att autopilot inte är tillgänglig? Om så är fallet, hur är det då med adaptiv farthållare? Vad är det mera som ställs om vid "towmode"? Kan man inte köra släp utan att aktivera detta läge? Garantifråga???
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 18:27
av LarsL
Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.
Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 19:29
av bylund
LarsL skrev:
Jag har fattat det som att towmode aktiveras när kontakten till släpet kopplas in.
Tror, efter dagens provkörning, att det är vettigt att autopiloten är ur kopplad med släp. Tänker på det nervösa rycket som bilen gjorde vid ett krön, hade jag haft tungt släp då hade vi haft stora problem.
När jag var med och hämtade ut en X sa de att man manuellt måste koppla in det. Man lär inte glömma det oavsiktligt dock då ultraljudssensorerna lär anse att man kör väldigt när något med släp på.
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 19:48
av AGCF
lator skrev:
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 20:00
av mahulkp
AGCF skrev:
lator skrev:
Öhh, "nosvilkten" får inte överstiga 90 kg men måste vara minst 4% av släpvagnsbelastningen"... vilket blir 90,8 kg vid 2270 kg "släpvagnsbelastning". Detta innebär att 2250 kg är max dragvikt ändå eller??? Balanskonst på slak lina enligt mig.
Tror däckens belastningsindex spelar in på att de hade lägre vikt med 22" förut. De däcken har index 106 mot 110 för 20". 950 kg per hjul med 22", men 1060 kg med 20".
Det är ju bara kultrycket på max 90 kg som tillkommer, det lär väl inte påverka belastningen på däcken speciellt mycket?
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 20:25
av 12man
jänkarna anser att kultrycket(tongue weight)(hur det kunde bli nosvikt begriper inte jag iallafall) ska vara 7-15% av trailerns totalvikt, dvs 200-300kg
Re: X som dragbil
Postat: 01 okt 2016 21:34
av joel80
Det är ju sanslöst mycket! Låter inte speciellt säkert.
Re: X som dragbil
Postat: 02 okt 2016 22:36
av e5m1r
De har helt annan dragkrok och regler overthere
Här har vi kultryck på 90kg ?
Där kan du ha drag som du lastar direkt på en MC på nårra hundra kg bo problem
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2019 09:49
av PhR34k
Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2019 10:31
av gellerstam
PhR34k skrev:
Hej.
Funderar på att dra upp båten med min MX100D, tror ni den orkar? Handlar nog om ca 3.1-3.3 ton inkl efterfordon
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bör gå bra.
Re: X som dragbil
Postat: 17 sep 2019 13:49
av Leo
I USA, pickuper med bladfjädring och som är lätta baktill =högt kultryck =bättre grepp =bättre dra med