Sida 1 av 1

Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 18 sep 2016 13:27
av tias
Om nedan länk redan avhandlats tidigare så får ni ursäkta. Det är en relativt nyligen (november 2015) gjord jämförelse mellan den miljöpåverkan elbilar har i förhållande till i storlek motsvarande fossilbilar från cradle-to-grave. Det finns flertalet liknande rapporter sedan tidigare som de flesta av er säkert känner till, men denna var som sagt var gjord för mindre än 1 år sedan och inkluderar elbilar (Teslor) med lång räckvidd (stora batterier). Resultatet är, liksom i liknande rapporter, entydigt (se diagrammet på sid 3) och då är det vikigt att komma ihåg att flertalet faktorer som är till elbilens fördel inte är medräknade:
1) Att elproduktionen blir renare för varje år som går vilket minskar den miljöpåverkan både befintliga och framtida elbilar har.
2) Att batterier blir allt effektivare vilket minskar den miljöpåverkan framtida elbilar har.
3) Att en majoritet av elbilar laddas nattetid då det finns ett överflöd av elproduktion.
4) Att elbilar minskar utsläpp i människors närområden vilket minskar sjukvårdskostnader i samhället på sikt.

Inget nytt under solen för de flesta av er och mycket av ovan information har jag snappat upp från Tibor och er andra, men jag känner en djup frustration över att så många människor i min närhet är helt ovetande/felinformerade om de faktiska förhållandena avseende elbilar. Därav denna korta sammanfattning av argument.

http://www.ucsusa.org/sites/default/fil ... ummary.pdf

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 18 sep 2016 13:35
av Teslaspolen
Tack så mycket för länken!

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 18 sep 2016 17:09
av danni

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 18 sep 2016 21:18
av Teslalink
Som du skriver så blir batterierna effektivare och med mindre miljöbelastning.

T.ex idag så extraheras Lithium i Chile, skeppas till Kina för upparbetning, skeppas till Japan för att bygga batterier, skeppas till USA för att monteras i bil. Mycket skeppande där. Nu är ju Lithiumet inte det mesta i ett Teslabatteri men ändå.

Intressanta bullets från denna artikel om Gigafactory: http://cleantechnica.com/2016/09/18/tes ... ceed-fail/
Key manufacturing examples:
  • Tesla made a concerted effort to collapse supply chain logistics into a single facility. This minimizes trans-national shipping of precursor parts. It is designed so that, wherever possible, raw materials come in and finished Powerwalls, Powerpacks, and vehicle battery modules come out.
  • The layout of the factory ensures minimal movement of materials. The output of one section is the input of the adjoining one.
  • Battery manufacturing incorporates heat recovery systems to reduce power loads.
  • Solvents used to manufacture batteries are recovered and reused in a closed-loop system. This reduces both materials costs and environmental externalities.
  • On-site recycling will facilitate the reuse of excess materials used in manufacturing, minimizing recycling logistics and related environmental impact.
  • The Gigafactory will receive, render, and reuse end-of-life batteries as raw material inputs for new batteries.
Jag läste någonstans att ett lithiumbatteri kräver ca 12,5KG CO2e per kilo batteri. Vet inte hur applicerbart detta är på ett Teslabatteri men om tillverkningen förenklas, man tar bort en massa frakter över hela världen och använder i största mån förnyelsebar energi för att åstadkomma detta så lär ju mycket vara vunnet. Skulle vara intressant att veta vad ett Gigafactorybatteri kräver i CO2e per kg.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 18 sep 2016 22:23
av jtesla
Angående att saker verkar skeppas flera varv runt jorden innan det blir en färdig produkt rekommenderar jag dokumentären "Fraktad'
http://www.svt.se/dokument-utifran/fraktad

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 23 sep 2016 22:34
av +46
Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 00:11
av Teslalink
+46 skrev:
Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!
http://www.dn.se/arkiv/motor/lasse-swar ... n-stannar/

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 07:52
av Mickep
Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 08:00
av Jerker
+46 skrev:
Kan rekommendera morgondagens DN (lördag). Där slår Lasse Swärd fast att det bara är en tidsfråga innan fossilmotorn stannar!
Det där har vi ju vetat länge, men bra att det skrivs i en stor dagstidning som läses av människor som annars inte är så insatta i elbilar!

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 08:19
av bjelkeman
Mickep skrev:
Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.
Helt klart så behövs brytning av metaller göras på ett bättre sätt. Dock är dessa sk. punktkällor, där man förhållandevis enkelt hittar en ansvarig och kan reglera detta. (Därmed inte sagt att det är lätt.)

Men det måste vara bättre än detta (Delhi, Red Fort)

Bild

Kombinerat med detta (San Ardo, California)

Bild

Och detta (oljetankers parkerade utanför Singapore)

Bild

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 10:18
av LarsL
Mickep skrev:
Det problematiska är vad som sker igruvområden som exploateras ex i öknen i Chile där litium framställs och på andra ställen där nödvändiga metaller tas fram. Där behövs det insatser för att säkerställa att det inte sker miljöföroreningar lokalt. Så att den negativa inverkan blir minimal.
Litium problemet är bara FUD https://sv.m.wikipedia.org/wiki/FUD det är de övriga metallerna som är problematiska i så fall, tex Cobolt. Litium finns nästan över allt där salt finns, gammal havsbotten alltså. Det finns tex fyndigheter vid Vättern i Sverige. Tesla planerar att utvinna sitt litium ur en gruva i Nevada, om jag mins rätt. Så hör du någon som klagar på litium tillgången så vet du att de antingen har blivit lurade av någon eller försöker luras, de har inte fakta i alla fall.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 10:32
av Mickep
Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 10:46
av LarsL
Mickep skrev:
Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.
Metallerna i ett batteri förbrukas inte! Det går utmärkt att återvinna tex litium ur ett batteri som har nått sin fulla livslängd. Och det kommer också göras eftersom ett så stort batteri som det i en elbil faktiskt har ett riktigt värde, inte som de i telefoner osv.
Dagens kända fyndigheter skulle räcka till batterier i Tesla storlek åt alla världens bilar. Men det mesta av litiumet finns i havet, kom ihåg saltet, fast då svårare att utvinna.
Allt snack du hört om problem med litium är alltså skitsnack/FUD.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 11:03
av bylund
Än så länge är det dock dyrare att återvinna än att bryta nytt har jag läst. Fast det kan ju ha gällt småbatterier.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 12:50
av Mickep
LarsL skrev:
Mickep skrev:
Givetvis är et ett stort problem att de övriga metallerna finns i områden som är fattiga och präglade av konflikter. och Att de är ändliga (hur man än räknar så räcker det inte till om alla bilar skall bli litiumbatteribilar, inte på långa vägar. De räcker i hundra år till, men fram tills dess har man nog hittat alternativ sätt att framställa baterier. Dock så får man inte blunda för att man kan orsaka miljökatastrofer om man inte sköter det på ett hållbart sätt. Självklart så är elbilar även om man räknar den totala miljöpåverkan mycket bättre än bensin och dielselbilar men för den delen behöver man inte stoppa huvudet i sanden. Vad man kan göra som konsument är att ställa krav på tillverkarna att de har koll på hela processen.
Metallerna i ett batteri förbrukas inte! Det går utmärkt att återvinna tex litium ur ett batteri som har nått sin fulla livslängd. Och det kommer också göras eftersom ett så stort batteri som det i en elbil faktiskt har ett riktigt värde, inte som de i telefoner osv.
Dagens kända fyndigheter skulle räcka till batterier i Tesla storlek åt alla världens bilar. Men det mesta av litiumet finns i havet, kom ihåg saltet, fast då svårare att utvinna.
Allt snack du hört om problem med litium är alltså skitsnack/FUD.
Skönt att höra för andra uppgifter man läser om pratar om ändliga resurser, det beräknas till 39 miljoner ton vilket skulle räcka till 2 miljarder bilar. skulle vara bra med en källhänvisning.
Förhoppningsvis kan de fattiga länderna ta del av vinsterna från brytningen så det inte utnyttjas och missbrukas som historien har visat tidigare.

http://mattiashandley.se/hur-miljovanli ... jobilarna/

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 13:25
av jtesla
Litiummyter i alla trådar nu...?
Artikel från senaste numret av tidningen Sveriges Natur (utgiven av Naturskyddsföreningen)

Med spänning öppnar jag tidningen och förväntar mig en kritisk artikel om Litiumutvinning... Istället läser jag en balanserad artikel som du kan hänvisa till när nästa Troll visar sig.

Artikel finns tillgänglig här:
http://m.naturskyddsforeningen.se/sveri ... litiumland

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 14:25
av LarsL
bylund skrev:
Än så länge är det dock dyrare att återvinna än att bryta nytt har jag läst. Fast det kan ju ha gällt småbatterier.
Det är ju iofs positivt. Så länge det finns så mycket material tillgängligt att det är meningslöst att återvinna så är krisen hyfsat långt borta.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 20:13
av Leo
Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller? :o

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 24 sep 2016 20:18
av bylund
Leo skrev:
Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller? :o
Dessutom stödjer man statschefer som Harald V när man tankar bensin.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 25 sep 2016 07:39
av Svenssons
bylund skrev:
Leo skrev:
Har hört rykten om att även klassisk olja kommer från oroliga områden/länder där man inte är snälla med varandra...men det måste väl bara vara en skröna som elbilslobbyn vill sprida eller? :o
Dessutom stödjer man statschefer som Harald V när man tankar bensin.
Mycket mer stöd och dessutom ökande skickas dock till Vladimir Vladimirovich. Harald skickar bara hälften så mycket olja till oss som toppnoteringen för bara 15 år sedan och det minskar för varje år. Harald V kommer snart gå samma väg som Margrethe II som troligen inte längre har någon nettoexport till oss.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 27 sep 2016 12:42
av Pontus
Kapar i stället för att skapa ny tråd.
Tyckte denna lilla video var rätt bra och kontentan är att för en fossilbil som drar 0,5 l/mil så går det åt 0,5 kWh/mil bara för att tillverka bränslet (i England) :o
Då behöver vi bara sluta tillverka fossilbränsle så har vi 25% - 50% av elförbrukningen till elbilarna "gratis" utan ökning av dagens tillverkning.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =AAQHcpTHP

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 27 sep 2016 12:59
av vigge50
Pontus skrev:
Kapar i stället för att skapa ny tråd.
Tyckte denna lilla video var rätt bra och kontentan är att för en fossilbil som drar 0,5 l/mil så går det åt 0,5 kWh/mil bara för att tillverka bränslet (i England) :o
Då behöver vi bara sluta tillverka fossilbränsle så har vi 25% - 50% av elförbrukningen till elbilarna "gratis" utan ökning av dagens tillverkning.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... =AAQHcpTHP
Är inte helt säker på det, många kommentarer påstår att han har helt fel siffror så skulle ta det med en nypa salt.

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 27 sep 2016 13:02
av mati
Kul och informativ video. Han är duktig på att rita saker. ;)

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 27 sep 2016 16:45
av Pontus
mati skrev:
Kul och informativ video. Han är duktig på att rita saker. ;)
Lite som när man har med sig vissa på ID-avdelningen är för att presentera idéer. Dom ritar och skissar så snyggt att häpnar och säger ja till vilken idé som helst :)

Re: Miljöpåverkan - elbilar versus fossilbilar

Postat: 06 okt 2016 09:24
av Groda
Här är tidigare tråd från mig där jag lagt till staplar för svensk elmix...

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 41&p=65075