Sida 1 av 1
Laddning
Postat: 19 sep 2016 06:54
av tobbeturbo
Det är en djungel att hitta just det man söker svar på, men litar ju mest på experterna här i forumet iaf.
Min fråga är angående laddning på SuC. Man har ju hört att man inte alltid ska ladda på SuC utan bara vid långkörning. Men vad räknas som långkörning? Är det 10 mil, eller 25 mil? Kan man få lite tips och råd här kanske? //Dagar till att bli tesla-ägare
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:04
av bat
Finns inga restriktioner egentligen. Men vill man ha ett bekvämt Tesla-liv ser man till att ha laddning där man parkerar lite längre som hemma eller arbetsplats.
Fördelen med elbil vs fossilbil är att man enkelt kan bygga sin egen mack.
Kanske slits batterien lite mer med mycket supercharge-laddning men har inte sett siffror på det. Men framförallt handlar det om att låta de som är utanför sin hemma-zon använda snabbladdarna, dvs de som behöver dwm mest.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:46
av bylund
Det handlar alltså om att vara en god medborgare. Man ska absolut inte känna att det är fel att ladda när man behöver det. Se till att flytta på bilen när du är klar och långsamladda hemmet eller på jobbet om du kan (och som bat är inne på, det är det bekväma, det är inte värt de få kronorna man sparar på att okynnesladda på superladdare ).
Några ägare som laddat mycket vid sin lokala superladdare (och några andra också) har fått e-post från Tesla där det påpekats att de bara är för långresor.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:52
av mati
Idén med SuC är ju att de är till för just långresor. De ska inte likställas med en bensinmack som man åker till bara för att tanka bilen. Det är inte meningen, även om vissa gör så av olika skäl. Själv jobbar jag ganska nära SuC i Jung och när jag har glömt min matlåda så kan det hända att jag åker dit för att käka lunch. Då passar jag förstås på att låta bilen käka några elektroner också. Det är ju inget större problem så länge man är ensam och inte blockerar laddaren för någon som
måste ladda. Jag kan säga att jag har
aldrig stött på någon annan som laddade samtidigt som jag var där. Just SuC i Jung verkar vara Sveriges mest oanvända laddare.
Rent tekniskt finns det olika uppfattningar om supercharging skadar batteriet på sikt eller inte.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:55
av tobbeturbo
Okey tror jag hänger med lite på noterna men vad räknas som långfärd egentligen? Det är lite "hur långt är ett snöre?"...
Jag åker nästan 10 mil enkel resa varje dag, o bor i lägenhet så har inte löst det med att ladda hemma än riktigt. Så kommer ju leta laddplatser (inte bara SuC såklart)
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:57
av Svenssons
På Falkenberg SuC som blev första gången jag laddade valde jag laddaren där man inte behöver backa in. Kom på sedan att den kanske man ska undvika om det finns andra lediga platser ifall det kommer en Model X med släp. Man bör också undvika att ta en laddare med samma nummer som någon annan laddar på eftersom man då delar laddare och får långsammare laddning.
Har själv laddat några gånger på min lokala SuC innan jag fick upp laddaren.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 07:57
av mati
tobbeturbo skrev:Okey tror jag hänger med lite på noterna men vad räknas som långfärd egentligen? Det är lite "hur långt är ett snöre?"...
Jag åker nästan 10 mil enkel resa varje dag, o bor i lägenhet så har inte löst det med att ladda hemma än riktigt. Så kommer ju leta laddplatser (inte bara SuC såklart)
Är du ute och kör och är i behov av laddning så kör du till en SuC och laddar. Det är inte konstigare än så.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 08:28
av Jerka
Jag tror poängen är att man ska ladda hemma eller på jobbet varje dag snarare än att ladda ur nästan helt och ladda på SuC hela tiden. Det är inte egentligen längden på resan som spelar roll utan att man gör det sällan.
Svaret är alltså att du kan ladda på SuC närhelst det behövs! För en resa på 10 mil lär det inte behövas. Är resan på 25 mil och du vill använda bilen när du är framme, ja då är det nog bra att ladda lite på vägen dit. Det där ger sig själv efter ett tag.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 08:34
av mickeisol
tobbeturbo skrev:Det är en djungel att hitta just det man söker svar på, men litar ju mest på experterna här i forumet iaf.
Min fråga är angående laddning på SuC. Man har ju hört att man inte alltid ska ladda på SuC utan bara vid långkörning. Men vad räknas som långkörning? Är det 10 mil, eller 25 mil? Kan man få lite tips och råd här kanske? //Dagar till att bli tesla-ägare
Hänsyn mot andra tesla ägare kan man nog säga är nyckeln.
Att stå och snålladda på en SuC som är frekvent använt så att folk som är på genomresa måste stå i kö för att komma åt för att ladda.
Det ska inte förekomma. Att göra detsamma på en SuC som används sällan/det alltid finns plats där spelar ju ingen roll.
Bor man så till att man har svårt att ladda hemma men ändå har köpt en tesla och har nära till en SuC (som det finns risk för kö vid) kan man ju försöka att ladda vid tider som det inte finns några bilar där.
Tesla bryr sig nog inte om att vissa laddar mycket vid supercharger. Det dom är rädd för är nog att det ska bli obekvämt (och en dålig upplevelse) för långfärdare och ett dåligt rykte som följd av det.
Har själv ganska nära till supercharger som oftast är tom (8 platser), kan vara max en eller två bilar där, med en ok restaurang där, men jag ids inte fara dit förutom ibland när någon vill provköra bilen (då får dom bjuda på lunch så håller jag bränslet

), tja det har ju blivit en tesla till såld på detta viset, dom som provkör tycker att det är ett fantastiskt koncept.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 09:42
av tobbeturbo
Nej men precis, det är ju självklart att man inte ska va ivägen för varandra, men tänkte mest på om det var typ skadligt för batteriet eller nåt eftersom det är sagt så att man inte ska använda SuC i "onödan", men om jag fattat det rätt så är det mer att man inte ska använda SuC i "onödan" så man inte ockuperar plats för de som verkligen behöver't
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 10:50
av Zoidberg
Jag tycker du ska sätta laddgräns på 85-90% och dom dagar du behöver så laddar du upp 100.
Sen ska man inte vara rädd för 100% laddning. Bara man använder energin relativt snart och inte lämnar biller på 100, så är det inget att oroa sig för.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 10:50
av Jerker
Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.
Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 10:59
av danni
Jerker skrev:Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.
Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
För några år sen var det mycket snack om att snabbladdning skulle slita på batteriet mycket mer än långsamladdning. Från vad jag sett verkar de farhågorna i huvudsak ha kommit på skam.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 11:03
av Jerker
danni skrev:Jerker skrev:Fast jag har läst att det kan skada batteriet i längden om man uteslutande laddar på SuC. Laddar man dessutom fullt varje gång så sliter det ännu mer och kapaciteten minskar snabbare. Men det behöver inte innebära att det är en katastrofal försämring av batteriet även om den är mätbar.
Jag kan inte uppge några källor. Det blir så når man läser massor om detta hela tiden på olika sajter. Det lägger sig i bakhuvudet men man kommer inte ihåg var man läste det.
För några år sen var det mycket snack om att snabbladdning skulle slita på batteriet mycket mer än långsamladdning. Från vad jag sett verkar de farhågorna i huvudsak ha kommit på skam.
OK, det är mycket möjligt!
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 11:58
av Bjelke
Det enda jag känner är väldigt säkert är att om man långsamladdar så sliter man aldrig "onödigt" på batteriet, alltså
att man borde kunna vara helt säker på att långsam laddning inte kan skada mer än snabbladdning...
Fast visst har jag även läst att just snabbladdning skulle kunna vara snällare då det sker på kortare tid, värmen under
laddförloppet skulle då vara faktorn som kan "nöta" på batteriet och kylsystemet håller temperaturen på ungefär samma
nivå oavsett laddhastighet (ungefär) så den totala tiden som batteriet är extra varmt blir kortare, men det resonemanget
tror jag inte själv på iaf.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 20:30
av mati
För vanliga batterier är väl snabbladdning skadligt eftersom det utvecklas en massa värme som i sin tur kan skada batteriet. Men Teslan kyler ju batteriet under snabbladdning - ibland fruktansvärt högljutt - för att motverka just detta. Så den gamla sanningen att snabbladdning alltid skadar får man nog revidera lite.
Re: Laddning
Postat: 19 sep 2016 21:51
av bjelkeman
Om snabbladdning vore dåligt för batterierna så borde taxichaufförerna veta det. Någon som frågat om de märkt något?
Re: Laddning
Postat: 17 okt 2016 10:27
av AnteF
bjelkeman skrev:Om snabbladdning vore dåligt för batterierna så borde taxichaufförerna veta det. Någon som frågat om de märkt något?
Har åkt med tre stycken senaste månaden och kikat på typical range. Inget större tapp alls på de jag kikat på även fast de laddar massor med SC och fullt ofta. Den ena jag åkte med (85D) hade låg på 390 km typical efter 6500 mil vid full laddning.
Min (P85D) ligger på 396km typical vid full laddning.
Det verkar som att det inte är något större problem. Jag brukar även fråga om de känner till någon annan i taxiflottan som tappat kapacitet men de sade nej och att de inte kände till nåt.
Re: Laddning
Postat: 17 okt 2016 12:25
av riba
32000 mil i model s. De säger motsvarande 6% degradering. Jämförelsen är gjord med det gamla batteriet motsvarande ett nytt Tesla bytte pga ett annat fel. De säger att de dagligen laddar fullt, 100%. Antar en hel del SuC.
Tesloop kör "taxi" LA - Vegas. Drygt 40 mil motorväg enkel resa.
http://insideevs.com/200000-miles-tesla ... gradation/
Re: Laddning
Postat: 17 okt 2016 13:21
av LarsL
Gissar att det sämsta är att köra fossilvarianten, alltså tanka/ladda till 100% och köra hem och parkera bilen och sedan sega ner mot noll under en vecka eller månad. Bilen kommer då stå nästan fullladdad och nästan urladdad under lång tid och det är int bra för batteriet.
Laddning vid lägenhetsboende är ett problem och lösningen är inte dyra snabb- och superladdare utan billiga snigelladdare. Tyvärr ligger inte snigelladdaren i bilägarens händer att fixa alla gånger så här måste politiker och bostadsföretag göra en insats.