Sida 1 av 1
Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 13:47
av Jerka
Har länge funderat på elbilens framtid för dem som bor i stan och parkerar på gatan. Kan detta vara lösningen?
http://www.nyteknik.se/fordon/lyktstolp ... en-6398766
Undrar vad kostnaden skulle bli för att elektrifiera våra största städer på det här sättet?
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 14:02
av Jerker
Jo, det är helt klart intressant!
Han gör dock några märkliga påståenden: "I städerna kommer små, lätta fordon att användas." Jaha? Var har han fått det ifrån?
"Det är bara en fördel för batteriets livslängd att fylla på lite då och då och inte ladda ur det helt för att sedan behöva snabbladda." Fast de 6-10 A som lyktstolparna antagligen kan ge kräver lång laddtid även för ett litet och lätt fordon för att få nån räckvidd, så denna lösning är nog snarast nåt för hyreshusboende med bilen på gatan där bilen står ansluten så fort den inte används.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 14:31
av jonas
Jag tror det saknas effekt.
10 stolpar a 250W ger 2,5kW vilket är absolut minimum om man skall ladda på natten i 10h.
Man hinner då få i 25kWh minus förluster, på ca 12-15%. Förlusterna ökar med små laddströmmar.
Var 10:e stolpe kan ha en snigeladdare.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 14:33
av Hammar
Den nuvarande effekten i nätet är väl tilltagen eftersom det är planerat för halogenarmatur med en förbrukning på 150-200 watt. När de byts till LED-armatur på 25 W i stället så finns det ”el över”, anser Roland Johansson.
Det kan ju om inte annat bli ett billigt sätt att få till ett fåtal platser att börja med. Så låt oss räkna lite på det.
200-25=175W. Så varje lyktstolpe har då 175W "över".
Om vi vill att uttaget skall kunna leverera 3,7KW så kan vi alltså sätta ett uttag per 22 lyktstolpar.
Om det finns 44 lyktstolpar på slingan, så kan man ju sätta två lastbalanserade uttag bredvid varandra, så att de får dela på 7,4KW (32A 1-fas).
Det är ungefär 50 meter mellan lyktstolpar, så 44 st blir ju en sträcka på 2200meter.
Så att få till 4st uttag per 5000m vore ju en början.
Edit: Fixade det "lilla" räknefelet

Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 15:50
av TiborBlomhall
Hammar skrev:Det är ungefär 50 meter mellan lyktstolpar, så 44 st blir ju en sträcka på 220meter.
Det blir 2200 meter, dryga två kilometer.
Det är dock inget som hindrar att de ökar på strömstyrkorna - så länge monterade kablar har tillräcklig ledningsdiameter kan man dra fler amper än lamporna drog förut.
Titeln "Lyktstolpen
snabbladdar bilen" är dock gravt missvisande.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 15:57
av jonas
Vi kom fram till nästan samma svar fast med två olika utgångspunkter.
2st snigelladdare per km
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 18:40
av LarsL
Om kabeln är lagd i rör är det ju super enkelt att byta till större area, om det behövs. Iofs är ju kabeldragningen hyfsat enkel hur man än bär sig åt. Det kommer vara lättare att hitta laddare åt alla elbilar än det var att ge alla hushåll bredband.
Tror absolut att detta är något för nattparkering inne i stan. Små elbilar kommer knappast att finnas, ingen vill ha en bil som måste laddas under vardagskörning.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 18:42
av Jerker
LarsL skrev:Om kabeln är lagd i rör är det ju super enkelt att byta till större area, om det behövs. Iofs är ju kabeldragningen hyfsat enkel hur man än bär sig åt. Det kommer vara lättare att hitta laddare åt alla elbilar än det var att ge alla hushåll bredband.
Tror absolut att detta är något för nattparkering inne i stan. Små elbilar kommer knappast att finnas, ingen vill ha en bil som måste laddas under vardagskörning.
Fast jag undrar om kablage i mark har lagts i rör? Det är inte min erfarenhet.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 18:46
av LarsL
Jerker skrev:
Fast jag undrar om kablage i mark har lagts i rör? Det är inte min erfarenhet.
Nu för tiden gör man ju så, men jag kan intyga att det inte är så här hemma på gården. Så det beror alltså lite på hur gammal anläggningen är.
När jag tänker en vända till så borde ju problemet med fornlämningar vara begränsad om man gräver upp samma sträcka som de grävde ner den förra kabeln. Det är ju liksom redan förstörd mark om man säger så.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 19 sep 2016 20:44
av Jerker
LarsL skrev:Jerker skrev:
Fast jag undrar om kablage i mark har lagts i rör? Det är inte min erfarenhet.
Nu för tiden gör man ju så, men jag kan intyga att det inte är så här hemma på gården. Så det beror alltså lite på hur gammal anläggningen är.
När jag tänker en vända till så borde ju problemet med fornlämningar vara begränsad om man gräver upp samma sträcka som de grävde ner den förra kabeln. Det är ju liksom redan förstörd mark om man säger så.
Absolut Så kan man passa på att lägga rör för framtida behov.
Re: Lyktstolpar som gatuladdare
Postat: 20 sep 2016 06:20
av Bjelke
Det finns löjligt många sätt att ordna laddmöjligheter på sjukt många ställen, och visst kan lyktstolpar vara en variant.
Det här är inget stort tekniskt problem i sig såvida inte typ alla skulle vilja ha en elbil nu direkt, men så är det ju lixom inte (än).
Ett av problemen är om/när det ska börja betalas, då blir det genast klurigare.
Om man till att börja med utgår från att det skulle vara gratis och inget system för att "boka" en specifik plats till en person/bil
så är det ju iaf en av alla varianter att utöka laddmöjligheterna
