Sida 1 av 1

Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 00:25
av Zalman3
Spekulationerna går varma att Tesla model 3 kommer ha bättre räckvidd än GM Bolt.
240 miles är 386km.

The consequence I'll be describing will stem directly from the Bolt's announced 238 mile EPA range. At the same time, the sleeker, more aerodynamic Model 3 is supposedly set to have a range "in excess of 215 miles".

This is really simple. Elon Musk being how he is, he'll never accept that the base range on the Model 3 will be less than the range on the lowly GM Bolt. That would go against the safest, "bestest", most volumetric efficient everything that Tesla supposedly is. Given this, and no matter what other allure the Model 3 might have, it's a near certainty that when the final car is unveiled, it will have a base EPA range of 240 miles or more. This, in turn, will require a 60kWh or larger battery, instead of the smaller battery which Tesla was certainly thinking of fielding up until now.
http://seekingalpha.com/article/4007604 ... -musk#alt1

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 07:53
av Kalle
Tror inte de, tror de blir straks under bolt, designen var ju låst när bolt anounsmenet kom.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 08:04
av jonasl
Utseendet ja. Länge räckvidd än Bolt tror jag också på.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 08:23
av Kalle
När designen är låst är det inte bara utseendet som är låst, de är alla interna dela ochså. Det är då man börjar skikar ut alla ritningar på detaljer för tillverkning.

Fast om de ska göra olika bateristorlekar som val så fins det ju större batteri vertioner i de låsta underlagen. Så de skulle nog kunna "deleta" de minsta batteriet och bjuda på de större, men ja tror inte de behöver de (me 400000 res). De är ju redan billigare en bolt. För samma pris kanske man får längre räckvidd.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 08:25
av Jerker
Elon Musk formulerade sig så här gällande räckvidden på M3 vid presentationen:
The range will be at least a EPA rating of 215 miles. I want to emphasize that theese are minimum numbers and we hope to exceed them.
Så loppet är inte kört att M3 kommer att ha längre räckvidd än Bolt i sin grundversion. Batteritekniken utvecklas snabbt och exakt var man står när M3 ska tas i bruk vet kanske ingen. Med en egen batterifabrik har man möjlighet att använda sig av den senaste tillgängliga tekniken.

Dessutom får man inte glömma att M3 kommer att ha större batterialternativ, det har inte Bolt.

Direktlänk till 12:28 in i klippet (gick inte att bädda in):


Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 10:05
av 18650
Jag ser inte sambandet riktigt. Bolt och Model 3 är två helt olika bilar i olika priskalsser och med olika tekniknivåer. Bolt är fortfarande en Leaf, Golf eller Soul medan model 3 verkligen är en ny Tesla. Jag hade hellre sett en kortare räckvidd men inkluderad snabbladdning till exempel. Bolt har ju fortfarande många frågetecken så som pris, laddmöjligheter och så vidare. Alltså två helt olika tänk i två olika bilar. Att matcha varandras prestandasiffror hit och dit tycker jag är jag märkligt. Model 3 kommer kunna köra i princip nonstop medan Bolt kommer behöva laddas onaturligt länge när EPA rangen är slut.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 10:16
av TiborBlomhall
Bolt är $2500 dyrare i grundutförande än Model 3, så varför skulle den inte kunna åka lite längre också?

Men ingen kommer köpa Bolt i grundutförande, alla kommer välja till åtminstone snabbladdning som option till den bilen och då blir den $3250 dyrare än Model 3.

Model 3 kommer dock säkert komma med olika batteristorlekar som då kommer ha längre räckvidd än Bolt.

Räckviddsjakten som pågår nu påminner en hel del om digitalkamerors megapixeljakt för 15-20 år sen. Men för att parafrasera ett ordspråk: det är inte längden på räckvidden som spelar roll utan hur man använder den ;) dvs hur det praktiskt går till när man åker på långresor med elbilen.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 10:41
av Jerker
Det kommer säkert också att finnas helt andra - och med Tesla 3 mer jämförbara - bilar om 2-3 år.

Det är rätt att man ofta glömmer bort att Tesla 3 är en bil i en helt annan division än Zoe, Leaf, E-Golf och även Bolt. Tesla 3 kommer att ha funktioner som de andra inte är i närheten av. Egentligen borde de andra bilarna vara mycket billigare och det är häpnadsväckande att ett [relativt] nytt företag som Tesla kan presentera en ny och banbrytande bilmodell till det priset, alltså med tanke på vad de andra tar för sina 10-20 milsmodeller.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 11:09
av Franz
Ligger man nära deras värden tror jag man anstränger sig för att precis gå över. Annars utgår jag från att det kommer att finnas olika batteristorlekar. Om vi nu låtsas att grundutförandet är på 55 kWh som ger 220 miles EPA är det ju inget konstigt att man erbjuder en 70 kWh som kanske ger runt 280 miles. Då har man redan vunnit räckviddsracet samtidigt som man ändå har en billigare (och troligtvis bättre många andra sätt) variant än Bolten.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 11:11
av Haglund
Bolt får man ChaDeMo-/CCS-ladda (i bästa fall) jämfört med 3:ans superchargerladdning. Ska man prata räckvidd så är detta en viktig detalj som gör Teslan överlägsen även om den skulle sakna några mil i räckvidd mot Bolten. Att stanna och ladda 20 minuter i stället för en timma är en större skillnad än ett par mils räckvidd.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 11:29
av Jerker
Haglund skrev:
Bolt får man ChaDeMo-/CCS-ladda (i bästa fall) jämfört med 3:ans superchargerladdning. Ska man prata räckvidd så är detta en viktig detalj som gör Teslan överlägsen även om den skulle sakna några mil i räckvidd mot Bolten. Att stanna och ladda 20 minuter i stället för en timma är en större skillnad än ett par mils räckvidd.
+1

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 11:57
av Limbster
M3 Har som jag ser det följande stora fördelar jämfört med Bolt: AP, dragkrok, snabbare laddning och bättre laddnätverk. Ganska viktiga saker för många tror jag, plus även en något bättre status symbol som inte är att förringa för många :roll: 2-3 mils räckviddsskillnad tror jag har mindre betydelse. Dock bra att GM sätter lite press på Tesla och framförallt övriga tillverkare. Tror Bolt blir en riktigt bra bil.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 12:56
av bylund
Tiden lär tala till Bolts fördel

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 13:35
av Bjelke
Ur led är tiden som kotknackaren sa :D

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 22 sep 2016 22:29
av apkungen
Även om model 3 skulle få lägre epa räckvidd är jag i princip säker på att den kommer att vara bättre på motorväg.

Bolt har 128mpg i stan och 110mpg på motorväg. Model s har runt 105 på motorväg och jag tror att model 3 kommer att ligga runt 125 mpg på motorväg och kanske 110 i stan. Tvärt om alltså.

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 23 sep 2016 17:01
av jpetters
Hittade detta informationsblad på SC i Schweiz. Ska såklart tas med en nypa salt, men i brist på annat intressant.
Bild
Bild

Re: Kommer model 3 ha 240 miles EPA?

Postat: 23 sep 2016 17:40
av Kalle
apkungen skrev:

Bolt har 128mpg i stan och 110mpg på motorväg. Model s har runt 105 på motorväg och jag tror att model 3 kommer att ligga runt 125 mpg på motorväg och kanske 110 i stan. Tvärt om alltså.
Gu va jag ojillar måttet mpg på elbilar!