Sida 1 av 1

Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 15:11
av Jocce
Har en Midnight Silver (Dvs grå i de flestas ögon ;) ).

Även om jag gärna håller hösten kvar länge med detta klimat vi har nu, så är det ändå så att vintern närmar sig med stormsteg!

Har 19" Originalfälgar på den nu på sommardäcken. Tycker dessa klär bilen bra!

Har 19" vinterdäck UTAN fälg i dagsläget (kört några 100 mil med dem) som jag kommer slänga på när vintern närmar sig!

Men frågan är, skall jag kränga om däcken till originalfälgarna och satsa på ett par andra sommarfälgar (19") eller sikta på ett par andra vinterfälgar?
Skulle teoretiskt kunna antingen ha en extra uppsättning vinterfälgar 19" original eller växla sommar/vinterdäcken på samma uppsättning fälgar, men lite variation är alltid trevligt!

Så, 19" original på Sommar eller Vinter?
Vilka andra, prisvärda 19" fälgar tror ni passar? Antingen som vinter eller sommar?

Alla idéer är välkomna! :)


/Jocce

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 15:19
av fakerlind
Jag har gjort så att jag kör originalfälgarna på vintern, och sedan avvaktar jag inköp av sommarhjulen. Tydligen så kommer bl.a. OCL Brorssons ut med en hel hög nya fälgar till Model S efter nyår så kanske man kan hitta några snygga. Jag tänkte satsa på 20" till våren då jag vill ha lite mer komfort och slitagetålighet än 21" men lite mer coolhetsfaktor än 19". Precis mitt emellan liksom, på typiskt svensk manér. Bild


http://---

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 15:20
av Haglund
En annan lösning är ju att bara ha en uppsättning fälgar men två uppsättningar däck och skifta däck på fälgarna när du behöver. Om du har bilen som förmånsbil så håller du förmånsvärdet nere på så vis (om ekonomiavdelningen är nitisk) och kör du mycket så får du ändå byta däcken emellanåt. Till på köpet får du hjulen ordentligt balanserade innan de åker på bilen.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 16:17
av P_EL
Haglund skrev:
En annan lösning är ju att bara ha en uppsättning fälgar men två uppsättningar däck och skifta däck på fälgarna när du behöver. Om du har bilen som förmånsbil så håller du förmånsvärdet nere på så vis (om ekonomiavdelningen är nitisk) och kör du mycket så får du ändå byta däcken emellanåt. Till på köpet får du hjulen ordentligt balanserade innan de åker på bilen.
Fick precis min och så hade jag tänkt göra. Dessutom tycker jag de nya 19" original är prefekta på en "familje 90D", snygga, hög komfort och käkar inte räckvidd. På en Performace modell hade jag nog köpt ett par 21" beg i Norge för 25-30 tsek och satt på till våren. Någon som har tips på bra däckverkstad i Göteborg som kan Tesla och förvarar själva däcken efter bytet?

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 16:42
av Leo
Här finns mer att läsa. Just 19" är lite struliga att köpa andra då det är tråååååångt och kräver speciell utformning på fälgen. Något få däcksfirmor är medvetna om tyvärr.

Här är en länk till tråden där det står mycket om fälg/däck.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10#p99150

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 16:44
av Mrk
Jocce skrev:
Vilka andra, prisvärda 19" fälgar tror ni passar? Antingen som vinter eller sommar?
Jag körde på dessa till vintern - 19tkr inkl. Hakka R2 friktionsdäck och Telsa TPMS från min lokala däcksverkstad. Du kan få kontakt på PM om du vill.

http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar ... .Gun|ws:19

Nitro Razor fälgen finns i halvmatt som länkat eller i vanlig silverfärg och ska passa.
Nitro_Razor_M_Gun_1765.jpg
Jag kommer köra på orginalfälgen med de sommardäck som sitter på.

/Nicke

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 22 sep 2016 17:18
av mati
Haglund skrev:
En annan lösning är ju att bara ha en uppsättning fälgar men två uppsättningar däck och skifta däck på fälgarna när du behöver...
Jag tänker göra precis det. Billigare går det inte, med tanke på att en uppsättning däck håller kanske två säsonger, då får man ändå byta igen.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 08:25
av Jocce
Haglund skrev:
En annan lösning är ju att bara ha en uppsättning fälgar men två uppsättningar däck och skifta däck på fälgarna när du behöver. Om du har bilen som förmånsbil så håller du förmånsvärdet nere på så vis (om ekonomiavdelningen är nitisk) och kör du mycket så får du ändå byta däcken emellanåt. Till på köpet får du hjulen ordentligt balanserade innan de åker på bilen.

Har tänkt tanken och även Chefen blir nog glad, då man slipper bekosta ett par fälgar till.

MEN alltid roligt med lite omväxling också ;)


/Jocce

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 09:38
av DSV
Haglund skrev:
En annan lösning är ju att bara ha en uppsättning fälgar men två uppsättningar däck och skifta däck på fälgarna när du behöver. Om du har bilen som förmånsbil så håller du förmånsvärdet nere på så vis (om ekonomiavdelningen är nitisk) och kör du mycket så får du ändå byta däcken emellanåt. Till på köpet får du hjulen ordentligt balanserade innan de åker på bilen.
Var helt inställd på att köpa vinterhjulen av gammal vana men faktiskt tror jag att jag kommer göra så också. Jag är ingen fälgfetishist och arbetskostnaden är ju inget som påverkar inte förmånsvärdet samt ger fullt momsavdrag. Det är ju inte så att man har någon större nytta av fälgarna när de ligger på förvarningen och som du säger så har ju faktiskt balanseringen ett visst värde också.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 09:44
av bylund
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 09:55
av Jocce
bylund skrev:
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.

Svårt att se att det tär märkbart på däcken, om det görs av ett proffs.
Hur många byten hinner man dessutom med innan det är dags för byte?


/Jocce

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 10:07
av bylund
Nej det blir väl max två extra krängningar av och på per däck.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 10:16
av DSV
bylund skrev:
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.
Ja längre tid tar det ofrånkomligen och man får nog ha lite bättre framförhållning i skiftena också eftersom det antagligen är svårare att få tid för däckbyte än att bara skifta hjul. Däremot tror jag inte det stressar däcken nämnvärt om man tänker sig att de ändå inte håller mer än tre säsonger.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 10:28
av Leo
Är nog fälgkantens lackering som slits mest av däcksverktygen. Snarare än själva däcken.

Har man ett "stenskott" på fälgkanten med en färgflaga borta t ex så lossnar det lätt lite mer färg. Även om verktygen, använda på rätt sätt inte ska göra märken på fälgarna.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 12:01
av Bjelke
Jocce skrev:
bylund skrev:
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.

Svårt att se att det tär märkbart på däcken, om det görs av ett proffs.
Hur många byten hinner man dessutom med innan det är dags för byte?


/Jocce
Man hinner inte med ett byte innan det är dags för ett byte (det hörs ju på ordvalen lixom haha)

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 12:46
av Waxinator
Jag köpte dubbdäck på fälg redan vid Tesla beställningen därför att:

1. hjulen bör ändå roteras ibland beroende på körsträcka
2. däcken måste årligen bytas inför körning i vinterväglag
3. förvaringen av bytesdäcken tar samma utrymme i anspråk
4. fälg bytet ger mig chans till årlig inre rengöring
5. fälg slitaget vid däckbyten och byte av blyvikter undviks
6. jag kan själv byta hjulen när det är dags (kräver kanske garagedomkraft)

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 19:24
av Elektrokungen
bylund skrev:
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.
Varje säsong???? Nya däck verkar behövas...

Vianor ringde häromdagen för att meddela att två av mina vinterdäck de förvarar endast har 2mm mönsterdjup kvar. Dessa var nya i november, och har gått ca 600mil. Är detta slitage ens möjligt vid normal körning? Däcken var förvisso av supermjukt gummi (köper inte Hakka R2 igen)... Kanske dags att höra med frugan om hon brukar slå av traction control på vintern och ta kurvorna med konstant hjulspinn :-)

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 23 sep 2016 23:33
av mahulkp
Elektrokungen skrev:
bylund skrev:
Nackdelarna är väl att det tar längre tid vid varje byte, och att det tär lite på däcken att kränga av och- på dem varje säsong. Men det torde vara billigare i längden.
Varje säsong???? Nya däck verkar behövas...

Vianor ringde häromdagen för att meddela att två av mina vinterdäck de förvarar endast har 2mm mönsterdjup kvar. Dessa var nya i november, och har gått ca 600mil. Är detta slitage ens möjligt vid normal körning? Däcken var förvisso av supermjukt gummi (köper inte Hakka R2 igen)... Kanske dags att höra med frugan om hon brukar slå av traction control på vintern och ta kurvorna med konstant hjulspinn :-)
Om du har RWD sliter det hårt på mjuka däck. Mina R2 rullade ca 1500 mil i vintras med AWD hade 7-8 mm kvar runt om efter vintern.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 24 sep 2016 20:20
av Leo
Min original Goodyear 2 på min P85 RWD har slitits från 8, till 6mm kvar på ca 1500mil... Men mjuka? Ja tillräckligt för "Svensk sommar" i alla fall! Klassas antagligen som lite hårdare men då får man längre räckvidd som bonus också!

Grepp? Släpper ytterst lite vid fullgastest från 0, typ "kvittrar till" lite bakifrån det är allt.

Så JAG är otroligt nöjd med de.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 24 sep 2016 21:10
av mahulkp
Leo skrev:
Min original Goodyear 2 på min P85 RWD har slitits från 8, till 6mm kvar på ca 1500mil... Men mjuka? Ja tillräckligt för "Svensk sommar" i alla fall! Klassas antagligen som lite hårdare men då får man längre räckvidd som bonus också!

Grepp? Släpper ytterst lite vid fullgastest från 0, typ "kvittrar till" lite bakifrån det är allt.

Så JAG är otroligt nöjd med de.
Det är stor skillnad på gummiblandningen i sommar- och vinterdäck. Speciellt nordiska dubbfria vinterdäck är supermjuka för att kunna greppa i is vid låga temperaturer.

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 24 sep 2016 22:31
av Leo
Visst är det så. Har Continentals vinterdäck som kom i Teslas dimension förra hösten. Nordiska "mjuka" dubbfria vinterdäck. Tror jag nött ner de 2mm till 7mm på ca 500mil. Jag kör nog för lugnt...

Re: Vad för 19" vinterfälgar?

Postat: 25 sep 2016 01:40
av Mrk
Elektrokungen skrev:

Varje säsong???? Nya däck verkar behövas...

Vianor ringde häromdagen för att meddela att två av mina vinterdäck de förvarar endast har 2mm mönsterdjup kvar. Dessa var nya i november, och har gått ca 600mil. Är detta slitage ens möjligt vid normal körning? Däcken var förvisso av supermjukt gummi (köper inte Hakka R2 igen)... Kanske dags att höra med frugan om hon brukar slå av traction control på vintern och ta kurvorna med konstant hjulspinn :-)
Nej detta slitage är inte möjligt vid normal körning. Jag skulle låta Tesla göra en fyrhjulsinställning.

Jag har kört 1200mil på mina hakka r2 i min Audi S3 (oftast utan ESC för att det är roligare) och däcken är som nya. Bättre friktionsdäck finns inte på marknaden idag.