Närmast jämförbara bil
Postat: 22 sep 2016 21:23
				
				Hur Skatteverket beräknar förmånsvärdet för Tesla har varit något av ett mysterium för mig i alla fall, men så läste jag att svaret skulle finnas i SKV A 2014:26. Till sist skulle jag få veta vilken bil som är jämförbar. Till exempel är Toyota Prius 1.8 HSD Active jämförbar med Toyota Avensis 1.8 Kombi Active enligt tabellen.
Det visar sig dock att även Skatteverket anser att Tesla är enastående. Tesla Model S Standard 85 kWh visar sig vara jämförbar med "Samma, med avdrag 380 000 kr = 337 000 kr".
https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdf
Dock hittar jag detta i SKV M 2014:18:
			Det visar sig dock att även Skatteverket anser att Tesla är enastående. Tesla Model S Standard 85 kWh visar sig vara jämförbar med "Samma, med avdrag 380 000 kr = 337 000 kr".
https://www.skatteverket.se/download/18 ... t-2015.pdf
Dock hittar jag detta i SKV M 2014:18:
Kan det vara så att det ovanligt låga förmånsvärdet jämfört med inköpspriset helt enkelt baseras på snittpris för bilar som är i samma storleksklass? Det skulle förklara den generösa rabatten.I det första steget gäller följande. Om sådan bils nybilspris är högre än nybilspriset för närmast jämförbara bil utan sådan teknik, ska förmånsvärdet sättas ned till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen (61 kap. 8 a § första stycket IL). Jämförelse bör i första hand göras med bilar av samma märke och bilmodell. De flesta bilar som drivs med andra drivmedel än bensin och dieselolja bygger på modifikationer av redan framtagna originalmodeller. I andra hand kan jämförelsen göras med nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller med ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen, prop. 1999/2000:6, s.46–47.

 Hade förmånsvärdet varit 8k eller mer vette fasen om jag hoppat på en Tesla nu. Eller, med facit i hand hade jag det, men det är inte säkert att jag nappat innan jag blev så såld på Tesla som jag blev efter de första veckorna med bilen.
  Hade förmånsvärdet varit 8k eller mer vette fasen om jag hoppat på en Tesla nu. Eller, med facit i hand hade jag det, men det är inte säkert att jag nappat innan jag blev så såld på Tesla som jag blev efter de första veckorna med bilen.