Sida 1 av 1
HH
Postat: 23 sep 2016 08:34
av zyax
http://www.infrastrukturnyheter.se/2016 ... ver-resund
Scandlines gör väl allt för att det inte ska vara ett bättre alternativ att skapa en HH-tunnel. Så någon gång nästa år kan man alltså åka fossilfritt över den kortaste sträckan över Öresund.
Re: HH
Postat: 23 sep 2016 09:08
av Bjorn
Kan det vara så att det går ihop rent ekonomiskt?
Det är inte helt otroligt att de spar så mycket på diesel- jämfört med elkostnaden att de räknar hem det på några år.
Det står ju att de redan är dieselelektriska så de behöver alltså bara batteri och drivelektronik och laddning.
De ligger i hamn 10 minuter, Kör 20 minuter om och om igen, så det är rätt givna förutsättningar.
Re: HH
Postat: 23 sep 2016 09:13
av zyax
Bjorn skrev:Kan det vara så att det går ihop rent ekonomiskt?
Det är inte helt otroligt att de spar så mycket på diesel- jämfört med elkostnaden att de räknar hem det på några år.
Det står ju att de redan är dieselelektriska så de behöver alltså bara batteri och drivelektronik och laddning.
De ligger i hamn 10 minuter, Kör 20 minuter om och om igen, så det är rätt givna förutsättningar.
Det kan absolut vara rent ekonomiskt, men främsta skälet är nog för att förhala HH-tunneln och förlänga inkomsttiden för färjorna. Hur som helst är det bra, även om jag gärna sett att de fixade en tunnel som avlastar Öresundsbron och gör resa söderut snabbare
Re: HH
Postat: 28 sep 2016 16:30
av vigge50
Här är en artikel om det med lite mer siffror. Batterierna ska vara på 4,16 MWh och laddningen ska vara på 10 MW.
http://insideevs.com/worlds-largest-ele ... ery-packs/
Re: HH
Postat: 29 sep 2016 07:32
av zyax
Kan ingen patentera någon slags hamnlösning där man kör med ström inne i hamnen direkt från nätet, typ som en kabel eller skena eller något som för över strömmen till fartyget. Det är ju vid start och stopp i hamn som en sådan här färja drar det mesta av sin energi. Då hade man med dessa båtar och batterier kunnat åka mycket längre än bara de fåtalet kilometer som det är över Öresund.
Re: HH
Postat: 29 sep 2016 07:37
av vigge50
zyax skrev:Kan ingen patentera någon slags hamnlösning där man kör med ström inne i hamnen direkt från nätet, typ som en kabel eller skena eller något som för över strömmen till fartyget. Det är ju vid start och stopp i hamn som en sådan här färja drar det mesta av sin energi. Då hade man med dessa båtar och batterier kunnat åka mycket längre än bara de fåtalet kilometer som det är över Öresund.
Är det verkligen de?
Jag vet att för en bil krävs det mer energi att accelerera än att hålla konstant hastighet då luftmotståndet inte är så stort men för en färja så är det extremt mycket vatten som ska tryckas undan. Förvisso så ska detta även tryckas undan vid acceleration i början men jag tror inte accelerationen står för så stor del av den totala energin som används.
Re: HH
Postat: 29 sep 2016 07:46
av zyax
vigge50 skrev:zyax skrev:Kan ingen patentera någon slags hamnlösning där man kör med ström inne i hamnen direkt från nätet, typ som en kabel eller skena eller något som för över strömmen till fartyget. Det är ju vid start och stopp i hamn som en sådan här färja drar det mesta av sin energi. Då hade man med dessa båtar och batterier kunnat åka mycket längre än bara de fåtalet kilometer som det är över Öresund.
Är det verkligen de?
Jag vet att för en bil krävs det mer energi att accelerera än att hålla konstant hastighet då luftmotståndet inte är så stort men för en färja så är det extremt mycket vatten som ska tryckas undan. Förvisso så ska detta även tryckas undan vid acceleration i början men jag tror inte accelerationen står för så stor del av den totala energin som används.
Det där visade sig jäkligt svårt att få fram fakta på, men både känslan och minnet säger mig att det går åt enorma mängder energi att accelerera en färja, men när den har sin optimala fart så drar den betydligt mindre. Får leta vidare på nätet om det där.
EDIT: Hittade något om kraft och acc, men jag vet inte om man kan få ut något av det :
http://www.shipmotions.nl/DUT/LectureNo ... _Intro.pdf
Re: HH
Postat: 24 jan 2017 07:20
av chaffis75
En ny artikel om dessa båtar....
http://www.nyteknik.se/fordon/robot-lad ... na-6819411
Får kanske bli en sväng över till sommaren och se om man märker någon skillnad.
Re: HH
Postat: 24 jan 2017 07:57
av Swede1
Jättebra, oljeförbrukningen minskar rejält och bra för miljön.
4 mwh / 30 kwh skulle motsvara 130 elbilar med 30 kwh batteri.
Hm, eller mycket mer, färjan går konstant.
Nåväl, kanske 1300 oljefat mindre efterfrågan.
Re: HH
Postat: 24 jan 2017 08:01
av zyax
Swede1 skrev:Jättebra, oljeförbrukningen minskar rejält och bra för miljön.
4 mwh / 30 kwh skulle motsvara 130 elbilar med 30 kwh batteri.
Hm, eller mycket mer, färjan går konstant.
Nåväl, kanske 1300 oljefat mindre efterfrågan.
Man önskar att det går väldigt väl så att de kan förlänga sträckorna man kan köra med den här typen av lösning. Sjöfarten släpper ju ut otroligt många procent av koldioxidtotalen(plus annan skit) i transportsystemet
Re: HH
Postat: 24 jan 2017 08:06
av chaffis75
zyax skrev:Swede1 skrev:Jättebra, oljeförbrukningen minskar rejält och bra för miljön.
4 mwh / 30 kwh skulle motsvara 130 elbilar med 30 kwh batteri.
Hm, eller mycket mer, färjan går konstant.
Nåväl, kanske 1300 oljefat mindre efterfrågan.
Man önskar att det går väldigt väl så att de kan förlänga sträckorna man kan köra med den här typen av lösning. Sjöfarten släpper ju ut otroligt många procent av koldioxidtotalen(plus annan skit) i transportsystemet
Jo detta är väldigt glädjande men såklart lättare att lösa på en så kort sträcka som denna. Vinsten är såklart stor med tanke på att dessa båtar går 24/7/365 som jag förstår det, de enda är den korta pausen för att lasta av och på.
Re: HH
Postat: 24 jan 2017 08:28
av Jerker
Swede1 skrev:4 mwh / 30 kwh skulle motsvara 130 elbilar med 30 kwh batteri.
...eller 46 Teslor med 90 kWh batteri. Det ger lite perspektiv!