Sida 1 av 1
Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 08:51
av Jocce
Vill inte "stjäla uppmärksamhet" i trådar som egentligen handlar om annat, så jag tar detta i en egen tråd.
(Referens till trådar som denna:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =45&t=5954 med flera )
Jag ska villigt erkänna, nej jag har nog inte läst alla avtal gällande Teslan, SuC och annat (så vitt jag vet kanske jag sålt min själ till Elon

) när vi införskaffade Teslan!
Det nämns att "Superchargers är bara för Långresor". Fine, jag köper att det kanske så "grundtanken" är. Men VART står detta, i vilket avtal och hur är det uttryckt?
Är det någon som har en bild på avtalet?
Vet att Elon nämnt det någon gång när han pratat/haft presentation och kanske i en intervju eller liknande, men det innebär ju inte att alla har ingått ett avtal med honom.
Ber er redan här, seriösa svar, med det faktiska avtalet är vad jag är ute efter.
Inte hur det "borde" vara och att det är jobbigt när folk blockerar SuC (oavsett Taxi eller inte).
/Jocce
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 09:12
av bylund
Så är detta ett tillräckligt seriöst svar?
Detta är från beställningssidan. Om det räknas som ett bindande avtal vet jag inte, eller hur länge det har stått uttryckt så.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 09:39
av Jocce
bylund skrev:Så är detta ett tillräckligt seriöst svar?
langresa.png
Detta är från beställningssidan. Om det räknas som ett bindande avtal vet jag inte, eller hur länge det har stått uttryckt så.
Absolut tillräckligt seriöst och en bra början.
Men bindande avtal, svårt att tänka mig.
Mer Reklammaterial!
/Jocce
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 10:04
av MSO
Min uppfattning är att det inte finns nåt formellt avtal.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 10:17
av mati
Nej, det där är väl inget avtal, snarare en fingervisning hur det är tänkt. Men det exkluderar ju ingenting. "Gratis långdistansresor..." betyder väl inget annat att det går att ladda typ gratis (nej Skatteverket, det är inte gratis på riktigt) på en supercharger när man är ute på långresa. Inte mer och inte mindre. Det står ju inte att man inte får använda SuC när man inte är på långresa. Annars hade väl stått nånting i stil med "Supercharger får endast användas vid långdistansresor" eller "Får ej användas för annat än långdistansresor".
Men visst, vi vet ju hur det är tänkt, eftersom det har sagts så många gånger. Superchargernätverket är tänkt för långdistansresor i första hand. Vill man absolut snåla på några kronor får man väl ta omvägen till närmsta SuC och ladda en halvtimme om dagen. Förnuftet borde säga att det är dumt att göra så när man har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 10:30
av dstr
mati skrev:
Men visst, vi vet ju hur det är tänkt, eftersom det har sagts så många gånger. Superchargernätverket är tänkt för långdistansresor i första hand. Vill man absolut snåla på några kronor får man väl ta omvägen till närmsta SuC och ladda en halvtimme om dagen. Förnuftet borde säga att det är dumt att göra så när man har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.
Värdeminskningen på de extra milen är ju högre än kostnaden att ladda hemma...
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 10:37
av JonasH
Jag tror som tidigare "talare" skrev att det finns kanske inget formellt avtal, men missbruk har ju bevisligen tidigare påtalats av Tesla via mail när de ansett att ägare missbrukat SuC.
Man kan givetvis diskutera vad en långresa är mm, men jag tror systemet bygger på att "vanliga" användare/ägare värderar sin tid så pass högt att den lilla förtjänst man gör på att stå på SuC varje dag inte är värd besparingen.
Dessutom så betalar ju Tesla indirekt din el hemma för laddning (1500 mil) om du har Skelefteåkraft som elleverantör, så varför stå på SuC.
Problemet med taxi är ju att de inte har något bättre för sig. de väntar ju på ändå på körning. De laddar och väldigt ofta passar de på att städa bilen. Ibland ser det ut som en rekondverkstad på SuC i Väsby.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 30 sep 2016 12:44
av MSO
En normal människa är ju dessutom rädd om sitt batteri och begränsar därför Superchargingen.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 01 okt 2016 13:12
av mati
Egentligen är det väldigt enkelt.
Använd SuC när du inte kan ta dig till din destination med den laddning som finns kvar i batteriet. Föredra alltid hemmaladdning eller destinationsladdning före SuC om möjligt.
Svårare än så är det inte.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 03 okt 2016 08:44
av Jocce
mati skrev:Egentligen är det väldigt enkelt.
Använd SuC när du inte kan ta dig till din destination med den laddning som finns kvar i batteriet. Föredra alltid hemmaladdning eller destinationsladdning före SuC om möjligt.
Svårare än så är det inte.
Jo det är faktiskt "svårare" än så.
Läs gärna mitt första inlägg igen.
Jag förstår som sagt hur "tanken" är och använder själv SuC bara vid långresor eller vid "extrema" behov på hemorten.
MEN vad FÅR man göra? Har vi skrivit på något avtal? Vilken "rätt" har Tesla att utestänga någon från SuC t.ex.
/Jocce
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 03 okt 2016 08:46
av Jocce
MSO skrev:En normal människa är ju dessutom rädd om sitt batteri och begränsar därför Superchargingen.
Absolut, men frågan var vad man "får" göra, finns det reglerat någonstans, i något sorts avtal osv...inte vad batterierna mår bäst av...
/Jocce
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 03 okt 2016 12:54
av Waxinator
Jag har letat bland Teslas juridiska dokumentering men ingenstans står det om begränsad användning av Superchargers.
För samtliga Tesla modeller hittills ingår "livslångt kostnadsfri användning av Tesla Superchargers".
I senaste Model S spec ingår "Kostnadsfria långdistansresor med Teslas Supercharger-nätverk".
Man tecknar inget speciellt avtal i samband med köpet, mer än kvittot på uttagen leverans.
Men vad är långdistansresor ?

Resor mellan två superladdare eller lång resa runt en laddare ?
Jag laddar utanför Falkenberg (4 gånger) tills jag fått byggt mitt solcellstak.
Jag får kanske ett brev efter tio laddningar på samma station.

Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 20 nov 2016 11:07
av Kalle
Iom att det inte fins nått avtal kan vell tesla rent sonika avaktivera laddningen för nån som tankar på en SC brevid hemmet om de vill?
Mananvender dom lite på deras premisser lixom.
Nu tror jag inte de gör de, men de är intresant juridiskt.
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 20 nov 2016 11:22
av far1far2
Waxinator skrev:.
Men vad är långdistansresor ?

Resor mellan två superladdare eller lång resa runt en laddare ?
Jag laddar utanför Falkenberg (4 gånger) tills jag fått byggt mitt solcellstak.
Jag får kanske ett brev efter tio laddningar på samma station.

Dethär är väl kärnfrågan. Vad är långresa? 50, 100, 150 eller 200 km. Eftersom avståndet mellan SuC merendels ligger omkring 200-250 km (eller är tänkt så) får man väl förutsätta att det är det som avses som långresa.? Eller?

Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 20 nov 2016 18:11
av e5m1r
far1far2 skrev:Waxinator skrev:.
Men vad är långdistansresor ?

Resor mellan två superladdare eller lång resa runt en laddare ?
Jag laddar utanför Falkenberg (4 gånger) tills jag fått byggt mitt solcellstak.
Jag får kanske ett brev efter tio laddningar på samma station.

Dethär är väl kärnfrågan. Vad är långresa? 50, 100, 150 eller 200 km. Eftersom avståndet mellan SuC merendels ligger omkring 200-250 km (eller är tänkt så) får man väl förutsätta att det är det som avses som långresa.? Eller?

Långresa
En resa där laddning på SuC krävs för att komma fram eller hem
Så rent teoretisk så borde taxi ladda på uv men bara när detta krävs för att de ska komma fram dit de ska och tillbaks igen
Det är däremot inte Ok att ladda för att de inte har nåt bättre för sig för stunden
Re: Superchargers bara för långresor?
Postat: 20 nov 2016 21:04
av fakerlind
Kan ändå inte vara en helt optimal bil för taxi. Det måste ju ändå hända att de får en körning på ca 10 mil och sedan får de ytterligare en eller 2 bokningar utan att hinna till en SuC. Då vill man nog vara så nära 100% SoC som möjligt innan man åker iväg. Undrar vad de flesta taxi har för batteri? De jag har sett har främst varit 70 & 75 har jag för mig.