Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Okej en utmaning, du väljer start och målpunkt inom Europa, jag kör en Tesla p85d, du väljer valfri bil inkl. Tesla, jag använder Tesla SUC och andra laddställen, du likadant men inte SUCs, vi startar med 90% laddat, så ser vi vem som kommer fram först, går att göra virtuellt mha ABRP
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med TeslanSwede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...fth skrev:Det skulle iofs inte vara så dumt, Teslas oheliga allians med Burger King gör ju att det dröjer innan man är sugen på frittar och hamburgaren igen efter att man har varit på långresa med TeslanSwede1 skrev:Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
/fth
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somrasLegato skrev:Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Man kan ju hoppas att andra får fart på sin utbyggnad av högre laddhastighetladdare så ägarna inte är lika låsta till SuCnätverket.
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)
Hoppas på ccs till kommande bilar. (eller bättre adapter)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
”Ser i appen”, ett litet problem är väll att du behöver växla mellan 5 olika appar för se vilka laddar som är lediga och som sagt, det finns ingen CCS laddare på 100 kW i Sverige söder om Kristinehamn, de kanske kommer snart men änsålänge är det ett väldigt begränsat område som det finns CCS laddare på 100+ kW.Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
- Elonfanatic
- Teslaägare
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 27 okt 2015 20:25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Är det någon so vet när Markaryds-stationen skall byggas. kommer underlätta mina resor mycket.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Hyundai Kona EV ska väl klara 150kW?fth skrev:Finns det någon bil idag som kan använda >50kW CCS? Det är väl bara Ioniq som kan ladda typ 70kW, och möjligen i-Pace som tydligen kommer att klara 100kW?Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw, man ser i appen om laddaren är ledig, ni kanske skulle testa ett nätverk med 10 ggr så många laddplatser? Man kan variera matställe och aktiviteter när man laddar.
Sen finns det väl inte något "nätverk med 10 ggr så många laddplatser"? Det finns möjligen 10ggr så många CCS-platser, men dom ingår definitivt inte i ett gemensamt nätverk, med gemensam lösning för betalning etc. Den vanligaste kapaciteten är också 20-50kW, med några enstaka platser som erbjuder 100kW (som alltså ingen i praktiken kan utnyttja i dagsläget), och en (1) 350kW pilot-anläggning.
Det vanligaste antalet CCS-laddare per plats är också (... wait for it ...) en, säger en (1), sladd! Jag vet inte hur tanken är att det skall fungera när det börjar säljas massor av CCS-bilar, men de nuvarande stationerna kommer sannolikt att behövas kompletteras med 5-10-15 platser. Jag skulle inte ge mig ut på långresa idag om jag skulle vara tvungen att förlita mig på CCS, det är alldeles för mycket "early adopter" för min smak (och definitivt för min familj...).
Missförstå mig rätt, jag tycker det är jättebra att det byggs infrastruktur för laddning även utanför Tesla-världen, men det är som sagt långt (långt!) kvar till SuC-nivå...
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Varken Kona eller Niro finns idag, vilket var vad jag skrev om.Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Själv hoppas jag på Ionity-nätverket. Tror det kan gå riktigt fort när de väl kommer igång.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Detta är det väl ingen som vet? Eller har det kommit slutgiltiga leveransdatum för Kias modeller? Jag trodde osäkerheten var minst lika stor där som för Model 3.Swede1 skrev:dessutom får man dem levererade innan model 3.
Personligen tror jag de första treorna kommer börja levereras tidigt nästa år i Europa. Tesla har fått upp produktionstakten och så fort det amerikanska incitamentprogrammet reduceras vid årsskiftet är jag övertygad om att man kommer vilja börja få ut högmarginal-treor i Europa. För de billigaste treorna dröjer det nog något halvår längre dock.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Finns inte Kona? Det var ju konstigt, när det går att köpa flera på finn.no med omgående leverans. Bara att betala, så har du en.fth skrev:Varken Kona eller Niro finns idag, vilket var vad jag skrev om.Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt. Titta här så att det blir rätt:;-)
Sen förstår jag inte vad den där taffliga, mycket osmakliga, och fullkomligt humorbefriade filmen har med elbilar att göra?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ser man på, Norge fick tydligen leverans före resten av Europa, fel av migHelectriC skrev:Finns inte Kona? Det var ju konstigt, när det går att köpa flera på finn.no med omgående leverans. Bara att betala, så har du en.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu har jag ingen Tesla längre så jag kan inte hävda något eget behov, men Björneborg (Pori) i västra Finland som var planerad redan när jag beställde min bil sensommaren 2015 har fortfarande inte öppnat.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7321
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag har blivit ombedd av flera medlemmar att ta bort den tecknade filmen Swede1 flera gånger har försökt lägga ut på vårt forum.
Då filmen inte har något att göre med varken Superchargers eller Tesla (även om ordet nämns i en bisats) har jag flyttat inlägget till kategorin övrigt.
/Moderatorn
Då filmen inte har något att göre med varken Superchargers eller Tesla (även om ordet nämns i en bisats) har jag flyttat inlägget till kategorin övrigt.
/Moderatorn
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Hei
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
P85D
- Satellite65
- Teslaägare
- Inlägg: 267
- Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
- Ort: North of the Wall...
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Sist jag fick någon form av information så lät det faktiskt lite positivt...bjerrang skrev:Hei
Hva er status Tøre SUC . Bør vel kommet noen søknader til kommunen nå ?
Det har varit lite till och från med denna planerade SuC, den tidigare infon jag fått har varit att Tesla inte varit i kontakt med den eventuellt tilltänkta näringsidkaren sedan förra sommaren.
Jag tror dock att läget har ändrats lite, och att Töre fått lite högre prio sedan Noliamässan i Augusti där Tesla fick väldigt stor uppmärksamhet.
Vi är många i de norra delarna som väntar på denna
Dock så är det väldigt viktigt hur denna SuC placeras då den lätt kan hamna fel och då kommer den vara ICEad större delen av tiden tyvär.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2019 mS Raven Performance
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Vi körde Kroatien och tillbaks i somras och hamnade på Burger King en enda gång under hela resan. Men då var det inte dags för mat, så vi tog bara en glass.fth skrev:Det här visar lite på hur SuC-nätverket har vuxit, för något år sedan hamnade "alla" på samma platser på långresor, nu kan man hoppa över både en och två SuC per sträcka, och få olika matupplevelser. Jag lyckades tydligen pricka BK-platserna alldeles för bra på vår 575-milaresa till Kroatien i somrasLegato skrev:Lustigt det där... På vår 550 mils resa i somras var Ödeshög enda BK vi åt. En väldans massa schnitzlar dock...
/fth
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Takk for svar.Satellite65 skrev:Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.Stig-Arne skrev:Hei
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter
Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
HelectriC skrev:Hyundai Kona EV ska väl klara 150kW?
Tittar man på de tester som gjorts men Kona/Niro så får man strax under 70kW upp till ca 55% laddstatus, sedan kring 40kW till 75%.Swede1 skrev:Exakt Kona och Niro klarar 100 kW laddning, dessutom får man dem levererade innan model 3. Också kan du ladda överallt med ccs kontakt.
Kanske i framtiden med modernare celler, men inte idag. Där emot är förbrukningen ganska låg så relativt sett så laddar den ju okej om man jämför mot S och i synnerhet X.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Egentligen är topphastigheten inte så viktig, utan självtycker jag hur länge det kan laddas med hög effekt. Här är kona, Kia Niro väldigt bra. Och model3 helt suverän.
Mycket beroende om det finns en buffert i batteriet som inte visas för användaren. Det har en annanfördel att regen fingerar fast man laddat till "100%".
Skulle egentligen vilja se hur lång till det tar att ladda 10-80% när man jämför.
Men är vi egentligen i rätt tråd då denna för att argumentera om suc tappat fart?
Mycket beroende om det finns en buffert i batteriet som inte visas för användaren. Det har en annanfördel att regen fingerar fast man laddat till "100%".
Skulle egentligen vilja se hur lång till det tar att ladda 10-80% när man jämför.
Men är vi egentligen i rätt tråd då denna för att argumentera om suc tappat fart?
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jag upplever att uppladdning.nu har några fler platser än plugshare. Tyvärr ingen appStig-Arne skrev:Takk for svar.Satellite65 skrev:Det finns trefasuttag 11kw i Abisko mellan Bjerkvik og Kiruna.Stig-Arne skrev:Hei
Mitt første innlegg her.
Jeg har bestilt Tesla Model X 75, som jeg tenker å trekke husvagn med.
I 5 år har jeg kjørt XC70 med husvagn over Riksgrensen og Bjørnefjell mot Kiruna.
Eneste som stopper meg nå med elbil og husvagn og nå kysten i nord Sverige er mulighet for ladning mellom Bjerkvik og Kiruna.
Så fattar med stor interesse på utbyggingen av SuC nord i Sverige.
Men ser mulighet i å kjøre over Killipisjærvi, er mange nok Type 2, 22 kW slik at jeg kan nå nord Sverige på den måten. Ca 20 mil extra.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 484696b1a0
Jag skall snart upp till Tromsö med bilen för lite service och då kör jag dit via Kilpisjärvi-Skibotn och hem via Bjerkvik-Kiruna
Rart at ikke denne 11 kW kontakten er registrert på Plugshare.
Får ta meg en tur å se etter
Men selv 11 kW er i minste laget når man skal trekke husvagn.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
uppladdnings.nu deras app för android heter "charger finder".
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Inget nytt på SuC-fronten? Markaryd, Norrköping, Hudiksvall, Sveg... ?