Sida 1 av 1

Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 10:00
av Lophornis
Laddar Model S hemma på tre fas 400V/16A uttag (röd kontakt). Amperen verkar ju stämma på bilden men ska man inte ha 400V eller runt det?
Kanske fel i kontakten på väggen. Man blir fundersam.

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 10:06
av Gustafsson
Så ser det ut för alla tror jag. Verkar som om den laddar 3 X fas till nolla istället för att ladda med 3 x fas till fas, vilket ger högre spänning.

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 10:25
av Jocce
Som nämnts, det är normalt.

Teslan laddar mellan Fas-Nolla, vilket ger 230V (Sen gör den detta med alla 3 faser).
Mäter man mellan faserna får man dock 400V.


/Jocce

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 12:31
av apkungen
Kolla på "km/h". Det går fort. Du kan väl ställa om till att visa effekt också "kW". Du ligger nog runt 11kW vilket är 400V 16A men bilen redovisar inte så utan till 0a istället för mellan faser.

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 12:54
av EnTraktor
Jag brukar ligga på 53km/h när jag laddar 3 fas 16A hemma hos mig.

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 15:24
av Remuz
apkungen skrev:
Kolla på "km/h". Det går fort. Du kan väl ställa om till att visa effekt också "kW". Du ligger nog runt 11kW vilket är 400V 16A men bilen redovisar inte så utan till 0a istället för mellan faser.
230V 16A x3 blir 11kW

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 15:33
av Lessmog
Om man kikar noga ser man en liten diskret trea i en rund plupp bredvid 16/16A, som markerar trefas. Kunde gärna varit tydligare, men så är det.

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 17:07
av Oddball
Remuz skrev:
apkungen skrev:
Kolla på "km/h". Det går fort. Du kan väl ställa om till att visa effekt också "kW". Du ligger nog runt 11kW vilket är 400V 16A men bilen redovisar inte så utan till 0a istället för mellan faser.
230V 16A x3 blir 11kW
Redultatet från uträkningen ovan blir förvisso snarlikt, men är det inte 400 * 16 * roten ur 3 som gäller?

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 17:11
av gellerstam
Oddball skrev:
Remuz skrev:
apkungen skrev:
Kolla på "km/h". Det går fort. Du kan väl ställa om till att visa effekt också "kW". Du ligger nog runt 11kW vilket är 400V 16A men bilen redovisar inte så utan till 0a istället för mellan faser.
230V 16A x3 blir 11kW
Redultatet från uträkningen ovan blir förvisso snarlikt, men är det inte 400 * 16 * roten ur 3 som gäller?
Fast nu laddar väl teslan inte med 400v ? Utan med 3 x 230v Så då behöver vi inte blanda in roten ur tre ?

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 17:41
av bylund
Oddball skrev:
Remuz skrev:
apkungen skrev:
Kolla på "km/h". Det går fort. Du kan väl ställa om till att visa effekt också "kW". Du ligger nog runt 11kW vilket är 400V 16A men bilen redovisar inte så utan till 0a istället för mellan faser.
230V 16A x3 blir 11kW
Redultatet från uträkningen ovan blir förvisso snarlikt, men är det inte 400 * 16 * roten ur 3 som gäller?
230 * √3 ≈ 400.
Så antingen
P = U*I*3 = 230 V* 16 A * 3 ≈ 11 kW

Det går ingen ström på nollan i ett balanserat trefassystem.
Vill man utgå från 400 V, som är spänningen mellan faserna, så får man väl dela med √3
400 V/√3 * 16 A * 3 ≈ 11 kW

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 17:59
av apkungen
Spelar väl ingen roll hur man räknar bara man kommer fram till samma svar. Om man inte är elektriker och måste kunna exakt hur och varför el fungerar som det gör.

Slå om till effekt och kolla om du hamnar runt 11kW

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 18:05
av bylund
Fast vi är väl nördar här och vill vet hur saker fungerar också, inte bara att de fungerar? ;)

Re: Laddar hemma 3 fas 400

Postat: 04 okt 2016 18:34
av bjelkeman
bylund skrev:
Fast vi är väl nördar här och vill vet hur saker fungerar också, inte bara att de fungerar? ;)
+1