Sida 1 av 1

10-16A laddning

Postat: 11 okt 2016 15:24
av peterlauri
Har upptäckt att laddningen ibland blir 16A och ibland 10A när jag laddar i mitt garage. Har det att göra med hur mycket som behöver laddas, eller finns det andra faktorer som spelar in? Kallt batteri => lägre strömstyrka?

Re: 10-16A laddning

Postat: 11 okt 2016 16:30
av Svenssons
Är det från vanligt Shuko eller från 3-fas?

Jag skulle hur som helst gissa på att du har satt strömmen till 16A men bilen tycker inte att den får stabilt effekt och sänker därför strömmen. Tror inte det har något med kalla batterier eller liknande förutom om det är just vid start av laddning då bilen börjar lite försiktigt.

Re: 10-16A laddning

Postat: 11 okt 2016 16:48
av peterlauri
Svenssons skrev:
Är det från vanligt Shuko eller från 3-fas?

Jag skulle hur som helst gissa på att du har satt strömmen till 16A men bilen tycker inte att den får stabilt effekt och sänker därför strömmen. Tror inte det har något med kalla batterier eller liknande förutom om det är just vid start av laddning då bilen börjar lite försiktigt.
3-fas

Re: 10-16A laddning

Postat: 11 okt 2016 16:53
av bylund
Vid för stora spänningsfall drar bilen ner laddströmmen.

Re: 10-16A laddning

Postat: 11 okt 2016 16:58
av Jojo
Har Du någon annan förbrukare som drar ström från samma ledning/via samma säkringar (typ värmepump/spis)?

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 06:49
av mati
Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 08:32
av peterlauri
mati skrev:
Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 08:33
av peterlauri
Jojo skrev:
Har Du någon annan förbrukare som drar ström från samma ledning/via samma säkringar (typ värmepump/spis)?
Nej, egen säkring.

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 11:37
av e5m1r
peterlauri skrev:
mati skrev:
Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?
Bilen kommer ihåg om du satt ner strömen med gps och då är den sänkt där
Bara att höja upp till 16 manuellt

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 11:44
av peterlauri
e5m1r skrev:
peterlauri skrev:
mati skrev:
Bilen sänker laddströmmen till 10A när spänningen faller under en viss tröskel. Men som jag har förstått det så bibehålls den lägre laddströmmen tills vidare, eftersom bilen utgår ifrån att uttaget inte kan leverera mer än så. Jag trodde inte att den går tillbaka till 16A av sig själv. Men den kanske gör det.
Om bilen kommer ihåg detta, så kanske det var när jag testade vanligt vägguttag där den bara levererade 10A. Går det att återställa detta på något sätt?
Bilen kommer ihåg om du satt ner strömen med gps och då är den sänkt där
Bara att höja upp till 16 manuellt
Har försökt höja vid flera tillfällen, men den vill inte :( I alla fall inte när jag startat laddningen...

När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 12:18
av mati
peterlauri skrev:
När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 12:24
av peterlauri
mati skrev:
peterlauri skrev:
När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.
Supporten = service center?

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 12:26
av mati
peterlauri skrev:
mati skrev:
peterlauri skrev:
När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.
Supporten = service center?
Ja. :)

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 12:32
av danni
mati skrev:
peterlauri skrev:
mati skrev:
peterlauri skrev:
När jag inte laddar, så kan jag ställa in 24A, men när jag laddar är det max 10A, går inte mer...
Konstigt, det borde väl gå att ställa in på åtminstone 16A när du laddar med UMC:n via 3-fas. Ring supporten och fråga.
Supporten = service center?
Ja. :)
Nej. Ring inte direkt till ett enskilt servicecenter, ring till den centrala supporten istället. Numret är 020-88 92 68.

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 12:42
av Challe76a
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 13:02
av peterlauri
Challe76a skrev:
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Hade du två UMC? Eller fick du UMCn utbytt?

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 20:45
av peterlauri
Ringde till supporten, och dom skulle ladda hem loggarna så ska SC titta på det.

Efter samtalet så drog jag ur industriuttaget, tog bort adaptern, satte tillbaka adaptern, in i industriuttaget. Nu laddar den på 16A :)

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 20:46
av peterlauri
Challe76a skrev:
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Se mitt tidigare svar, det var kanske bara att du tog loss laddkabeln från industriuttaget :)

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 21:42
av Challe76a
peterlauri skrev:
Challe76a skrev:
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Hade du två UMC? Eller fick du UMCn utbytt?
Har två stycken, alltid en i reserv. Vill ju inte få "punka" på strömmen.

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 21:43
av Challe76a
peterlauri skrev:
Challe76a skrev:
Jag fick detta idag när jag ville höja från 10 till 16. Den ville inte. Bytte UMC och då funkade det. Fattar bara inte varför...
Se mitt tidigare svar, det var kanske bara att du tog loss laddkabeln från industriuttaget :)
Ja det kanske var så enkelt. Känns som att så länge den satt fast så hade den "låst" sig på 10. Tänkte det var en bugg i 8:an kanske...

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 23:10
av Fredric
Med schuko får jag bara 13A. Går det får 16A?

Re: 10-16A laddning

Postat: 12 okt 2016 23:14
av bylund
Nej, den är begränsad till 13 A. Schuko är inte gjord för högre belastning under längre tid.

Det går att komma runt, genom t ex en schuko-trefasadapter, men det är inte att rekommendera om man inte är väldigt säker på att installationen klarar det. Redan vid 13 A kan man känna att kontakten blir lite varm efter några timmar.