Sida 1 av 1

Autopiloten

Postat: 16 okt 2014 11:08
av Datordoktorn
Såvitt jag kunnat begripa angående den nyligen presenterade autopiloten så är det inte några direkt kostsamma prylar som behövt monteras.
En radar i nosen, en kamera uppe i ruten och fler sensorer runt bilen. Såvitt jag kan begripa har man inte ändrat någon på styrningen, eller? Efter styrningen ändå är elassisterad antar jag att man kan skicka på signaler direkt till elservon att styra själv.

Så, då är frågan (och jag har ett svagt minne av att detta diskuterats tidigare här), skulle det gå att eftermontera de här prylarna? Och vad skulle det vara värt? Personligen skulle jag betala 20 kkr utan att tveka, förmodligen betydligt mer beroende på hur bra det funkar.

Sen fattar jag inte riktigt heller, kommer de som har teknikpaketet att få alla autopilotfunktionerna efterhand utan ytterligare kostnad?

Och hur ska myndigheter och försäkringsbolag ställa sig till det här? En bil som ser bättre och reagerar fortare än vad någon människa klarar borde ju bli billigare att försäkra men risken är väl att bolagen väljer att göra tvärtom, skriva klausuler som ska frita de ifrån ersättningskrav om man använder autopilot.....

Re: Autopiloten

Postat: 16 okt 2014 11:25
av TiborBlomhall
Eftermontering skulle kosta långt mer än 20 kkr iom att hela vindrutan behöver bytas, frontspoilern, kabeldragningen, och en ny saftig processor nånstans som tar hand om signalerna. Plus arbete. När summan kryper uppåt 100 kkr för att eftermontera något som när man producerar nya bilar kanske ligger på 10 kkr börjar det bli enklare att sälja gamla bilen och köpa en ny. (Undvik bara "panik" ;) )

De som har betalat nya höjda priset på teknikpaketet kommer att få autopiloten när den är färdig, ja.
De som har nya bilarna med sensorerna monterade men inte köpt teknikpaketet får säkerhetsfunktionerna men inte autopiloten.
De som har äldre bilar utan sensorerna får zilch.
Läs mer här: http://teslaclubsweden.se/nya-teknikpaketet/

Re: Autopiloten

Postat: 16 okt 2014 11:36
av TiborBlomhall
Försäkringsbolagen blir nog försiktiga i början, ja.

Som programmerare kommer jag osökt tänka på följande historia:

På en konferens om AI (för mången år sedan) ställdes följande fråga till de deltagande utvecklingscheferna från olika företag:
"Skulle du våga åka första färden med ett självstyrande prototypflygplan utan pilot, som ditt utvecklingsteam har utvecklat mjukvaran till?"
Alla svarade "nej", förutom en som svarade "javisst!". När de frågade honom hur han skulle våga svarade han:
"Den skulle aldrig ens kunna taxa ut till startbanan än mindre lyfta!" :lol:

Re: Autopiloten

Postat: 16 okt 2014 12:39
av kanylbullen
Den nuvarande Model S kan väl inte bromsa själv, åtminstone inte med bromsarna, enbart med regen i så fall? Nya Model S ska ju ha ett helt nytt "elektromekaniskt" bromssystem som även kan bromsa själv.

Re: Autopiloten

Postat: 16 okt 2014 12:55
av Larofo
TiborBlomhall skrev:
Försäkringsbolagen blir nog försiktiga i början, ja.

Som programmerare kommer jag osökt tänka på följande historia:

På en konferens om AI (för mången år sedan) ställdes följande fråga till de deltagande utvecklingscheferna från olika företag:
"Skulle du våga åka första färden med ett självstyrande prototypflygplan utan pilot, som ditt utvecklingsteam har utvecklat mjukvaran till?"
Alla svarade "nej", förutom en som svarade "javisst!". När de frågade honom hur han skulle våga svarade han:
"Den skulle aldrig ens kunna taxa ut till startbanan än mindre lyfta!" :lol:
Klockrent Tibor!! :D

Programmerar själv endast lite på hobbynivå, men förstår till fullo han som inte var ett
dugg orolig för premiärflygningen.