Sida 1 av 1
Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 11:02
av AGCF
Tittade precis på denna video med Björn Nyland
https://www.youtube.com/watch?v=vLg8RgM_KNE
Det slog mig hur primitiva eller vad man ska kalla det, släpkärror är. Alltid en fyrkantig kloss och stel axel.
Varför gör man inte följande:
Utgår från en axellös modul så att golvet kommer ner till samma nivå som bilens. 15 cm markfrigång och platt undersida
Rundad framdel som denna.

MEN, det kan väl gå fram hela vägen till handsken? Mellanrum mellan bil och släp har man ingen nytta av.
Hjulen på släpet svänger inte, så varför inte täcka över helt som bakhjulen på denna?
samt, sätta dit en "tail" för aerodynamiken.
Allt sammanlagt skulle göra stor skillnad. Användbarheten blir bättre också när golvet i släpet är 20 cm från marken.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 11:23
av Haglund
Det fanns! Originaltillbehör i BMW-katalogen på 90-talet. Hur konstruktionen är gjord vet jag inte, antagligen stel axel och rörram, men strömlinjeformad och lite designad i alla fall.
Och så finns ju lastbilssläpen som skall frakta höga saker om vi ska prata lågt golv.

Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 11:25
av AGCF
Haglund skrev:Det fanns! Originaltillbehör i BMW-katalogen på 90-talet. Hur konstruktionen är gjord vet jag inte, antagligen stel axel och rörram, men strömlinjeformad och lite designad i alla fall.
Och så finns ju lastbilssläpen som skall frakta höga saker om vi ska prata lågt golv.

Den går att ha takbox på med

Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 19:35
av Off Grid Byggaren
Det finns släpvagnar för alla önskemål idag.
Men på byggvaruhusen säljer de ju vagnar som utvecklats till att nå absolut lägsta pris och de är rätt så simpla.
Lite dyrare släp utvecklas dock, exempel:
http://www.4pslapet.se/touring/380TXI
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 19:43
av AGCF
Jag är inte så imponerad faktiskt

en som rymmer mindre än ett vanligt bagageutrymme och en som har lutning på kåpan längst fram.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 20:47
av Challe76a
Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt

Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 22:12
av Svenssons
Challe76a skrev:Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt

Sätter du en motor på ett släp är det inte längre en släpkärra utan ett motorfordon. Blir helt andra regler och lär inte vara så lätt att registrera.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 22:22
av Challe76a
Svenssons skrev:Challe76a skrev:Tycker fortfarande det borde gå att ha en elmotor och batteri i ett släp som minskar motståndet för dragbilen, dvs inte skjuta på utan mer underlätta som en elcykel. Nåväl efter mitt nuvarande åtagande kanske man ska bygga släp verkar ju som sagt vara helt eftersatt...eller så är det detta som är Teslas nya produkt

Sätter du en motor på ett släp är det inte längre en släpkärra utan ett motorfordon. Blir helt andra regler och lär inte vara så lätt att registrera.
Men bara en liten, liten, liten motor.

Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 22:22
av Jerker
Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 22:50
av chpaulin
Jerker skrev:Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Detta tror jag på rent tekniskt men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. TB har väl redovisat 400-500 Wh/km med släp vilket är en ganska kraftig ökning mot vad han har utan släp, ca 240-280. Detta betyder att om släpet skall 0:a förlusten så måste batteriet i släpet vara typ 70kWh och då blir det ett jääävligt dyrt släp
Gör man dock en kombination med bättre aerodynamik så att släpet lägger på max 100 Wh/km och det sitter ett 10kWh-batteri i släpet har man nog en ekvation som kan vara tilltalande för dem som drar släp ofta.
I en husvagn däremot kan man nog kosta på sig ett lite större batteri men tror dock inte på ett större än kanske 30kWh ändå om vi räknar med ett batteripris på $500/kWh. Då får man nog åka mycket husvagn för att det skall vara värt det. Men på köpet får man iaf en boendelösning som kan gå off-grid ett par dagar

Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 17 okt 2016 23:16
av Jerker
chpaulin skrev:Jerker skrev:Men man skulle ju fortfarande kunna ha extra batteri i släpet som förlänger räckvidden, eller rättare sagt kompenserar för räckviddsbortfallet.
Detta tror jag på rent tekniskt men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart. TB har väl redovisat 400-500 Wh/km med släp vilket är en ganska kraftig ökning mot vad han har utan släp, ca 240-280. Detta betyder att om släpet skall 0:a förlusten så måste batteriet i släpet vara typ 70kWh och då blir det ett jääävligt dyrt släp
Gör man dock en kombination med bättre aerodynamik så att släpet lägger på max 100 Wh/km och det sitter ett 10kWh-batteri i släpet har man nog en ekvation som kan vara tilltalande för dem som drar släp ofta.
I en husvagn däremot kan man nog kosta på sig ett lite större batteri men tror dock inte på ett större än kanske 30kWh ändå om vi räknar med ett batteripris på $500/kWh. Då får man nog åka mycket husvagn för att det skall vara värt det. Men på köpet får man iaf en boendelösning som kan gå off-grid ett par dagar

Ja, det är ju om man kan kombinera det med andra användningsområden som det kan bli ekonomiskt försvarbart! Sen faller ju batterier i pris så det kanske bara är en tidsfråga innan husvagnar har ett rejält batteri ombord.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 29 jul 2017 21:17
av AGCF
Funderar på att göra en prototyp täckt släp i alu. Med enkel vanlig axel. Går att köpa axel och kulhandske för några tusenlappar såg jag. Vore intressant att se vad skillnaden blir med några enkla modifikationer på designen. Slät undersida i samma markfrigång som på bilen. Slimmade hjulhus på släpet. Kåpan rundad fram och samma höjd som model X spoiler. Kåpan lika bred som hjulhus. Några spoilers bak som jänkarna har på sina 18-wheelers (säkert ett träsk av patent på det området dock). Går att regga in amatörbygge för 600 kr såg det ut som på transportstyrelsen
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 29 jul 2017 22:12
av Challe76a
Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 07:25
av AGCF
Challe76a skrev:Borde inte släpet vara avsmalnande bakåt för att få den där droppformen? Börjar lika bred och hög som bilen och sen smalnar den av. Inte så värst praktiskt men...
Man får nog acceptera att den måste vara platt bak, men man kan ha några spoilers som en svans. Som den här scanian men mindre

Kanske av gummi som stänksydd är gjorda av, eftersom det säkert finns regler om hur vassa saker som får sticka ut.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 10:03
av LarsL
Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 10:37
av Zalman3
Kan mycket väl tänka mig att det kommer släpvagnar med eldrift. Den som köpt sin 3 med kula och 50 mils räckvidd och vill hyra en husvagn en vecka på sommaren, hyr en med 20kW elmotor och 80kWh batteri. Då har man fortfarande ca 50 mils räckvidd och kan ladda på 2 laddstolpar samtidigt så att laddtiden inte förlängs.
Extrakostnaden för 80kWh batteri och 20kW elmotor borde hamna under 100.000kr i stora serier.
Teknisk löser man det med en givare i draget som försöker minska dragbehovet med 95% hela tiden.
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 11:04
av bylund
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 11:04
av AGCF
LarsL skrev:Köp en sådan där droppformad husvagn och konvertera till släpkärra.
De är la svindyra!
Re: Produktutveckling av släpkärror
Postat: 30 jul 2017 11:18
av 12man