Sida 1 av 1
EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 10:10
av P_EL
1. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren av elbilar med vettiga batterier på uppåt 100kwh
2. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med en Direct Sales model utan "årsmodeller"
3. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med ett nätverk med SuC-laddstationer
4. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med HW i alla bilar för Full Self-Driving (sedan igår, sen får vi se när SW kommer)
5. Tesla kommer förmodligen att vara den första biltillverkaren med ett eget ekosystem; Tesla Network (från och med 2017)
Jag undrar hur många Volvo, BMW, Mercedes och Audi har SAMMANLAGT med kompetens inom ovanstående fem områden? Time ot wake up - spelreglerna ändras fort nu...
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 10:22
av Pontus
P_EL skrev:1. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren av elbilar med vettiga batterier på uppåt 100kwh
2. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med en Direct Sales model utan "årsmodeller"
3. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med ett nätverk med SuC-laddstationer
4. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med HW i alla bilar för Full Self-Driving (sedan igår, sen får vi se när SW kommer)
5. Tesla kommer förmodligen att vara den första biltillverkaren med ett eget ekosystem; Tesla Network (från och med 2017)
Jag undrar hur många Volvo, BMW, Mercedes och Audi har SAMMANLAGT med kompetens inom ovanstående fem områden? Time ot wake up - spelreglerna ändras fort nu...
Nummer 4 är väl ändå lite fel då många har bilar i trafik som provas och när Teslas mjukvara är klar (om 5 år) kommer det säkert finnas andra som redan kör på gatorna. Förvisso kan man då uppgradera sin gamla bil (byggd idag) med ny mjukvaran vilket givetvis är ett plus. Men att Tesla är jättelångt före alla andra på denna punkten tror inte jag i varje fall inte när det gäller att kunden kan nyttja det.
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 10:26
av P_EL
Pontus skrev:P_EL skrev:1. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren av elbilar med vettiga batterier på uppåt 100kwh
2. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med en Direct Sales model utan "årsmodeller"
3. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med ett nätverk med SuC-laddstationer
4. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren med HW i alla bilar för Full Self-Driving (sedan igår, sen får vi se när SW kommer)
5. Tesla kommer förmodligen att vara den första biltillverkaren med ett eget ekosystem; Tesla Network (från och med 2017)
Jag undrar hur många Volvo, BMW, Mercedes och Audi har SAMMANLAGT med kompetens inom ovanstående fem områden? Time ot wake up - spelreglerna ändras fort nu...
Nummer 4 är väl ändå lite fel då många har bilar i trafik som provas och när Teslas mjukvara är klar (om 5 år) kommer det säkert finnas andra som redan kör på gatorna. Förvisso kan man då uppgradera sin gamla bil (byggd idag) med ny mjukvaran vilket givetvis är ett plus. Men att Tesla är jättelångt före alla andra på denna punkten tror inte jag i varje fall inte när det gäller att kunden kan nyttja det.
Men finns det verkligen någon bil att köpa med denna HW förutom Tesla (sedan igår)? Volvo har 100 testbilar som snurrar runt i GBG-trakten, men har vad jag vet inte lämnat någon info om när/hur detta kommer ut på marknaden. Sedan ska det hänga ihop med de övriga punkterna ovan också... Kom dessutom på ytterligare en punkt nr 7:
7. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren där samtliga bilar levereras med uppkoppling och uppdateringar over-the-air
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 12:13
av Bjelke
Punkt 6 då?

Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 12:20
av P_EL
Bjelke skrev:Punkt 6 då?

Ops gick lite fort där, missade ju punkt 6:
6. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren som har tillgång till samtliga bilköpares kreditkortsuppgifter (och mailadresser, etc etc).
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 12:29
av Pontus
P_EL skrev:Bjelke skrev:Punkt 6 då?

Ops gick lite fort där, missade ju punkt 6:
6. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren som har tillgång till samtliga bilköpares kreditkortsuppgifter (och mailadresser, etc etc).
Vem blir först med att sälja bilar i Bitcoin???
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 12:31
av lator
P_EL skrev:Bjelke skrev:Punkt 6 då?

Ops gick lite fort där, missade ju punkt 6:
6. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren som har tillgång till samtliga bilköpares kreditkortsuppgifter (och mailadresser, etc etc).
Är ju en Amerikansk bil så det är bra att du undviker 6 (sex)...
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 16:15
av Lessmog
lator skrev:P_EL skrev:Bjelke skrev:Punkt 6 då?

Ops gick lite fort där, missade ju punkt 6:
6. Tesla var första, och är fortfarande enda, biltillverkaren som har tillgång till samtliga bilköpares kreditkortsuppgifter (och mailadresser, etc etc).
Är ju en Amerikansk bil så det är bra att du undviker 6 (sex)...
Ja, särskilt som F*** säger att de har patent på "E"

Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 16:57
av matsm
En till. Enda biltillverkaren som ringer upp kunderna i förväg och säger att bilen har ett fel som behöver åtgärdas. Kan du komma inom annars kommer vi och hämtar den och lämnar en ludicrous maxad lånebil till dig sålänge...
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 20 okt 2016 17:28
av +46
Att vara först är sällan, per automatik, en garanti för framgång. Historien visar (inte minst från databranschen) att tidiga pionjärer, såsom Sperry Rand, RankXerox med flera är de stora förlorarna om man jämför dem med de företag som "snodde" eller förvärvade deras idéer och teknologier (Apple, IBM, Honeywell, Microsoft, m.fl)
Re: EL + DS + SuC + FSD + TN = Homerun?
Postat: 21 okt 2016 06:07
av Bjelke
matsm skrev:En till. Enda biltillverkaren som ringer upp kunderna i förväg och säger att bilen har ett fel som behöver åtgärdas. Kan du komma inom annars kommer vi och hämtar den och lämnar en ludicrous maxad lånebil till dig sålänge...
Ganska coolt faktiskt (om man nu bor inom rimligt avstånd från SC, så det gäller inte mig tex)