Sida 1 av 2

Utrustning

Postat: 21 okt 2016 00:26
av irobot
Jag har reserverat en Model3 och vill få lite åsikter om vad som är värt och inte värt att lägga till på bilen?
Vad tycker ni som haft/har en? Jag är ganska kräsen person i övrigt så jag behöver andras synpunkter för att hålla priset nere :roll:


Så har jag tänkt utrusta bilen:
- Enhanced autopilot med 8 kameror
- Premium uppgraderingspaket
- Aktiv luftfjädring
- köldpaket
- Ultra hi-fi-ljud
- panoramatak
- skinklädsel
- black metallic/pearl white

vinterhjul tänkte jag köpa från blocket, Ev sommarhjul och använder de som kommer med till vinter?
Vad tycker ni om ljudanläggningen? eftermontering via annat företag? eller ska man köpa till det när man utrustar sin bil?



Kom gärna med förslag som kan va till hjälp, tack på förhand!

Re: Utrustning

Postat: 21 okt 2016 00:36
av Vidio
irobot skrev:
Jag har reserverat en Model3 och vill få lite åsikter om vad som är värt och inte värt att lägga till på bilen?
Vad tycker ni som haft/har en? Jag är ganska kräsen person i övrigt så jag behöver andras synpunkter för att hålla priset nere :roll:


Så har jag tänkt utrusta bilen:
- Enhanced autopilot med 8 kameror
- Premium uppgraderingspaket
- Aktiv luftfjädring
- köldpaket
- Ultra hi-fi-ljud
- panoramatak
- skinklädsel
- black metallic/pearl white

vinterhjul tänkte jag köpa från blocket, Ev sommarhjul och använder de som kommer med till vinter?
Vad tycker ni om ljudanläggningen? eftermontering via annat företag? eller ska man köpa till det när man utrustar sin bil?



Kom gärna med förslag som kan va till hjälp, tack på förhand!
Vill ogärna verka dryg, men tror näppeligen du kommer få många vettiga svar från någon Model 3 ägare då vad jag vet ingen i hela världen äger en, då den officiellt inte finns, mer än på prototypstadiet?

Re: Utrustning

Postat: 21 okt 2016 00:42
av lator
irobot skrev:
Jag har reserverat en Model3 och vill få lite åsikter om vad som är värt och inte värt att lägga till på bilen?
Vad tycker ni som haft/har en? Jag är ganska kräsen person i övrigt så jag behöver andras synpunkter för att hålla priset nere :roll:


Så har jag tänkt utrusta bilen:
- Enhanced autopilot med 8 kameror
- Premium uppgraderingspaket
- Aktiv luftfjädring
- köldpaket
- Ultra hi-fi-ljud
- panoramatak
- skinklädsel
- black metallic/pearl white

vinterhjul tänkte jag köpa från blocket, Ev sommarhjul och använder de som kommer med till vinter?
Vad tycker ni om ljudanläggningen? eftermontering via annat företag? eller ska man köpa till det när man utrustar sin bil?



Kom gärna med förslag som kan va till hjälp, tack på förhand!
Antingen så pratar vi om Model S eller X eller så känner du till saker som inte många andra på denna planet vet (och definitivt inte sprider på forum utan repressalier... )

Re: Utrustning

Postat: 21 okt 2016 00:47
av irobot
:lol: tänker mer på utrustningen som finns till model S och X (dessa kommer troligtvis finnas till model3) eller?

Re: Utrustning

Postat: 21 okt 2016 01:12
av lator
Mig veterligen är det bara vissa utrustningsalternativ som har presenterats ännu. Två - fyrhjulsdrift, Batteristorlekar kommer att finnas olika, tak kommer mest troligt att finnas i tre versioner (helglas, lucka, plåt), autopilot kommer att finnas som tillval. I övrigt känner jag inte till något men så vet jag inte heller allt... ;)

Re: Utrustning

Postat: 21 okt 2016 07:41
av mati
Troligen kommer Model 3 inte riktigt få samma tillvalslista som Model S/X. Någonstans måste det göras avkall om man vill hålla ett avsevärt lägre pris jämfört med lyx-varianterna S och X. Vi får se om ett år eller två. ;)

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 13:09
av Stefan
Elon sa väl att dragkrok skall finnas. Ett "måste" för villa ägare.
Så du kanske skall fundera på det om du har behov att dra släpp ibland.

Själv hade jag tänkt liknande med dragkrok. Är tveksam till luftfjädring och ultra hifi. Tycker den vanliga ljudanlögningen är bra för mina öron. Har kört många mil med S utan luftfjädring och tycker de fungerar hur bra som helst. Fast beror lite på var man bor och kanse har behov av att kunna höja ibland.

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 14:20
av mati
Innan luftfjädring blev standard för Model X var den obligatorisk i kombination med drag. Det kanske blir ett liknande upplägg för Model 3.

Om det blir en Model 3 för min del (har inte bestämt mig än) så är det drag som gäller. Det är egentligen enda anledningen för mig att byta bort S:en mot en 3:a. Att min Model S inte har drag är en jättestor nackdel. Har alltid haft drag på alla bilar och det är verkligen nånting jag saknar.
Ultra hifi skulle jag inte lägga pengar på, förutsatt att standardanläggningen håller samma kvalitet som i S:en.

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 14:30
av Vidio
mati skrev:
Innan luftfjädring blev standard för Model X var den obligatorisk i kombination med drag. Det kanske blir ett liknande upplägg för Model 3.

Om det blir en Model 3 för min del (har inte bestämt mig än) så är det drag som gäller. Det är egentligen enda anledningen för mig att byta bort S:en mot en 3:a. Att min Model S inte har drag är en jättestor nackdel. Har alltid haft drag på alla bilar och det är verkligen nånting jag saknar.
Ultra hifi skulle jag inte lägga pengar på, förutsatt att standardanläggningen håller samma kvalitet som i S:en.
Håller med om Ultra hifi, jag är mycket nöjd med standardpaketet. Det är ju dock subjektivt.
En annnan sak jag inte skulle lägga pengar på är ködpaketet. Känns helt menlöst när jag ändå kan värma upp bilen när jag vill med ett knapptryck på mobilen...

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 17:39
av Feddan
Men en del kan inte leva utan rattvärmare. Själv håller jag helt med dig, pre-heat:ar man bilen så behöver man inte ens stolsvärme.

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 18:03
av jonasl
Är också lite orolig för att drag kommer kräva luftfjädring. Det vill jag inte ha, bara se på hur mkt strul det är efter några år med Audi Allroad och diverse Range Rovers med läckande gummibälgar osv. Har tänkt ha bilen i 20k mil iaf.

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 19:30
av mati
Feddan skrev:
Men en del kan inte leva utan rattvärmare. Själv håller jag helt med dig, pre-heat:ar man bilen så behöver man inte ens stolsvärme.
Rumpgrillen har dock fördelen att man kan sänka värmen i kupén och öka räddvidden på det viset. En rekommendation som står i manualen.

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 19:59
av irobot
Stefan skrev:
Elon sa väl att dragkrok skall finnas. Ett "måste" för villa ägare.
Så du kanske skall fundera på det om du har behov att dra släpp ibland.

Själv hade jag tänkt liknande med dragkrok. Är tveksam till luftfjädring och ultra hifi. Tycker den vanliga ljudanlögningen är bra för mina öron. Har kört många mil med S utan luftfjädring och tycker de fungerar hur bra som helst. Fast beror lite på var man bor och kanse har behov av att kunna höja ibland.
Om det nu kommer dragkrok till Model3 så kommer jag lägga till det, värt då andrahandsvärdet ökar och tror jag kommer behöva det :)

men tänkte på luftfjädring och ultra hifi.. när jag provkörde tesla model s, nämnde personen att det är onödigt med luftfjädring, håller ni med? tänker mer på farthinder och Sveriges vägar brukar vara hål på vägarna iaf där jag bor :(
Musik är en viktig del för mig, någon som vet någon skillnad på original ljudet och ultra hifi?

tänkte kan man inte eftermontera för samma peng men med bättre ljud hos typ BRL?

Re: Utrustning

Postat: 22 okt 2016 22:59
av LarsL
Hyfsat intressant även om vi inte vet vad som kommer finnas eller vad det kommer kosta.

1. Dragkrok, annars kommer den inte kunna göra mig fossilfri. @irobot Obs att om bilentypen är godkänd för dragkrok så spelar det ingen roll om du beställer eller inte.

2. Stort batteri eftersom jag vill kunna dra något med min dragkrok. Om priset då rasar iväg kanske jag kommer jag kanske strunta i det.

3. Skinn, jag kommer köpa bilen och ha kvar den länge så jag vill ha en snygg och lätt skött inredning.

4. Luftfjädring för dåliga vägar och för dragkroken

5. Autopilot.

Edit: Lagt till luftfjädring

Re: Utrustning

Postat: 23 okt 2016 09:58
av mati
Luftfjädring är bra om du kör på dåliga grusvägar eller skogsvägar. Den ger den lilla marginalen som kan vara skillnaden mellan sönder och inte sönder. Även i snö kan lite mer markfrigång vara avgörande för att ta sig fram.
Jag har märkt att även i stan kan det vara bra om det går att höja bilen, t.ex i branta uppfarter på parkeringsdäck eller vid höga trottoarkanter när man parkerar. Kontentan är att jag skulle välja luftgung igen.

Re: Utrustning

Postat: 23 okt 2016 14:12
av far1far2
Enda tillägget till "naken bil" jag gjorde var färgen, Deep Blue Metallic.
1.Kör mycket på dåliga vägar-har aldrig varit i närheten av markkontakt.
2. Hara haft sol luckor på ett antal bilar-nästan samtliga har förr eller senare någon gång läckt in.
3. Som någon skrev i tråden-preheatar man bilen 15 min före take-off finns ingen anledning att ha vinterpaket. Skinkgrillen räcker långt.
4. AP-piloten är -för mej som mest kör småsträckor på 1-5 mil- helt onödigt.
5. Har lyssnat på det där superljudpaketet-kan inte tycka att det är värt att slänga kulor på.
Alltså-bilen är så fantastisk som den är, så bryr man sej inte om en massa lull-lull för att va häftig- så räcker den med råge "naken"!
Det är många sköna tusingar att tjäna in!

Re: Utrustning

Postat: 23 okt 2016 14:40
av Vidio
far1far2 skrev:
Enda tillägget till "naken bil" jag gjorde var färgen, Deep Blue Metallic.
1.Kör mycket på dåliga vägar-har aldrig varit i närheten av markkontakt.
2. Hara haft sol luckor på ett antal bilar-nästan samtliga har förr eller senare någon gång läckt in.
3. Som någon skrev i tråden-preheatar man bilen 15 min före take-off finns ingen anledning att ha vinterpaket. Skinkgrillen räcker långt.
4. AP-piloten är -för mej som mest kör småsträckor på 1-5 mil- helt onödigt.
5. Har lyssnat på det där superljudpaketet-kan inte tycka att det är värt att slänga kulor på.
Alltså-bilen är så fantastisk som den är, så bryr man sej inte om en massa lull-lull för att va häftig- så räcker den med råge "naken"!
Det är många sköna tusingar att tjäna in!
Håller med om mycket.
Vad gäller luftfjädringen tror jag faktiskt den är viktigare för oss i stan än om man bor lite mer lantligt. "Vassa" farthinder och branta nedfarter till garage ställer till det och har som sagt redan förstört mitt underrede till viss del...
Skulle jag göra om min beställning så är det luftfjädring jag hade köpt till, utan tvekan!

Re: Utrustning

Postat: 23 okt 2016 16:15
av mati
far1far2 skrev:
Enda tillägget till "naken bil" jag gjorde var färgen, Deep Blue Metallic.
1.Kör mycket på dåliga vägar-har aldrig varit i närheten av markkontakt.
2. Hara haft sol luckor på ett antal bilar-nästan samtliga har förr eller senare någon gång läckt in.
3. Som någon skrev i tråden-preheatar man bilen 15 min före take-off finns ingen anledning att ha vinterpaket. Skinkgrillen räcker långt.
4. AP-piloten är -för mej som mest kör småsträckor på 1-5 mil- helt onödigt.
5. Har lyssnat på det där superljudpaketet-kan inte tycka att det är värt att slänga kulor på.
Alltså-bilen är så fantastisk som den är, så bryr man sej inte om en massa lull-lull för att va häftig- så räcker den med råge "naken"!
Det är många sköna tusingar att tjäna in!
Håller med i princip. Jag köpte min begagnad och då tar man det man får. Skulle jag köpa nytt så hade jag inte lagt till någonting förutom just luftgung. Den har räddat mig ett antal gånger. Och dragkrok om det hade funnits. AP och sånt är kul och häftigt men aldrig att jag skulle lägga pengar på det. Ingenting jag saknar.

Re: Utrustning

Postat: 25 okt 2016 17:53
av far1far2
Ja självklart dragkrok!

Re: Utrustning

Postat: 25 okt 2016 22:11
av JonasH
Luftfjädring är en nödvändighet för mig.
Funderade länge på om jag skulle ta det på min model s, men så här i efterhand är jag mycket nöjd med att jag tog med det.
Upptäckte nämligen att eftersom Tesla har så lång hjulbas så tar bilen i trottoaren när jag backar ut från tomten. Konstigt nog tar den inte i när jag kör in på tomten. :?

Jag kan tillägga att jag aldrig haft ens antydan till detta med andra bilar jag haft, eller folk som varit på besök.

Re: Utrustning

Postat: 25 okt 2016 22:57
av Jerker
JonasH skrev:
Luftfjädring är en nödvändighet för mig.
Funderade länge på om jag skulle ta det på min model s, men så här i efterhand är jag mycket nöjd med att jag tog med det.
Upptäckte nämligen att eftersom Tesla har så lång hjulbas så tar bilen i trottoaren när jag backar ut från tomten. Konstigt nog tar den inte i när jag kör in på tomten. :?

Jag kan tillägga att jag aldrig haft ens antydan till detta med andra bilar jag haft, eller folk som varit på besök.
Tar den i när bakhjulen går ner på gatan? Att den bara tar i på vägen ut och inte in beror väl på att bilen niger lite när den kommer ner på gatan och därför tar det i. Du har inte samma fenomen när du kör upp på trottoarkanten.

Re: Utrustning

Postat: 25 okt 2016 23:11
av Jerker
Jag har blivit lite tveksam till AP nu när det blivit så dyrt. Jag tror inte att jag kommer att ha den nyttan av AP inom rimlig tid att jag är villig att betala såna pengar för det idag. Dessutom ser jag inte mig själv vara en person som kommer att låna/hyra ut min bil.

Tycker t.o.m. att den enklare varianten är lite dyr, 54.000:-. Skulle prioritera större batteri och kanske 4WD före detta. Dragkrok är ett måste.

Re: Utrustning

Postat: 26 okt 2016 08:47
av danni
Det här är ju en rätt meningslös diskussion om den egentligen ska handla om Model 3, eftersom vi inte vet något om tillval eller priser på dessa än. Men min rekommendation till de som köper Model S och vill hålla nere priset är att skippa köldpaketet, luftfjädringen (om man inte vet att man ibland behöver extra markfrigång) och HiFi-paketet. Jag tycker inte något av de paketen känns särskilt prisvärda.

Re: Utrustning

Postat: 26 okt 2016 18:47
av 18650
Elon twittrade ju ett pris på Model 3. Var det $42000? Då kan vi anta att minst ett steg av autopilot ingår eftersom han gillar säkerhet. Vi kan anta att det är lilla batteriet eftersom det kommer ge en rejäl räckvidd. Vi kan anta det inte ingår onödig lyx så som läderklädsel. Vi kan anta att det ingår 4WD eftersom det är lite av Teslas grej nu för tiden. Vi kan anta att någon form av supercharging ingår, kanske en estimerad årsförbrukning för en medelfamilj

Vi kan anta att större batteri kostar mera, helt autonom kostar mera, all lyx eller tillbehör kostar mera och så vidare.

Re: Utrustning

Postat: 26 okt 2016 20:30
av Anders77
18650 skrev:
Elon twittrade ju ett pris på Model 3. Var det $42000? Då kan vi anta att minst ett steg av autopilot ingår eftersom han gillar säkerhet. Vi kan anta att det är lilla batteriet eftersom det kommer ge en rejäl räckvidd. Vi kan anta det inte ingår onödig lyx så som läderklädsel. Vi kan anta att det ingår 4WD eftersom det är lite av Teslas grej nu för tiden. Vi kan anta att någon form av supercharging ingår, kanske en estimerad årsförbrukning för en medelfamilj

Vi kan anta att större batteri kostar mera, helt autonom kostar mera, all lyx eller tillbehör kostar mera och så vidare.
Priset skall vara 35 000$, men han räknar med att snitt priset blir 42 000. Om folk väljer AP eller ej kan man aldrig gissa sig till, eftersom det bara är en gissning på snittpris.

Om 50% köper för 35 000 och 50% köper för 49 000 får du det snittet. Skall du gissa på tillvals priser på 14 000 då?