Sida 1 av 1
Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 13:53
av Vidio
Vad kan man förvänta sig? Jag är så kass på det här...
Laddar nu för första gången på en "CLEVER", Type 2.
Enligt specen ska den kunna ge 43 kW.
Men jag laddar med 12 kW? Är det normalt att inte kunna ta emot mer? (Standardladdaren). Cirka 5 mil/h...
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 13:57
av vigge50
Ja, standarladdaren kan inte ladda mer än 11 kW. Om du vill ladda snabbare så måste du ladda likström antingen med CHadmoe eller Supercharger.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:14
av bylund
Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:16
av Vidio
bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!

Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:19
av bylund
Vidio skrev:bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!

Ja, om du köpt till den uppgraderade laddaren. Standardladdaren är 11 kW på båda.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:21
av Vidio
bylund skrev:Vidio skrev:bylund skrev:Det är också det du ser där i det utgråade, att laddaren är beredd på att ge dig upp till 62 A, men du drar 16 A (max med standardladdare). Med dubbelladdare kan man få upp till 32 A / 22 kW (bil med noskon) eller 24 A / 16,5 kW (ansiktslyft bil).
Ansiktslyft bil har jag, så då borde jag kunna ladda mer?!

Ja, om du köpt till den uppgraderade laddaren. Standardladdaren är 11 kW på båda.
Haha, okej, då fattar jag. Så de försämrade uppgraderade laddaren iom faceliften?

Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:24
av bylund
Tidigare installerade de en 11 kW-laddare som standard, och man kunde köpa till ytterligare en för att dubblera effekten. Språket i designstudion numera antyder att alla får samma laddare som är mjukvarulåst om man inte betalar extra, då det står "Aktivera efter leverans för 20.700 kr".
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:30
av Vidio
bylund skrev:Tidigare installerade de en 11 kW-laddare som standard, och man kunde köpa till ytterligare en för att dubblera effekten. Språket i designstudion numera antyder att alla får samma laddare som är mjukvarulåst om man inte betalar extra, då det står "Aktivera efter leverans för 20.700 kr".
Tackar. Jag tror jag fatr.
Fatr - Kurdo Baksi, kurdisk poet och forfotr.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:33
av joel80
"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:37
av Vidio
joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Ja, definitivt. Kommer nog införskaffas med tiden.
Jag "snabbladdar" så otroligt sällan (kör enfas 10A hemma) så behovet är verkligen minimalt. Å även idag räcker faktiskt 11 kW. Laddar medans ena dottern är på gymnastik.
Men nästa sommar och eventuell långtripp i Europa, eller kanske redan i mars för en fjälltur... Då kanske det kan vara läge för en Chademo!
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 14:39
av bylund
joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Klart mest för pengarna för de allra flesta. Men det är ändå inte helt ovanligt med trefas på 22 kW utan likströmsalternativ, då det ofta är betydligt billigare att installera. I norra Finland, Polen, Lettland och Litauen har jag haft nytta av dubbelladdaren, då det var 22 kW på flera ställen utan chademo.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 16:15
av Bjelke
bylund skrev:joel80 skrev:"billigaste" lösningen borde väl ändå vara att slaffa en chademo-adapter.. 20k för uppgradering som ändå inte ger speciell hög fart verkar inte så prisvärt.
Klart mest för pengarna för de allra flesta. Men det är ändå inte helt ovanligt med trefas på 22 kW utan likströmsalternativ, då det ofta är betydligt billigare att installera. I norra Finland, Polen, Lettland och Litauen har jag haft nytta av dubbelladdaren, då det var 22 kW på flera ställen utan chademo.
Jag har oxo laddat 22kW riktigt ofta!

Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 17:14
av Niclas
Har oxå 22kw dubbelladdare, men oftast brukar säkringarna gå om man drar 22 kw, brukar dra ner lite grann typ 19-20kw.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 19:21
av mati
Jag utnyttjar min dubbelladdare så ofta det bara går. Hittills har jag klarat mig utan ChaDeMo adapter.
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 20:21
av stefan007
Tänk om de kunde släppa på likström via type 2 och göra det lättare för alla Teslaägare....
Med Teslas öppna patent borde det väl inte vara så svårt om viljan finns?
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 21:12
av joel80
mati skrev:Jag utnyttjar min dubbelladdare så ofta det bara går. Hittills har jag klarat mig utan ChaDeMo adapter.
Men har du utnyttjat det på så sätt att du "väntat" på laddning vid 22kW för att kunna nå din destination eller har du utnyttjat det när du ändå parkerat vid 22kW-stolpar? Alltså har 22kW-laddaren varit nödvändig för att du ska ha sluppit stå och ladda länge med 11kW?
Re: Kass på det här med laddning...
Postat: 23 okt 2016 21:34
av Niclas
22kw laddare medför självklart i vissa fall att man inte behöver vänta lika länge, jfrt med 11kw-laddning. För mig är det så, ja!