Sida 1 av 15
Opel Ampera-e
Postat: 23 okt 2016 21:56
av Ragnvlad
Verkar ju lovande med löftet om 50 mils räckvidd?!? Dessutom ska den ju finnas på marknaden redan till våren så vad tror ni? Kommer det bli nåt att räkna med?
http://www.opel.se/fordon/kommande-mode ... aunch.html
Re: Opel Ampera-e
Postat: 23 okt 2016 22:00
av joel80
Finns en lång tråd där den jämförs mot Model 3:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ra#p114125
Men det hindrar ju inte att man har en tråd mer inriktad på enbart den bilen.
50 mils räckvidd är NDEC... den mer verklighetsanpassade räckvidden för samma bil i USA är 38 mil. Det är helt okej räckvidd det också, men man ska veta att det kommer vara svårt att komma 50 mil med den.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 23 okt 2016 22:14
av jtesla
Jag gillar marknadsföringen:
"Nu är räckviddsångest ett minne blott: enligt New European Driving Cycle (NEDC) spräcker nya Ampera-e den tidigare kilometerbarriär på 500 kilometer med bred marginal utan att ladda om. Det gör Opels innovativa elektriska kompaktbil till överlägset bäst i sitt segment."
>50 mil! "med bred marginal"
Det är ju imponerande!
Re: Opel Ampera-e
Postat: 23 okt 2016 22:58
av vigge50
.....................
En genomsnittshastighet på 34 km/h

Re: Opel Ampera-e
Postat: 23 okt 2016 23:08
av LarsL
Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 00:23
av joel80
jtesla: Dom berättade bara inte åt vilket håll marginalen gick...
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 03:09
av Jerker
Kolla in den här räckviddskalkylatorn på Renaults hemsida! Den ger en fingervisning om hur utetemperatur, hastighet m.m påverkar räckvidden i förhållande till NEDC:
https://www.renault.se/bilar/personbila ... kvidd.html
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 05:46
av mati
Jag tror att Ampera-e blir ett riktigt bra alternativ till Model 3. Dessutom finns den redan, dvs man kan räkna med att den går att köpa här i Sverige inom ett halvår eller så. En annan fördel är att jag har 2,5 mil till närmsta Opel-handlare, men 17 mil till Tesla SC.
Enda nackdelen är enfasladdningen och avsaknaden av supercharger, men man klarar sig förmodligen bra ändå. Jag ser med spänning fram emot en provtur i Opeln.

Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 05:59
av mati
LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 06:26
av Feddan
mati skrev:LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
Jag tror faktiskt att det är mer. Opel påstår ju bestämt att de har kört bilen från London till parismässan på en laddning i vanlig motorvägsfart. I samtliga intervjuer hör man att de anser att 50 mil inte är orealistiskt, trots att de får en del kritiska frågor.
Jag kan väl säga såhär, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag. Rimligen så borde Opeln också hamna där nånstans. Annars är den dödfödd.
Model S är större/tyngre än Opeln, så du får nog räkna med att Model S har 30% högre förbrukning.
Men grundpoängen stämmer fortfarande: NEDC-siffrorna är inte realistiska, utan bara best case-scenariot.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 06:33
av LarsL
Opeln har riktigt dåligt luftmotstånd så förbrukningen kommer öka drastiskt med hastigheten. Kanske värre än Leafen till och med.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 07:06
av Laban
Ampera-e är 1.59 m hög , Cd 0.32
Leaf är 1.55 m hög, Cd 0.28
Så att den är sämre än Leaf sett till landsvägskörning relativt stadskörning känns som ett rimligt antagande.
Personligen gillar jag högbyggda bilar och eftersom Bolt/Ampera-e i mina ögon är främst en stadsbil så tycker jag att det är rätt val av GM.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 07:47
av Ragnvlad
Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp? Funderar på ny bil till våren och pendlar ca 8-10 mil dagligen så det kanske den skulle funka till...
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 07:50
av chaffis75
Ragnvlad skrev:Ska bli intressant att testa när den väl når Sverige. Frågan är hur möjligheterna till laddning ser ut? Kanske inte så kul att behöva stå ett halvt dygn om man måste ladda vid nån längre tripp?
Jo de är just de där med långresor och snabbladdnig som tesla har löst så snyggt med sitt nät av laddare, de blir liksom minus på alla bilar direkt (jämfört med tesla) just pågrund av det. Sedan är ju denna modellen mycket intressant ändå.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 08:23
av Elputte
Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 08:24
av vigge50
Elputte skrev:Kommer den alltså inte ha möjlighet till snabbladdning? Undrar i så fall vad tex CLEVER tycker?
Jo, det kommer den men det är 50 kW CCS istället för Teslas 120 kW vilket gör en del skillnad i laddtid.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 09:06
av Torkel
mati skrev:LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.
Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 09:18
av dstr
Torkel skrev:mati skrev:LarsL skrev:Räkna med 20-25 mil i motorvägsfart.
, min Tesla ska enligt NEDC ha en räckvidd på 504km. Det är fullständigt orealistiskt. 35-40 mil klarar den av i fint väder, men inte mer. Det är ganska så mycket mindre än de utlovade 50 milen tycker jag.
Fast om du kör enligt samma premisser som NEDC cykeln så bör du komma just så långt som den uppger. Iaf med en bil utan säten och en förare på 50 kg.
Björn körde väl 78 mil med en p85d. Med 60kwh batteri så blir ju 50 mil "i teorin" inte allt för osannolikt.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 09:19
av LarsL
Helt klart kommer den vara användbar. Men räkna med liknande tapp som Leafen vid motorvägskörning. Leafen halverar också ungefär sin NEDC räckvidd vid hög fart och klimatanläggning på.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 10:27
av Mysman
Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.
Men för EU?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 10:27
av Jerker
Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 10:29
av Jerker
Mysman skrev:Enfasladdning? Är det verkligen bekräftat för Ampera-e? Chevy Bolt i USA kanske där det inte finns 3-fas.
Men för EU?
Jo, men det är ju som med alla andra elbilar utom Tesla och Zoe. De har ju bara enfasladdning för hemmabruk. För långfärder är det CCS/Chademo som gäller.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 24 okt 2016 11:10
av jpetters
Uppdaterade BMW i3, större batteriet, har stöd 3-fas. Och CCS för snabbladdning.
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 05:55
av mati
Jerker skrev:Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort.

Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
Re: Opel Ampera-e
Postat: 25 okt 2016 06:54
av Jerker
mati skrev:Jerker skrev:Avsaknaden av dragkrok är ytterligare en nackdel (och avgörande för mig). Än så länge finns det bara en utlovad bil i mellansegmentet som vi vet kommer att kunna utrustas med dragkrok och det är Tesla 3. I lyxsegmentet finns det också bara en bil med drag, och det är Tesla X. Vad är problemet för de andra tillverkarna?
Du har så rätt. Hade Ampera-e gått att få med dragkrok så tror jag att min Model S hade ganska så snart varit ute till försäljning. Opeln har precis rätt storlek och ligger (antagligen) i en lite mer lagom prisklass för mig.
I och med att den redan finns så borde barnsjukdomarna ha rensats bort om ett eller två år. Precis då kommer förmodligen Model 3 ut, fast full med barnsjukdomar och ett servicecenter nästan 20 mil bort.

Dragkrok kanske kommer ändå så småningom till Opeln. Man kan ju hoppas...
Jag undrar det. I tidningen Elibilen står det: "Enligt Dr Rolf Hannapel, som varit med i utvecklingen av bilen, så kommer den inte med dragkrog, ett val de gjorde tidigt i produktionen" Dock står det inte varför de gjorde detta val. Den kommer inte heller att kunna laddas med 3-fas. De tycker att det räcker med 1-fas 32A. Det betyder att de inte alls satt sig in i den svenska elmarknaden där 3-fas är standard och höga mätarsäkringar är dyra, medan det på kontinenten är 1-fas med höga avsäkringar som gäller. I Sverige kommer det alltså att vara max 3,7 Kw för hemmaladdning på Ampera-e medan jag kan ladda min Zoe med 11 kW på 3-fas.
Nej, Opel och GM anser att en stadsbil som denna ska inte ha dragkrok. Men de ska utveckla sitt elbilsprogram (som alla säger att de ska) så vi får snällt vänta på större bilmodeller som de tänker sig ska ha dragkrog. Så det är fortfarande bara Tesla 3 som gäller för oss märkliga svenskar som vill ha drag på bilen...