Sida 1 av 1

Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 15:38
av vigge50
Nu säger Renault att de ska ha CCS i sina kommande elbilar och därmed följer de de europeiska tillverkarna istället för Nissan. De verkar också vilja behålla möjligheten att ladda 22 kW AC.

http://insideevs.com/renault-to-equip-f ... -charging/

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 16:22
av Jerker
Jaså, de har äntligen fattat det!

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 16:28
av FredrikR
Fantastiskt! Har verkligen varit idioti av Reanault att inte anamma CCS sedan tidigare. Nu känns nya Zoen mer lockande.

Mycket lovande elbilsnyheter sista tiden.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 16:30
av Off Grid Byggaren
Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?

Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?

Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?


Typ_2_CCS.JPG

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 16:41
av Leo
CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 16:50
av vigge50
Off Grid Byggaren skrev:
Vad är egentligen det rätta namnet på denna laddkontakt?

Är det Typ 2 med extra DC-kontakter för CCS eller kallas den bara för CCS?

Varför har Tesla valt att istället ta typ 2 kontakten utan DC-kontakterna och modifiera den för SuC-laddning?


Typ_2_CCS.JPG
CCS kontakten togs fram under 2012 då Tesla redan hade börjat bygga Model S och även om de inte började skicka bilar till Europa förrän 2013 så hade de nog kommit för långt in i planeringen för att använda sig av CCS kontakten.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 17:36
av Off Grid Byggaren
Leo skrev:
CCS står för Combined Charging System. Dvs en kombinerad kontakt av två typer. Ofta menar man Typ2 och de grova tvåpoliga som du visar på bilden. Men tydligen ska det finnas typ 1 ihop med den också enligt visa källor. Så frågan är då vad Renault menar kommer att finnas på Zoe?
Tydligen finns fordonsuttag det även CCS typ 1 – AC- och DC-laddning på USA-marknaden.

Men kombineras verkligen AC & DC just vid själva laddtillfället? Jag tänker mig om det är en SuC på 130 kW och bilen har egen 22 kW 3-fas laddare, toppar man laddningen så det blir 152 kW då?

Fick för mig att det är antingen AC eller DC som gäller. Och vad jag förstår tittar EU även på Teslas lösning med att ladda DC på AC-stiften i typ 2 kontakten?
4.jpg

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 17:43
av Leo
"Signalstiften" i typ 2 kontakten används för kommunikationen och de grova "strömstiften" nedtill används för att överföra själva strömmen =DC dvs en "kombinerad" kontakt.

En Leaf med Chademo och typ 1 har väl 2 separata "kontakter"? Där man antingen använder typ 1 med AC eller Chademo med DC, dvs den har två st olika/separata kontakter.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 17:43
av Jerker
Det är antingen eller! Eller: Typ 2 ger bara AC och CCS ger bara DC.
I CCS använder man de tunna stiften i typ2-delen i kontakten för styrelektroniken.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 18:04
av bylund
Typ 2 är specificerat för att kunna leverera likström, men mig veterligen är det ingen som har implementerat det (antagligen för att det ändå inte blir högre effekt än med växelström). Tesla har ju en modifierad variant i sin implementation, så det räknas inte.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 19:16
av Mysman
Bild

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 19:44
av Jerker
Ja, jag visste inte att det ingick i standarden att typ 2 även kan leverera likström. Men om vi utgår från bilar som har en CCS-hona så gäller det jag sa: Att den bara kan ta emot AC från en typ 2 och DC från en CCS.

Frågan är egentligen vad vitsen är att ha en sån kontakt?

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 20:21
av bylund
Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 21:39
av Jerker
bylund skrev:
Det är ju fetare stift med större kontaktyta, så den tål ju större strömmar. Men särskilt elegant är ju inte lösningen.
Jo, men jag menar att eftersom CCS inte utnyttjar annat än stiften för styrelektroniken (och jordstiftet?) ur typ 2-delen av kontakten kunde man lika gärna ha gjort ett smidigare DC-kontaktdon. Det finns ju en vits med att ha en kombikontakt i bilen som klarar både AC och DC, men man borde ha utformat de så att t.ex. styrelektronikstiften låg i nederdelen av typ 2 så att DC-handsken kunnat göras smidigare.

Re: Renault satsar på CCS

Postat: 24 okt 2016 21:50
av 12man
eller lagt ccs dc del ovanför då typ2 väl kom först?,