Sida 1 av 1

Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:31
av peterlauri
Ligger i 80 med farthållare, säger från och till att jag måste ladda för att nå destinationen. Hur mycket kan jag lita på Projected Range?
IMG_3838.JPG

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:46
av bullen
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:47
av peterlauri
Tar Maps hänsyn till höjdskillnader när den beräknar % vid destination?

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:50
av peterlauri
Det är -50 meter mellan där jag är nu och målet. Så nerför i genomsnitt.

Ligger Avg 213Wh/km över 50km.
IMG_3839.JPG

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:52
av bullen
Kan lägga till att meddelandet charging needed har en del marginal i sig. Du ser ju att den förväntar dig 3% kvar nör du är framme. Kör så att den siffran inte sjunker så bör du vara safe

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:56
av peterlauri
bullen skrev:
Kan lägga till att meddelandet charging needed har en del marginal i sig. Du ser ju att den förväntar dig 3% kvar nör du är framme. Kör så att den siffran inte sjunker så bör du vara safe
Den är 5% nu :)

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 13:58
av bullen
Då kör du för fegt

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 14:00
av Herr X
Du kan fint köra med den siffran på 0% också. Sjunker den under 0% så sänker du bara farten. Du kan ta det helt lugnt, du har goda marginaler - mycket mer än vad jag brukar köra på... gillar att komma in till SuC med så lite räckvidd som möjligt kvar; då går laddningen som snabbast.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 14:25
av peterlauri
Har tagit rygg på en lastbil, och kör 10-20 snabbare, men förbrukningen blir bara bättre och bättre.
IMG_3840.JPG

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 14:30
av mati
peterlauri skrev:
Tar Maps hänsyn till höjdskillnader när den beräknar % vid destination?
Nej, inte mycket i så fall. Annars hade den inte fått panik varje gång man kör uppför Hallandsåsen. Den verkar inte heller räkna med att man kör fortare på motorvägen och därmed får högre förbrukning än på landsvägar.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 17:36
av peterlauri
Anlände med 8% kvar, så klarade mig med god marginal.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 17:41
av Gustafsson
Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 18:15
av peterlauri
Gustafsson skrev:
Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Tripkurvan? Något jag missat, var hittar man den?

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 18:31
av Gustafsson
Du väljer den som en flik på energiappen, den som visar förbrukningskurvan på den stora skärmen. Den finns bara när du har navigatorn på. Där kan du enkelt se hur bilen beräknar energiförbrukning och hur du ligger till i förhållande till beräknad åtgång. Riktigt användbar för att planera sin körning.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 18:36
av peterlauri
Gustafsson skrev:
Du väljer den som en flik på energiappen, den som visar förbrukningskurvan på den stora skärmen. Den finns bara när du har navigatorn på. Där kan du enkelt se hur bilen beräknar energiförbrukning och hur du ligger till i förhållande till beräknad åtgång. Riktigt användbar för att planera sin körning.
Testar när jag kör hem :)

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 18:54
av bylund
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 21:42
av Pontus
bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 22:12
av bylund
Pontus skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?
Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 22:19
av Bjelke
bylund skrev:
Pontus skrev:
bylund skrev:
bullen skrev:
Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?
Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.
Ja det var väl bara D-modeller som fick sänkt till 190 eller? :)

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 29 okt 2016 23:25
av MSO
187-188 tom.

((Distans till mål) / (Typical range)) * 187

= medelförbrukning man kan hålla till målet. Justera 187 enligt den modell du kör.

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 30 okt 2016 01:04
av Oddball
Jag brukar förenkla range-problematiken till att helt enkelt bestämma mig för önskad marginal vid ankomst till nästa SuC (t.ex 10 km om jag känner till förhållanden/förutsättningar).

Sen diffar jag helt enkelt kontinuerligt distance to target mot typical range på "tankmätaren", så länge jag ligger över min tänka marginal så står jag på. Går jag under så slår jag av på takten eller slipstreamar en SUV, husbil eller ve o fasa en lastbil o "tankar upp marginalen"

Det gäller dock att ha lite koll så det inte ligger ett berg på vägen till målet :D

För familjefridens skull så hade det varit skönt om man kunde slå av alla varningar som poppar upp när man tänjer på gränserna (det kan bli lite tryckt stämning när det närmar sig 0 ;) )

Re: Charging needed to reach destination.

Postat: 30 okt 2016 09:47
av mati
Gustafsson skrev:
Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Det stämmer, men den uppskattningen är ganska dålig. Annars hade inte bilen börjat tjata så fort man kör upp för en backe, typ Hallandsåsen eller den sk göteborgsbacken i Jönköping. Nedför är det tvärtom, då blir det plötsligt världens största glädjekalkyl. Jag tycker att det är likadant med motorväg och landsväg. Bilen verkar inte alls begripa att hastigheten på landsväg är lägre än på motorvägen.
På något vis försöker den uppskatta framtida förbrukning med hjälp av historisk förbrukning. När jag för ett tag sen praktiserade snålkörning med pulse & glide i några dagar var min snittförbruknung nere i 150 Wh/km. Då inbillade sig bilen att det är så det ska vara. Tokfarligt, eftersom räckviddsberäkningen i navigatorn blev totalt missvisande.
Jag åkte 23 mil till Sunne förra veckan. Snittförbrukningen hamnade på 190, ganska normalt alltså. Men jag hade 10% mindre SOC kvar vid destinationen än vad bilen hade uppskattat från början, 20 isf 30%. Jag körde varken fortare än vanligt eller så var det dåligt väder. Ändå så blev det väldigt fel.