Charging needed to reach destination.
Postat: 29 okt 2016 13:31
Ligger i 80 med farthållare, säger från och till att jag måste ladda för att nå destinationen. Hur mycket kan jag lita på Projected Range?
Den är 5% nubullen skrev:Kan lägga till att meddelandet charging needed har en del marginal i sig. Du ser ju att den förväntar dig 3% kvar nör du är framme. Kör så att den siffran inte sjunker så bör du vara safe
Nej, inte mycket i så fall. Annars hade den inte fått panik varje gång man kör uppför Hallandsåsen. Den verkar inte heller räkna med att man kör fortare på motorvägen och därmed får högre förbrukning än på landsvägar.peterlauri skrev:Tar Maps hänsyn till höjdskillnader när den beräknar % vid destination?
Tripkurvan? Något jag missat, var hittar man den?Gustafsson skrev:Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D
Testar när jag kör hemGustafsson skrev:Du väljer den som en flik på energiappen, den som visar förbrukningskurvan på den stora skärmen. Den finns bara när du har navigatorn på. Där kan du enkelt se hur bilen beräknar energiförbrukning och hur du ligger till i förhållande till beräknad åtgång. Riktigt användbar för att planera sin körning.
Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.bullen skrev:Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?bylund skrev:Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.bullen skrev:Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.Pontus skrev:Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?bylund skrev:Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.bullen skrev:Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Ja det var väl bara D-modeller som fick sänkt till 190 eller?bylund skrev:Det beror väl på vilken bil du har. Min Model S 85 har legat stabilt på 200 Wh/km för typical.Pontus skrev:Va, har dom ändrat typical nu igen? Den var på 200 när jag fick bilen sedan ändrades den till 190, är den uppe på 200 nu efter V8?bylund skrev:Om man visar rated range tycker jag att det kan bli lite väl spännande. På min Model S betyder det att jag måste snitta under 172 Wh/km för att klara mig. Jag visar hellre typical, som motsvar 200 Wh/km.bullen skrev:Du kan vara lugn om du håller dig till den förbrukning du haft som projected räknar på. Problemet kan bli om det plötsligt kommer motorvägar eller blir kraftigt uppför. Jag brukar visa rated range på displayen och så länge den är högre än återstående avstånd är det lugnt - även om det kan innebära 80 på motorvägar på slutet. Senast igår rullade jag in på Suc med 0 km kvar
Det stämmer, men den uppskattningen är ganska dålig. Annars hade inte bilen börjat tjata så fort man kör upp för en backe, typ Hallandsåsen eller den sk göteborgsbacken i Jönköping. Nedför är det tvärtom, då blir det plötsligt världens största glädjekalkyl. Jag tycker att det är likadant med motorväg och landsväg. Bilen verkar inte alls begripa att hastigheten på landsväg är lägre än på motorvägen.Gustafsson skrev:Jodå, den tar stor hänsyn till höjdskillnaderna. Tittar man på tripkurvan vid en planerad tur över fjällen så lutar den klart brantare uppför fjället och kan vara helt horisontell nerför.
/70D