På frågan "Min nästa bil blir en elbil eller hybrid"
Svarar folk JA, 51
NEJ, 0
Och fossilbilarnas försäljning sjunker.
USA, försäljning i september:
Fossilbilarnas försäljning rasar.
FiatCA (NYSE:FCAU) -11.0% to 175K units, market share 12.9% vs. 13.5% last month.
Ford (NYSE:F) -9.9% to 192K units, market share 14.1% vs. 14.2% last month.
General Motors (NYSE:GM) -8.9% to 239.5K units, market share 17.6% vs. 17.4% last month.
Volkswagen (OTCPK:VLKAY) -16.9% to 43.5K units, 3.2% vs. 3.2% last month. http://seekingalpha.com/news/3216920-u- ... email_link
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 29 okt 2016 15:51
av Jerker
Det är ett stort uppdämt behov av elbilar nu. Tesla 3 kommer att dra ur proppen.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 29 okt 2016 18:50
av bonath
Jerker skrev:
Det är ett stort uppdämt behov av elbilar nu. Tesla 3 kommer att dra ur proppen.
+111
...och jag har bokat två...
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 30 okt 2016 18:40
av joel80
Finns t.o.m möjlighet att proppen till viss del dras ut (eller åtmistone hamnar på sniskan) redan innan vi ses M3 på vägarna! Det verkar hända sjukt mycket närmsta året i elbilssegmentet kring 300km räckvidd. Det som skulle kunna hålla det tillbaka innan M3 är väl möjligen laddinfrastruktur. Har man inte vettig snabbladdning på det som släpps, där modellerna typ blir framtidskompatibla med nya laddarna som är på g, kommer det kanske påverka försäljningen lite.
Men man märker att så fort det blir lite mer räckvidd så ökar marknaden för varje modell. BMWs i3a med 94AH-batteriet (Faan vad jag stör mig på att dom kör AH!) har fått försäljningen av i3 att öka med om det var 30%. (Läste i nån annan tråd här om det.)
Däremot är det ju ändå en stor majoritet av bilar som säljs som är fossilbilar så det verkar ju inte påverka nybilsförsäljningen så mycket. Över 95% är fortfarande helt utan laddmöjlighet, så jag skulle nog inte säga att det verkar vara så hemskt svårt att sälja fossilbilar idag. Vi går dessutom mot ytterigare ett rekordår i bilförsäljning 2016, i allafall i Svergie:
Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar
Andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna var 4,6 procent september i år jämfört med 2,0 procent september förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 3,4 procent jämfört med 2,0 procent samma period förra året.
Finns t.o.m möjlighet att proppen till viss del dras ut (eller åtmistone hamnar på sniskan) redan innan vi ses M3 på vägarna! Det verkar hända sjukt mycket närmsta året i elbilssegmentet kring 300km räckvidd. Det som skulle kunna hålla det tillbaka innan M3 är väl möjligen laddinfrastruktur. Har man inte vettig snabbladdning på det som släpps, där modellerna typ blir framtidskompatibla med nya laddarna som är på g, kommer det kanske påverka försäljningen lite.
Men man märker att så fort det blir lite mer räckvidd så ökar marknaden för varje modell. BMWs i3a med 94AH-batteriet (Faan vad jag stör mig på att dom kör AH!) har fått försäljningen av i3 att öka med om det var 30%. (Läste i nån annan tråd här om det.)
Däremot är det ju ändå en stor majoritet av bilar som säljs som är fossilbilar så det verkar ju inte påverka nybilsförsäljningen så mycket. Över 95% är fortfarande helt utan laddmöjlighet, så jag skulle nog inte säga att det verkar vara så hemskt svårt att sälja fossilbilar idag. Vi går dessutom mot ytterigare ett rekordår i bilförsäljning 2016, i allafall i Svergie:
Ja man undrar hur laddnings infrastrukturen ska hinna med, vi har ju trådar även här som talar om problem redan nu. Hur kommer de se ut när modell 3 börjar komma ut på allvar och såklart alla andra el bilar som är på gång. Att vänta på att bilen ska laddas på en SuC är väl en sak men att vänta i kö på att få börja ladda känns log lite tråkigare.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 30 okt 2016 19:28
av Svenssons
joel80 skrev:
Finns t.o.m möjlighet att proppen till viss del dras ut (eller åtmistone hamnar på sniskan) redan innan vi ses M3 på vägarna! Det verkar hända sjukt mycket närmsta året i elbilssegmentet kring 300km räckvidd. Det som skulle kunna hålla det tillbaka innan M3 är väl möjligen laddinfrastruktur. Har man inte vettig snabbladdning på det som släpps, där modellerna typ blir framtidskompatibla med nya laddarna som är på g, kommer det kanske påverka försäljningen lite.
Helt sant! Min bil är ju mer en bil med 300 km i och med förbrukning på mer än 300 Wh/km och jag hade inga som helst problem att köra ner till Berlin nu. Hade jag inte haft Superchargers så hade resan tagit mycket längre tid. Hade SuC bytts mot 3-fas 16A så hade färdtiden kanske tagit dubbelt så lång tid plus att vi hade varit tvugna att stanna och sova på vägen vilket ytterligare hade ökat restiden. Jag hade i princip stått och laddat lika länge som jag färdades.
EDIT: Kom på att jag räknade lite fel i överslagsräkningen.. Resan tog totalt ca 14 timmar med körning, felkörning, laddning, färja och ca 1,5 timmes väntan på färjan. Jag laddade kanske 250 kWh på SuC och det hade tagit mer än 20 timmar med 11kW-ladduttag. Resan hade alltså tagit ca 3 gånger så lång tid och jag hade stått och laddat 2/3-delar av resan plus att det nog hade krävts 2 övernattningar innan Berlin...
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 30 okt 2016 19:32
av Teslaspolen
... Vi kommer behöva fler CHAdeMO/CCS.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 30 okt 2016 20:37
av joel80
Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Finns t.o.m möjlighet att proppen till viss del dras ut (eller åtmistone hamnar på sniskan) redan innan vi ses M3 på vägarna! Det verkar hända sjukt mycket närmsta året i elbilssegmentet kring 300km räckvidd. Det som skulle kunna hålla det tillbaka innan M3 är väl möjligen laddinfrastruktur. Har man inte vettig snabbladdning på det som släpps, där modellerna typ blir framtidskompatibla med nya laddarna som är på g, kommer det kanske påverka försäljningen lite.
Helt sant! Min bil är ju mer en bil med 300 km i och med förbrukning på mer än 300 Wh/km och jag hade inga som helst problem att köra ner till Berlin nu. Hade jag inte haft Superchargers så hade resan tagit mycket längre tid. Hade SuC bytts mot 3-fas 16A så hade färdtiden kanske tagit dubbelt så lång tid plus att vi hade varit tvugna att stanna och sova på vägen vilket ytterligare hade ökat restiden. Jag hade i princip stått och laddat lika länge som jag färdades.
EDIT: Kom på att jag räknade lite fel i överslagsräkningen.. Resan tog totalt ca 14 timmar med körning, felkörning, laddning, färja och ca 1,5 timmes väntan på färjan. Jag laddade kanske 250 kWh på SuC och det hade tagit mer än 20 timmar med 11kW-ladduttag. Resan hade alltså tagit ca 3 gånger så lång tid och jag hade stått och laddat 2/3-delar av resan plus att det nog hade krävts 2 övernattningar innan Berlin...
Blir kanske lite mer rättvist att jämföra med typ 40-50kw-laddning via CCS/CHAdeMO. Men helt klart hade det tagit längre tid. Du kör dock en av de elbilar som har absolut högst förbrukning (av elbilar alltså). En mindre elbil kan ha en förbrukning på nära hälften av vad du har, och då går laddningen per km snabbare. Så även om de bara kan ladda i 50kw så är det inte så långt ifrån laddhastighet räknat per km.
Dock är det ett problem att laddare för de bilarna än så länge oftast står ensamma, så en kö på två bilar skulle betyda en väldigt lång väntan.
Största hindret just nu för en rejäl boom när det gäller laddning måste väl ändå vara brist på vanlig vardagsladdning. Alla stadsbor som inte har garageplats eller garage med tröga gamla bakåtsträvare till ägare som helt vägrar att sätta upp ett eluttag.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 30 okt 2016 22:14
av Svenssons
joel80 skrev:
Svenssons skrev:
joel80 skrev:
Finns t.o.m möjlighet att proppen till viss del dras ut (eller åtmistone hamnar på sniskan) redan innan vi ses M3 på vägarna! Det verkar hända sjukt mycket närmsta året i elbilssegmentet kring 300km räckvidd. Det som skulle kunna hålla det tillbaka innan M3 är väl möjligen laddinfrastruktur. Har man inte vettig snabbladdning på det som släpps, där modellerna typ blir framtidskompatibla med nya laddarna som är på g, kommer det kanske påverka försäljningen lite.
Helt sant! Min bil är ju mer en bil med 300 km i och med förbrukning på mer än 300 Wh/km och jag hade inga som helst problem att köra ner till Berlin nu. Hade jag inte haft Superchargers så hade resan tagit mycket längre tid. Hade SuC bytts mot 3-fas 16A så hade färdtiden kanske tagit dubbelt så lång tid plus att vi hade varit tvugna att stanna och sova på vägen vilket ytterligare hade ökat restiden. Jag hade i princip stått och laddat lika länge som jag färdades.
EDIT: Kom på att jag räknade lite fel i överslagsräkningen.. Resan tog totalt ca 14 timmar med körning, felkörning, laddning, färja och ca 1,5 timmes väntan på färjan. Jag laddade kanske 250 kWh på SuC och det hade tagit mer än 20 timmar med 11kW-ladduttag. Resan hade alltså tagit ca 3 gånger så lång tid och jag hade stått och laddat 2/3-delar av resan plus att det nog hade krävts 2 övernattningar innan Berlin...
Blir kanske lite mer rättvist att jämföra med typ 40-50kw-laddning via CCS/CHAdeMO. Men helt klart hade det tagit längre tid. Du kör dock en av de elbilar som har absolut högst förbrukning (av elbilar alltså). En mindre elbil kan ha en förbrukning på nära hälften av vad du har, och då går laddningen per km snabbare. Så även om de bara kan ladda i 50kw så är det inte så långt ifrån laddhastighet räknat per km.
Dock är det ett problem att laddare för de bilarna än så länge oftast står ensamma, så en kö på två bilar skulle betyda en väldigt lång väntan.
Största hindret just nu för en rejäl boom när det gäller laddning måste väl ändå vara brist på vanlig vardagsladdning. Alla stadsbor som inte har garageplats eller garage med tröga gamla bakåtsträvare till ägare som helt vägrar att sätta upp ett eluttag.
Sant men jag menade precis som Teslaspolen och som du var inne på att vi måste ha fler snabbladdare och större laddnätverk. Dagens snabbladdare undantaget SuC står nästan uteslutande ensamma, ej bredvid någon annan snabbladare. Baserat på rapporter här går de oftare sönder eller underhålls sämre än Teslas SuC. Skulle CCS/Chademo vara upptagen så är det väntetid på någon timme och inte några minuter som för SuC.
Fler snabbladdare kan också lösa problemet med daglig laddning genom att man laddar snabbt när man besöker något ställe nära en.
Vad gäller försäljningen av laddbilar så står ju dessa för en tredjedel av ökningen. Nybilsförsäljningen ökade totalt med ca 2639 bilar under september. Laddbilsförsäljningen ökade med 897 bilar under samma månad jämfört med samma månad förra året. När vaknar drakarna på riktigt? Är det när ökad nybilsförsäljningen till mer än 100% kann tillräknas ökad laddbilsförsäljning?
Kollade statistik från Powercirkel nu om landställen och såg att i november förra året så fanns det 0,13 publika laddare per laddbar bil i Svergie, i september i år så hade den siffran sjunkit till 0,10 så utbyggnaden hinner inte med försäljningen.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 31 okt 2016 17:06
av LarsL
joel80 skrev:
Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar
Andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna var 4,6 procent september i år jämfört med 2,0 procent september förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 3,4 procent jämfört med 2,0 procent samma period förra året.
Från 2% till 4,6% är mer än en fördubbling och snart är vi inne i området där S-kurvan sticker rakt upp.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 31 okt 2016 18:09
av Peter Holm
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar
Andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna var 4,6 procent september i år jämfört med 2,0 procent september förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 3,4 procent jämfört med 2,0 procent samma period förra året.
Från 2% till 4,6% är mer än en fördubbling och snart är vi inne i området där S-kurvan sticker rakt upp.
Det är vi som är de få knasarna i början...... Snart kommer massorna
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 31 okt 2016 18:32
av Jerker
Peter Holm skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar
Andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna var 4,6 procent september i år jämfört med 2,0 procent september förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 3,4 procent jämfört med 2,0 procent samma period förra året.
Från 2% till 4,6% är mer än en fördubbling och snart är vi inne i området där S-kurvan sticker rakt upp.
Det är vi som är de få knasarna i början...... Snart kommer massorna
+1
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 31 okt 2016 18:44
av vigge50
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar
Andelen laddbara bilar av de totala nybilsregistreringarna var 4,6 procent september i år jämfört med 2,0 procent september förra året. Hittills i år är andelen supermiljöbilar 3,4 procent jämfört med 2,0 procent samma period förra året.
Från 2% till 4,6% är mer än en fördubbling och snart är vi inne i området där S-kurvan sticker rakt upp.
Att kolla på en månad och dra slutsatser från det är fel, kolla istället över ett år som är 3,4% mot 2% vilket är nästan en fördubbling ändå och den andelen ökar för varje månad så i december har den antagligen gått upp ytterligare.
Re: Svårt att sälja fossilbilar nu
Postat: 31 okt 2016 19:15
av Zalman3
Mer än 99% tänker gå över till plugin eller elbil 2017