Sida 1 av 1

Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 10:25
av Oddball
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 13:23
av Vidio
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 13:46
av Feddan
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 13:58
av Oddball
Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.

Körde range mode och normal kupevärme

På hemvägen blir det nog till att köra med vantar. Har 14km marginal på 5 mils körning. Kan bli spännande, beroende på trafikläget... ;)

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 14:45
av apkungen
Vidio skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)
Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :O

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 15:01
av danni
apkungen skrev:
Vidio skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Yep,
Jag provade att snålköra även jag idag, å det gick alldeles utmärkt!
165 kW snittade jag till stan idag, ruggigt nöjd med det! :)
Snitta 165 kW är inte dåligt! Motsvarar 220hk, isf lär du ha legat i över 200km/h hela vägen eller gasat o bromsat konstant! :O
Ja, det är riktigt bra jobbat. På 20 minuters pendling med det snittet bränner man 55 kWh :)

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 19:46
av Oddball
Oddball skrev:
Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Laddade fram tills det var dax för avfärd, så batteripacket borde varit så varmt det nu kan bli.

Körde range mode och normal kupevärme

På hemvägen blir det nog till att köra med vantar. Har 14km marginal på 5 mils körning. Kan bli spännande, beroende på trafikläget... ;)
Lite kylslaget att köra med range mode när man kommer ner på rött ( skönt med rattvärme )

Lyckades köra in några kilometers räckvidd på hemvägen. Hade kunnat blåsa på, men kul att se hur lågt man kan komma med rimligt tempo.

156 vart det
image.jpeg

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 03 nov 2016 20:29
av Vidio
Feddan skrev:
Sitter ni med vantar och mössa i bilen då? Ingen pre-heat?
Mitt batteri var ganska kallt när jag tog bilen, laddade med 9 A så ingen större värmeutveckling...
Ingen range mode, 20 grader i bilen.
+10 över tillåtet hela vägen. Mest 70-80 väg och lite stadskörning.
Är nöjd med att den verkar vas hyfsat snål! :D

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 06:22
av mati
Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 06:27
av Feddan
mati skrev:
Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
Bilen höll nog fortfarande på att värmas.

Jag körde kö-körning igår (10-20 km/h) och hade en förbrukning på 375 wh/km.

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 06:33
av mati
Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 06:52
av Bjelke
mati skrev:
Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)
Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 12:50
av mati
Bjelke skrev:
mati skrev:
Jag får nog tända en brasa under bilen idag. ;)
Hur långt körde du med den "lite" höga förbrukningen? Det tar ju ett tag innan den kommer ner i normala nivåer i snitt om man räknar från start på vintern sas...
Ungefär 2,5 mil var det.

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 15:29
av Oddball
mati skrev:
Hur i helskotta går detta till? Jag "snålkörde" igår. Hade en stor glasruta i trunken och körde jätteförsiktigt, max 60 km/h. Bilen var förvärmd. Jag hamnade på närmare 300Wh/km. Visserligen utan range mode.
300+ Wh/km har jag bara haft på Autobahn (och första gången jag var ute o körde efter uppdateringen till 8, temp 8-10 grader :? :?: :shock: )

Idag tryckte jag på ordentligt igen med sedvanlig bromsgymnastik 20-150-20 o ett litet glädjeskutt i 180 på motorvägen ( inga enheter nämnda ;) )

Efter 5 mil så hamnade jag på 237 Wh/km
Temp: 2 grader
image.jpeg

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 17:14
av mati
Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 17:28
av Oddball
mati skrev:
Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 04 nov 2016 20:08
av Bjelke
Oddball skrev:
mati skrev:
Idag förvärmde jag i en timme (!), dvs den stängde av sig efter 30min och så satte jag på den en gång till. Förbrukningen hamnade på 165 i början och allt var kanonfint. Sen steg förbrukningen ganska snabbt upp mot 250Wh/km igen, fast jag körde aldrig över 70km/h. Orkar den inte hålla värmen i batteriet när man kör så pass långsamt?
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
:lol:

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 08:36
av mati
Oddball skrev:
Vad hade du för temp?
Kör du mkt stadstrafik?
Har du kopplat loss plogen?
20 grader inne, 2 grader ute
Aldrig
Fan, jag visste att jag hade glömt nåt viktigt ;)

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 09:52
av Lophornis
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?
Är det rekommenderat tryck för ECO körning eller vad säger Tesla?

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 10:13
av far1far2
Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 11:29
av 12man
Lophornis skrev:
Oddball skrev:
image.jpeg
Idag när jag pendlade jag till jobbet så låg tempen mellan -2 till 0 grader.
Hastigheten pendlade mellan 80 - 110 (ca 50/50 fördelning)

Då jag råkade glömma att plugga i laddkabeln igår så låg jag riktigt risigt till, så idag vart det eco-driving
:arrow:
Bra jobbat med snålkörningen. Jag reflekterade en sak på bilden har du 3.2bar tryck i däcken?
Är det rekommenderat tryck för ECO körning eller vad säger Tesla?
finns lite olika rek, allt från 42->50psi, 2,9->3,5 bar

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 11:32
av mati
far1far2 skrev:
Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
Det är högst rimligt att det är så.

Re: Går att köra snålt även vid kyla

Postat: 05 nov 2016 17:41
av Bjelke
mati skrev:
far1far2 skrev:
Har också upplevt under 200 första kilometrarna efter uppvärmd/nyladdad bil. Sen stiger förbrukningen till ~230-240 ett tag , innan den sjunker igen. Kan det vara så att kyleffekten av fartvinden gör att batteriet kyls av?
Det är högst rimligt att det är så.
Tror mer att det till en början så var ju kupén varm och bilen behövde inte kämpa för att hålla värmen men efter ett tag kyls hela bilen (kupén) ner och då räcker inte överskottet från motorn till för att värma kupén (och batteriet) om man kör
"snålt" sas...