Sida 1 av 1

Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 12:18
av Gretsch
I helgen som gick besökte jag min syster i Stockholm, givetvis åkte jag med min Tesla som jag inte kan lämna alldeles ensam. Laddade vid Ödeshög och kom fram till Huvudstaden med god marginal i batteriet.
Efter en trevlig helg vad det dags för återfärd till Varberg. Då började äventyrs nerven klia i mig och jag tänkte . Tänk om jag skulle prova att åka hela vägen hem utan att ladda på vägen :idea: . Sagt och gjort , med 99% ( orkade inte vänta till 100% ) i batteriet så började jag min färd hemåt. Jag gjorde alla de magiska trixen för förlänga räckvidden ,på range mode , av med värme och fläkt, in bakom en lastbil och hoppas på det bästa. Efter en stund passerade jag Sillekrog inga Teslor där, de hade behövts för lite moraliskt stöd. Slänger ett öga på navigatorn då vill den att jag ska svänga av vid Nyköping och åka till Katrineholm ????? för att sedan åka till Norrköping, vilket jag gjorde!...............Nej faktiskt inte , jag tog sikte på Ödeshög och såg att jag skulle ha 46% kvar i batteriet när jag kom fram. Det här går aldrig tänkte jag och satt och funderade hur jag skulle göra och plötsligt har jag passerat Ödeshög ! Jaja tänker jag, det finns Clever laddare i Borås och knappar in staden och ser att jag kommer ha 6% när jag anländer. Men med långa utförsbackar och bra lastbilar kommer den ena procenten efter den andra krypande och när jag kommer fram till Borås har 16% Jajaja det kan gå! Och knappar in Varberg och ser till min förskräckelse att det står minus 3% Nej det går inte tänker jag och börjar fundera över ett inlägg här på forumet om att få eltorsk. tänk om jag får det, hjälp vad jobbigt det är ju inte så att man slår en "volt" av lycka om det händer.
I min förvirring att leta rätt på Clever laddaren ser jag staden försvinna bakom mig .Vad att göra vända eller åka och med strömmen. Jaja det ordnar sig och tröstar mig med att det finns många nedförsbackar längs vägen. Plötsligt har jag förvandlas till en gubbe i keps som kör i 65 fast det står 90 på skylten alla hatar mig på vägen, Jag kör åt sida och låter bilarna passera och ser att det står minus 2%, ja det kan gå tänker gubben och kör vidare i mörkret och regnet. Svetten börjar rinna nedför panna och och han håller ett krampaktigt tag i ratten ska det gå? Sakta ser han sin stad komma närmare och närmare och när han når staden har han 1% kvar i batteriet . Sakta rullar han ner till sin laddstolpe och parkerar bilen. Jaaaa !!!!! Vi gjorde det Tesla 85 D och jag . Stockholm- Varberg 496,6 km 6:28 hr 147 Wh/km 73,2 kwh.
Jag tror inte jag gör om det, det var lite jobbigt..............men man vet ju aldrig ;)

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 12:23
av bylund
Snyggt. Kallt och regnigt är ju inte riktigt optimala förhållanden heller.

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 12:25
av JonasH
Det är ju kul att det går att åka långt, men det är ju inte bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet att ligga och kuska i 65 på motorväg...
Tesla mår bäst i vänsterfilen. 8-)

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 13:04
av jans
Bra jobbat!

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 16:41
av Bjelke
Skapligt låg förbrukning i dom förhållandena men inget jag skulle ge mig på iaf :D

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 16:55
av Foluke
JonasH skrev:
Det är ju kul att det går att åka långt, men det är ju inte bra reklam för elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet att ligga och kuska i 65 på motorväg...
Tesla mår bäst i vänsterfilen. 8-)
Teslagemenskapen innehåller nog fler äventyrslystna än genomsnittsbilisterna i Sverige. Detta var dock i häftigaste laget. Sen finns ingen motorväg mellan Borås och Varberg även om 65 km/h är lusigt även där. Kommer man i egen Tesla är ju omkörning av en 65:a trots allt inget problem.

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 16:56
av chaffis75
Låter som vissa Tesla ägare är lite galna :shock: :D

Imponerande att den går så långt, jag trodde inte de klarade så lång sträcka på riktigt....

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 03 nov 2016 19:43
av Franz
Låter som en spännande upplevelse!

När 100D börjar bli vanligt blir den här resan 2 snäpp mindre jobbig. Många längre resor men även de där 2x20 mil med dåliga laddningsmöjligheter vid destinationen skulle plötsligt gå att göra utan supercharger-stopp...

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 08:40
av Plutric
Tack för trevlig o kul läsning! Det bevisar att en Tesla klarar även höger filen... ;) en som är van och har en Audi A2 också men har nu möjligheter köra båda filerna :) . Utmaningar är alltid kul och du bevisade att det kan gå...

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 09:52
av far1far2
Kanon! Dessutom roligt och bra författat! Den där 1-procenten du hade kvar vid hemmets dörr , det var den du skulle väntat ut när du laddade uppe i Träsket. Eller?
Har själv idag haft min 85 D i exakt 9 månader och hunnit med ett antal Barnbarnsresor till Spånga. Ronneby Spånga är 54 mil. Har varit tvungen att åka över Jönköping -Ödeshög-Sillekrog förut. Nu klarar jag det på 1 stopp, efter att Tindered brakat sta. Exakt halvvägs nämligen. :lol:

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 13:10
av mati
Kul resa. Inget jag hade gett mig på, men det är bra att veta att det går om det behövs. :)

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 13:33
av bullen
Själv har hag aldrig klarat mig till Falkenberg suc utan stopp på mina Skåneresor. Och det är bara 35 mil. Iofs har jag aldrig klarat mig under 100km/h i snitt heller. Kan det hänga ihop?

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 13:43
av LarsL
Och det här är svaret till dem som undrar vad ska göra när strömen håller på att ta slut - sänk farten. Allt annat tjafs som generatorer och extra batterier blir ju ganska löjligt om man ser att det går att komma dubbelt så långt genom ECO-drivning mot vanlig körning.

Re: Stockholm-Varberg

Postat: 05 nov 2016 19:55
av e5m1r
LarsL skrev:
Och det här är svaret till dem som undrar vad ska göra när strömen håller på att ta slut - sänk farten. Allt annat tjafs som generatorer och extra batterier blir ju ganska löjligt om man ser att det går att komma dubbelt så långt genom ECO-drivning mot vanlig körning.
Man måste dock göra det i tid och inte mot slutet när man får panik Bild