Sida 1 av 1

ABS och regenerering

Postat: 09 nov 2016 13:39
av Pontus
Efter att ha kört lite för länge på sommarsulorna så har frågan dykt upp. Finns det någon som helst ABS om man inte använder bromspedalen? Jag upplever det som att det inte finns. Det känns efter lite ovetenskaplig provning som att bilen styr batter när man använder bromspedalen än bara later regenereringen bromsa.
Borde man då för säkerheten slå av (minimera) regenereringen på vintern?

Re: ABS och regenerering

Postat: 09 nov 2016 13:47
av Bjelke
Pontus skrev:
Efter att ha kört lite för länge på sommarsulorna så har frågan dykt upp. Finns det någon som helst ABS om man inte använder bromspedalen? Jag upplever det som att det inte finns. Det känns efter lite ovetenskaplig provning som att bilen styr batter när man använder bromspedalen än bara later regenereringen bromsa.
Borde man då för säkerheten slå av (minimera) regenereringen på vintern?
Det var ju tipset förra vintern iaf, och av just den anledningen har jag för mig...

Re: ABS och regenerering

Postat: 09 nov 2016 15:03
av Pontus
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Efter att ha kört lite för länge på sommarsulorna så har frågan dykt upp. Finns det någon som helst ABS om man inte använder bromspedalen? Jag upplever det som att det inte finns. Det känns efter lite ovetenskaplig provning som att bilen styr batter när man använder bromspedalen än bara later regenereringen bromsa.
Borde man då för säkerheten slå av (minimera) regenereringen på vintern?
Det var ju tipset förra vintern iaf, och av just den anledningen har jag för mig...
Va vilket dåligt minne jag har, förra vintern löste jag ju alla inlägg fortfarande...

Re: ABS och regenerering

Postat: 09 nov 2016 16:38
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
Pontus skrev:
Efter att ha kört lite för länge på sommarsulorna så har frågan dykt upp. Finns det någon som helst ABS om man inte använder bromspedalen? Jag upplever det som att det inte finns. Det känns efter lite ovetenskaplig provning som att bilen styr batter när man använder bromspedalen än bara later regenereringen bromsa.
Borde man då för säkerheten slå av (minimera) regenereringen på vintern?
Det var ju tipset förra vintern iaf, och av just den anledningen har jag för mig...
Va vilket dåligt minne jag har, förra vintern löste jag ju alla inlägg fortfarande...
:D du skriver så mkt att glömmer vad du läst ;P

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 18:29
av Bjorn
Jag har fortfarande sommardäcken på och har idag gjort ett flertal tester att köra in med hygglig fart i rejält hala områden och släppa gasen tvärt för full regen. Bilen har aldrig gjort en tendens till sladd utan som jag tycker mig se "fladdrat" med effektstapeln mellan c:a 20 och 40 kW regen. Min upplevelse är att den reglerar med samma fina precision och millisekunduppdatering som antispin.

Om jag däremot trampar bromsen i botten går ABS in med sin långsammare on/off-reglering. På halt underlag och sommardäck så stannar bilen snabbare och tryggare dvs. mer styrbar om jag låter bli bromspedalen ner till några få km/h där regen blir för svag. Kanske har mjukvaran ändrats sen förra vintern, de har ju ändrat regen på andra sätt.

Är det nån mer än jag som har testat detta? Det har ju varit en unik möjlighet till test med så mycket snö och halka och sommardäck i år ;)

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 18:43
av bullen
Vad har du för bil? Det är en jätteskilönad mellan 2 o 4hjulsdrift

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:06
av Nicke Nyfiken
"Fladdrande" regen har jag haft sedan v.8 uppdateringen så det har nog inget med halkan att göra.

Hade du varmt batteri så det inte var någon begränsning på max regen?
Provade du att göra det i hög fart i en lång svepande kurva, typ motorvägsavfart?

Vintern har inte kommit till Skåne än, så jag har själv inte haft möjligheten att prova 8-)

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:11
av Nicke Nyfiken
bullen skrev:
Vad har du för bil? Det är en jätteskilönad mellan 2 o 4hjulsdrift
Har du redan hunnit hugga in på fredagsölen? :lol:
Det står 85D i hans signatur. Gissar att det inte är taget ur luften. ;)

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:18
av Bjelke
Bjorn skrev:
Jag har fortfarande sommardäcken på och har idag gjort ett flertal tester att köra in med hygglig fart i rejält hala områden och släppa gasen tvärt för full regen. Bilen har aldrig gjort en tendens till sladd utan som jag tycker mig se "fladdrat" med effektstapeln mellan c:a 20 och 40 kW regen. Min upplevelse är att den reglerar med samma fina precision och millisekunduppdatering som antispin.

Om jag däremot trampar bromsen i botten går ABS in med sin långsammare on/off-reglering. På halt underlag och sommardäck så stannar bilen snabbare och tryggare dvs. mer styrbar om jag låter bli bromspedalen ner till några få km/h där regen blir för svag. Kanske har mjukvaran ändrats sen förra vintern, de har ju ändrat regen på andra sätt.

Är det nån mer än jag som har testat detta? Det har ju varit en unik möjlighet till test med så mycket snö och halka och sommardäck i år ;)
Jag får nog hålla med, jag tycker oxo att bilen beter sig som du beskriver, och vi har haft rejält vinterväglag nu ett tag.
Tror faktiskt att dom kan ha trimmat upp regen-systemet för det funkar riktigt bra hittills, och det ser ut som att effekten
regleras väldigt noga. Jag har haft nästan full regen (det som saknas beror på däcken vilket märks på ren asfalt) men på halt underlag reglerar den helt klart ner till nästan noll watt :)
Helt säker på att den inte var lika bra förra vintern (visserligen hade jag dubbfritt då men iaf lixom)...

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:20
av Bjorn
bullen skrev:
Vad har du för bil? Det är en jätteskilönad mellan 2 o 4hjulsdrift
85D så 4hjuls. Men det var så pass halt att jag absolut tyckte att jag kände att regen var långt från max.
Nicke Nyfiken skrev:
Hade du varmt batteri så det inte var någon begränsning på max regen?
Ja, jag hade hämtat bilen från innetemp och kört 15mil. Det var därför jag kände att det var meningsfullt test.
Nicke Nyfiken skrev:
Provade du att göra det i hög fart i en lång svepande kurva, typ motorvägsavfart?
Nope, Parkering och industrivägar var det som gällde.

Tvärsäker är jag inte, men jag försökte provocera så gott jag kunde och var uppe i 70km/h när jag släpte av. Där brukar man få rätt bra regen på torra vägar. Just att jag såg att effektmätaren inte gick ner till max regen tycker jag är en form av bekräftelse. Så jag är lite nyfiken på om nån mer har provat är jag och jag tänker testa mer själv också.

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:29
av Bjelke
Min är rwd och jag hade varmt batteri och testade i skaplig fart i diverse kurvor (utan möte och på typ tom väg så man kan leka lite som man vill haha)

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 19:31
av Nicke Nyfiken
Bjorn skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Provade du att göra det i hög fart i en lång svepande kurva, typ motorvägsavfart?
Nope, Parkering och industrivägar var det som gällde.

Tvärsäker är jag inte, men jag försökte provocera så gott jag kunde och var uppe i 70km/h när jag släpte av. Där brukar man få rätt bra regen på torra vägar. Just att jag såg att effektmätaren inte gick ner till max regen tycker jag är en form av bekräftelse. Så jag är lite nyfiken på om nån mer har provat är jag och jag tänker testa mer själv också.
Låter bra!

Regen blev ju betydligt mjukare med v.8 så det kan säkert göra att bilen beter sig bättre på halt underlag. Riktigt bra om den nu blivit så försiktig på halt underlag som du beskriver.

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 20:13
av bullen
Nicke Nyfiken skrev:
bullen skrev:
Vad har du för bil? Det är en jätteskilönad mellan 2 o 4hjulsdrift
Har du redan hunnit hugga in på fredagsölen? Bild
Det står 85D i hans signatur. Gissar att det inte är taget ur luften. ;)
Ser inte signaturer i tapatalk längre.
Men ölen var inte helt fel. Bild

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 20:36
av far1far2
Tycker att regen inte bara blivit mjukare , utan även betydligt svagare sen v8. Eller?

Re: ABS och regenerering

Postat: 11 nov 2016 21:56
av Nicke Nyfiken
far1far2 skrev:
Tycker att regen inte bara blivit mjukare , utan även betydligt svagare sen v8. Eller?
Det upplever jag också. Och ska man lita på effektmätaren så stärker det min uppfattning. Före v.8 gick mätaren till uppskattningsvis 65 kW, men efter uppdateringen så indikerar den bara 55 kW vid max regen.