Sida 1 av 2

Min vintertråd

Postat: 11 nov 2016 08:08
av dstr
Vi har ett 200 år gammalt torp mellan Eskilstuna och Västerås som ligger 600 meter rakt ut i skogen. Det finns ingen egentlig väg fram, så vi har haft både Dodge Durango och Mercedes GL för att kunna ta oss fram. GL'en byttes dock bort förra våren, så en ATV införskaffades istället. Plogpaketet till var relativt billigt, så det köptes till mest som en kul grej och för andrahandsvärdet. "Vi har ju ändå snöslunga hemma".

När första snöprognosen kom så monterade jag plogen ändå - "man måste ju prova". Sen önskade jag mig mer snö för att få testa den på riktigt. Förlåt! Det var inte helt genomtänkt.

När det var som värst så tog vi oss en sväng i området, fru+barn är galna i Pokemon Go - och Teslan är fantastisk att köra. Vi hamnar snart bakom någon stackare som försöker ta sig fram med tvåhjulsdrivet och förmodligen sommardäck. Efter några frustrerande kvarter i 4km/h så svänger den in på sin tomt. Äntligen får man kliva på. Det bettar i fint, till den grad att frun svär till. Hon skulle visst precis kasta en boll på någon Pokemon men accelerationen gjorde att hon inte lyckades öht.

Michelin X-ice-däcken bettar verkligen fint på snöunderlag. Jag gillar verkligen sidogreppet också. Det känns dock inte ritkigt som dom är kompis med abs-systemet, men förmodligen är det den vanliga "synvillan" när man åker awd, när man gasar känns det som man har hur mkt grepp som helst när det egentligen är rätt halt.

Jungfruturen var dock betydligt torrare. För några helger sedan bar det av till Prag. Väderprognosen då indikerade 0-gradigt, så jag bytte till vinterdäcken innan avfärd. När vi väl passerar tjeckiska bergen(kullarna) så hade vi dock 13 grader... Genom Tyskland var det runt 5 grader när jag gjorde lite spontana högfartstester. Det gled upp en Bmw M2 bredvid varpå vi gasade på "lite". Upp mot 180km/h så börjar bilen kännas nervös på vägen, jag drar lite till men känner att gränsen är nådd. Däckstrycket var 3.0/3.1 men kändes som 1.5.

I 140/150 är dock däcket fantastiskt och jag fick aldrig någon känsla av att det överhettade som jag varit med om med andra friktionsdäck när man åkt fort och länge. Min högst ovetenskapliga slutsats här är att Michelindäck generellt tål mer stryk.

På sommarbilarna senaste 3 säsongerna har jag åkt Michelin Cup2. Dom orkar 10-12 varv på favoritbanan i Poznan utan att överhetta. Toyos R888 som jag åkt på innan dög i 3 varv, sen fick man backa av på tempot. Likaså håller Cup2'orna lätt en hel säsong (för mig, vilket är 5-6 dagar på bana). Andra R-däck har orkat 2-3 dagar.


Förtydligande: jag har fått låna däck av Michelin över vintern mot att i utbyte skriva här på forumet om mina erfarenheter. Jag får skriva helt fritt utan några som helst riktlinjer från dom.

Re: Min vintertråd

Postat: 11 nov 2016 08:29
av Bjelke
Kul läsning, och inte bara det gamla vanliga tugget om bromssträckor mm och sedan är det slut :)
Jasså det var ditt fel med snöovädret! :D

Keep it coming :) (inte snön utan rapporterna alltså)

Re: Min vintertråd

Postat: 11 nov 2016 09:27
av dstr
Sen har ljudnivå varit på tapeten också.

När jag kom hem från Prag så tog frun bilen direkt och drog till Ullared. Hennes spontana kommentar var att den var tystare nu.

Min upplevelse från Prag-resan är att dom låter lite mer.

En vesäntlig skillnad här är nog att jag höll oftast 140km/h och jag kan tänka mig att frun lunkade fram i 90-100km/h.

När man väl hamnar på snöunderlag så blir ju snön väldigt ljuddämpande.


Största problemet jag hade i morse var obalans i däcken efter all snö som satt i fälgarna efter gårdagens Pokemon-jakt med barnen. Slipstart och småvägar gav en förbrukning på 5-600w/km - men kul var det. Måste komma ihåg att sparka bort all snö innan jag åker hemåt.

Re: Min vintertråd

Postat: 26 nov 2016 10:46
av dstr
Vi hade ju lite lätt snökaos här i Stockholm. Vi fick drygt 50cm på tomten under ett dygn.

Däcken i kombination av luftfjädring var en höjdare. Barnen skulle prompt iväg på pokemon-jakt bredvid Edsbergs slott.

När vi kommer dit är det helt oplogat. För skojs skull så plogar jag upp en liten yta på parkeringen så dom kan röra sig. Med luftfjädringen på lägsta så kör jag tills bilen fastnar, hissar upp på högsta och backar tillbaka. Riktigt kul!

Re: Min vintertråd

Postat: 26 nov 2016 23:06
av jjmaskin
+1 Who is a fegis !! Ska provas när nästa tillfälle ges :D

Re: Min vintertråd

Postat: 27 nov 2016 01:36
av MangeT
Se upp så ni inte kör på någon kant eller sten som inte syns i snön bara.

Re: Min vintertråd

Postat: 27 nov 2016 09:04
av dstr
MangeT skrev:
Se upp så ni inte kör på någon kant eller sten som inte syns i snön bara.
Precis. Rekommenderas enbart på väl kända ytor.

"Only try this at home!" :)

Re: Min vintertråd

Postat: 01 dec 2016 17:55
av dstr
Nu har det varit lite varierande temperaturer - blött så det slaskar och sen så det fryser på och blir riktigt halt. I vanlig ordning så har jag "det där bromsproblemet" som Tesla skyller på smuts i ok'en men som känns som man tappat ena bromskretsen.

Däcken presterar fortfarande väl. Jag har dock hittat ett moment där det känns lite väl mjukt i stommen - när man gasar på lite ur en rondell på lätt ställ så är den lite nyckfull mellan att däcken får grepp igen samt att bilens chassie hängt med. I just det momentet känns den precis som en Amerikansk bil. Oh, wait...

Re: Min vintertråd

Postat: 18 jan 2017 17:02
av dstr
Efter en längre period med minusgrader så har det nu krupit upp över nollan. Jag är nog mer nöjd med däcket när det minst är ett par minusgrader.

Vi gav oss på en rejäl resa mellan nyår och trettondagen, lagom då snöstormen slog till mot östkusten. Vi åkte Stockholm - Eskilstuna - Västervik - Jönköping - Ullared - Göteborg - Kinna - Eskilstuna - Stockholm i delvis snöstorm och mestadels snötäckta vägar. Enda problemet är radarn som snöar igen.

Teslan beter sig rätt förutsägbart och däcken likaså. Jag kommer definitivt vilja åka på dessa nästa vinter också.

Re: Min vintertråd

Postat: 18 jan 2017 18:49
av Franz
dstr skrev:
Nu har det varit lite varierande temperaturer - blött så det slaskar och sen så det fryser på och blir riktigt halt. I vanlig ordning så har jag "det där bromsproblemet" som Tesla skyller på smuts i ok'en men som känns som man tappat ena bromskretsen.

Däcken presterar fortfarande väl. Jag har dock hittat ett moment där det känns lite väl mjukt i stommen - när man gasar på lite ur en rondell på lätt ställ så är den lite nyckfull mellan att däcken får grepp igen samt att bilens chassie hängt med. I just det momentet känns den precis som en Amerikansk bil. Oh, wait...
Har skrivit i en annan tråd men jag hade också stora problem med utebliven bromsverkan vid kallt väder i början av färden. Jag berättade detta för Tesla vid servicen (i somras). De skulle kolla på det så men det står inget i servicekvittot. Den här vintern har de varit helt felfria så något har de nog gjort. Servicen var i Mölndal.

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 18:14
av dstr
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 18:52
av +46
dstr skrev:
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.
Perfekt! Blir samtidigt en bra test på hur mycket batteriet pallar när du tar ut bilen på bana för lite aktiv körning...

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 18:58
av Bjelke
dstr skrev:
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.
Absolut! :)

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 19:17
av dstr
+46 skrev:
dstr skrev:
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.
Perfekt! Blir samtidigt en bra test på hur mycket batteriet pallar när du tar ut bilen på bana för lite aktiv körning...
Det vet jag redan. Ett varv...

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 20:55
av Frodo
Vad är licenskurs?

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 22:12
av dstr
Frodo skrev:
Vad är licenskurs?
För banracing.

Re: Min vintertråd

Postat: 21 jan 2017 22:25
av Bjelke
dstr skrev:
Frodo skrev:
Vad är licenskurs?
För banracing.
Inte barnracing då? :lol:

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 08:09
av dstr
Bjelke skrev:
dstr skrev:
Frodo skrev:
Vad är licenskurs?
För banracing.
Inte barnracing då? :lol:
Nej, det brukar jag göra vid ett annat tillfälle.
http://www.racingrascals.se/

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 09:34
av LarsL
dstr skrev:
+46 skrev:
dstr skrev:
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.
Perfekt! Blir samtidigt en bra test på hur mycket batteriet pallar när du tar ut bilen på bana för lite aktiv körning...
Det vet jag redan. Ett varv...
Hur kommer de lösa det i Electric GT där de ska köra race med Tesla Model S P100D? Extra kylning?

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 13:37
av mati
dstr skrev:
+46 skrev:
dstr skrev:
Det är licenskurs på Mantorp i mars. 4h praktisk övning på bana. Vilket ypperligt slutprov för däcken! Måste anmäla mig.
Perfekt! Blir samtidigt en bra test på hur mycket batteriet pallar när du tar ut bilen på bana för lite aktiv körning...
Det vet jag redan. Ett varv...
Vad händer sen efter ett varv? Jag får ju gula streck så fort jag stampar plattan i mattan och bilen passerar 130km/h ungefär. Jag kan alltså ge fullgas i fem sekunder, sen stryper den effekten. Det får jag alltid, oavset om bilen är kall eller varm. Jag antar att motorn inte pallar mer. Men vad händer när man kör på bana? Kommer det ännu hårdare begränsningar efter ett tag?

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 16:29
av Nicke Nyfiken
mati skrev:
dstr skrev:
+46 skrev:
Perfekt! Blir samtidigt en bra test på hur mycket batteriet pallar när du tar ut bilen på bana för lite aktiv körning...
Det vet jag redan. Ett varv...
Vad händer sen efter ett varv? Jag får ju gula streck så fort jag stampar plattan i mattan och bilen passerar 130km/h ungefär. Jag kan alltså ge fullgas i fem sekunder, sen stryper den effekten. Det får jag alltid, oavset om bilen är kall eller varm. Jag antar att motorn inte pallar mer. Men vad händer när man kör på bana? Kommer det ännu hårdare begränsningar efter ett tag?
Det låter inte rätt.

Vi har ju samma version på bil och jag får aldrig några gula sträck när jag stampar plattan i mattan. Jag har bara lyckats få fram de gula sträcken pga hög temp vid ett enda tillfälle. Då körde jag på rullbanan på en flygplats och fick fram sträcken vid 7'e fullgasaccelerationen 0-190 km/h. Utetempen var kring 12 grader.

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 16:38
av mati
Nicke Nyfiken skrev:
Det låter inte rätt.

Vi har ju samma version på bil och jag får aldrig några gula sträck när jag stampar plattan i mattan. Jag har bara lyckats få fram de gula sträcken pga hög temp vid ett enda tillfälle. Då körde jag på rullbanan på en flygplats och fick fram sträcken vid 7'e fullgasaccelerationen 0-190 km/h. Utetempen var kring 12 grader.
Ojdå. Jag har alltid fått gula streck någon sekund efter att effektuttaget passerar 300kW ungefär. Strecken försvinner lika fort när jag släpper gasen. Jag köpte ju bilen begagnad och har inte haft den längre än ett år, men under den tiden har det alltid varit så. Jag trodde att det var normalt.
Nåväl, det är inget som stör mig direkt heller. Det finns ju gott om kraft ändå.

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 16:45
av Bjelke
mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Det låter inte rätt.

Vi har ju samma version på bil och jag får aldrig några gula sträck när jag stampar plattan i mattan. Jag har bara lyckats få fram de gula sträcken pga hög temp vid ett enda tillfälle. Då körde jag på rullbanan på en flygplats och fick fram sträcken vid 7'e fullgasaccelerationen 0-190 km/h. Utetempen var kring 12 grader.
Ojdå. Jag har alltid fått gula streck någon sekund efter att effektuttaget passerar 300kW ungefär. Strecken försvinner lika fort när jag släpper gasen. Jag köpte ju bilen begagnad och har inte haft den längre än ett år, men under den tiden har det alltid varit så. Jag trodde att det var normalt.
Nåväl, det är inget som stör mig direkt heller. Det finns ju gott om kraft ändå.
Nä lite längre ska den palla på full effekt... Typ minuter inte sekunder. Det borde dom kolla upp.

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 18:13
av dstr
mati skrev:
Vad händer sen efter ett varv? Jag får ju gula streck så fort jag stampar plattan i mattan och bilen passerar 130km/h ungefär. Jag kan alltså ge fullgas i fem sekunder, sen stryper den effekten. Det får jag alltid, oavset om bilen är kall eller varm. Jag antar att motorn inte pallar mer. Men vad händer när man kör på bana? Kommer det ännu hårdare begränsningar efter ett tag?
När effekten begränsades till under 200kw så gav jag upp och åkte in i depån - kändes dumt/onödigt att fortsätta.

Jag körde i Poznan på en ca 4,2km lång bana. (2.09 var varvtiden) Jag körde ett uppvärmningsvarv där jag kände på lite försiktigt - en handfull fullgasaccelerationer och halvhögt tempo. Sen skulle rekordet för elbil sättas, dvs full attack.

På rakan innan start/mål-rakan så tappar bilen markant kraft - när jag tittar ner så är gulmarkeringen där.

Kör man lugnt på uppvärmningsvarvet så kan man nog få ett helt varv på full attack innan effektbegränsningen kommer. Strax under 2 minuter borde man kunna klara. Som referens så kör jag 1.46 med Ferrarin, 1.51 med 996 GT3 och 1,53 med A 45 AMG.

Däcken hade tok-hög temp också, så det var bra att det bara blev ett varv.

Re: Min vintertråd

Postat: 22 jan 2017 18:28
av helix
dstr skrev:
mati skrev:
Vad händer sen efter ett varv? Jag får ju gula streck så fort jag stampar plattan i mattan och bilen passerar 130km/h ungefär. Jag kan alltså ge fullgas i fem sekunder, sen stryper den effekten. Det får jag alltid, oavset om bilen är kall eller varm. Jag antar att motorn inte pallar mer. Men vad händer när man kör på bana? Kommer det ännu hårdare begränsningar efter ett tag?
När effekten begränsades till under 200kw så gav jag upp och åkte in i depån - kändes dumt/onödigt att fortsätta.

Jag körde i Poznan på en ca 4,2km lång bana. (2.09 var varvtiden) Jag körde ett uppvärmningsvarv där jag kände på lite försiktigt - en handfull fullgasaccelerationer och halvhögt tempo. Sen skulle rekordet för elbil sättas, dvs full attack.

På rakan innan start/mål-rakan så tappar bilen markant kraft - när jag tittar ner så är gulmarkeringen där.

Kör man lugnt på uppvärmningsvarvet så kan man nog få ett helt varv på full attack innan effektbegränsningen kommer. Strax under 2 minuter borde man kunna klara. Som referens så kör jag 1.46 med Ferrarin, 1.51 med 996 GT3 och 1,53 med A 45 AMG.

Däcken hade tok-hög temp också, så det var bra att det bara blev ett varv.
Just den här typen av begränsningar är lite tråkigt med Teslan. Hur lång tid tar det sen att kyla ner innan man kan köra full fart igen? är det minuter, eller måste man vänta länge? Undrar också hur mkt bättre kylning m.m. blivit på P100D än vad det är för tidigare bilar. Man kan hoppas att de tål lite mer stryk iaf.

Ska bli spännande att se hur Porsche löser den här utmaningen med kylning i sin Mission-E när den lanseras. Tror inte Porsche lanserar en bil som knappt klarar ett varv på en kort bana. Mission-E borde klara några varv på ringen utan att krokna. Men vi får se :D