Ställa på i år eller nästa?
Postat: 28 okt 2014 12:31
Min Model S levereras i november, och eftersom regeringen inte har lyckats klargöra vad de menar med supermiljöbilspremien än så är jag lite villrådig vad jag ska göra.
Jag ser följande scenarier:
(1) 100 miljoner för nästa år står fast, gäller nya bilar från 1 januari 2015 (eller annat datum)
(2) 100 miljoner för nästa år, men gäller även för nya bilar för 2014 som inte fick något från 2014 års pengar
(3) 100 miljoner för nästa år, men lite mer tillskjutet för att täcka underskottet för i år
(4) Budgeten faller, extraval utlyses och ingen vet vad som händer på sådär ett halvår
Jag vet inte riktigt vad jag tror är troligast av ovan.
(1) har fördelen att pengarna gäller längst, och det har också mer effekt: De som redan har köpt har ju gjort det i alla fall, så vi får ju inte fler miljöbilar i trafik för att vi skickar pengar till dem i efterskott. Nackdelen är såklart att de som inte får pengarna känner sig orättvist behandlade.
(2) löser problemet med orättvisa, men då kommer inte pengarna att räcka många månader nästa år
(3) löser problemen ovan men kostar mer. Jag har inte sett några signaler om att man tänker göra så, så jag finner det inte för troligt
Min tanke är, om det inte har klarnat innan leverans, att inte ställa på bilen förrän jag vet vad som gäller. Jag har svårt att tro att begynnelsedatumet för den nya premien kommer att vara senare än 1 januari, och 40000 kr för att ha bilen avställd 5-6 veckor ser jag som värt det, även om det vore sjukt frustrerande att ha bilen i garaget och inte få köra den.
Jag räknar kallt med att det är första datumet för fordonet i trafik som gäller.
Hur tänker ni andra som tar leverans sent i år?
Jag ser följande scenarier:
(1) 100 miljoner för nästa år står fast, gäller nya bilar från 1 januari 2015 (eller annat datum)
(2) 100 miljoner för nästa år, men gäller även för nya bilar för 2014 som inte fick något från 2014 års pengar
(3) 100 miljoner för nästa år, men lite mer tillskjutet för att täcka underskottet för i år
(4) Budgeten faller, extraval utlyses och ingen vet vad som händer på sådär ett halvår
Jag vet inte riktigt vad jag tror är troligast av ovan.
(1) har fördelen att pengarna gäller längst, och det har också mer effekt: De som redan har köpt har ju gjort det i alla fall, så vi får ju inte fler miljöbilar i trafik för att vi skickar pengar till dem i efterskott. Nackdelen är såklart att de som inte får pengarna känner sig orättvist behandlade.
(2) löser problemet med orättvisa, men då kommer inte pengarna att räcka många månader nästa år
(3) löser problemen ovan men kostar mer. Jag har inte sett några signaler om att man tänker göra så, så jag finner det inte för troligt
Min tanke är, om det inte har klarnat innan leverans, att inte ställa på bilen förrän jag vet vad som gäller. Jag har svårt att tro att begynnelsedatumet för den nya premien kommer att vara senare än 1 januari, och 40000 kr för att ha bilen avställd 5-6 veckor ser jag som värt det, även om det vore sjukt frustrerande att ha bilen i garaget och inte få köra den.
Jag räknar kallt med att det är första datumet för fordonet i trafik som gäller.
Hur tänker ni andra som tar leverans sent i år?