Sida 1 av 1
Livslängd batteri Leaf
Postat: 14 nov 2016 21:07
av Tomp
Hoj.
Har just köpt mej en Nissan Leaf. Ja pendlar ca6 mil omdagen, vilken man klarar enkelt på en laddning.(80%) Men har möjlighet att ladda på jobbet (efter 3mil).
Vad är bäst för batteriet, att ladda 2 "små laddningar" per dag eller ladda en "större laddning" övernatten?
Finns det nått sätt att starta kupévärmaren utan att använda appen eller timern?
/Tompa
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 14 nov 2016 21:11
av Bjelke
Med dom förutsättningarna skulle jag nog säga att det inte spelar ngn roll hur du laddar

jag skulle nog göra det enkelt och
bara ladda en gång per dag sas...
Vet man att man behöver bilen till mer saker eller om det är kallt kan man ladda mer såklart

Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 15 nov 2016 20:52
av Tomp
Ok
Tack för svar!
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 16 nov 2016 00:11
av joel80
Det tar ju inte många sekunder att stoppa i sladden om du nu har uttag där du parkerar. Att du då kan förvärma bilen utan att det drar nått på räckvidden kan ju kännas skönt.
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 16 nov 2016 06:37
av mati
Tesla rekommenderar ju att ladda ofta men lite åt gången, dvs ladda överallt där det finns möjlighet. Att ladda två gånger 30-60% är bättre än att ladda en gång 20-80%. Antagligen gäller samma sak för Leaf. Men hur mycket det verkligen påverkar batteriets livslängd är nog ingen som vet riktigt. Förmodligen gör det ingen skillnad.
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 18 nov 2016 08:55
av Monark1954
mati skrev:Tesla rekommenderar ju att ladda ofta men lite åt gången, dvs ladda överallt där det finns möjlighet. Att ladda två gånger 30-60% är bättre än att ladda en gång 20-80%. Antagligen gäller samma sak för Leaf. Men hur mycket det verkligen påverkar batteriets livslängd är nog ingen som vet riktigt. Förmodligen gör det ingen skillnad.
Ett sätt att följa matis råd är att använda Leafens laddningstimer.
Vi har en fast laddtid var kväll, satt så den ofta når 80-90% laddning. För oss får Teslan ta över därefter med starttid och inställbar laddnivå.
Med en Leaf kan du styra laddningen till morgon så du har varmt batteri i kallt väder.
Vid avvikelser i förbrukning finns en knapp som överrider laddtimern och startar laddning ändå.
Tyvärr bara en timertid per dygn, kanske bättre för dej och timerladda på jobbet och koppla in laddningen hemma på morgonen när tidningen hämtas.
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 18 nov 2016 09:04
av Teslaspolen
Du kan starta klimatanläggningen via hemsidan, om du inte vill/kan använda timer/mobilapplikation.
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 18 nov 2016 16:10
av Tomp
Tack för svaren..
Använder laddtimer övernatten, även värmetimern så klart. På jobbet får den ladda "manuellt" upp till 80%.
Är synd att man inte kan starta värmen enkelt via en knapp i bilen som med laddningen. Var å handla idag å vid affären finns gratis laddning, skulle vart skönt att då enkelt kunna hålla värmen i kupén medan man gör alla ärenden när den ändå står på laddning. Utan att behöva gå via appen som för mej iaf funkar så där.. Ett ilands problem jag vet

men ändå.
Re: Livslängd batteri Leaf
Postat: 18 nov 2016 16:13
av Bjelke
Tomp skrev:Tack för svaren..
Använder laddtimer övernatten, även värmetimern så klart. På jobbet får den ladda "manuellt" upp till 80%.
Är synd att man inte kan starta värmen enkelt via en knapp i bilen som med laddningen. Var å handla idag å vid affären finns gratis laddning, skulle vart skönt att då enkelt kunna hålla värmen i kupén medan man gör alla ärenden när den ändå står på laddning. Utan att behöva gå via appen som för mej iaf funkar så där.. Ett ilands problem jag vet

men ändå.
Lite samma med Teslan oxo faktiskt
