Sida 1 av 1

Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 15 nov 2016 19:03
av Off Grid Byggaren
Funderar på hur Tesla Wall Connector rent tekniskt gör för att dela på belastningen.

Vad jag kan läsa mig till i manualen så kan fyra Wall Connector arbeta tillsammans, en ska då vara master och där finns väl avkänning på matarkabelns totala ström.
Sedan ställs en maximal belastningsström in i mastern och kommunicerar med de tre övriga slave Wall Connector.

Men hur sker själva begränsning eller delning av belastningen?

Skickas det en signal till bilen att den inte får ta mer från Wallboxen?

Funkar det även på andra fordon med Typ 2 kontakt?

Mäter den bara matningen till de fyra Wallboxarna eller kan jag mäta hela fastighetens totala belastning och dra ned laddningen om gränsen överskrids?

Från Teslas manual:

The Wall Connector includes a feature whereby Wall Connector to Wall Connector
communication allows you to split the maximum available load over a maximum of 4
Wall Connectors.
The wire used for this local network must share the main power cable
conduit or be housed in a separate conduit.

You can connect the Wall Connectors in series in a daisy chain configuration.

Note: Take additional precautions into consideration to prevent water ingress at the
Wall Connectors when instaling them outdoors.

Note: Consult with an electrician to ensure that the installation meets local regulations.

Set one Wall Connector as the master by setting the Rotary Switch Position from 1
through D, depending on the maximum available output current. Set up to 3 Wall
Connectors as slaves by setting the Rotary Switch Positions to F. In the load sharing
network, only one unit can be designated as the master (refer

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 15 nov 2016 19:24
av Bjelke
Grunden för laddningen är att bilens elektronik pratar med laddboxen och strömuttaget bestäms där, sedan drar laddaren den ström som boxen sagt är ok. Boxen kan därmed ganska enkelt prata med dom andra boxarna och bestämma hur strömuttaget ska begränsas till varje bil.
Tex om mastern är inställd på 32A så säger den till Box nr 2 att dom får dra Max 16A per Box om båda bilar kan dra lika mkt.
Om bil 1 bara kan dra 10A så får bil 2 därmed tillstånd att dra Max 22A osv (vet inte hur smart det funkar om man blandar
1-fas och 3-fas-bilar)

Men det man har ställt in mastern på bestämmer allt, vet inte om den kan mäta på ingående och justera därefter...

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 15 nov 2016 19:26
av Bjelke
Bjelke skrev:
Grunden för laddningen är att bilens elektronik pratar med laddboxen och strömuttaget bestäms där, sedan drar laddaren den ström som boxen sagt är ok. Boxen kan därmed ganska enkelt prata med dom andra boxarna och bestämma hur strömuttaget ska begränsas till varje bil.
Tex om mastern är inställd på 32A så säger den till Box nr 2 att dom får dra Max 16A per Box om båda bilar kan dra lika mkt.
Om bil 1 bara kan dra 10A så får bil 2 därmed tillstånd att dra Max 22A osv (vet inte hur smart det funkar om man blandar
1-fas och 3-fas-bilar)

Men det man har ställt in mastern på bestämmer allt, vet inte om den kan mäta på ingående och justera därefter...
Edit: men typ allt det här verkade du redan veta, det lite mer avancerade kanske återstår att redan ut...

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 15 nov 2016 19:48
av cnyb
Boxen lägger på en PWM signal på CP som talar om för bilen hur mycket den får dra.
Finns lite mer info här https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Enligt de jag varit i kontakt med på Tesla skall det funka med både tre-fas och en-fas samtidigt men exakt hur är jag osäker på

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 16 nov 2016 13:57
av Off Grid Byggaren
Om bilen inte skulle göra som den blir tillsagd av Wall boxen, kan laddströmmen brytas bort helt och hållet då?

Eller bygger allt på att bilen verkligen sköter sig exemplariskt?

Vad jag kan se på detta schema så ligger avkänning för laddningsström inuti varje Wallbox så jag förmodar att vid fler slave kopplade Wallbox så summerar mastern alla totala strömmarna? Verkar vara en mycket prisvärd och smart Wallbox ivarjefall.
Wallbox.JPG

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 16 nov 2016 14:20
av Bjelke
Off Grid Byggaren skrev:
Om bilen inte skulle göra som den blir tillsagd av Wall boxen, kan laddströmmen brytas bort helt och hållet då?

Eller bygger allt på att bilen verkligen sköter sig exemplariskt?

Vad jag kan se på detta schema så ligger avkänning för laddningsström inuti varje Wallbox så jag förmodar att vid fler slave kopplade Wallbox så summerar mastern alla totala strömmarna? Verkar vara en mycket prisvärd och smart Wallbox ivarjefall.
Det har du rätt i, det ser faktiskt ut som om den gör det, det trodde jag faktiskt inte, utan var nästan säker på att principen byggde på att boxen litar på att bilen sköter sig osv, det vore ju en
nästan gratis lösning lixom och boxen är ju ganska billig så... :)

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 16 nov 2016 14:41
av LarsL
Så vad händer om det kopplas in en 1-fas bil? Blockerar den strömmen på alla faser då?

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 16 nov 2016 15:18
av jonas
Jag har ställt frågan och tydligen gör alla laddare med lastbalansering detta, dvs den reglerar ner strömmen på alla faser.

Det är då FerroAmp kommer in i bilden. Den kan last balansera hela systemet utifrån tillgänglig effekt oavsett fas. är ingående effekt 11kW kan den styra över i princip 11kW på en fas men förbrukar jämnt på alla faser.

Re: Hur fungerar Tesla Wall Connector Load sharing?

Postat: 16 nov 2016 16:16
av Off Grid Byggaren
LarsL skrev:
Så vad händer om det kopplas in en 1-fas bil? Blockerar den strömmen på alla faser då?
Som jag förstår det så blockerar inte Wallboxen strömmen, utan istället skickar signal till bilen att den ska ställa ned laddströmmen.

Är det blandat med 1-fas och 3-fas anslutna bilar på fyra Wallbox från en och samma master är frågan hur den arbetar. Räcker det om strömmen på en fas överskrids för att den ska begära att bilarna drar ned på laddeffekten?

Verkar också som när det ansluts en bil med typ 2 kontakten spänningsätts alla 3-faser oavsett 1-fas eller 3-fas möjlighet i bilen. Bilar med 1-fas laddning brukar dock inte ha några kontaktstift för L2 och L3 i bilen. Lite onödigt med 400 volt i kontakten förstås.

Bilden är dock lite otydlig på hur reläet ESB 63-40 jobbar, men det verkar endast vara en reläspole. Fast den kanske kan gå i två steg, först 1-fas och sedan 3-fas? Det är ju ritat som två separata kontakter trots allt.