Sida 1 av 2
Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 20:10
av Beigler
Hej,
I en evighetslång väntan på min X har jag fått låna en S60. Det är lite kul att få bekanta sig ordentligt med en bil som jag med största sannolikhet inte kommer att köpa själv. Det kanske redan finns någon tråd, men vid en snabb sökning hittade jag inget lämpligt. Tänker inte att vara gnällig utan att vi kan delge de som går i inköpstankar en nyanserad bild. Det mesta som skrivs på forumet är väldigt positivt, med all rätt, då det över lag är en fantastisk bil. Men det finns alltid möjlighet till förbättring. Här kommer därför ett par iakttagelser som jag är mindre nöjd med på model S (vissa är säkert exakt samma på X).
Svängradien, riktigt dålig. Får göra päronsvängar och ibland till och med backa tillbaka för att komma in i ett vanligt grindhål hemma.
Bakre vindrutetorkare, de är riktigt dåliga. Eller vänta, de finns inte ens. Hur tänkte man här?
Stängning av frunk. Om det inte längre är en motorhuv som man öppnar två gånger per år. Varför har man nöjt sig med att känslan är som att stänga en motorhuv. Det borde vara lika enkelt som bagaget.
AP - jag vet att många kommer att storma över detta. Och kanske beror det på att jag bara har kört som längst Stockholm - Uppsala och i övrigt mest snurrat på E18 och E4 i Stockholm. Men allvarligt. Jag förstår inte hur ni vågar göra något annat än att blint övervaka den. Sjukt många konstiga kast och beteende som hade varit katastrofala om jag inte tagit över. Knappast vilsamt som många gör av det.
I övrigt en helt fantastiskt bra bil. I ärlighetens namn ångrar jag lite att jag beställde PDL då redan en 60 gör mig åksjuk ibland, när jag själv kör...

Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 20:15
av Foluke
Det är lugnt! Du har ju beställt AP till din bil antar jag och du får tid att revidera din uppfattning.
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 20:26
av Beigler
Foluke skrev:Det är lugnt! Du har ju beställt AP till din bil antar jag och du får tid att revidera din uppfattning.
Självklart! Jag hoppas du har rätt. Kanske var mina förväntningar lite väl uppskruvade efter allt jag läst på forumet.

Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 20:49
av Nicke Nyfiken
Jag har kört många hundratals mil med AP inkopplad och tycker den funkar alldeles utmärkt på de vägar som den är avsedd att användas på. Men det går absolut inte att lita på den till 100%. Men man lär sig ganska snabbt när man kan förvänta sig att den ska ställa till det för sig (och mig). Men nu är snart AP 2 här och då kommer det säkert ett helt gäng nya åsikter om Teslas AP.
Frunköpningen skulle jag vilja ha precis som med bagagelucka, dvs elmanövrerad. Då hade man använt det främre lastutrymmet på ett helt annat sätt. Men frunken har ju snart spelat ut sin roll med tanke på att den blir mindre och mindre för varje nyhet Tesla presenterar. Det är ju bara en bråkdel kvar på nya Model S, i jämförelse med de gamla bakhjulsdrivna bilarna.
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 21:02
av AGCF
Angående frunken. Det kan ha med säkerhetsregler att göra. Googlade fram en video av porsche 911s frunk och den stänger man likadant. De har ändå haft frunk i 50 år(?)
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 21:28
av Nicke Nyfiken
AGCF skrev:Angående frunken. Det kan ha med säkerhetsregler att göra. Googlade fram en video av porsche 911s frunk och den stänger man likadant. De har ändå haft frunk i 50 år(?)
Men nu jämför du med en veteranbil. Och för veteranbilstillverkarna är det mycket som är omöjligt att ändra på.

Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 21:42
av danni
Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 22:02
av bylund
Beigler skrev:Bakre vindrutetorkare, de är riktigt dåliga. Eller vänta, de finns inte ens. Hur tänkte man här?
Jag har faktiskt aldrig upplevt att det behövs bakre vindrutetorkare. När man kör så blåser den tillräckligt torr för att jag ska se bakåt, och vid finmanövrering är det ändå sidospeglar och backkamera jag använder.
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 22:05
av Beigler
danni skrev:Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
XC90 och fyrhjulsdriven Opel Insignia. Så hyfsat likvärdiga bilar. Är möjligt att de är ovanligt bra svängradie på. Men det känns som att det borde vara lättare att få till något bättre med Teslas drivlina.
Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 22:23
av Bjelke
Beigler skrev:Foluke skrev:Det är lugnt! Du har ju beställt AP till din bil antar jag och du får tid att revidera din uppfattning.
Självklart! Jag hoppas du har rätt. Kanske var mina förväntningar lite väl uppskruvade efter allt jag läst på forumet.

Angående AP så kan jag bara hålla med, tycker den är ganska kass även om den funkar skapligt på typ stora vägar, fast det
har du säkert redan läst att jag tycker

Re: Förbättringspotential
Postat: 21 nov 2016 22:38
av danni
Beigler skrev:danni skrev:Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
XC90 och fyrhjulsdriven Opel Insignia. Så hyfsat likvärdiga bilar. Är möjligt att de är ovanligt bra svängradie på. Men det känns som att det borde vara lättare att få till något bättre med Teslas drivlina.
Nya XC90 har 11,6 meter och Opel Insignia har 11,4 meter, så åtminstone på pappret har de bägge sämre vändradie än Model S. I praktiken borde man uppleva dem som ungefär samma (vilket jag också gör).
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 00:04
av Beigler
danni skrev:Beigler skrev:danni skrev:Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
XC90 och fyrhjulsdriven Opel Insignia. Så hyfsat likvärdiga bilar. Är möjligt att de är ovanligt bra svängradie på. Men det känns som att det borde vara lättare att få till något bättre med Teslas drivlina.
Nya XC90 har 11,6 meter och Opel Insignia har 11,4 meter, så åtminstone på pappret har de bägge sämre vändradie än Model S. I praktiken borde man uppleva dem som ungefär samma (vilket jag också gör).
Mycket konstigt. Det är inte bara jag utan även folk som provkört som kommenterat detta.
En sak till som jag glömde skriva. Hamnade i baksätet i går och förvånades över hur högt golvet är. Satt inte alls skönt med benen.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 00:38
av Surfaren
Beigler skrev:Bakre vindrutetorkare, de är riktigt dåliga. Eller vänta, de finns inte ens. Hur tänkte man här?
Tesla kallar iaf Model S för en sedan, och sedaner brukar inte ha torkare på bakrutan då de inte drar upp skit där som exempelvis en kombi.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 07:06
av e5m1r
Beigler skrev:danni skrev:Beigler skrev:danni skrev:Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
XC90 och fyrhjulsdriven Opel Insignia. Så hyfsat likvärdiga bilar. Är möjligt att de är ovanligt bra svängradie på. Men det känns som att det borde vara lättare att få till något bättre med Teslas drivlina.
Nya XC90 har 11,6 meter och Opel Insignia har 11,4 meter, så åtminstone på pappret har de bägge sämre vändradie än Model S. I praktiken borde man uppleva dem som ungefär samma (vilket jag också gör).
Mycket konstigt. Det är inte bara jag utan även folk som provkört som kommenterat detta.
En sak till som jag glömde skriva. Hamnade i baksätet i går och förvånades över hur högt golvet är. Satt inte alls skönt med benen.
Kan det vara då enkelt att du inte är bekväm / van vid bilens mått så du börjar dina svängar längre in än med de andra bilar ?
Själv upplever jag inte svängradien som ett problem däremot är bilen bredare och längre än de flesta bilar
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 07:18
av Beigler
e5m1r skrev:Beigler skrev:danni skrev:Beigler skrev:danni skrev:Svängradien upplever jag som ganska snarlik andra bilar jag haft i samma storleksklass. Enligt Tesla är vändradien 11,3 meter, vilket är aningen bättre än för exempelvis Mercedes E-klass. Det är inte så att du helt enkelt jämför med mindre bilar?
Frunken håller jag med om. Allra helst skulle den varit elmanövrerad. Men som flera andra påpekat så finns det en del lagkrav för hur låsmekanismen på en motorhuv ska fungera, troligen för att minimera risken att den åker upp under färd och blockerar sikten.
Autopiloten kan man inte lita fullt ut på, men min personliga erfarenhet från långkörningar med den är att den absolut fungerar bra nog för att göra att det är mindre arbete att hålla koll på trafiken och vara med på att autopiloten kan balla ur, än det är att köra helt själv.
XC90 och fyrhjulsdriven Opel Insignia. Så hyfsat likvärdiga bilar. Är möjligt att de är ovanligt bra svängradie på. Men det känns som att det borde vara lättare att få till något bättre med Teslas drivlina.
Nya XC90 har 11,6 meter och Opel Insignia har 11,4 meter, så åtminstone på pappret har de bägge sämre vändradie än Model S. I praktiken borde man uppleva dem som ungefär samma (vilket jag också gör).
Mycket konstigt. Det är inte bara jag utan även folk som provkört som kommenterat detta.
En sak till som jag glömde skriva. Hamnade i baksätet i går och förvånades över hur högt golvet är. Satt inte alls skönt med benen.
Kan det vara då enkelt att du inte är bekväm / van vid bilens mått så du börjar dina svängar längre in än med de andra bilar ?
Själv upplever jag inte svängradien som ett problem däremot är bilen bredare och längre än de flesta bilar
Det är mycket möjligt.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 09:00
av mati
Vändradien är kanske lite stor, men inget jag stör mig på.
Angående bakrutetorkare håller jag med bylund. Rutan blir ren när man kör, däremot så hade jag gärna haft en bakkameratorkare. Men det är ett problem som alla bilar med bakkamera har gemensamt. Inget unikt för Tesla.
Fruken? Ha, du har aldrig försökt att stänga frunken på en gammal Model S som min, eller? Jag kan väl säga såhär, nya frunken är en stor förbättring mot tidigare. Jag måste trycka ganska hårt för att få den att låsa överhuvudtaget, sambon kan inte stänga den alls. Hon väger för lite och hon vågar inte heller. Samtidigt blir det nämligen bulor och bucklor i huven när man trycker för mycket. Någon stolle har gjort det på min bil, så jag har en bula där som stör mig så in i he*e. Om någon här på forumet har ett tips på hur man får bort den där bulan utan att byta bil så är jag tacksam för förslag.
Angående AP håller jag fullständigt med. Det är ingenting jag saknar och absolut ingenting jag skulle lägga en massa pengar på. Men som någon redan har skrivit beror det mycket på vilket körmönster man har och vilka vägar man kör på.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 09:15
av danni
mati skrev:Angående bakrutetorkare håller jag med bylund. Rutan blir ren när man kör, däremot så hade jag gärna haft en bakkameratorkare. Men det är ett problem som alla bilar med bakkamera har gemensamt. Inget unikt för Tesla.
Det finns faktiskt en del bilar med fiffigare lösningar på det här. Passat CC och Passat sedan t.ex. (men inte kombin):

Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 09:47
av mati
danni skrev:mati skrev:Angående bakrutetorkare håller jag med bylund. Rutan blir ren när man kör, däremot så hade jag gärna haft en bakkameratorkare. Men det är ett problem som alla bilar med bakkamera har gemensamt. Inget unikt för Tesla.
Det finns faktiskt en del bilar med fiffigare lösningar på det här. Passat CC och Passat sedan t.ex. (men inte kombin):
Lösningen är häftig. Men VW har säkert varit tvungna att ta till denna lösning. Inte för att förhindra att kameran geggar igen pga regnstänk utan för att det annars skulle blivit en massa sot och frätande avgaser på kameran som förstör den.

Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 09:49
av Jensa
Ang. vändradien så upplevs den säkert som större i Teslan eftersom man sitter lägre än i exempelvis XC90. Att golvet i baksätet är högt beror ju på det bästa med hela bilen, att den går på el

Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 10:50
av lator
Man får ju också ta med i betänkandet att Model S har ett ganska rejält axelavstånd (296cm) som givetvis påverkar svängradien negativt. Att en Mercedes S-klass har samma problem är uppenbart då den är 8 cm längre...

Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 15:47
av Oddball
mati skrev:Om någon här på forumet har ett tips på hur man får bort den där bulan utan att byta bil så är jag tacksam för förslag.
Det finns folk som är specialiserade på att rikta "mjuka" bucklor genom att arbeta bort dom från baksidan.
Jag fick se det live när jag hade hemma en snubbe som trollade bort dörruppslag på min bil (inte Teslan)
Helt fantastiskt att se. (Han hade lärt sig från en guru i USA som brukade rikta svåra fall efter hagelstormar)
Prova att fråga runt på plåtverkstäder ifall de vet någon som kan göra denna typ av jobb
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 16:03
av mati
Oddball skrev:mati skrev:Om någon här på forumet har ett tips på hur man får bort den där bulan utan att byta bil så är jag tacksam för förslag.
Det finns folk som är specialiserade på att rikta "mjuka" bucklor genom att arbeta bort dom från baksidan.
Jag fick se det live när jag hade hemma en snubbe som trollade bort dörruppslag på min bil (inte Teslan)
Helt fantastiskt att se. (Han hade lärt sig från en guru i USA som brukade rikta svåra fall efter hagelstormar)
Prova att fråga runt på plåtverkstäder ifall de vet någon som kan göra denna typ av jobb
Det har jag faktiskt gjort, men det verkar inte finnas någon som vågar sig på en Tesla-huv. Aluminium är jobbigt att arbeta med och huven på Teslan är uppenbarligen stenhård. Det blir antagligen värre än vad det är nu. Men tack ändå.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 21:59
av Elektrokungen
mati skrev:Vändradien är kanske lite stor, men inget jag stör mig på.
Angående bakrutetorkare håller jag med bylund. Rutan blir ren när man kör, däremot så hade jag gärna haft en bakkameratorkare. Men det är ett problem som alla bilar med bakkamera har gemensamt. Inget unikt för Tesla.
Fruken? Ha, du har aldrig försökt att stänga frunken på en gammal Model S som min, eller? Jag kan väl säga såhär, nya frunken är en stor förbättring mot tidigare. Jag måste trycka ganska hårt för att få den att låsa överhuvudtaget, sambon kan inte stänga den alls. Hon väger för lite och hon vågar inte heller. Samtidigt blir det nämligen bulor och bucklor i huven när man trycker för mycket. Någon stolle har gjort det på min bil, så jag har en bula där som stör mig så in i he*e. Om någon här på forumet har ett tips på hur man får bort den där bulan utan att byta bil så är jag tacksam för förslag.
Angående AP håller jag fullständigt med. Det är ingenting jag saknar och absolut ingenting jag skulle lägga en massa pengar på. Men som någon redan har skrivit beror det mycket på vilket körmönster man har och vilka vägar man kör på.
Här kommer frunkstängnings tips:
Stängning medelst rumpa. Att försiktigt sätta sig på frunkens framkant fungerar både för frugan och mig! Genererar inga bulor om man sätter sig varligt.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 22:04
av Zoidberg
Elektrokungen skrev:
Här kommer frunkstängnings tips:
Stängning medelst rumpa. Att försiktigt sätta sig på frunkens framkant fungerar både för frugan och mig! Genererar inga bulor om man sätter sig varligt.
Bra tips! Då har man ju användning för den ständigt växande ändan också.
..så länge man inte har byxor eller bälte med nitar.
Re: Förbättringspotential
Postat: 22 nov 2016 22:11
av stefan007
mati skrev:Oddball skrev:mati skrev:Om någon här på forumet har ett tips på hur man får bort den där bulan utan att byta bil så är jag tacksam för förslag.
Det finns folk som är specialiserade på att rikta "mjuka" bucklor genom att arbeta bort dom från baksidan.
Jag fick se det live när jag hade hemma en snubbe som trollade bort dörruppslag på min bil (inte Teslan)
Helt fantastiskt att se. (Han hade lärt sig från en guru i USA som brukade rikta svåra fall efter hagelstormar)
Prova att fråga runt på plåtverkstäder ifall de vet någon som kan göra denna typ av jobb
Det har jag faktiskt gjort, men det verkar inte finnas någon som vågar sig på en Tesla-huv. Aluminium är jobbigt att arbeta med och huven på Teslan är uppenbarligen stenhård. Det blir antagligen värre än vad det är nu. Men tack ändå.
MLK som lagar "plåtskador" på Teslor i Göteborg fixade min lilla buckla ovanför laddluckan på det sätter. Jag tappade laddhandsken på bilen när jag hade lite bråttom och kabeln var vriden....
De demonterade klädsel mm och masserade ut den inifrån.