Sida 1 av 1

Farthållaren...

Postat: 31 okt 2014 12:01
av Tosh
Jag har noterat att farthållaren ökar/minskar 1 km/h vid litet utslag. Vid större utslag (litet "klick") är ökningen/minskningen 6 km/h. Lite irriterande att det inte är 10 km/h. Har kollat runt lite och i US är justeringen 5 mph dvs ca 6 km/h. Troligtvis är lösningen en enkel mjukvarujustering på något som man missat. Vet någon på forumet om det finns ngn officiell "förslagslåda".

Re: Farthållaren...

Postat: 31 okt 2014 13:28
av Delta
På min ökar den med 5 km/h. Du ställer om farten mellan exempelvis 70 och 90 med fyra snabba ryck uppåt, vad är problemet?

Re: Farthållaren...

Postat: 31 okt 2014 13:31
av kanylbullen
Tosh skrev:
Jag har noterat att farthållaren ökar/minskar 1 km/h vid litet utslag. Vid större utslag (litet "klick") är ökningen/minskningen 6 km/h. Lite irriterande att det inte är 10 km/h. Har kollat runt lite och i US är justeringen 5 mph dvs ca 6 km/h. Troligtvis är lösningen en enkel mjukvarujustering på något som man missat. Vet någon på forumet om det finns ngn officiell "förslagslåda".
Jag hade 10 km/h på min BMW, tyckte faktiskt det var lite för mycket ibland, men det bästa vore ju förstås om man kunde ställa in själv precis vad man vill ha.

Re: Farthållaren...

Postat: 31 okt 2014 13:43
av ironjack
Håller med om att ökning/minskningsstegen på farthållaren är knepiga. Om man är för långsam när man ska ändra så verkar det bli 1+5, prova att trycka snabbare.

Re: Farthållaren...

Postat: 31 okt 2014 19:49
av matbl
BMW ökade inte 10 utan till närmaste 10 tal. Så allt mellan 1 och 10.

Teslans gör mycket riktigt +- 5km/h. Vad som är irriterande är att om man gör fler än fyra snabba upp eller ner så är det bara de fyra första som tar... Märks när man kör på väg med omväxlande 70 och 100...

Re: Sv: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 07:45
av kanylbullen
matbl skrev:
BMW ökade inte 10 utan till närmaste 10 tal. Så allt mellan 1 och 10.

Teslans gör mycket riktigt +- 5km/h. Vad som är irriterande är att om man gör fler än fyra snabba upp eller ner så är det bara de fyra första som tar... Märks när man kör på väg med omväxlande 70 och 100...
Ja det stämmer ju förstås, fan jag kommer nog irritera mig på Teslans farthållare, jag har använt farthållaren 90% av tiden på motorväg med min BMW, mycket mer än med tidigare bilar.

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 07:48
av SR-71-BlackBird
Hoppas dom aktiverar dom nya funktionerna snart, ACC exempelvis.

Helt tyst om detta just nu.

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 12:51
av Werzion
Något jag hade velat se, och tänk på i över fem år, vore ett reglage som man vrider för att bestämma hastigheten för (A)CC.

Bild

Vad som visas på bilden här är egentligen en "Space Navigator" från företaget "3D Connexion". Så reglaget behöver inte se likadant ut, t.ex. inte lika högt utformad.
Den är till för att i samtliga led, XYZ och allt därimellan kunna navigera runt kameran i ett 3D-program eller CAD-program.

Men tänk va smidigt att snabbt och fritt justera in önskad hastighet med den, vrida till önskad hastighet, klicka på för att aktivera. Inte 1-9 knapptryck för 5 km/h intervaller eller ännu mer om bilen kör med 1km/h intervaller.
Lika lätt att justera 1 km/h som 5 eller 10. Man vänjer sig fort.

Eller varför inte ett (bättre) scrollhjul på ratten?

Det finns ju en anledning till varför man har swipe på smartphones och scrollhjul på datormusen när man surfar webben. Vem vill och orkar klicka sig ner på en lång hemsida? :)

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 19:05
av hasse_h
matbl skrev:
BMW ökade inte 10 utan till närmaste 10 tal. Så allt mellan 1 och 10.

Teslans gör mycket riktigt +- 5km/h. Vad som är irriterande är att om man gör fler än fyra snabba upp eller ner så är det bara de fyra första som tar... Märks när man kör på väg med omväxlande 70 och 100...
När jag skiftar mellan 70 och 100 så ger jag ett kort tryck på gaspedalen och ett klick upp på farthållarspaken. Mellan 100 och 70 så tar jag ur växel tills vi når 70 och sen i med växel och upp med farthållarspaken. Går på ett ögonblick!

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 19:30
av lator
När vi nu ända pratar om farthållarens funktion. Är det någon mer som har reagerat på hur nervös farthållaren är? Det verkar som att den jobbar för högtryck för att hålla hastigheten inom ett väldigt snävt intervall. Är detta något som går att justera? Min önskan är att man kan kombinera farthållaren med en "maxeffektreglerare". Ställ in hastigheten samt intervallet du accepterar att den pendlar inom alternativt max tillåten effekt för att kunna åka snålare på farthållaren. Adaptiv farthållare är väl på gång och då kunde man väl utöka modifieringen lite så att man själv får bestämma mera.

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 21:01
av olarsson
Tycker man använder farthållaren mindre än på ICE-bilar. Känns liksom ändå avslappnat och enkelt att hålla jämna fart utan den.

Re: Farthållaren...

Postat: 01 nov 2014 23:04
av AGCF
Farthållaren är nervös, det har jag också reagerat på. Om man tittar på effektmätaren så pulserar den konstant på marginalen. I början var det väldigt irriterande. Den bromsar heller inte mer om man drar den hela vägen neråt, eller gasar mer om man drar den hela vägen uppåt. Snarare mindre. För maximal regen måste man hålla den bara lite ner.

Re: Farthållaren...

Postat: 02 nov 2014 10:04
av matbl
Jag tycker inte den är särskilt nervös. Man får ha i åtanke att ska hastigheten bibehållas på 1 km/h när oavsett vind, lutning, osv så måste effektuttaget variera oavsett det mesta annat.
Enda anledningenen till att den uppfattas som nervös är att effktuttaget syns i Teslan till skillnad mot andra bilar.
Sen tycker jag den gör ett bra jobb att hålla nere energiåtgången. Jag får inte alls ner den lika lågt om jag kör manuellt och håller konstant hastighet.
Så jag är nöjd med den.