Sida 1 av 1

Elbil med elluttag?

Postat: 24 nov 2016 16:31
av Teslaspolen
Har sett det pratats flera gånger om möjligheterna ifall elbilar hade haft ellutag för lite olika prylar men har inte sett så mycket resultat av det. Vet även Nissan hade någon form av bakvänd CHAdeMO-konverter som tog ut ström via CHAdeMO och matade in det i någon transformator-pryl som används mest i Japan för tillfället.

Sedan hittade jag som av en slump att Mazda av alla märken snackade om sin "Demio EV runt 2012, så klart inget mer sedan dess vad det verkar, men den ser ut att ha (haft?) 2st 100v 1500watt kontakter inbyggda i bilen. Känns som det skulle vara riktig praktiskt i flera situationer faktiskt! http://www.mazda.com/en/innovation/technology/env/ev/

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 24 nov 2016 16:35
av Seregon
Tekniskt sett skulle det väl räcka gott och väl med några uttag för USB-C så kan du ladda mobil, dator och i stort sett alla andra framtida elektroniska prylar.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 24 nov 2016 22:07
av Svenssons
Tror det bara är en del av de japanska bilarna med med Chademo som har detta. Toyota Mirai, bränslecellselbilen, har det också.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 06:52
av Bjelke
Jag skulle verkligen inte klaga om det fanns på min bil, skulle ha nytta av det ganska ofta när jag kör småmaskiner utomhus, både hemma men mest på landet :)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 08:08
av Jerka
Grymt bra när man klipper häcken som är längst bort från huset. Bara att ställa bilen på gatan bredvid och koppla in sladden! :D

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 08:22
av mati
Jerka skrev:
Grymt bra när man klipper häcken som är längst bort från huset. Bara att ställa bilen på gatan bredvid och koppla in sladden! :D
Eller när det är strömavbrott hemma. Det förekommer ju ändå varje vinter när snön river ner luftledningarna. Det bästa hade ju såklart varit att kunna mata hela huset från bilens batteri, men ett vanligt vägguttag i bilen är en bra början.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 08:27
av bylund
Mata hela huset låter bra. Man vill ju kunna ladda bilen även om det är strömavbrott. :)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 08:30
av mati
bylund skrev:
Mata hela huset låter bra. Man vill ju kunna ladda bilen även om det är strömavbrott. :)
:lol:

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 08:34
av bjelkeman
Strömavbrott? Då får man bo i bilen ett tag.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 09:29
av Bjelke
Strömavbrott? :lol:
Vi bor på en liten bygata som faktiskt har mer eller mindre direkt matning från det lilla kraftverket mitt i Bollnäs, så vi har nästan aldrig avbrott, senast det var megasnöstorm och halva
Hälsingland var strömlöst (över tio tusen som mest och dom sista fick vänta uppåt en vecka innan dom fick ström) så hade vår lilla gata och ett par till ström hela tiden! :) 8-)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 10:17
av mati
Bjelke skrev:
Strömavbrott? :lol:
Vi bor på en liten bygata som faktiskt har mer eller mindre direkt matning från det lilla kraftverket mitt i Bollnäs, så vi har nästan aldrig avbrott, senast det var megasnöstorm och halva
Hälsingland var strömlöst (över tio tusen som mest och dom sista fick vänta uppåt en vecka innan dom fick ström) så hade vår lilla gata och ett par till ström hela tiden! :) 8-)
Jaaa men vet du, jag bor i gamla Skaraborg. Här är det inte så avancerat som i hos er i Bollnäs. Nymodigheter som el och mobiltelefon är inga självklarheter här.
I ärlighetens namns får jag erkänna att det har blivit mycket bättre de senaste åren efter att man har grävt ner en del luftledningar. För inte så många år sedan gick strömmen så fort det det föll en snöflinga nånstans, nu händer det bara någon gång ibland, kanske en - två gånger per vinter. Och så kanske nån gång på sommaren också när åskan slår sönder nån gammal transformator. Strömmen brukar för det mesta komma tillbaka efter några timmar.
Jag har faktiskt funderat på att skaffa ett sånt där litet elverk som reservkraft. Men det känns bara fel, hade man kunnat använda bilens batteri som reserv så hade det varit riktigt fränt.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 10:31
av Teslaspolen
Förut när Tesla alltid "bjudit" på SuC kan jag förstå att dom endast låtit dig ta ut 12v/USB ström. Men om nu SuC kommer börja kosta så försvinner ju den biten.

Rent praktiskt som många nämnt redan med verktyg och liknande. Men varför inte ladda laptoppen medan den används till exempel? Underhållning medans du snabbladdar. Ute och kampar? Finns säkert användningsområden där med.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 11:15
av Bjelke
Teslaspolen skrev:
Förut när Tesla alltid "bjudit" på SuC kan jag förstå att dom endast låtit dig ta ut 12v/USB ström. Men om nu SuC kommer börja kosta så försvinner ju den biten.

Rent praktiskt som många nämnt redan med verktyg och liknande. Men varför inte ladda laptoppen medan den används till exempel? Underhållning medans du snabbladdar. Ute och kampar? Finns säkert användningsområden där med.
Står säkert i ngn tråd redan, men hur mkt kräm är det i USB-uttagen? 2,1A skulle man iaf kunna förvänta sig eller? :)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 15:54
av mati
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Förut när Tesla alltid "bjudit" på SuC kan jag förstå att dom endast låtit dig ta ut 12v/USB ström. Men om nu SuC kommer börja kosta så försvinner ju den biten.

Rent praktiskt som många nämnt redan med verktyg och liknande. Men varför inte ladda laptoppen medan den används till exempel? Underhållning medans du snabbladdar. Ute och kampar? Finns säkert användningsområden där med.
Står säkert i ngn tråd redan, men hur mkt kräm är det i USB-uttagen? 2,1A skulle man iaf kunna förvänta sig eller? :)
Den ena kan leverera mer än den andra, så mycket kommer jag ihåg. Men vilken det är och hur mycket ström det var orkar jag inte leta efter.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 16:10
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
Förut när Tesla alltid "bjudit" på SuC kan jag förstå att dom endast låtit dig ta ut 12v/USB ström. Men om nu SuC kommer börja kosta så försvinner ju den biten.

Rent praktiskt som många nämnt redan med verktyg och liknande. Men varför inte ladda laptoppen medan den används till exempel? Underhållning medans du snabbladdar. Ute och kampar? Finns säkert användningsområden där med.
Står säkert i ngn tråd redan, men hur mkt kräm är det i USB-uttagen? 2,1A skulle man iaf kunna förvänta sig eller? :)
Den ena kan leverera mer än den andra, så mycket kommer jag ihåg. Men vilken det är och hur mycket ström det var orkar jag inte leta efter.
Verkar vara 2,1 resp. 1,0A enligt Teslarati (lite gammal sida där men den kanske stämmer ff)
"The closest USB port to the driver’s seat is rated at 2.1 amps while the port directly next to it – let’s call it the passenger side USB port – is rated at 1 amp."

Edit: men vid egna tester verkade han komma fram till 1A per port...

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 16:53
av bullen
Om man ska ha 220V uttag blir det rätt många olika standarder att ta hänsyn till. Och som flera skrivit så länge bilarna har fri Suc skulle det vara en ren förlustaffär. Men när det försvinner så...
Ang laptop. De flesta laptops har 12v laddare som tillbehör. Annars finns det universal på Clas Olsson. Ciguttaget levererar avsevärd mer kräm än usb. Man kan tom koppla in en 220V inverter på typ 100w utan problem.Räcker inte långt till häcksaxen dock

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 17:55
av Svenssons
Laptops och liknande ska inte laddas från 220 V växelström i bilen. Varför ta DC, göra om detta till AC för att sedan göra om det till DC igen? Leder bara till förluster och förkylning. Laptops laddas ju med likström.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 18:28
av bullen
Jag menade inte att man skulle använda inverter för laptops. Där är det 12 laddare som gäller.
Invertern var en helt annan fråga för den som har behov av 220 till annat

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 19:43
av Teslaspolen
Jo det går ju, om man har en vekling till laptop. Min drar cirkus 150 watt vid belastning, det gillar inte de omvandlare jag provat. :lol:

Så klart man ska ha en kraftfull laptop, vad för bättre sätt finns det att spendera laddtid som inte sammanfaller med mattid, än att spela hundra "turns" av Civilization V/VI? 8-)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 25 nov 2016 21:54
av Svenssons
USB kan man max dra max ca 25W ifrån men 12V-uttaget kan ju ge uppåt 180W. Skulle man köra med växelström mellan så kanske datorn hade fått knappt 150W om man räknar med 90% effektivitet vid varje steg.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 26 nov 2016 07:40
av joel80
Sätt in ett AMG-batteri i trunken med en bra inverter (ren sinusvåg) och koppla det sen till bilens 12v. Då kan man få ut lite mer kräm, i allafall under en stund, sen får man vänta tills batteriet hunnit laddas lite igen. ;)

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 28 nov 2016 09:16
av Bjelke
joel80 skrev:
Sätt in ett AMG-batteri i trunken med en bra inverter (ren sinusvåg) och koppla det sen till bilens 12v. Då kan man få ut lite mer kräm, i allafall under en stund, sen får man vänta tills batteriet hunnit laddas lite igen. ;)
Hur mycket kräm var det i bilens 12V-laddare? Tror vi skrivit om det för länge sedan (antagligen angående att uppgradera stereon med slutsteg osv)...

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 28 nov 2016 09:47
av Svenssons
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Sätt in ett AMG-batteri i trunken med en bra inverter (ren sinusvåg) och koppla det sen till bilens 12v. Då kan man få ut lite mer kräm, i allafall under en stund, sen får man vänta tills batteriet hunnit laddas lite igen. ;)
Hur mycket kräm var det i bilens 12V-laddare? Tror vi skrivit om det för länge sedan (antagligen angående att uppgradera stereon med slutsteg osv)...
Från annat forum gällande DC-DC konverteraren som laddar 12V-batteriet:
I had the trunk liner out for general cleaning and took a look at the DC-DC converter. I found a tag on it with the specifications. This should satisfy anybody's needs. Input is 220-430 Volts DC, Output is 9-16 Volts DC. 2500 watts maximum. If it was running at 13.5 volts output (common for battery charging) it would translate into 185 amps total available to the vehicle. So it seems like there is quite a bit of reserve beyond the vehicle needs in the converter. BTW--made in Thailand by Delta Electronics, INC.
Frågan är om inte max 2500 W gäller vid 16V och i så fall blir det lite drygt 2100W vid batteriladdning eftersom denna ligger på 13,5-13,8V.

Re: Elbil med elluttag?

Postat: 28 nov 2016 10:29
av Bjelke
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Sätt in ett AMG-batteri i trunken med en bra inverter (ren sinusvåg) och koppla det sen till bilens 12v. Då kan man få ut lite mer kräm, i allafall under en stund, sen får man vänta tills batteriet hunnit laddas lite igen. ;)
Hur mycket kräm var det i bilens 12V-laddare? Tror vi skrivit om det för länge sedan (antagligen angående att uppgradera stereon med slutsteg osv)...
Från annat forum gällande DC-DC konverteraren som laddar 12V-batteriet:
I had the trunk liner out for general cleaning and took a look at the DC-DC converter. I found a tag on it with the specifications. This should satisfy anybody's needs. Input is 220-430 Volts DC, Output is 9-16 Volts DC. 2500 watts maximum. If it was running at 13.5 volts output (common for battery charging) it would translate into 185 amps total available to the vehicle. So it seems like there is quite a bit of reserve beyond the vehicle needs in the converter. BTW--made in Thailand by Delta Electronics, INC.
Frågan är om inte max 2500 W gäller vid 16V och i så fall blir det lite drygt 2100W vid batteriladdning eftersom denna ligger på 13,5-13,8V.
Låter riktigt mycket iaf om det stämmer :)
Måste nog kolla själv oxo, men det låter lovande inför lite bilstereobyggande och extraljus mm :)