Sida 1 av 2
Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 24 nov 2016 23:05
av Cornelis
Någon som har koll på Adam Jones trovärdighet och track record när det gäller att bedöma Teslas leveransutfästelser? Och vad tror ni om hans senaste utspel?
https://electrek.co/2016/11/23/tesla-mo ... n-stanley/
Låter ju inte alls bra... :-/
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 00:28
av Silversound
Utan att ha läst så noga vad han skriver, så skulle jag ändå ta alla spekulationer från utomstående med en skottkärra salt. Det är bara anställda inom Tesla som har alla detaljer och vet hur de ligger till i tidsplanen. Han kanske har bra grund till sina analyser och han kanske till och med har rätt, men det är ändå spekulationer utan all fakta. Jag väljer i alla fall att inte hetsa upp mig av sånt här. Det blir som det blir i slutändan...

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 06:24
av Swede1
Att Elon.inte håller mycket optimistiska tidplaner är vanligt. Men att volym produktion startar först 2019 låter lite pessimistiskt. Men 1 år sent kanske är rimligt när man ser Elons track record. Samtidigt är model 3. Volym produktion väldigt viktig och det verkar som mycket kraft lagts på att få en smidig, effektiv och billig tillverkning, samt fokus på tidplan. Så borde vara större chans att de håller tidplanen bättre denna gång.
Cheva Bolt / Amperae, verkar också dröja med volymproduktion och försäljning.
Elbilsrevolutionen kanske blir 1-2 år försenad till 2019-2020?
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 08:15
av akeller
Absolut har Tesla dåligt track record men man får väl hoppa att de lärt sig lite på vägen. Dessutom skall Model 3 vara en enklare bil, inga falkvingedörrar osv.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 09:25
av Bjelke
Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.
Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.
Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte!

Alla tecken och fakta finns där redan.
Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 10:28
av Limbster
Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 10:39
av Swede1
Bjelke skrev:Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.
Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.
Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte!

Alla tecken och fakta finns där redan.
Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/
http://www.regionfakta.com/Norrbottens-
lan/Infrastruktur/Nyregistrerade-Personbilar-efter-drivmedel/
9000 el/laddhybrider av totalt 361 000 sålda bilar 2015.
Totalt 25 000 laddbara. Mja, revolution kräver nog över hälften laddbara fordon. År 2022 kanske?
Men hjälp till att upplysa om att det fungerar redan idag, långresor kan ta längre tid, annars bara fördelar.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 11:19
av Bjelke
Swede1 skrev:Bjelke skrev:Jag tror fortfarande att 2017 blir det år då den fossila sidan av branschen börjar få det riktigt svettigt, inte för att alla prisvärda (ngt billigare) elbilar med skaplig räckvidd börjar
nå ut på bred front, utan för att fossilbilsköpare börjar fundera både två och tre gånger innan man beställer sina bilar pgav av osäkerheten med andrahandsvärden och regler kring dessa bilar,
går dom ens att sälja om tre år? Hur mycket dyrare/omständigare blir det med en fossilbil dom närmaste åren? Hur står sig vår miljöimage mot våra konkurrenter om vi köper dessa? osv osv.
Det är oxo nu först vi börjar se gott om begagnat att köpa och det slår nog snabbare än många tror mot begagnat-marknaden.
Hindren för att köra en elbil (laddinfrastrukturen) börjar bli vääääldigt mycket mindre och nu börjar gemene man att se detta omkring sig och förstå att elbilen faktiskt är ett fungerande alternativ redan idag.
Det jag tänker på att vi med snabba steg närmar och den punkt då "vanliga" människor börjar anamma det här (precis som i Norge redan), det är inte längre mest "nördar" som köper elbilar.
Jag skrev säkert för ett år sedan att ordet paradigmskifte kännetecknar elbilsutvecklingen i stort, och jag tror vi nu befinner mitt i detta skifte!

Alla tecken och fakta finns där redan.
Det vi nu har som största hindren är tillgång och prisbilden (den ena är helt klart en följd av den andra hävdar jag bestämt).
HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
http://elbilsstatistik.se/startsida/se-statistik/
http://www.regionfakta.com/Norrbottens-
lan/Infrastruktur/Nyregistrerade-Personbilar-efter-drivmedel/
9000 el/laddhybrider av totalt 361 000 sålda bilar 2015.
Totalt 25 000 laddbara. Mja, revolution kräver nog över hälften laddbara fordon. År 2022 kanske?
Men hjälp till att upplysa om att det fungerar redan idag, långresor kan ta längre tid, annars bara fördelar.
Sant, inte är det ett skifte i bilindustrin som går supersnabbt, men allt går ändå snabbare än dom allra flesta prognoser

Så visst, om man kikar på Norge så inser man enkelt att det verkligen inte kommer att gå så superfort här i Sverige iaf...
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 11:25
av Bjelke
Limbster skrev:Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Eftersom dom siktar på massproduktion redan från start så tror jag inte att vi kommer att få se så många förseriebilar tidigt, utan snarare väldigt nära produktionsstart.
Det är vansinnigt dyrt förhållandevis att bygga förseriebilar innan alla verktyg till "riktiga" produktionen finns på plats, och med deras sjukt grymma tidsplan så tror jag inte dom lägger så mycket
krut på förserietillverkning helt enkelt.
Dom kör nog med ett helt nytt upplägg för att vara inom bilindustrin (igen)...
OM jag har rätt så betyder det ju tyvärr att det kan bli en massa saker som mest bygger på teoretiska modeller och inte praktiska tester osv. Vilket i sin tur kan betyda en hel del ändringar i konstruktionen
under resans gång, men DET är Tesla iaf vana vid...
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 12:04
av chpaulin
Swede1 skrev:HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.
Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.
Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 12:21
av Jerker
man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 12:34
av Bjelke
chpaulin skrev:Swede1 skrev:HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.
Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.
Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna

Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 12:37
av Bjelke
Jerker skrev:man får inte glömma att de flesta köper begagnat! Fortfarande finns väldigt få begagnade elbilar på marknaden, även i Norge. Det är det som är den verkliga flaskhalsen för en snabb övergång till elbilar.
Fast det vi mest tittar på är nybilsförsäljningen och den är inte lika "drabbad" direkt...
Men som jag skrev tidigare så kan begagnat-marknaden påverka försäljningen av fossilare pgav osäkerheten kring värdet på dessa när dom ska avyttras.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 12:47
av vigge50
Vi får inte glömma angående de med förproduktion att Tesla lät både Tesla-, SpaceX- och solarcityanställda lägga en reservation innan den sista mars. Detta betyder att när första bilen kommer till en utomstående så har Tesla antagligen redan producerat flera tusen Teslor som har körts runt en hel del och där alla felrapporter går direkt till Tesla. Nu finns det risk att tiden är för kort mellan först leveransen till anställd och första till kund men annars så hinner nog bilarna testas en hel del och köras ganska långt.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 14:49
av Franz
http://www.businessinsider.com/morgan-s ... &IR=T&IR=T
Tesla Will Not Be Building 500,000 Cars By 2020
Adam Jonas för 2 år sedan...
Tror inte att det är något nytt under solen utan helt enkelt att han vägt in Teslas track-record vad gäller förseningar. Han kan så klart ha rätt men jag tror inte att han sitter på någon slags insider-info.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 15:57
av Swede1
Bjelke skrev:chpaulin skrev:Swede1 skrev:HM, revolutionen verkar trög än, även Norge med massiva subventionerade endast 15 % elbilar sålda.
Detta är för mig väldigt underligt. Vi har ju redan fastställt att det enklaste sättet att konvertera en "petrolhead" är att låta dem åka med alternativ köra en elbil sen gör drivlinan resten av övertalningen. Med en marknadsandel på 20% elbilar i Norge så bör väl majoriteten åkt/kört en elbil och insett fördelarna (bortsett från miljöaspekterna). Varför köpa en klen 1.6L BMW 5-serie när man för samma pengar kan få en Tesla? Även elbilar med kortare räckvidd klarar sig utmärkt i Norge med tanke på hur bra laddningsmöjligheter det finns överallt.
Jag har en hypotes att de tidiga inhemsktillverkade elbilarna i Norge var så fula och så klena att de skapat en subkultur där man "hatar" elbilar bara för att man kan.
Jag tror också att om Sverige hade infört samma regelverk som Norge hade elbilsmarknaden i Sverige bokstavligen exploderat och vi hade knipit förstaplatsen på antal elbilar i fordonsflottan på nolltid.
Jag har en annan hypotes,
även i Norge finns det människor som inte har råd eller vill lägga mycket pengar på en bil och alltså köper en betydligt billigare bil, och i den gruppen finns det INGA elbilar med rejäl räckvidd. En
liten vanlig bil kan dock fortfarande åka väldigt långt på en tank och skitenkelt tanka på en vanlig mack och därmed är elbil ändå inget alternativ för denna kundgrupp, sedan får vi tycka vad vi vill
om den saken, men räckvidden ÄR fortfarande viktigt för dom flesta oavsett hur många laddstationer det finns (har du inget monsterbatteri så får du ladda länge för varje 10-tals mils-laddning).
Så fram tills det finns billigare elbilar så kommer det inte ske ngn explosion på marknaden (såvida inte fossilare blir ännu dyrare, tex om skatter och bränslet blir dyrare).
Dom som kör väldans mycket kortare sträckor men inte några direkt längre köper såklart ofta elbilar redan nu då det kan löna sig pgav bränslekostnaderna

Ja, elbilar är för dyra och för få begagnade, också är folk konservativa och jobbigt att lära sig nytt. Det finns många laggers som väntar med ny teknik. Jämför tex platt TV och tjock TV. Vi får hoppas L kurvan som är logaritmisk, så att elbilsförsäljningen helt plötsligt växer snabbt.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 17:50
av bylund
Limbster skrev:Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 25 nov 2016 17:58
av Bjelke
bylund skrev:Limbster skrev:Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 10:29
av Mickep
Att säga att någonting skall misslyckas är så ofantligt mycket enklare än att säga att något kommer lyckas. Och sägs det tillräckligt ofta kan det också bli en självuppfyllande profetia.
En negativ prognos är därför det säkraste korten för en analys.
Men om vi tittar objektivt på det, har vi fått några rapporter om förseningar? Inte på material, inte på personal, inte på verkstäder. Istället tyckte jag det Stod att de var i fas.
Historisk så har det varit förseningar och därför ser jag ingen anledning att förutsätta att så inte kommer ske i modell3s fall heller.
Det kommer vara barnsjukdomar och elfel i bilar är oerhört svåra att komma tillrätta med.speciellt vi här i norr kommer nog få vänta något år. Det är den säkra analysen. Skulle tesla leverera i tid skulle det ändå gå att hitta något som man kan säga, vad var det jag sa.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 12:20
av Limbster
Bjelke skrev:bylund skrev:Limbster skrev:Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 12:24
av e5m1r
Limbster skrev:Bjelke skrev:bylund skrev:Limbster skrev:Det bekymrar mig att man inte ser några nya model3 bilar på vägarna, fortfarande samma som man visades upp på första eventet. Hade de varit i tid hade vi haft minst 10 bilar i Sverige för hemliga vintertester och några riktigt kassa bilder från entusiasterna här på forumet. Fast konkurrenterna är ju lika sena verkar det som, visst har de släppt Bolt men när kan vi i Sverige köpa?
Att vintertesta bilarna i Sverige är lite att gå över Atlanten efter snö. Det finns såklart testanläggningar i Nordamerika också. Att Roadstern testades i Sverige beror nog mest på att den sattes ihop hos Lotus i Storbritannien.
Precis, vi kommer nog inte att få se skymten av ngn här för några vintertester...
Troligen sant angående Sverige, dock kvarstår faktum att vintertester krävs för att bygga en bil med kvalitet för vinter och detta är sista vintern innan produktion på norra halvklotet, så någonstans bör dessa bilar dyka upp och med amatör bilder till vårt forum inom en väldigt snar framtid om de inte avser att sälja en helt otestad bil eller mer troligt att det minst dröjer ett år till.
Det finns många test anläggningar i USA
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 12:54
av Limbster
Ja, men har man inga bilar att testa kan det finnas hur många testanläggningar som helst
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 13:18
av Jerker
En detalj som talar för att Tesla ligger i fas är att först stod det på MyTesla att leveranserna börjar sent 2017. Det ändrades i höstas till "under 2017". Tycker inte att den ändringen skulle gjorts om man var osäker på om leveranserna skulle kunna börja i tid.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 15:13
av Dr_bus
Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men "produktion" behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.
.
Re: Model 3 kraftigt försenad enligt Adam Jones
Postat: 26 nov 2016 16:14
av vigge50
Dr_bus skrev:Texten på sidan ändrades från "produktionen startar sent 2017" till "produktionen startar i mitten av 2017". Den mest optimistiska tolkningen blir att dom har tidigarelagt det hela med ett halvår.
Men produktion behöver inte betyda att det blir leveransklara bilar, det kanske bara är produktion av en förserie som används för krockprov och andra förstörande tester. Resultat från dessa tester kan även kräva konstruktionsändringar av vissa detaljer innan det blir produktion av leveransklara bilar.
.
Vet du ungefär när denna ändringen gjordes, är i en diskution om när produktionen kommer igång.