Sida 1 av 1
Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 11:04
av olza
Var inne på Teslas showroom i Täby C igår och försökte få svar på frågan vad batterigarantin, 8 år och obegränsat antal mil, innebär i praktiken. Frågan var relaterad till att köra Tesla som Taxi, vilket innebär 36000 mil på tre år. Försökte få reda på om Tesla garanterar en viss kapacitet, t.ex. 50%, under dessa 8 år. Svaret på detta var "vet inte". Inte minsta ansats till att försöka ta reda på det heller.
Försökte hitta garantivillkoren på Teslas hemsida men hittar dem inte där. Någon som har tillgång till garantivillkoren och kan upplysa mig om vad som gäller?
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 12:35
av Kalle
Tesla ägare i amerikanska forum har fått som svar att bateriet byts om de faller under 70%
"dtesla | 3 JUNI, 2013
I e-mailed
ownership@teslamotors.com to find out when a % loss of range becomes a warranty issue. They replied that if my battery drops below 70% TM would replace it."
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 12:38
av TiborBlomhall
Tesla är en av få elbilstillverkare som inte specificerar någon kapacitetsprocent i sin batterigaranti. Tvärtom, det står uttryckligen i garantin att den inte täcker normal kapacitetsminskning i batterierna! Så åttaåriga garantin gäller egentligen bara för helt döda batterier.
Tesla Motors har dock sagt att de byter ut batteripaket med onormalt hög kapacitetsminskning utan kostnad. Och som onormalt har det nämnts 70%.
Men märk väl att detta är enbart en policy, som Tesla Motors när som helst kan bestämma sig för att ändra. Inte en garanti, som är juridiskt bindande.
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 12:54
av Kalle
Nu hittade jag hela texten, här e den:
The Model S lithium-ion battery (the “Battery”) is an extremely sophisticated powertrain component designed to withstand extreme driving conditions. You can rest easy knowing that Tesla’s state-of-the-art Battery is backed by this Battery Limited Warranty, which covers the repair or replacement of any malfunctioning or defective Battery, subject to the limitations described below.
If your Battery requires warranty service, Tesla will repair the unit, or replace it with a factory reconditioned unit that has an energy capacity at least equal to that of the original Battery before the failure occurred. To provide you with even more assurance, this Battery Limited Warranty will also cover damage to your vehicle from a Battery fire even if it is the result of driver error. (Coverage will not extend to damage that had already been sustained before a Battery fire occurred, or to any damage if the Battery fire occurred after your vehicle had already been totaled.) Your vehicle’s Battery is covered under this Battery Limited Warranty for a period of 8 years or for the number of miles/km specified below for your Battery configuration, whichever comes first:
60 kWh – 125,000 miles (200,000 km)
85 kWh – unlimited miles/km
Despite the breadth of this warranty, damage resulting from intentional actions (including intentionally abusing or destroying your vehicle, or ignoring active vehicle warnings), a collision or accident (excluding from Battery fires as specified above), or the servicing or opening of the Battery by non-Tesla personnel, is not covered under this Battery Limited Warranty.
In addition, damage resulting from the following activities is not covered under this Battery Limited Warranty:
Exposing the vehicle to ambient temperatures above 140°F (60°C) or below -22°F (-30°C) for more than 24 hours at a time;
Physically damaging the Battery, or intentionally attempting, either by physical means, programming, or other methods, to extend (other than as specified in your owner documentation) or reduce the life of the Battery;
Exposing the Battery to direct flame (excluding from Battery fires as specified above); or,
Flooding of the Battery.
The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this Battery Limited Warranty. See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 18:03
av lator
Jag vågar mig på en enkel översättning.
Batteriet i en Model S (85kWh) täcks av en garanti som gäller utan begränsning av miltal under 8 år med undantag av den "normala" degradering som ett li-batteri lider av. Hur stor den normala degraderingen kan vara är av alla inblandade aktörer okänt.
Garantin gäller mot ursprungliga eller plötsliga konstruktions- eller fabrikationsfel som faller under Tesla Motors ansvar.
Om man använder Tesla Model S som tex taxi-bil och därmed uppnår mycket höga körsträckor så får man acceptera att batteriet degraderas i en av alla parter okänd hastighet och därmed kan ha ett batteri som tappar det mesta av sin kapacitet innan den 8-åriga garantin har tagit slut.
Undrar hur andra tillverkare av BEV´s resonerar i denna fråga...
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 18:13
av Perand
...och hur resonerar den taxiägare i Oslo som faktiskt redan kör Tesla?
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 18:23
av TiborBlomhall
Det finns många fler taxiförare än han som kör Tesla. I Sverige Gävle taxi, i Holland 160 st på Schipol Airport.
De har valt Tesla pga låga service- och drivmedelskostnader.
Och att batterierna degraderas endast 7% efter 12 000 mil.
Däremot har jag hört från Taxi Stockholm att Modell S inte klarat färdtjänstens krav på baksätet och därför blir det nog snarare Modell X som kan bli aktuell.
Re: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 20:53
av SR-71-BlackBird
Har en granne som kör åt taxi Sthlm, enl honom var taxi tvärförbannade på att Tesla inte lämnade rabatt på bilarna och därför inte ville beställa.
Re: Sv: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 21:22
av kanylbullen
SR-71-BlackBird skrev:Har en granne som kör åt taxi Sthlm, enl honom var taxi tvärförbannade på att Tesla inte lämnade rabatt på bilarna och därför inte ville beställa.
Det är många biltillverkare som inte lämnar någon rabatt till taxi. BMW bland annat. Att en tillverkare med så lång levnadstid som Tesla skulle lämna rabatt vore ju nästan befängt. Dom har ju dessutom, till skillnad mot Volvo och Mercedes, inga lagerbilar att erbjuda.
Re: Sv: Batterigaranti
Postat: 02 nov 2014 21:24
av kanylbullen
TiborBlomhall skrev:Däremot har jag hört från Taxi Stockholm att Modell S inte klarat färdtjänstens krav på baksätet och därför blir det nog snarare Modell X som kan bli aktuell.
Åkte i en Prius igår och noterade att bakhuvudet tog i taket lite grann, precis lika mycket som Tesla. Måste vara benutrymmet det faller på i sånt fall, där vinner nog Prius med några cm.
Re: Batterigaranti
Postat: 15 jun 2021 20:03
av topgun12
När jag köpte min S85 var batteri o drivlinegarantin 8år och obegränsade km precis som står här i tråden. Döm om min förvåning då tesla nu anger på sin hemsida 8år och max 240000km det som inträffar först ! Det kan säkert lura nån som köpt tesla nyligen , men de kan ju inte ändra vilkåren för en garanti som fanns då bilen såldes ny ! Bara den mindre S70 hade begränsat antal km i garantin ursprungligen.
Börjar fan bli irriterad på Tesla, men gillar ju bilarna.
Re: Batterigaranti
Postat: 15 jun 2021 20:06
av taliz
topgun12 skrev:När jag köpte min S85 var batteri o drivlinegarantin 8år och obegränsade km precis som står här i tråden. Döm om min förvåning då tesla nu anger på sin hemsida 8år och max 240000km det som inträffar först ! Det kan säkert lura nån som köpt tesla nyligen , men de kan ju inte ändra vilkåren för en garanti som fanns då bilen såldes ny ! Bara den mindre S70 hade begränsat antal km i garantin ursprungligen.
Börjar fan bli irriterad på Tesla, men gillar ju bilarna.
Det som står gäller ju nya bilar.
Gamla bilar har den garanti de såldes med.
Re: Batterigaranti
Postat: 15 jun 2021 20:27
av Kriper
Rangern som var hemma hos mig häromdan beklagade sig över dåligt batteri på sin p85d och bad om att få låna min WC medan han arbetade. Synd att inte Tesla kan ersätta ägare till äldre bilar med kasst batteri som både är nerfat vad gäller SuC och SOC. Jag gillar också Tesla med kan inte känna någon större entusiasm när dom helt utan förvarning eller information försämrar bilarna.