Sida 1 av 1
Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 18:29
av Kriper
Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 18:44
av dstr
Kriper skrev:Körde iväg med bilen i dag och märkte direkt när jag släppte gasen att den inte regenererade/bromsade in. Kollade inställningar och konstaterade att regen var aktiverad. Stannade till efter ett tag och återställde stora skärmen och så funkade regen igen. Har någon annan än jag liknade erfarenheter? Bilen hade stått sen i tisdags men frun hade kört en kort sväng i går lördag och då hade regen funkat. Skumt, eller hur..
Helt borta? Eller bara kallt batteri?
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 18:55
av Stefan T
låter som kallt batteri
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 19:03
av Kriper
Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 19:08
av Bjelke
Kriper skrev:
Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?
Kallt batteri = ingen eller begränsad regen, och förvärmning värmer inte batteriet verkar vi ha kommit fram till...
Laddning värmer däremot batteriet men inte så mkt... Beror ju på vilken effekt man laddar på såklart oxo.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 19:11
av e5m1r
Kriper skrev:
Okej! Förklara! Funkar inte regen utan förvärmning?
Syns tydligt med streckade linjer på regen sidan
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 20:34
av Kriper
Tack för klargörande svar. Jag har hittils alltid förvärmt och då har den funkat varje gång.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 21:32
av joel80
Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 21:36
av bylund
Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 21:41
av Kriper
bylund skrev:Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
Gilla!

Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 21:55
av SR-71-BlackBird
Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 22:04
av Bjelke
SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 22:33
av Ragnarferdinand
bylund skrev:Batteriet ska vara rejält kallt eller väldigt när 100 % för att återvinningen ska försvinna helt. Men även att den är begränsad märks såklart och kan vara lite läskigt om man inte är beredd på det (även att köra en automatväxlad fossilbil kan ge den effekten...). Håll utkik efter gula begränsningslinjer i energiappen. Den brukar visa sig tillfälligt på eget initiativ när man startar bilen om återvinningen är begränsad.
"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.
Re: Regen som försvann
Postat: 04 dec 2016 22:46
av bylund
Ragnarferdinand skrev:
"Rejält kallt" är det allt under 0 grader? Jag får köra flera minuter vid -2 innan regen kickar in.
Ja, om batteriet är under noll så tar det knappt mot någon laddning.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 00:01
av Gustafsson
SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Tycker också att det känns så. Bilen borde kunna ge full regen, men använda överskottsenergin som inte batteriet kan ta emot till att värma batteripaketet. Det är en avsevärd effekt som nu bromsas bort när bilen är kall.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 05:54
av mati
Bjelke skrev:SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...
Instämmer. Såhär års kör jag i princip alltid med begränsad regen, även vid plusgrader. Jag får köra 4-5 mil i motorvägsfart innan de försvinner helt. När jag bara duttar omkring på 70-vägar försvinner de aldrig. Förvärmning har viss effekt, men inte mycket.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 07:35
av Feddan
joel80 skrev:Även helt fullt batteri hindrar väl regen? Från 100% och ner till... 98%? 95%.
Yep, stämmer. Så om trådstartarens bil var fulladdad så kan det ha varit anledningen.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 08:19
av Kriper
Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 08:21
av joel80
Fast inte i en halvtimme..
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?

Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 09:14
av Kriper
Kriper skrev:Bilen var inte fulladdad utan hade en range på 140 km.
Äh, nu svamlar jag igen, har jobbat sju dagar i sträck så hjärnan är något mjuk.
Rangen visade 340 km när jag tog bilen igår.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 09:18
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:SR-71-BlackBird skrev:Har en känsla av att regenbegränsningen blivit kraftigare genom åren samt att det tar betydligt längre tid att köra bort den.
Det tror jag oxo, körde nästan en halvtimme igår innan den försvann tex och då var det inte så kallt heller...
Upplever samma sak.
Tror Tesla upptäckt att laddning av kalla batterier sliter mer än de tidigare trott, och därför minskat regen i kallt väder genom ett antal uppdateringar. Och med v8.0 så har regen blivit märkbart ännu svagare, inte bara med kallt batteri utan även med varmt batteri.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 09:19
av Bjelke
joel80 skrev:Fast inte i en halvtimme..
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?

Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart och
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo

Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
Re: Regen som försvann
Postat: 05 dec 2016 09:28
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:joel80 skrev:Fast inte i en halvtimme..
Man skulle kunna använda en superkondensator som Mazda 6 har. Alltså korttidslagra bromsverkan och återanvända den direkt när man accelererar igen. Då skulle man inte vara påverkad av batteriets temperatur men ändå kunna ta tillvara viss bromsverkan även när det är kallt.
Sen kanske det skulle vara en effektivare metod? Alltså att förlusterna skulle vara mindre... Eller blir det inte så? Är det nån som har koll på hur det fungerar?

Tesla har tom några patent kring just detta (tror Tibor skrev en del om det i en nyhet tidigare oxo) och det ÄR ett mkt bra sätt att göra på, men det blir ganska dyrt och mer avancerat såklart och
inget vi sett mer av (än). Man kan få andra ännu mer intressanta fördelar oxo, nämligen prestanda genom enorma strömuttag under kortare stunder men det är eg inget problem då Teslan
redan nu kan åstadkomma detta med nuvarande teknik oxo

Några har tom superkondensatorer som huvudkomponent (Concept One kanske? eller om det var den andra värstingen som hade det, minns inte just nu, kanske Porsches värsting oxo), men
ingen serietillverkad bil idag vad jag vet.
Om jag inte förstått det helt fel så har Toyota i flera år kört med superkondensatorer som enda energibärare i sitt hybridsystem på sina Le Mans bilar.
Re: Regen som försvann
Postat: 06 dec 2016 10:15
av M2_MIRO
Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Re: Regen som försvann
Postat: 06 dec 2016 16:28
av Nicke Nyfiken
M2_MIRO skrev:Jag har ofta begränsning inte bara på regen utan även på maxeffekt när det är kallt ute, dvs från noll och nedåt. Är det normalt?
Maxbegränsningen försvinner före regen, som kan ligga kvar riktigt länge, 5-10 mil.
Ja det är helt normalt. Ett kallt batteri tar skada av både kraftig laddning och stora effektuttag. Därav begränsningen även i uttagbar effekt. Men precis som du skriver så försvinner begränsning i effekt mycket snabbare än för regen.