Sida 1 av 1
Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 06 dec 2016 19:49
av +46
"Den elektrifierade drivlinan är flexibel och kommer att ge bilarna förmåga att snabbt röra sig både framåt och i sidled."
"...i slutet av 2017 kommer den elektrifierade drivlinan att sitta i en premiumbil av europeiskt märke. Vilket kan Anders Tysk inte avslöja. Det råder stor sekretess kring vilka företaget samarbetar med"
http://www.dn.se/ekonomi/saabandan-far- ... -att-vaxa/
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 06 dec 2016 20:08
av Bjelke
Dom är tydligen världsledande oxo, det visste jag inte faktiskt.
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 06 dec 2016 21:04
av Nicke Nyfiken
Inte dåligt att vara världsledande på elektrifierade drivlinor utan att ha levererat en enda drivlina till en seriebyggd bil.
Saabandan håller sannerligen i sig. Saab var ju också världsledande inom bilindustrin ända till konkursen.

Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 06 dec 2016 22:46
av Bjelke
Nicke Nyfiken skrev:Inte dåligt att vara världsledande på elektrifierade drivlinor utan att ha levererat en enda drivlina till en seriebyggd bil.
Saabandan håller sannerligen i sig. Saab var ju också världsledande inom bilindustrin ända till konkursen.

Ja visst är det imponerande

Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 07:47
av mati
Man blir nästan lite stolt och tårögd. Tänk så duktigt folk här i Sverige...

Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 09:18
av danni
+46 skrev:"Den elektrifierade drivlinan är flexibel och kommer att ge bilarna förmåga att snabbt röra sig både framåt och i sidled."
"...i slutet av 2017 kommer den elektrifierade drivlinan att sitta i en premiumbil av europeiskt märke. Vilket kan Anders Tysk inte avslöja. Det råder stor sekretess kring vilka företaget samarbetar med"
http://www.dn.se/ekonomi/saabandan-far- ... -att-vaxa/
Premiumbil av europeiskt märke... Säkert Jaguar. De gick nyligen ut med i-Pace. Tyskarna lär vilja bygga sina egna drivlinor framöver, misstänker jag, åtminstone BMW och Mercedes har ju varit ganska tydliga med den inriktningen. Det skulle kunna vara Audi Q6 också men jag tippar på Jaguar. Det hade varit väldigt intressant om det dessutom var Jaguar som förhandlat med Tesla om access till superchargernätverket... Nu när även Tesla själva ska börja ta betalt för laddningen finns det ju en mycket tydligare modell för hur andra märken skulle kunna släppas in, och jag tror det hade gynnat nätverket.
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 10:09
av +46
Bjelke skrev:Nicke Nyfiken skrev:Inte dåligt att vara världsledande på elektrifierade drivlinor utan att ha levererat en enda drivlina till en seriebyggd bil.
Saabandan håller sannerligen i sig. Saab var ju också världsledande inom bilindustrin ända till konkursen.

Ja visst är det imponerande

Visst, man kan alltid skoja om SAABs misslyckande att bli en framgångsrik biltillverkare, men jag känner inte till så många andra traditionella biltillverkare som kan presentera fler innovationer inom miljö, säkerhet och motorteknik. Om de bristande framgångarna berodde på dålig ingenjörskunskap eller på ägarna råder det delade meningar om.
Hur som helst så önskar jag ingenjörerna på E-AAM all framgång.
https://saabklubben.se/saabfakta/historia/innovationer/
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 11:15
av Nicke Nyfiken
+46 skrev:Bjelke skrev:Nicke Nyfiken skrev:Inte dåligt att vara världsledande på elektrifierade drivlinor utan att ha levererat en enda drivlina till en seriebyggd bil.
Saabandan håller sannerligen i sig. Saab var ju också världsledande inom bilindustrin ända till konkursen.

Ja visst är det imponerande

Visst, man kan alltid skoja om SAABs misslyckande att bli en framgångsrik biltillverkare, men jag känner inte till så många andra traditionella biltillverkare som kan presentera fler innovationer inom miljö, säkerhet och motorteknik. Om de bristande framgångarna berodde på dålig ingenjörskunskap eller på ägarna råder det delade meningar om.
Hur som helst så önskar jag ingenjörerna på E-AAM all framgång.
https://saabklubben.se/saabfakta/historia/innovationer/
Ingengörskunskaperna var nog Saabs minsta problem.
Jag har en kusin som jobbade på Saabs utvecklings- och designavdelning i nästan 20 år fram till konkursen, så jag har fått hört en del historier om hur ägare och ledning misshandlade företaget.
Det är klart att man önskar E-AAM all framgång de kan få, verkligen. Men att hävda att man är världsledande innan man ens börjat leverera, tyder på hybris. Och det brukar vara början på slutet.
Men han ville kanske bara väcka intresse med ett märkligt uttalande.

Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 13:31
av danni
Intressant. Ett perspektiv som jag ofta hört lyftas fram var det motsatta, att man på Saab gav ingenjörer och liknande alldeles för fria tyglar, vilket ofta ledde till överkomplicerade lösningar som i sin tur gav bilar som var för dyra, tunga, etc, etc, även om de förvisso var väldigt säkra, innovativa, välgjorda, etc.
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 14:13
av Bjelke
danni skrev:Intressant. Ett perspektiv som jag ofta hört lyftas fram var det motsatta, att man på Saab gav ingenjörer och liknande alldeles för fria tyglar, vilket ofta ledde till överkomplicerade lösningar som i sin tur gav bilar som var för dyra, tunga, etc, etc, även om de förvisso var väldigt säkra, innovativa, välgjorda, etc.
Jag sitter bredvid en som jobbade där ganska länge (motorsidan först och sedan interiör) och han säger oxo ungefär så (bl a)...
plus det där med att jänkarna dränerade bolaget på pengar (via motorköpen osv).
Re: Någon som vet mer om E-AAM i Trollhättan?
Postat: 07 dec 2016 17:08
av Nicke Nyfiken
Bjelke skrev:
plus det där med att jänkarna dränerade bolaget på pengar (via motorköpen osv).
Just detdär med motorköpen har jag fått höra många gånger.
Sälja bra motorer billigt till GM för att sedan tvingas köpa dåliga motorer svindyrt från GM.
Knappast något man kan skylla Saabs kreativa ingenjörer för.