Sida 1 av 1

BMW i3 vad har den för patenterad elmotor?

Postat: 07 dec 2016 23:05
av Off Grid Byggaren
Vad är det som gör BMW i3 elmotor så unik?

Är den bättre än andra lösningar?

Läser på nätet att det ska vara en 3-fas växelström synkron elmotor, en hybridsynkronmotor med inbyggd kraftelektronik.

Elmotorn arbetar med både permanentmagneter och elektromagneter, en av BMW patenterad lösning

En borstlös DC-motor med permanentmagneter som egentligen inte alls går på likström, utan måste drivas av en kontrollerad vågform och en asynkronmotor (induktionsmotor) har ganska olika karakteristik.

Den första har väl någorlunda konstant vridmoment med rätt styrning, medan den andra har bäst vrid på låga varv och tappar på högre.

Vilken är egentligen effektivast? Intressant att BMW verkar köra en kombination av båda, men hur hänger det ihop egentligen?

Värt att notera är att Tesla Model S har en elmotor av en helt annan uppbyggnad.

Tesla använder sig av en asynkron växelströmsmotor (uppfunnen av just Nicolai Tesla 1888), som inte har några magneter eller spolar inuti rotorn, endast en metallcylinder. Motorn blir då mycket enklare, men styrningen av den mycket krångligare.

Re: BMW i3 vad har den för patenterad elmotor?

Postat: 08 dec 2016 08:31
av mati
Jag tror att en synchronmotor är något effektivare än en asynchronmotor, däremot så kan man överbelasta en asynchronmotor mer än en synchronmotor.
Men på vilket sätt skiljer sig BMWs synchronmotor från andra, t.ex. den som sitter i Leaf? Det faktum att den kommer från BMW och på det viset med automatik blir klassledande kan ju inte gå att patenteras.

Re: BMW i3 vad har den för patenterad elmotor?

Postat: 08 dec 2016 11:27
av TiborBlomhall

Re: BMW i3 vad har den för patenterad elmotor?

Postat: 08 dec 2016 12:04
av Foluke
TiborBlomhall skrev:
Det var roligt att läsa kommentarerna från 2013 om elbilar contra ICE! Tvärsäkerheten var stor på båda sidor men så var nog även aningslösheten hos en fossilkramare.